Sök:

Sökresultat:

1487 Uppsatser om Projektets faser - Sida 3 av 100

Framtida utveckling och byte av teknisk plattform : Produktion av digitala läromedel ur ett förlagsperspektiv

Projektet har utförts ur ett bokförlags perspektiv och förklarar Natur & Kulturs byte av teknisk plattform för deras digitala läromedel. Detta projekt var ett delprojekt och delades in i tre faser: FAS 1: Förstudie, FAS 2: Genomförande och FAS 3: Analys och utvärdering. Syftet med projektet är dels att ge en helhetssyn över hur bytet skett i praktiken inom bokförlaget, och dels undersöka målgruppens förväntning på den nya tekniska plattformen. Projektets mål är att producera två titlar i produktions- och publiceringsverktyget 3D Issue, med utgivning höstterminen 2015. Metoderna som har använts i det här projektet är: intervju och en sammanställning av Natur & Kulturs enkätstudie, och en variation av deltagande observation.

Förbättringsarbete med stöd av Sex Sigma-metoden DMAIC: en
fallstudie på SSAB Tunnplåt AB i Luleå

Detta examensarbete är utfört på SSAB Tunnplåt AB i Luleå som tillverkar stålsträngar, även kallat slabs. Syftet med denna rapport är att beskriva hur det undersökta företaget kan införa och använda sig av arbetssättet Sex Sigma och dess förbättringsmetod DMAIC, med målet att reducera kvalitetsbristkostnader. För att möjliggöra detta har ett förbättringsprojekt genomförts där de analysbommar som uppkommer vid legering av stål som innehåller niob (Nb) utretts. De datainsamlingsmetoder som använts är intervjuer samt utvalda kvalitetsverktyg som föreslagits inom den använda förbättringsmetoden DMAIC. Projektets resultat visar att SSAB Tunnplåt AB i Luleå skulle kunna dra stora fördelar av att använda sig av Sex Sigma och DMAIC-metoden i framtida förbättringsprojekt.

Balanced Scorecard - En kretsloppsprocess

Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för varför det är problematiskt att nyttja det balanserade styrkortet som ett strategiskt ledningsverktyg. Förhoppningen är att utveckla en modell som delar in i BSC-arbetet i fyra olika faser. Hypoteser som belyser de största problemområdena i respektive fas kommer även att formuleras. Vi har utgått från en induktiv ansats. Uppsatsen har en explorativ karaktär då vi vill försöka bringa klarhet och förklara problematiken med styrkortsarbete.

Projektstyrning av IT-projekt - Framgångsfaktorer och fallgropar

Denna uppsats grundar sig i en kvalitativ studie som behandlat fallgropar som återfinns inom projektstyrningen i IT-projekt. Att IT-projekt ofta framställs som över tid och budget och därmed som misslyckade var ett intressant fenomen som vi ville titta närmare på. Vårt fokus låg på själva projektstyrningen av projektet och av den anledningen uteslöts faktorer som utvecklingsmetod eller designaspekter i projektet. Vårt syfte med studien var att undersöka varför IT-projekt inte når framgång ur ett projektstyrningsperspektiv och vår centrala frågeställning var vilken inverkan har projektstyrningens fallgropar på ett IT-projekts framgångar? För att besvara vår uppställda frågeställning utfördes en litteraturstudie där vi tittade på förändring i organisationer, motstånd mot förändring samt de fallgropar som kan återfinnas vid projektstyrningen av ett IT-projekt.

SommaRo Foajén : interiör, tapet och möbler i samspel

Den här rapporten avhandlar Kristin Charlie Torsdotters examensarbete i industriell design vid Högskolan på Gotland. Examensarbetet gick ut på att utforma foajén till det påbörjade bostadshuset SommarRo i Uppsala, samt en sittmöbel till foajén. Projektet genomfördes i samarbete med arkitekterna till bostadshuset, Arcum Arkitekter.Projektets tyngdpunk har legat på att utforma en sittmöbel till foajén. Kravet på möbeln var att den inte bara ska vara funktionell och tilltalande utan att den även ska fungera som en installation i rummet. Möbeln skall även binda samman foajén med den övriga byggnaden samtidigt som den ska ha ett tydligt samband med byggnadens överliggande tema: modern japansk design med inslag av skandinavisk samtida design.Arbetet har skett i enlighet med design metodikens olika faser.

Sjuksköterskeledd tidig extubation på intensivvårdsavdelning

Bakgrund Tidig extubation minskar risken för långvarig vårdtid på intensivvårdsavdelning. Iallt större utsträckning, framförallt inom thoraxkirurgin, är det sjuksköterskan som ansvararför beslutet kring extubation. Det finns dock få studier som beskriver de kliniska bedömningarsom föregår extubation.Syfte Syftet med studien är att beskriva intensivvårdssjuksköterskans beslutsprocess införextubation.Metod Data samlas in genom semistrukturerade intervjuer och analyseras utifrån Braun ochClarkes tematiska analysmetod. En pilotstudie med sex specialistsjuksköterskor inomthoraxintensivvård intervjuades för att testa studiens genomförbarhet.Resultat Specialistsjuksköterskor i pilotstudien beskriver beslutsfattandet inför extubationutifrån en process om fem faser: bedöma utgångsstatus, optimera sederande och analgetika,optimera och bedöma andningsfunktion, bedöma vakenhet samt bedöma patienten somextubationsklar. De två faser där informanternas beskrivning divergerar är framförallt vidoptimering av det sederande läkemedlet och bedömning av vakenhet.

Förbättring av produktutvecklingen i ett medelstort företag : Förkortning av utvecklingstiden med bibehållen eller förbättrad produktkvalitet

Detta examensarbete tar ett helhetsgrepp på produktutvecklingen i ett medelstort svensktföretag, med syfte att reducera projektens ledtider, med bibehållen eller förbättradproduktkvalitet.Företaget är beläget i Stockholm där all produktutveckling sker. Författarna har underhela studien varit lokaliserade i företagets lokaler, vilket gjort det möjligt att överblickaproduktutvecklingens alla skeden.Företaget har gamla anor och innehar sedan länge en ledande ställning på den globalamarknad det befinner sig på. Produkterna som tillverkas är högkvalitativa mätinstrumentmed mycket hög precision. Tidigare var produkterna utpräglat mekaniska men på senare århar elektronik och PC-mjukvara fått en allt större betydelse. Företagsledningen harobserverat att denna förändring medfört problem på utvecklingsavdelningen.

Uppfattningar om motivation hos deltagare i SPIRA-projektet på Medlefors folkhögskola

Syftet med studien var att undersöka SPIRA-projektets deltagares uppfattningar om motivation och uppfattningar om projektets eventuella påverkan på motivationen. Samt uppfattningar hos några tidigare deltagare i projektet. SPIRA-projektets syfte är att stärka kompetensen hos sina deltagare och målgruppen är individer som varit arbetslösa i ett år eller mer, alternativt sjukskrivna i minst sex månader. Tidigare forskning inom arbetslöshet och motivation tyder på att de individer som drivs av en motivation med en hög grad autonomi har en större chans att vara lyckosamma. De anses även vara mer ihärdiga i sitt arbetssökande och har ett högre välmående än de som drivs av motivation med en låg grad autonomi.

Hur kan grupputvecklingsprocessen nyttjas i syfte att hantera framgångsfaktorer i ett ISU-projekt?

Många informationssystemutvecklingsprojekt blir misslyckade, vilket innebär misslyckade informationssystem. Detta innebär att organisationens förväntningar på IS: et inte uppfylls, det används inte eller användarna accepterar det inte. Det finns flera faktorer som påverkar utgången av en ISU, vilka kallas framgångsfaktorer. En ISU: s utgång beror på ISU-gruppens effektivitet och därför blir framtagandet av vad som påverkar en ISU-grupp att bli framgångsrik mer viktigt. En grupp genomgår en utveckling med olika utvecklingsfaser under arbetets gång, dock kan stopp i utvecklingen leda till ineffektivitet i gruppen.

Varför vissa kundrelationer överlever ett projektavslut? : En fallstudie gjord på ett husföretag

Vi har gjort en fallstudie på ett företag som jobbar i projektform, den normala definitionen på projekt är att det har tidsram och när tiden för projektet tagit slut tar även relationer som skapats i projektet slut. Vi har undersökt vad som händer efter projektets slut och vad det kan finnas för motiv för ett företag att investera vidare i en kundrelation efter det att tiden för projektet tagit slut. Syftet med vår uppsats var att undersöka varför vissa relationer som skapats mellan företag och kund under ett projekt överlever efter att tiden för projektet tagit slut. För att besvara vårt syfte har vi gjort intervjuer med tre personer som jobbar på fallföretaget och två kunder till fallföretaget. Genom vår studie visar vi att det i vissa situationer kan föreligga motiv för ett företag att upprätthålla en kundrelation efter projektets slut.

Trovärdighet i survey-undersökningar - en fallstudie av ELAN-projektet

Syftet med denna uppsats är att undersöka ELAN-projektets enkätundersöknings trovärdighet, genom dess validitet, reliabilitet och generaliserbarhet. Vi har gjort en jämförande fallstudie där en verklig enkätundersökning jämförts med de teoretiska sätten att genomföra en undersökning. Studien är deskriptiv och med ett tvärvetenskapligt angreppssätt. ELAN-projektets enkätundersökning, Metodologiböcker såsom Bryman & Bell vänder sig mot små- och medelstora företag i 30 europeiska länder för att se om det finns behov av stöd för att öka exporten för dessa företag. De undersöker eventuella språksvårigheter samt kulturella skillnader som kan hindra uppkomsten av exportmöjligheter.

Beställarkompetens för informationssystem - Kompetenskategorier för framgångsrika beställarprojekt

Uppsatsen är ett resultat av en explorativ studie som tar sin utgångspunkt i att informationssystem i hög grad är situationsberoende, komplexa och abstrakta. Om en investering i ett IS ska bli framgångsrik krävs att hänsyn tas till fler faktorer än de som vanligtvis inkluderas i befintliga problemperspektiv. En sådan är beställarkompetens. Det saknas dock konceptualiseringar av begreppet vilket begränsar dess användningsområde, ur såväl ett vetenskapligt som ett praktiskt perspektiv. Uppsatsens centrala frågeställning är: Vilka kompetenser bör ingå i en beställarorganisation, både generellt för beställarprocessen i sin helhet men även specifikt för ingående faser? En litteraturstudie resulterar i en teorisyntes som främst vilar på beställningsprocessens faser och begreppet funktionell kompetens.

Idéskapandet i produktutvecklingens tidiga faser: en fallstudie av fyra livsmedelsföretag

Den ökade globaliseringen har lett till att omgivningen numera kännetecknas av intensifierad konkurrens, varierande marknader, kraftfulla slutkonsumenter och snabbt förändrad teknologi. Med detta som grund har produktutveckling blivit en avgörande konkurrensfaktor för framgång eller misslyckande i många företag. Behovet av att lyssna till kunderna har blivit en nyckelfaktor för en framgångsrik produktutveckling. Många författare menar att det är viktigt att slutkonsumenterna involveras aktivt i produktutvecklingsprocessen, det vill säga att kunden intar en aktiv roll i produktutvecklingsarbetet och blir en i teamet. Andra författare menar att företagsledningen måste förlita sig på de anställdas mentala kapacitet att skapa nya och meningsfulla idéer för att på ett effektivare sätt kunna svara på dagens snabbt förändrade och högt komplexa affärsmiljö.

Motstånd och problem vid implementeringen av ERP-system : En litteraturstudie av förändringshantering och motstånd vid implementeringen av ett ERP-system. Studien ger även förslag på förebyggande åtgärder baserat på dokumenterade fallstudier

Syfte ? Syftet med denna uppsats var att genom existerande fallstudier, enkätundersökningar och annan sekundärdata identifiera vilka faktorer som ger upphov till motstånd vid implementeringen av ERP-system och hur detta motstånd kan förebyggas.Metod ? Metoden som användes i denna uppsats är dokument. Dokument i denna uppsats var sekundärdata i form av artiklar och böcker från världsledande journaler inom området ERP-implementering. Uppsatsens teori, analyser och modeller bygger kring dessa artiklar och böcker.Resultat och analys ? Resultaten från denna studie tyder på att alla ERP-implementeringar möter motstånd vid ERP-projekt.

Migration av groupwareapplikation från Lotus Notes till ASP.NET

Användning av gamla informationssystem (IS) innebär problem i form av underhållningskostnader, utbyggnadsproblem och dålig interaktion med anställda (Bisbal, Lawless, Wu & Grimson 1999).Problemen leder till att företag vill byta ut sina gamla IS mot nya. I detta arbete behandlas migration, det vill säga då all funktionalitet från ett gammalt IS ska överföras till ett nytt (Bisbal m.fl, 1999).Arbetet syftar till att skräddarsy en befintlig migrationsmetod så att en generell migrationsmetod blir unik och kan användas till just det användarfall som åsyftas i arbetet. Den migrationsmetod som skräddarsyddes var The Butterfly Methodology. Genom att följa de faser och aktiviteter som migrationsmetoden innehåller erhölls ett antal resultat som initierade en migrationsprocess.De slutsatser som arbetet kom fram till var att genom att skräddarsy en migrationsmetod kunde en generell arbetsprocess göras unik så att den passade det användarfall som tas upp i arbetet. Migrationsmetoden innehöll även ett antal faser och aktiviteter som utgjorde stöd vid migrationsprocessen.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->