Sök:

Kan komposition ingå i musikundervisning för barn?


Denna studie ger ett exempel på hur en musikskapande process kan se ut och har genomförts som en del i ett större projekt. Studien är baserad på fyra pedagogiska övningar som genomförts med 12-åriga elever (210 st). Övningarna består av: inlärning av en färdig klappramsa, att i grupp skapa en egen klappramsa, att lära ut den senare till sina kamrater samt att i grupper göra egna låtar. Tolvåringarna jag har mött har för mig bevisat att de kan skapa musik vilket också finns bekräftat i andra studier. Jag har under arbetets gång observerat och dokumenterat skapandeprocessen samtidigt som jag agerat ledare. Min erfarenhet från övningarna är att flera elever men inte alla behöver input i form av olika stimulans för att komma igång och skapa och att många behöver coachning för att våga tro på sina idéer. Vägarna till musikskapande kan vara många och för att nå så många elever som möjligt är det viktigt att rikta undervisningen mot barns olika intelligenser. Av de observationer som gjorts har jag också kunnat se att många begrepp och kunskapsmoment kom med i undervisningen som därmed uppfyller många av kursplanernas mål och delmål. Jag tror därtill att eleven genom att skapa musik ges möjlighet att utveckla sitt eget sätt att lära sig musik. I musikskapandet möter eleven en mängd musikaliska begrepp och ställs inför många frågor. Att eleven befinner sig i ett musikaliskt sammanhang då frågorna dyker upp kan göra att hennes sökande efter begrepp och kunskap får en större mening. Jag tror också att det finns många olika vägar till denna kunskap ? det här var bara en metod. Vidare forskning skulle kunna vara att studera en metod som går från gruppundervisning till mer individuell undervisning. Jag har i denna studie fått möjlighet att prova en metod med en ansenlig skara elever och utifrån genomförandet av praktiska övningar blivit övertygad om att skapande verksamhet kan fungera i helklassundervisning och att det därtill fyller en funktion i musikundervisningen. Dörren till musiken har inget lås Ibland kan dörren vara stängd Men den saknar inte handtag

Författare

Henrik Sandström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..