Sök:

Sökresultat:

172 Uppsatser om Prototyper - Sida 4 av 12

Magnetisk kylning i kylskåp : Självständigt arbete i teknisk fysik med materialvetenskap

Forskning och tillämpning av den magnetokaloriska effekten har intensifieras de senaste åren. Prototyper av kylskåp med magnetokaloriska material har konstrueras med blandat resultat, men utvecklingen går framåt och det är troligt att tekniken kommer att kommersialiseras. För den lovar ett energisnålare och tystare kylskåp.Projektarbetet som har resulterat i denna rapport hade i uppgift att läsa forskningsrapporter om magnetisk kylning för att få en uppfattning om det är möjligt för tekniken att tillämpas i vanliga kylskåp. Det ser ut som att magnetisk kylning har stora möjligheter att tillämpas och projektet rekommenderar det fiktiva företaget att satsa på tekniken. Fast ännu krävs några års ytterligare forskning för att få fram ett magnetokaloriskt material som uppfyller alla miljömässiga och ekonomiska krav för att kunna kommersialisera en produkt för hushållsbruk..

Interaktiv arbetsbeskrivning

Under framtagandet av nya produkter måste ett antal Prototyper tillverkas för att verifiera konstruktionen. För en metodingenjör som tar fram reparationsmetoder innebär prototyptillverkning att tankar som växt fram under utvecklingsfasen kan provas för första gången på en fysisk produkt. Detta sker relativt sent i produktutvecklingen och eventuella ändringar som kan uppstå på grund av att servicevänlighet inte uppnås blir mycket kostsamma. Om däremot prototypen där metoderna verifieras för första gången är digital och detta sker tidigt blir kostnaderna för eventuella ändringar avsevärt mycket mindre. Modellen som ligger till grund för metodstudierna kan sedan används för att skapa ett utkast till service litteratur, detta medför att även den delen av slutprodukten kommer att vara i fas med övriga utvecklings avdelningar. Under detta projekt har en digital prototyp av en Scania motor använts för genomförandet av metodstudier.

Det får duga: Game Maker som prototypverktyg, och applicerad speldesign

Rapporten handlar om programmet Game Maker som prototypverktyg, och vänder sig till personer och företag som skulle kunna vara intresserade av detta. Syftet med arbetet var att skapa ett spel i Game Maker, "Ittle Dew", samt skriva om Game Makers egenskaper och egenheter. Spelet färdigställdes i tid, och rapporten tar även upp en mängd designfrågor som dök upp under skapandet av detta. Med hjälp av två brev från personer med erfarenhet av Game Maker som prototypverktyg och för skapandet av färdiga spel, och diskussion av dessa brev, hävdar jag till sist att programmet väl duger för Prototyper, så länge användaren känner till de begränsningar som rapporten tar upp..

Användarcentrerad design av verktyg för att skapa funktionalitet i ett gränssnittsdesignsprogram

Idag ?nns det en stor mängd program för att underlätta vid design av ett gra?skt användargränssnitt. Många av dessa gör det enkelt att snabbt skapa en prototyp för att exempelvis illustrera en idé kring hur ett gränssnitt kan se ut. Vad som däremot ofta saknas är ett e?ektivt och intuitivt verktyg för att skapa funktionalitet i prototypen och göra gränssnittet levande utan att behöva kunskaper i programmering.Den här rapporten studerar hur ett verktyg för att skapa funktionalitet i Prototyper, och som inte kräver några kunskaper i programmering, skulle kunna fungera.

Ett socialt forum som mötesplats och idébank för praktiserande och blivande bild och medialärare? : En undersökning kring behovet av ett gemensamt forum för bild och medialärare och hur det behovet ser ut.

Syftet med denna studie var att undersöka om det finns ett behov för konst och media lärare och lärarstudenter att delta, dela utbildningsmaterial och utveckla sin kompetens inom sin praxis i en social gemenskap på internet. Ett annat syfte var att identifiera vilka dessa behov och krav skulle vara, och hur en sådan webbplats bör vara utformad utifrån dessa krav. Jag har baserat studien på en teori om socialt lärande ?Communities of Practice? av Etienne Wenger. Kärnan i teorin tar upp hur vi som aktiva deltagare, kan lära tillsammans och utveckla våra identiteter och våra kunskaper i ett samhälle genom praktik i en meningsfull miljö.

Asynkron webbkommunkation: Web 2.0

Detta examensarbete har haft som uppgift att undersöka möjligheterna för hur man skulle kunna förbättra gränssnittet för användarna av WIS, Webbaserat informationssystem (1), genom att göra webbapplikationerna mindre dataintensiva. Examensarbetet görs i samarbete med Know IT Candeo AB i Luleå som är utvecklare och förvaltare av systemet. Examensarbetet tar upp några exempel på hur många webbapplikationer fungerar och är uppbyggda idag och försöka se det från ett perspektiv på hur man skulle kunna förbättra gränssnittet för användarna med hjälp av asynkron webbkommunikation. De bakomliggande principerna för asynkron webbkommunikation kommer att behandlas för att sedan kunna beskrivas mer specifikt i AJAX(Asynchronous JavaScript and Xml) tekniken och Microsofts implementation av AJAX som heter ASP.NET AJAX (3). För att kunna utvärdera om asynkron webbkommunikation är användbart i just detta specifika projekt ska några enkla Prototyper tas fram..

Design och användbarhetstestning av webbplats

I detta projekt har en webbplats utformats enligt måldriven design. Arbetssättet har delvis följt den agila metoden scrum. Syftet med webbplatsen är att fungera som ett verktyg för praktiserande tjänstedesigners samt studenter i processen att välja visualiseringsteknik för att representera data. Begreppet användbarhet samt olika metoder för att testa detta har utretts. Intervjuer har genomförts, dessa har legat till grund för personor och scenarier.

Kompletterande undervisningsmaterial för gymnasiekursen Kommunikationsnät 1

Det här examensarbetet består i ett produktutvecklingsprojekt som utfördes i samarbete medLiquid Biopsy AB. Syftet med arbetet var att utveckla ett engångskassettsbaserat produktsystem baserat på företagets patentsökta metod för isolering av cancer celler i suspension, inklusive cirkulerande tumörceller. Liquid Biopsy AB är ett svenskt utvecklingsbolag som baserat på ny och unik teknik, är oberoende av proteinmarkörer, använder cirkulerande tumörceller och andra suspenderade tumörceller för att möjliggöra bättre och billigare cancerdiagnostik.Examensarbetet har fokuserat på utvecklingen av engångskassetten, men parallellt arbete har även utförts med tillhörande basenhet. Ulrich och Eppingers produktutvecklingsprocess har utgjort grunden för den process som följts i arbetet, dock med ökat fokus på testning och utvärdering. För att få en bredare kunskapsbas inleddes arbetet med en marknads- och omvärldsanalys samt informationsinsamling om utmaningar och medicintekniska krav.

Utveckling av webbsida med användargränssnittmetoder

Restaurangen Knäppingen ? Stadsmuseets Café & Kök i Norrköping var i stort behov av en marknadsförande och informativ webbsida med en administrativ del. Syftet med detta arbete var skapa en webbsida med användbarhet enligt Usability Engineerings arbetspunkter. Användbarhet innebär att ett system är ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande. Förutom beställarnas krav hade vi ganska stor frihet att utforma det första designförslaget.

Informationsdesign i utställningen

Detta examensarbete omfattar ett förslag på utformning av en utställning med Interactive Institute som uppdragsgivare.Syftet med examensarbetet har varit att utforma en utställning till ett antal Prototyper som utvecklats i projektet ?Static!?. Prototyperna visualiserar energi på olika sätt där tanken är att uppmärksamma användandet av energi. Vi har arbetat med att skapa ett utställningsförslag med god informationsdesign som ger medvetenhet om energianvändning hos målgruppen.Vi har undersökt hur man skapar uppmärksamhet hos besökare, hur man kan göra utställningen informativ utan att någon står och berättar om den samt hur man undviker att besökare vidrör Prototyperna i utställningen. För att skaffa oss de kunskaper som behövts för att genomföra examensarbetet har vi gjort litteraturstudier, genomfört flera intervjuer, gjort en enkätundersökning samt gjort fältstudier.Examensarbetet har resulterat i ett idéförslag som visualiseras med hjälp av datorskisser.

Responsiv webbdesign för smarta klockor

Smarta klockor, små kroppsnära datorer som bärs kring handleden, ökar i popularitet. Smartaklockor kan visa tiden men även köra andra applikationer. Utmärkande för alla smarta klockorär deras lilla skärmyta, vilket ställer särskilda krav på utformningen av användargränssnitt.Syftet med detta arbete är att utforska hur smarta klockor kan fungera för att visa webbinnehålloch det görs genom att studera hur responsiv webbutveckling kan användas för att möjliggörawebbanvändning med smarta klockor.Experiment med responsiv webbutveckling för smarta klockor ledde fram till fyra Prototypersom testades av användare. Under testerna diskuterades fördelar och nackdelar medPrototyperna.Resultatet visar att responsiv webbdesign kan användas för att anpassa webbsidor till smartaklockor, men att webbsidor med mycket innehåll bör brytas ner i mindre delar och visas en itaget, något som inte ingår i responsiv webbdesign..

Webbaserat system för effektiv registrering och hantering av reklamationer

Vitamex AB är en nordisk egenvårdskoncern med huvudkontor i Norrköping som tillverkar och säljer naturläkemedel och kosttillskott. Inom Vitamex Production AB finns ett reklamationssystem för interna och externa reklamationer som hanteras pappersvägen. För att underlätta hanteringen önskade man ett webbaserat behörighetsstyrt datasystem. I det här examensarbetet beskrivs utvecklingen av ett webbaserat system där fokus har lagts på användbarhet. För utvecklingen har designteorin Usability Engineering använts.

Produktutveckling av ergonomisk belysningsarmatur för
medicinska
undersökningar

Detta examensarbete är ett projekt som utförts på uppdrag av Sunnex Equipment AB. Syftet var att utveckla nya ledade armsystem till en medicinsk belysning för att ersätta de tre armsystemen som marknadsförs av företaget idag. Det var även önskvärt att projektet resulterar i ett förslag på utformning av ett tillhörande lamphuvud. Fokus har varit design och ergonomi. Arbetet har följt en strukturerad produktutvecklingsprocess som inleddes med informationsinsamling genom användarstudie, intervjuer, konkurrensanalys och litteraturstudier.

Produkt för finfördelning av vitlök

På eget initiativ valdes att utveckla en produkt för finfördelning av vitlök. Under ett tidigare projekt jag var delaktig i identifierades ett behov av en sådan produkt som är snabbare att använda och rengöra än den traditionella vitlökspressen. Intervjuer utfördes och de bekräftade de tidigare identifierade behoven och problemen. Information från intervjuerna låg till grund när kravspecifikationen upprättades. Processen var iterativt i den utsträckning att brainstorming följdes av tester med funktionella modeller för att sedan återgå till brainstorming.

En contentbyrås webbplats : En rapport om utveckling och redesign av en contentbyrås webbplats med fokus på användbarhet

Denna rapport redovisar den process som utvecklingen av OTWs nya webbplats har inneburit. Jag har arbetet med att skapa en ny design av deras nuvarande webbplats där syftet har varit att skapa en webbplats där man presenterar sig själva på ett bra sätt och ställer mindre krav på redaktionellt innehåll samtidigt som man följer konventioner för branschen och målgruppen. I utvecklingen av webbplatsen anpassar jag mig efter rådande designprinciper och riktlinjer för användbarhet så att webbplatsen ska bli så lätt att använda som möjligt. Utvecklingen av prototypen har skett i mjukvaruprogrammet Axure RP. Resultatet av projektet är två interaktiva digitala Prototyper i form av en mobil version samt en desktopversion.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->