Sök:

Sökresultat:

398 Uppsatser om Publik självmedvetenhet - Sida 18 av 27

Risk Management i svenska kommunala bolag med balanserad styrning

Vi lever i ett samhÀlle som förÀndras i snabbare takt Àn tidigare. Vikten av att identifiera risker som kan drabba organisationer Àr högst relevanta. Den kommunala verksamheten bedriver sin verksamhet i en publik miljö dÀr avvikelser frÄn det tÀnkta kan fÄ negativa konsekvenser. De kommunala bolagens syfte Àr att tjÀna dess invÄnare och skapa ett attraktivt samhÀlle samt föra en prissÀttning i linje med ett nollresultat. Skulle det ovÀntade intrÀffa sÄ medför detta att kommunen exempelvis mÄste skjuta till mer pengar till bolagen vilket i sin tur kan resultera i mindre medel för andra verksamhetsgrenar.

Frida Stéenhoff och det humana dramat : En studie i dramat Lejonets unge och debattskriften Teatern och livet

Under 1800-talet debatterades kvinnans stÀllning allt mer livligt pÄ den litterÀra scenen. Kvinnan fick en större plats i litteraturen och antalet kvinnliga författare blev fler och fler. 1880-talet var ett magiskt Ärtionde dÀr antalet författarinnor ökade markant.Det var i 1880-talets kölvatten som Frida Stéenhoff (1865-1945) klev ut pÄ den litterÀra scenen med sitt drama Lejonets unge (1896). Stéenhoff skrev i en brytningstid dÀr det gamla samhÀllet började luckras upp av nya tankar och idéer. Genom Lejonets unge kastade sig Stéenhoff in i den livliga debatten om Àktenskap och sedlighet.

Kassaflödesanalys i mindre aktiebolag: En flerfallstudie inom trÀindustrin i norra Sverige

Alla aktiebolag Àr skyldiga att upprÀtta en Ärsredovisning. Beroende pÄ bolagens storlek stÀlls olika krav pÄ redovisning av kassaflödesanalys i den externa redovisningen. Kassaflödesanalys Àr en sammanstÀllning av ett bolags kassaflöden indelat i olika kategorier. Den visar intjÀnade likvida medel, men Àven hur dessa har tillförts. Kassaflödesanalys Àr nÄgot som ocksÄ kan anvÀndas i den interna styrningen av bolag för att fÄ kontroll över kassaflöden och kunna prognostisera samt följa upp utfall.

SÀkra och juridiskt bindande elektroniska betalningstransaktioner över Internet

Detta examensarbete behandlar elektroniska transaktioner, i huvudsak betalningar över Internet med tonvikt pĂ„ sĂ€kerhet. Vidare behandlas ocksĂ„ frĂ„gor kring vilka kriterier en betalningstransaktion bör uppfylla för att anses juridiskt bindande. Examensarbetet riktar sig till en publik som redan tillgodosett sig baskunskaper i ekonomi och data.Resultatet av undersökningen vilar pĂ„ en kombination av telefonintervjuer och litteraturstudier. Personer som intervjuats Ă€r: Christian Wettergren ?forskare pĂ„ KTH, Hans Öjemark -verksjurist pĂ„ Post och telestyrelsen, Lars Lindgren ?jurist pĂ„ Handelsbanken och Mats Thunander ?projektledare för Handelsbankens SET-pilot.Kriterierna som bör uppfyllas för att en betalningstransaktion vid handel över Internet skall anses sĂ€ker Ă€r enligt vad som framkom i min undersökning att transaktionen skall vara atomĂ€r, konsekvent, isolerad, bestĂ„ende, skyddad mot insyn, inte kunna Ă€ndras utan upptĂ€ckt, klara autenticitetskontroll och inte vara reproducerbar.Kriterierna för att en betalningstransaktion vid handel över Internet skall anses juridiskt bindande Ă€r enligt vad som framkom i min undersökning att inblandade parter Ă€r vĂ€l identifierade t.ex.

VÄrt uppdrag som lÀrare : En studie om lÀrares roll i undervisningen

Syftet med detta examensarbete var att undersöka nÄgra lÀrares syn pÄ arbetet med elevers muntliga framstÀllning, eftersom jag saknar studier som undersöker de tidiga Ärskursernas muntliga arbete. Den empiriska delen bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem lÀrare verksamma i Ärskurs 1-3. De intervjuade lÀrarna har en yrkeserfarenhet mellan fem och fyrtio Är och de arbetar pÄ tre olika mellansvenska skolor.Studiens resultat visar att det finns en medvetenhet och en vilja hos de intervjuade lÀrarna att arbeta med muntlig framstÀllning i klassrummet, men om det ska bli meningsfullt krÀvs att gruppens klimat Àr tillÄtande och att eleverna upplever en trygghet i situationen. Mycket av lÀrarnas arbete den första tiden gÄr Ät till att skapa dessa förutsÀttningar, och de arbetar pÄ olika sÀtt med detta. Den största svÄrigheten med det muntliga arbetet i klassrummet Àr att momentet krÀver en engagerad publik, vilket leder till att nÄgra lÀrare anser att det var svÄrt att planera in detta i undervisningen.

Det sociala ansvaret i skapandet av skönhetsidealen

Kandidatarbetet undersöker och diskuterar frĂ„gestĂ€llningen "Vilket socialt ansvar har jag som grafisk formgivare i skapandet av skönhetsidealen?". Kandidatarbetet fokuserar pĂ„ att skapa en diskussion kring Ă€mnet skönhetsideal, hur dessa pĂ„verkar unga kvinnor samt vilka möjligheter det finns för att bryta samhĂ€llsnormer och göra en förĂ€ndring, en större skillnad. UtifrĂ„n mitt forskringsresultatet kring skönhetshistorian och dess utveckling under Ă„ren, har jag skapat en produktion i form av modeillustrationer. Jag tycker inte att samhĂ€llet inser hur kraftfullt pĂ„verkade vi har blivit av media och modebranschen under de senaste Ă„ren. Även de som inte Ă€r intresserade av mode och skönhet. Vi som jobbar inom medie- och reklambranschen Ă€r den tredje statsmakten.

Marknadsföring pÄ sociala medier : En kvalitativ och kvantitativ fallstudie om tvÄ svenska livsmedelsföretags kommunikation pÄ Facebook

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet Àr att belysa hur ICA och Lidl kommunicerar och marknadsför sig via Facebook, samt att se huruvida de Àven anvÀnder det för att skapa mer symmetriska band med sin publik. FrÄgestÀllningar berör vilka mönster som finns i kommunikationen och hur interaktionerna mellan företagen och de som kommenterade ser ut. Metod och teori: En kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ textanalys har anvÀnts i uppsatsen. Materialet bestÄr av Facebook-inlÀgg frÄn respektive företag, samt tillhörande kommentarer. Dessa har analyserats med hjÀlp av teorier inom kommunikation, marknadsföring, retorik samt tidigare forskning kring inlÀgg företag lÀgger upp pÄ Facebook och hur det pÄverkar lÀsarens beteende.

Kommunikation i allmÀnhetens tjÀnst : En kvalitativ studie av Sveriges Radios externa kommunikation

Denna fallstudie syftar till att undersöka hur Sveriges Radio i egenskap av public serviceföretag kommunicerar externt. Vi finner det intressant att undersöka hur en offentlig medieorganisation, utanför den kommersiella marknaden, arbetar med sin externa kommunikation. Genom en kombination av kvalitativa metoder och teori rörande strategisk kommunikation, varumÀrke, publika relationer samt sociala medier, berörs studiens fyra frÄgestÀllningar: Vad har Sveriges Radio för kommunikationsmÄl? Vilka strategier gÄr att urskilja i Sveriges Radios kommunikativa arbete? Hur anvÀnder Sveriges Radio sociala medier i sin kommunikation? PÄ vilket sÀtt pÄverkar public service-ideologin Sveriges Radios externa kommunikation? Mer specifikt undersöks hur Sveriges Radio bygger och upprÀtthÄller relationer till publiken samt kommunicerar sitt varumÀrke, bland annat genom sociala medier.Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med representanter frÄn Sveriges Radio, samt en retorisk analys av material frÄn SR:s officiella sociala medier. Resultatet visar att Sveriges Radio har implicita kommunikationsmÄl som Àr en del av verksamhetsmÄlen.

Den skenbara normbrytaren : - En studie av genuskonstruktion i fyra svenska bilderböcker för barn

AbstractElisabeth LarssonDen skenbara normbrytaren ? en studie av fyra svenska bilderböckerUV5002 Ht 2011I förskolans uppdrag ingĂ„r att motverka stereotypa genusnormer, vilket Ă€ven innefattar att oreflekteratpresentera sĂ„dana via litteratur skriven för barn. Genom att uppmĂ€rksamma barnlitteratur somskapare och upprĂ€tthĂ„llare av genusstereotyper och genusnormer kan detta medvetandegöras ochdĂ€rmed bemötas.Är bilderböcker för barn bĂ€rare av genusnormer eller Ă€r de objektiva och fria frĂ„n dylika vĂ€rderingar?Med den frĂ„gestĂ€llningen som utgĂ„ngspunkt tar föreliggande uppsats sig an Pija Lindenbaumsbilderböcker Gittan och grĂ„vargarna, Gittan och Ă€lgbrorsorna, Lill-Zlatan och morbror raringsamt Kenta och barbisarna för att undersöka huruvida dessa motverkar eller cementerar rĂ„dandesyn pĂ„ kön och genus.Studien tar avstamp i ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv, dĂ„ man inom denna riktningfokuserar pĂ„ de normer och ramar som styr formandet av sociala genusstrukturer, vilket Ă€r engrundlĂ€ggande del i föreliggande studie.Studien bygger pĂ„ Maria Nikolajevas förslag till analysverktyg, vilka fokuserar pĂ„ hur genusframstĂ€lls i bilderböcker riktade till barn.Analysen visar att samtliga studerade verk Ă€r bĂ€rare av genusvĂ€rderingar som inte ligger i linjemed dem som förskolan förvĂ€ntas förmedla, trots att verken till ytan sett marknadsför sig som genusmedvetna.Studien har relevans för aktiva inom pedagogisk verksamhet för yngre barn dĂ„ den fokuserar pĂ„hur sagda verk inverkar pĂ„ en yngre publik. Studien kan Ă€ven med fördel lĂ€sas av litteratur- och genusvetaredĂ„ dessa Ă€mnen intar en framtrĂ€dande roll i tidigare nĂ€mnda undersökning..

Sandvikens Fotbollsstadion, Vasa, Finland : Fotbollsstadion som ett stadsdelscentrum. Tillbyggnad av skyddad stadion frÄn 1937.

Sandvikens stadsdel i Vasa Àr under utveckling. Stadsdelen prÀglas av stora kontraster mellan det natursköna havsnÀra lÀget och den genomklyvande motorvÀgen. Strukturen Àr storskalig, dels pÄ grund av trafiklösningarna, dels till följd av att det Àr hÀr som stadens idrottsanlÀggningar samlats. Bostadsbebyggelsen Àr begrÀnsad.Nu smider flera aktörer planer för omvandling och exploatering. HÀstfolket vill flytta ut travbanan ur staden, vilket skulle frigöra 0,15kvm mark för bostadsbyggande och nÀstintill fördubbla stadsdelens bostadsyta.

Det sociala ansvaret i skapandet av skönhetsidealen

Kandidatarbetet undersöker och diskuterar frÄgestÀllningen "Vilket socialt ansvar har jag som grafisk formgivare i skapandet av skönhetsidealen?". Kandidatarbetet fokuserar pÄ att skapa en diskussion kring Àmnet skönhetsideal, hur dessa pÄverkar unga kvinnor samt vilka möjligheter det finns för att bryta samhÀllsnormer och göra en förÀndring, en större skillnad. UtifrÄn mitt forskringsresultatet kring skönhetshistorian och dess utveckling under Ären, har jag skapat en produktion i form av modeillustrationer. Jag tycker inte att samhÀllet inser hur kraftfullt pÄverkade vi har blivit av media och modebranschen under de senaste Ären.

Utbildning, sysselsÀttning och tolkning - En studie om utbildningsnivÄns och sysselsÀttningens pÄverkan pÄ tolkningen av reklambudskap

Dagens samhÀlle prÀglas av ett rikt informationsflöde dÀr marknadens aktörer slÄss om att förmedla sina budskap till en alltmer krÀvande publik. Globaliseringen av informationsflödet har medfört att enorma mÀngder information sprids vÀrlden över, vilket gör informationen mer lÀttillgÀnglig Àn nÄgonsin tidigare. Som en konsekvens av den ökade mÀngden information har mÀnniskan börjat prioritera och söka relevant information.En förutsÀttning för förmedlingen av information Àr kommunikation, nÄgot som blivit en ledstjÀrna för mÄnga företag. Lyckad kommunikation skapar oÀndliga möjligheter och företagen blir alltmer medvetna om att det inte lÀngre handlar om att bara informera, utan kommunicera, nÄ fram och skapa förstÄelse.En rad olika faktorer pÄverkar hur mottagare tolkar de budskap som de stÀlls inför. VÄr undersökning vill specifikt belysa hur faktorerna utbildningsnivÄ och sysselsÀttning pÄverkar mottagarnas tolkning av budskap.

För friidrott - i tiden : Fallstudie av ett idrottsförbund i förÀndring

Svenska idrottsförbund konkurrerar idag om allt frÄn medieexponering och sponsorer till aktiva utövare och publik pÄ evenemangen. Svenska Friidrottsförbundet (SFIF) har genom en marknadsundersökning fÄtt reda pÄ vilka kÀrnvÀrden konsumenter associerar friidrotten med vilka visade sig vara sund, kul och familjeorienterad. SFIF strÀvar nu efter att förÀndra sin yttre bild genom att röra sig mot nya vÀrden sÄsom modern och fantasifull. Denna fallstudie avser att nÀrmare undersöka en förÀndring av kÀrnvÀrden i Svenska Friidrottsförbundet (SFIF). Vi fokuserar kring hur denna förÀndring Àr efterfrÄgad av samarbetspartners och varför en ideell organisation som SFIF strÀvar efter en sÄdan förÀndring.

Tala för framtiden : Fem grundskollÀrares syn pÄ muntlig framstÀllning i klassrummet

Syftet med detta examensarbete var att undersöka nÄgra lÀrares syn pÄ arbetet med elevers muntliga framstÀllning, eftersom jag saknar studier som undersöker de tidiga Ärskursernas muntliga arbete. Den empiriska delen bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem lÀrare verksamma i Ärskurs 1-3. De intervjuade lÀrarna har en yrkeserfarenhet mellan fem och fyrtio Är och de arbetar pÄ tre olika mellansvenska skolor.Studiens resultat visar att det finns en medvetenhet och en vilja hos de intervjuade lÀrarna att arbeta med muntlig framstÀllning i klassrummet, men om det ska bli meningsfullt krÀvs att gruppens klimat Àr tillÄtande och att eleverna upplever en trygghet i situationen. Mycket av lÀrarnas arbete den första tiden gÄr Ät till att skapa dessa förutsÀttningar, och de arbetar pÄ olika sÀtt med detta. Den största svÄrigheten med det muntliga arbetet i klassrummet Àr att momentet krÀver en engagerad publik, vilket leder till att nÄgra lÀrare anser att det var svÄrt att planera in detta i undervisningen.

Hur vÄrdar upplevelseföretag sina kundrelationer? : En fallstudie av Birka Cruise AB

Dagens kund har ett större behov av att konsumera upplevelser Àn tidigare. Detta leder till att antalet upplevelseföretag ökar. Upplevelser kan ge kunden ett vÀrde som bidrar till en högre konkurrensfaktor för företaget Àn om de enbart konkurrerar med kvalitet och pris. FastÀn upplevelseföretag kan ge ett unikt vÀrde till kunden Àr det viktigt att de Àven fokuserar pÄ relationsmarknadsföring i sin marknadsstrategi. Det innebÀr att det skall finnas en ömsesidighet i relationen mellan företaget och kunden.Denna studie gÄr ut pÄ att undersöka hur mycket upplevelseföretag som stÀndigt vill öka sina marknadsandelar arbetar med att skapa lÄngvariga relationer med sina kunder.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->