
Sökresultat:
424 Uppsatser om Queer läsning - Sida 15 av 29
Ălska din nĂ€sta om du vĂ„gar! De homosexuellas syn pĂ„ den heterosexuella normen
AbstractHomosexuality is surely accepted in todayÂŽs society - or isnÂŽt it? Many things have changed, for instance laws, which are in favour for homosexuals, have been introduced, in Sweden that is. As we although know, many things are not only dependent on what laws tell us to do. The society also contains values and norms and they furthermore exist in individuals. Regarding sexuality, the norm is heterosexuality.How much does the norm affect our way of living? In what way is it encouraged? What happens to people who donÂŽt live up to the norm? How is it to be homosexual in todayÂŽs society? These are some of the questions that we look upon in this paper.
R?tt ska vara r?tt - En diskursanalys av lagf?rslag g?llande bidragsbrottslighet under ?ren 2005-2018
2007 inf?rdes bidragsbrottslagen (2007:612) i svensk r?tt. Lagstiftningen innebar att en nykriminalisering introducerades i svensk socialf?rs?kringsr?tt. Uppsatsen syftar d?rf?r till att synligg?ra de ?verv?ganden som den svenska lagstiftaren uttryckt i arbetet f?r att motverka bidragsbrottslighet.
Det dynamiska genuset. : En teorikritisk studie av hur genus görs i de religiösa texterna Ramayana och Ruts bok
Den hÀr studien anvÀnder sig av en queerteoretisk utgÄngspunkt för att försöka reda ut vad som kan sÀgas om genuskonstruktionen i tvÄ vÀlkÀnda religiösa berÀttelser: den hinduiska Ramayana samt Ruts bok som Äterfinns i den hebreiska bibeln. Studien anvÀnder en hermeneutisk metod och en queerteori med teoretiska modeller av Judith Butler och Yvonne Hirdman. Det kan ses i bÄda berÀttelserna att genuset hos bÄde manliga och kvinnliga karaktÀrer Àndrar sig under berÀttelsens gÄng, flera gÄnger och i relation till varandra. Slutligen diskuteras resultaten och det visar sig att den teori som anvÀnds i uppsatsen, queerteori, saknar en förstÄelse för det slags dynamiska genus som finns att se vid en lÀsning av Ruts bok och Ramayana..
VideoförelÀsningar som resurs i matematikstudier : En undersökning om studenters anvÀndande av videoförelÀsningar pÄ KTH
De fo?rsta a?ren pa? civilingenjo?rsutbildningen besta?r till stor del av matematik och utgo?r en viktig grund fo?r kommande kurser i utbildningen. I en studie fra?n Sveriges Ingenjo?rer uppma?rksammas det dessva?rre att genomstro?mningen pa? de inledande matematikkurserna a?r relativt la?g. Samtidigt observeras det att anva?ndandet av internetbaserad undervisning, sa? som videofo?rela?sningar, o?kat markant bland ingenjo?rsstudenter de senaste a?ren.I denna studie underso?ker vi hur studenter pa? medieteknikprogrammet pa? Kungliga Tekniska Ho?gskolan anva?nder sig av videofo?rela?sningar i sina matematikstudier.
EN KONSTRUERAD SITUATION ? I EN FORTSATT TANKEPROCESS KRING KĂN OCH SEXUALITET
ABSTRACTThe purpose of this essay is to investigate possible questions generated by theperformance/installation Har hon inget vettigare att göra? Du dÄ. Har du inget annat att hitta pÄ Àn att stÄoch glo pÄ henne? by the artist Elin Wikström. The Constructed Situation invites the spectator to be apart of a continuing process of thought.The subjective feeling makes an important insight to the work through methods of the aestheticsand the performative., mainly from Margaretha Rossholm Lagerlöf.
Bang! Let's smash the patriarchy Hur svenska serietecknare konstruerar och förhandlar feministiska diskurser
This essay analyzes three Swedish cartoon artists: Elias Ericson, Lisa Ewald and AmandaCasanellas. The aim is to examine how they construct feminist strategies through their workand how they convey this visually. The issue of whether these Swedish cartoons can be seenas a part of a bigger political platform is central. Through semiotics and post-colonial andqueer feminist theory, some answers to these questions are searched for.The result shows that all three of the artists can be seen in a bigger activist context, even ifthey work in and through different platforms. Casanellas questions the racism in Swedenand how we should prevent it.
En exakt konst: : (Re)produktion och gestaltning av makt och normalitet genom mat och mÄltider i Virginia Woolfs Mot fyren
The aim of this essay is to analyze how food and meals produce and reproduce values and power relations and how these processes are portrayed in Virginia Woolf?s To the Lighthouse. Using sociological writings in the field of food consumption and production I study the structures that affect our relation to food and eating. This perspective is combined with a phenomenological view, aiming to examine how food is perceived, which is also inspired by queer theories. Using the method of close reading, the theories are applied to Woolf?s work.
Project ALBA - Creating a marketing strategy for a cholesterol lowering dairy product
Studiens syfte har varit att undersöka hur transsexuella personer passerar som sitt upplevda kön och om det finns nÄgra skillnader mellan hur transsexuella mÀn respektive transsexuella kvinnor passerar. Transsexuella personer beskrivs ofta som en utsatt grupp i samhÀllet som ibland rÄkar ut för negativ uppmÀrksamhet genom olika typer av stigmatiseringar, till exempel för att de inte följer heteronormen. DÀrför valde jag stigma och queer som teoretiska begrepp för att analysera empirin. Materialet varvas Àven utifrÄn de centrala teman som vuxit fram genom tio kvalitativa intervjuer i en abduktiv analys. Resultatet ger sedan exempel av hur transsexuella personers vardag kan se ut genom kopplingar med hur vÀl de passerar som deras upplevda kön.
Wordpress och beslutsprocesser : Att göra ett populÀrt CMS-verktyg mer begripligt för datorovana anvÀndare
I denna uppsats har det underso?kts vilka brister gra?nssnittet till publiceringsplattformen Wordpress har gentemot en oerfaren ma?lgrupp. Syftet med uppsatsen a?r att fo?resla? en lo?sning pa? problem i designen av plattformens administrato?rspanel. Metoden a?r en kvalitativ studie med semistrukturerade fra?gor och anva?ndartest fo?r att ta fram beslutsprocesser.
LÀsinlÀrning och lÀsförstÄelse : Sju pedagogers erfararenheter i undervisningen med lÀsinlÀrning och lÀsförstÄelse
This thesis is based on qualitative text analyses of four works of fiction, used as teaching materials in the school subject of Swedish, from a queer theoretic perspective. The purpose of the study is to examine how sexual identities and expressions are being presented, as well as what positions are offered a reader, in relation to the heterosexual norm. Basis for this thesis are the schools fundamental values, which highlights the importance that intolerance be confronted through both knowledge and active measures, and the syllabus, which states that fiction should be viewed as a tool for identity development as well as an understanding of the outside world.The analyses reveals a distinct connection between the generally accepted heterosexual norm and a professed (or taken for granted) heterosexuality which is being carried out by the characters or the books as a whole. Out of the four titles only one disputes this norm, by offering a wide range of sexual identities and expressions. These expressions, however, are being invalidated ? through insufficient ability to relate to the norm ? or made invisible ? through an imagined heterosexuality which, by superiority over other expressions, excludes them..
Det Àr förstÄs lite konstigt att vara flicka : En queerfeministisk lÀsning av fyra Sigge Stark-romaner
In this essay, I make a queer feminist analysis of four novels written by the Swedish author Sigge Stark. The novels are: Uggleboet, Manhatareklubben, Cirkus Demonio och Baskerflickan. Using Judith Butler's theories I examine the relations between sex/gender and sexuality in the four books and show how the construction of gender is performed and the heterosexual normativity is jeopardized. I also examine whether, and if so how, Sigge Stark uses the romantic and the gothic genres to include transcending gender identities and sexualities in her work. The essay also includes a contextualisation of her prerequisities as an author and the necessity in performing a critical analysis of mass produced romantic literature..
Gymkultur i förÀndring
Sammanfattning Gymkultur i förÀndringKvinnogym Denna uppsats undersöker med hjÀlp av intervjuer samt observationer hur olika individer ser pÄ gymkulturen och dÄ frÀmst hur kvinnor som trÀnar pÄ kvinnogym ser pÄ gymkultur. Genom att intervjua fem kvinnor som har trÀnat pÄ unisexgym men som nuvarande trÀnar pÄ kvinnogym har frÄgor om de olika typerna av gym och gymkultur diskuterats. Genom observationer av olika gym har Àven gymkulturen pÄ unisexgymmen studerats för att nÀrmare kunna se skillnader mellan de bÄda typerna av trÀningslokaler. En fenomenologisk ansats har anvÀnts och dÄ frÀmst genom Sara Ahmeds ?Queer phenomenology?.Slutsatser kunde dras att kvinnorna ansÄg mÀnnen som störande och att kvinnorna kÀnde sig uttittade pÄ unisexgymmen.
Att arbeta queert : Om utstÀllningen Queering Såpmi
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka ifall det förekommer tydliga mönster i framstÀllandet av islam i tre stycken lÀromedel. Samt att undersöka ifall den kunskap som förmedlas Àr ny kunskap eller om det Àr en reproduktion av gamla etablerade stereotypa förestÀllningar. Bidrar framstÀllningen/kunskapen i lÀroböckerna till upprÀtthÄllandet av den islamofobi som förekommer i samhÀllet?Undersökningsmetoden har bestÄtt i kvalitativa textanalyser utav tre stycken lÀroböcker i religionskunskap Àmnade för grundskolans senare Är.Resultatet visar att de nya lÀromedlen tar efter de Àldre och man bibehÄller samma strukturer och samma gamla etablerade stereotypa förestÀllningar om islam och muslimer förmedlas. Dessa etablerade stereotypa förestÀllningar om islam har författarna tolkat frÄn ett specifikt perspektiv och det medför att de fördomar som finns om islam och muslimer i vÄrt samhÀlle förstÀrks istÀllet för att nyanseras.
Fotografisk dokumentation i en förskola - Vad ser vi? : En kvalitativ forskning om pedagogisk dokumentation
Denna kvalitativa underso?kning handlar om fotografi vilket anva?nds som pedagogisk dokumentation i fo?rskola. Studien problematiserar det som synliggo?rs i fotografierna genom pedagogernas samtal och fotograferande.Da?rmed underso?ks hur medlet fotografi, kan formuleras in i ett pedagogiskt sammanhang och vilka specifika funktioner detta medium har na?r det anva?nds som dokumentation i fo?rskolan. Studien underso?ker ocksa? vad som avgo?r sorteringen och urvalet av dessa fotografier.Resultatet visar att a?terkommande drag i de tagna fotografierna kan ses i relation till pedagogernas fo?rha?llningssa?tt.
"Det Àr dÀrför man Àr med i orkestern, för fikat. Fikat Àr helt galet gott" : Faktorer som pÄverkar ungdomar att delta i gruppmusicerande
Fritid beskrivs av ungdomar som na?got som skapar mening i tillvaron. Musiken a?r en stor del av denna fritid. Ma?nga ungdomar lyssnar pa? musik, och en del la?gger fritiden pa? att sja?lva musicera.