
Sökresultat:
4154 Uppsatser om Projekt InPUT - Sida 25 av 277
Gotlands solelpotential
The aim of this thesis is to investigate the electric solar potential on the Swedish island Gotland. The Gotlandic habitations have been divided into four house categories. For each category energy demand, roof area, geographic orientation androof tilt have been decided. Solar radiation data have been collected from the Swedish solar radiation model STRÅNG (STRÅNG, 2012).The buildings characteristics and the solar radiation have been used as input values in common solar formulas, the solar potential for each building category have been summed up to a total electric solar potential for the region.The electric solar potential on Gotland was calculated to 242 GWh/year with solar data from 2010. Gotlands largest city, Visby, is marked as cultural heritage by UNESCO (UNESCO, 2012).
Finansiell värdering av innovativa projekt - En fallstudie inom SCA Personal Care
Innovation har en mycket hög prioritet bland många företag för att uppnå lönsam organisk tillväxt.Tyvärr visar studier att majoriteten av alla företag inte är nöjda med den avkastning de uppnår påderas satsningar på produktutveckling och innovation. Därför har många företag implementeratinnovationssystem där den finansiella värderingen av projektet är mycket betydelsefull vid beslut omuppstart och lansering av projekt.Nuvärdesberäkning av framtida kassaflöden (Net Present Value, NPV) är den idag helt dominerandemetoden att finansiellt värdera ett innovationsprojekt. Syftet är att mäta det finansiella värde somprojektet skapar för aktieägarna. NPV är matematiskt enkelt att beräkna och komplexiteten ligger idet stora antalet antaganden som krävs. En annan begränsning med NPV är dess stora svårighet attvärdera möjligheter till strategiförändringar (flexibilitet) inom ett investeringsprojekt.Uppsatsen syftar till att skapa en ökad förståelse och medvetenhet runt hur ett företag i praktikenhanterar och finansiellt värderar innovativa projekt.
Vad är IT-kompetens : Ur åtta rektorers perspektiv
IT-utvecklingen i skolan har gått framåt mycket under det sena 90-talet. Detta har medfört att man på senare tid fört upp till diskussion att vi nu behöver föra in ytterligare en kompetens bland lärare och elever, nämligen IT-kompetens. Vi såg det därmed som intressant att undersöka vad rektorer på olika skolor anser att IT-kompetens är för något, för att jämföra detta med vad de nationella måldo-kument, övriga politiska dokument och olika IT-projekt menar att IT-kompetens är.Uppsatsen är av en kvalitativ karaktär och består dels av en litteraturstudie och dels en undersökning i form av åtta stycken intervjuer.Vår referensram bygger på politiska dokument och nationella måldokument som skriver något kring IT-kompetens i skolan. Vi har även tittat på två stora IT-projekt inom skolan, nämligen ITiS (IT i Skolan) och KK (Kunskaps- och Kompetensutveckling), för att se vad dessa skriver om IT-kompetens i skolan.IT-kompetens är ett begrepp som har diskuterats mycket på sistone. I intervjuerna framkom det att rektorerna, sinsemellan, inte alltid hade samma tolkningar gällandes vad begreppet innebar.
Vi Brinner : arbetet med, och erfarenheter kring att fo?rmedla musikaliska ide?er till musiker fra?n olika traditioner i operan Vi Brinner
I detta examensarbete har jag tillsammans med min kollega Markus Eriksson spelat in sju musikstycken med tydligt bera?ttande funktion. Dessa sju musikstycken fungerar som filmmusik till fyra olika historier som utspelar sig i ett la?genhetshus, ett introstycke som sammanfattar hela den musikaliska ide?n, ett stycke som gestaltar gatan samt ett stycke som beskriver ka?nslan i trapphuset. Materialet utgo?r en del av min portfolio och fo?rhoppningsvis kommer detta projekt o?ka mina mo?jligheter att fa? skriva musik till ro?rlig bild i framtiden.
Utredning av studentprojekt som undervisningsform
På Tekniska högskolan i Jönköping pågår ständigt projekt. Speciellt är bland annat projektarbete på MP ? Produktutveckling och Design vid Maskinteknik avdelningen, där olika designprojekt äger rum. En del har även fått riksdiplom.Syftet med detta examensarbete är att öka samarbetet mellan skolan och näringslivet, och förbättra förbindelsen mellan projektarbete, fadderföretag och Ingenjörsmetodik.Det finns tre moment som handlar om koppling mellan företag, projektarbete och kurs Ingenjörsmetodik. Det övergripande målet är att kartlägga hur projektarbete i undervisningsform har fungerat i nuläge och upplysa om förbättrings möjligheter.Undersökningen som har gjorts är bl.a.
Konsten att motivera sin projektgrupp på distans : En kvalitativ studie ur ett projektledarperspektiv
BakgrundProjekt är en arbetsform som idag ofta används i alla typer av organisationer. Projekt är dock komplexa och så är även människor. Att få en grupp att arbeta mot ett och samma mål är inte en lätt uppgift. Om gruppen dessutom befinner sig i olika delar av landet blir det än mer komplext. Projektledaren står därmed inför utmaningen att vägleda och motivera sina projektmedlemmar som befinner sig i helt olika miljöer, har olika drivkrafter och preferenser samt kanske sällan eller aldrig träffats fysiskt.
Att lyckas med ett byggprojekt
Att lyckas med byggprojekt är det som alla inblandade i projektet strävar efter och är det slutliga målet. Definitionen av ?ett lyckat byggprojekt? är när det genomförts på ett sätt där alla parter är nöjda vilket gäller flera olika aspekter. Det främsta sättet att mäta framgången med ett projekt är ta reda på om kunden är nöjd. En nöjd kund innebär att budget och tidsplan hålls och för att uppnå detta finns ett antal faktorer som genomsyrar hela projektet, exempelvis engagemang, kommunikation och samverkan.
Vi går inte bara av egen kraft! : en fallstudie av projektet ?Alsike klosterby?
Syftet med detta kandidatarbete inom ämnet landsbygdsutveckling, är att undersöka och beskriva hur ideellt engagemang rörande flyktingintegration- och miljöfrågor kan organiseras på lokal nivå. Jag har studerat ett projekt som i dagsläget drivs på Alsike kloster som ligger strax utanför Knivsta, i Uppland. Projektet syftar till att etablera en ekologisk klosterby vars mål är integrera flyktingarbete med ett hållbart ekologiskt levnadssätt. Föreliggande studie bygger på intervjuer med projektdeltagare samt observationer från planeringsmöten med projektet. Med hjälp av begreppen sociala nätverk, ideell organisation och komplexa system försöker jag beskriva och förstå hur detta specifika projekt organiseras, vilka drivkrafter som ligger bakom engagemanget hos projektdeltagarna samt vad som upplevs som möjligheter och svårigheter i projektets arbetsprocess.
Datorkluster för framställning av 3d-modellerad grafik
3D-modellerad grafik har blivit ett viktigt verktyg för att visualisera projekt inom arkitektur, för att skapa fotorealistiska visualiseringar är åtgången av en dators processorkraft stor där beräkningen av dessa 3D-modeller till färdig bild eller animation blir en flaskhals för arkitektföretagets visualiseringsavdelning. Stora animationsföretag har länge använt sig av datorkluster för att kunna hantera processorbehovet hos programvara för grafisk formgivning och detta är en lösning som i mindre skala även passar sig för 3D-grafiker arbetandes inom arkitektur. Mitt examensarbete har varit införandet av ett sådant datorkluster på arkitektfirman White Arkitekters huvudkontor i Göteborg. Lösningen har till stor del eliminerat den flaskhals som tidigare existerade och har gett 3D-grafikerna möjligheten att göra mer avancerade projekt samt att kräva bättre bildkvalité av de olika programvaror som används..
Riskhantering i IT-projekt : En kvalitativ studie om arbetsmetoder
Many organizations today work in projects, a method of organizing work to provide a clearer focus on goals and more control of every aspect of the assignment. A project is, simply put, a plan to achieve a specific result. In turn, project management means to use various tools and methods to facilitate and streamline the effort towards achieving the goal with the project.Risk management is the activity that refers to finding, identifying and quantify different types of risks and take appropriate action towards reducing or eliminating these risks to the extent possible. With increased use of projects as a method of working the demands for managing risks better become stronger. The question that this thesis tried to answer was: ?What kind of risks does the IT industry think are linked to their projects and in what way does these companies manage these risks??Among the project leaders interviewed, the authors could see a great variation in lines of thought and values regarding the importance of risk management and how risk management should be handled.
Project Garden
Denna slutreflektion beskriver mitt arbete med mitt kandidatarbete samt mina
tankegånger under och efter projektet samt hur jag arbetat, de problem jag
stött på och hur jag löst dem. Delarna av denna reflektion är först en
beskrivning av vad jag gjort, därefter en beskrivning av hur detta projekt var
tänkt att fungera. Den tredje delen är en beskrivning av hur jag arbetat under
projektet, baserat på mina veckorapporter. Den fjärde delen är själva
reflektionen och den beskriver mitt arbete i mer detalj samt mina tankar och
funderingar och hur jag löst de problem som uppstått. Den sista delen är ett
slutord där jag sammanfattar mina tankar om utbildningen och mitt projekt
jämfört med de liknande spel som finns idag samt mina tankar kring genren i
allmänhet..
Dokumentation av gamla fall : Dess betydelse för kunskapsöverföring
Kunskap i mindre organisationer har historiskt sett spridits via direkt interaktion mellan de anställda. Detta har gjort det svårt för företagen att behålla dess kunskapsbas då anställda har lämnat företaget. En lösning på detta problem är att använda dokumentation. Dokumentation är ett verktyg som gör det möjligt att bevara kunskap över tid och rum vilket minskar eventuell kunskapsförlust. Syftet med denna uppsats har varit att studera hur ett mindre management konsultföretag använder sig av dokumentation som ett verktyg för att sprida det kunskapskapital som skapats i samband med ett projekt till efterkommande projekt.
Ett ledarskapsperspektiv av innovation och knowledge management : - En kvalitativ studie
I organisationer idag bo?rjar det bli mer och mer centralt att fokusera pa? medarbetarnas innovationsmo?jligheter och kunskap. Organisationer bo?r numera fokusera mer pa? den tysta kunskapen och go?ra denna explicit fo?r att utnyttja den fulla potentialen till innovation. I dagens organisationer kra?vs det a?ven att medarbetarna va?gar arbeta o?ver gra?nserna och att ledningen tydliggo?r att allas input inom organisationen va?rderas likva?rdigt.
Att driva etablerad Buddhistisk och Muslimsk verskamhet i Karlstad kommun : De verksammas uppfattning om möjligheter och svårigheter som religiös i Karlstad
I wanted to focus this essay on the operative?s perspective of running religious organizations in the city of Karlstad and to see positive and negative aspects of their day-to-day life working with their organization, following up with a comparison of the difference and the similarities between those groups. After delimitating which groups I was going to examine, I implemented a qualitative study of four people, from two different religious groups, whom I performed interviews with. My method of performing these interviews and understanding the perspective of the informants, I had a semi structured interview guide along with a recent study that was opting for similar conclusions, only in a different county and with different input perspective. The result of my study showed a difference in establishment of their region but with a lot of similarities in problems with their religious and structural premises.
Kan komposition ingå i musikundervisning för barn?
Denna studie ger ett exempel på hur en musikskapande process kan se ut och har genomförts som en del i ett större projekt. Studien är baserad på fyra pedagogiska övningar som genomförts med 12-åriga elever (210 st). Övningarna består av: inlärning av en färdig klappramsa, att i grupp skapa en egen klappramsa, att lära ut den senare till sina kamrater samt att i grupper göra egna låtar. Tolvåringarna jag har mött har för mig bevisat att de kan skapa musik vilket också finns bekräftat i andra studier. Jag har under arbetets gång observerat och dokumenterat skapandeprocessen samtidigt som jag agerat ledare.