Sök:

Ett socialt forum som mötesplats och idébank för praktiserande och blivande bild och medialärare?

En undersökning kring behovet av ett gemensamt forum för bild och medialärare och hur det behovet ser ut.


Syftet med denna studie var att undersöka om det finns ett behov för konst och media lärare och lärarstudenter att delta, dela utbildningsmaterial och utveckla sin kompetens inom sin praxis i en social gemenskap på internet. Ett annat syfte var att identifiera vilka dessa behov och krav skulle vara, och hur en sådan webbplats bör vara utformad utifrån dessa krav. Jag har baserat studien på en teori om socialt lärande ?Communities of Practice? av Etienne Wenger. Kärnan i teorin tar upp hur vi som aktiva deltagare, kan lära tillsammans och utveckla våra identiteter och våra kunskaper i ett samhälle genom praktik i en meningsfull miljö. Resultaten av den första delen av studien bygger på kvantitativa och kvalitativa data från enkäter och intervjuer med lärare och blivande lärare. Vidare utvärderade en fokusgrupp bestående av lärare ett antal webbplats-prototyper baserade på resultat från frågeformulär och intervjuer. Prototyperna utgick ifrån principerna inom interaktionsdesign, med tillhörande personligheter och scenarier. I resultaten framträdde tydligast följande områden, vikten av sociala forum, delade resurser, kompetensutveckling och att kunna registrera sig med personlig profil. Dessa  områden identifierades och diskuterades i fokusgruppen som i den andra delen av studien konstruerade två nya prototyper, en inlologgningssida och en startsida baserade på tidigare resultat.Slutgiltigt finns ett stort behov av en social gemenskap av delad praxis och delaktighet på en gemensam webbplats och gruppen hade också tydliga åsikter om hur en sådan webbplats bör utformas. Lärarna i studien uttryckte också nödvändigheten av att utveckla sin kompetens inom digitala lärresurser, enligt de nya kursplaner i grund-och gymnasieskolan. Således svarar resultaten bra på de viktigaste begreppen i teorin "Communities of Practice" och det bör finnas en god potential för att starta en sådan gemenskap av praxis för denna grupp och kanske även för andra grupper av lärare.

Författare

Christina Turner

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..