Sök:

Sökresultat:

80 Uppsatser om Prototyping - Sida 3 av 6

Simulering av filtrerade skärmfärger

This report present a working model for simulation of what happens to colors displayed on screens when they are observed through optical filters. The results of the model can be used to visually, on one screen, simulate another screen with an applied optical filter. The model can also produce CIE color difference values for the simulated screen colors. The model is data driven and requires spectral measurements for at least the screen to be simulated and the physical filters that will be used. The model is divided into three separate modules or steps where each of the modules can be easily replaced by alternative implementations or solutions.

Prototyp som stöd åt implementeringen

Programvaruutveckling lider idag av stora problem och många av problemen är kopplade till hur krav samlas in och hanteras. Ett sätt att underlätta kravinsamlingen och att öka kommunikation med kund är att ta fram en prototyp, vilket är en konkret representation av programvaran som ska tas fram. När kravutvinningen har kommit tillräckligt långt kan denna prototyp användas som en del av en kravspecifikation. En vanlig form av kravspecifikation är ett dokument, men även en (exekverbar) prototyp kan vara en effektiv representation av programvaran som ska tas fram.I detta arbete undersöks det vilka problem som kan uppstå då en prototyp används som en del av en kravspecifikation. Problem identifieras i litteraturen och intervjuer utförs för att undersöka vilka problem som finns i praktiken.

Prototyper av låg respektive hög fidelity

Det finns olika åsikter om prototyper av låg fidelity kan användas lika effektivt för att identifiera brister och testa ett gränssitt som en prototyp av hög fidelity. De artiklar som har granskats i detta arbete har kommit fram till olika resultat angående denna fråga. Endel forskare påstår att prototyper av låg fidelity är lämpligast att använda under den tidiga delen av designprocessen och att prototyper av hög fidelity bör användas i den senare delen av designprocessen. Detta har på senare år diskuterats krafigt inom "the human factors community" där vissa forskare påstår att prototyper av låg fidelity är minst lika användbara under hela designprocessen. De artiklar som har analyserats i denna studie har kommit fram till olika resultat angående denna fråga.

Design av whatismykidplaying.com : En fallstudie i användbarhet för webbplatser

Detta arbete består av designen av ett gränssnitt för webbplatsen whatismykidplaying.com. Designen var tänkt att ge hög användbarhet för målgruppen och testades av användare i ett think-aloud test. De fick testa och utvärdera hur väl gränssnittet fungerar och  deras feedback utvärderades och resultaten låg till grund för förslag på förändringar i gränssnittet, vissa som sedan blev implementerade. Studien har utgått från de olika stegen i en användarcentrerad utvecklingsmodell, analys - design - utvärdering - återkoppling, och en iteration har genomförts.Som utgångspunkt, för att öka användbarheten i webbplatsens gränssnitt, användes diverse regler och riktlinjer för hur användbarhet bäst kan uppnås, när designen gjordes. Hur väl dessa regler och riktlinjer fungerat tillsammans, i detta projekt och design, blev således en del i think-aloud testest utvärdering.

Användbarhetsaspekter i samband med systemutveckling

Denna rapport innehåller en undersökning av vilka aspekter som är avgörande för att en systemutvecklingsprocess leder till slutprodukter med väl användbara gränssnitt. Rapporten innehåller dessutom ett antal riktlinjer för hur en systemutvecklingsmetod kan förbättras med avseende på användbarhet.För att genomföra undersökningen har jag valt att utvärdera hur två systemutvecklingsmetoder, SSADM och IDM, hanterar användbarhetsaspekter. Jag har utvärderat dessa metoder utifrån följande frågeställningar: om de stödjer gränssnittsdesign, om de är iterativt användarorienterade, om de involverar designers med speciella gränssnittskunskaper, om de har fokus på användarna, om de innehåller tidiga och kontinuerliga tester av användbarhet, om de har en integrerad utveckling samt om de innehåller stöd för Prototyping. Det som framkommer i rapporten är att ovanstående frågeställningar till viss del är avgörande för att säkerställa slutprodukter med väl användbara gränssnitt. Förutom ovanstående aspekter är det dessutom av vikt att ta hänsyn till användbarhet i samband med kravinsamling och kravanalys.

Prototyper i systemutveckling : Agila och traditionella angreppssätt

Syftet med studien är att undersöka prototyper i samband med systemutveckling, och då särskilt om agila utvecklingsmetoder har påverkat hur prototypning används.En genomgång av begreppet prototyp och närliggande begrepp görs för att klargöra vad som kan avses med prototyper inom systemutveckling. En översikt över olika synsätt på prototyper och deras användning presenteras, och leder vidare till en teoretisk modell för prototyper i systemutveckling.Systemutvecklare och experter intervjuas för att bringa klarhet i begreppen och ta reda på hur prototyper används i systemutvecklingsprojekt i praktiken. Utifrån detta material presenteras en vidareutveckling av den första teoretiska modellen. Problemrymd och lösningsrymd hör till modellens centrala begrepp.Studien visar att agila utvecklingsmetoder påverkar arbetet med prototyper i riktning mot att utföra prototypning i det ordinarie utvecklingsspåret samt att hämta in regelbunden återkoppling på prototyper från användare och andra intressenter under hela systemutvecklingsprojektets gång. Sådana arbetssätt visade sig också förekomma inom den praktiska systemutvecklingen..

IDQ Viewer: För enklare Visning av Databasstruktur : Viewer : För enklare Visning av Databasstruktur

The social community is structured around data, a lot of that data is stored in different types of databases. The meaning of this essay is to develop an interactive tool that will change the way database visualization is done, and also to research in which fields a tool of this type can be used. With the help of different methods we discovered areas where it could be of use, such as; presentation of a database, development and documentation of a database. The primary goal of the prototype was to make viewing of database structures easier, even people without prior database knowledge should be able to understand the structure. During the development we used prototypes.

Stadsrum representerade i VR : Examensarbete i Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning

Detta är ett examensarbete inom informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Syftet med min undersökning var att ta reda på hur ett kvarter i Eskilstuna kan formges till virtual reality (VR)-mediet, så att det går att få en upplevelse av hur en stadsplanering skulle kunna se ut om den genomfördes i verkligheten.  Resultatet från min studie är grundat på, Prototyping, intervjuer, och en enkät. Min undersökning visade att för att det ska gå att få en upplevelse av ett stadsrums utseende efter en nybyggnation, bör representationen formges efter tänkt målgrupp och budskap. Felaktiga eller för många informationsgivande detaljer kan leda till att fokus hamnar på information som inte är nödvändig, eller till och med felaktig, för att förstå hur kvarteret kan komma att se ut efter en nybyggnation.  För lite information om olika detaljer eller för låg detaljrikedom kan leda till att representationen blir svårtolkad. Min undersökning visade också att visuella detaljer som är svåra att formge, bör kompletteras med t.ex.

Herrväskan Primus : produktutveckling för Ödins Garveri

I denna rapport redovisas ett examensarbete av Edvin Sjöberg utfört i samarbete med Ödins Garveri i Visby.Projektets mål har varit att ta fram ett tillverkningsunderlag för en ny axelremsväska i läder för män. Väskan är konstruerad för att vara materialbesparande, hållbar och elegant.Faktainsamlingen ger en översikt av de vanligaste sätten att bereda och garva skinn, sömnadsteknik och tillverkningsteknik. Målgrupps- och marknadsanalys har varit vägledande för utformningen av slutprodukten och stort fokus har lagts på modell- och skissarbete.Slutprodukten är en herrväska med mycket hög materialkvalité, formgivning inspirerad av klassiskt herrmode och med väl planlagda och genomtänka detaljer..

Hej, kom spela med oss! (Hi, come play with us!)

People play games now more than ever before. While the digital gaming industry dominates the market, boardgaming has been living in its shadow. Board games offer a physical tangibility and a social experience that can be found in few digital games. How do we create a tool that further builds upon those strengths? The purpose of this study is to examine the possibility of developing a service that consists of an mobile application and board game events to promote social face-to-face interaction. Focus has been on the social face-to-face interaction in the context of a board game session.

Användarmedverkan i traditionella systemutvecklingsmetoder

De problem som följer den traditionella systemutvecklingen är att det är många informationssystem som inte blir implementerade eller använda på grund av att användarna inte accepterat det nya informationssystemet, likaså är ofta projekten överbudgeterade och tidsöverskridande. En av orsakerna till detta är att användarna inte deltar aktivt under utvecklingsprocessen, vilket gör att systemutvecklarna inte får all den information de behöver för att utveckla ett informationssystem som motsvarar förväntningarna.I detta examensarbete undersöks om tillvägagångssättet participatory design (PD), som innebär att användaren aktivt deltar i hela utvecklingsprocessen, går att integrera med den traditionella systemutvecklingsansatsen, där utvecklingen sker med användarna som stöd till systemutvecklarna.Integrationen har gjorts genom att dels byta ut tekniker i systemutvecklingsmetoden SSADM och dels genom att kombinera SSADMs tekniker med PD-tekniker. Detta resultat har används tillsammans med intervjuer för att avgöra om PD-tekniker kan användas i alla traditionella systemutvecklingsmetoder. Resultatet av integrationen visar att det är möjligt att integrera PD-tekniker med den traditionella systemutvecklingsansatsen..

En jämförelse mellan traditionell och experimentell systemutveckling med avseende på användarmedverkan

Systemutveckling är en komplicerad process som kräver mycket av det företag som utvecklingsarbetet bedrivs i. För att användare till systemet skall kunna använda systemet på ett effektivt sätt krävs det att systemet uppfyller användarnas krav. Detta leder till att de behöver delta i utvecklingsarbetet samt få tillfälle till att påverka i beslutsfattandet. Detta arbete undersöker hur och på vilka sätt som användare deltar i traditionell och experimentell systemutveckling. I samband med denna undersökning har intervjuer med personer från sex IT-företag utförts för att fastställa vilka uppfattningar och syner företagen har på dessa två systemutvecklingsansatser.

Passivhus - Vikten av lufttäthet och attityder hos boende

E-Series 450 is a chainsaw designed by Husqvarna AB to the semi-professional user. Husqvarna is a world leader when it comes to chainsaws, trimmers, lawn mowers and garden tractors. The problem in hand can be addressed by the question. ?How easy can we start a chainsaw? The purposehas been to provide a solution to the question above and give Husqvarna a good base of which they can continue towards a finished product.

Alternativ Start till Motorsåg : Reviderad för allmänheten

E-Series 450 is a chainsaw designed by Husqvarna AB to the semi-professional user. Husqvarna is a world leader when it comes to chainsaws, trimmers, lawn mowers and garden tractors. The problem in hand can be addressed by the question. ?How easy can we start a chainsaw? The purposehas been to provide a solution to the question above and give Husqvarna a good base of which they can continue towards a finished product.

Utveckling av en produkt som förenklar koppling av släp

This thesis was conducted at SverigeGrepen in Vänge-Körlinge, Uppsala, Sweden.SverigeGrepen is a family business that develops and manufactures a few different parts of different kinds of products. My task is to come up with a good idea that facilitates the coupling of trailers, i.e. from an idea to a fully functioning prototype. The product is intended for use by all customers for all kinds of trailers. The actual goal of the work is to develop a full prototype that you can install and use in the easiest way possible, a prototype that follows the specifications.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->