Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Processkarta - Sida 1 av 2

Askåterföring : Olika logistiklösningar

När GROT (grenar och toppar) skördas ökar bortförseln av basverkande ämnen och näringsämnen. Syftet med rekommendationen att återföra aska, tillbaka till skogsmarken, är att undvika en försurande och näringsutarmande verkan. I dagsläget tillämpas en metod som kallas Sockenmodellen när det gäller återföring av aska tillbaka till skogen..

SPIRO : Utvärdering av produktutvecklingsprocess med fallstudie

LundbergDesign har tagit fram ett armaturkoncept för ateljé Lyktan som de vill börja tillverka. Att utveckla denna armatur skulle vara studenternas huvuduppgift under examens-arbetet. Samtidigt skulle de också utvärdera ateljé Lyktans nya produktutvecklingsprocess, FPM, som de fått av systerföretaget Fagerhult. Utgångspunkten var att processen var för stor och komplex för Lyktan och att processen således behövde anpassas till deras verksamhet, som är mindre än Fagerhults. Huvuduppgiften för examensarbetet kom att ändras, då utvecklingsprocessen för armaturen försenades på grund av problem med att hitta en leverantör av en komponent.

Institutet för språk och folkminnen : En arkivförteckning för teckenspråksmaterial som överlåtits av Sveriges Dövas Riksförbund

This thesis at the Institute for Language and Folklore has as its purpose to lay a foundation for a continuinginventory work. The tasks I have performed during my time there was to create an archival description, anintroduction to the material and a process map showing the process of incoming delivery of documents. The aimwas never to finish the list of work, but to structure the material to get an insight into the material and to theproblems that existed within. The documents are of a very unique nature and require that the archivist is familiarwith and have knowledge of sign language. One of the problems I encountered was how fragmented the materialwas.

HUR CIRKULÄR EKONOMI KAN IMPLEMENTERAS I SMÅ OCH MEDELSTORA FÖRETAGS PRODUKTUTVECKLING

Dagens trend av industriell tillverkning och konsumtion är av linjär karaktär. Material utvinns, blir produkter och hamnar sedan på deponi. Detta examensarbete har tillsammans med Industrial Development Center AB syftat till att skapa en mer hållbar industriell tillverkning inom Skaraborgsregionen, genom att forma en produktutvecklingsprocess i enlighet med cirkulär ekonomi. Cirkulär ekonomi förespråkar att avfall inte får förekomma och att produkter och material ska cirkulera i kretslopp. Projektet bestod därför av en bred förstudie för att samla och utvärdera ett stort område med teorier, processer och företagens ansvarsroller.

Processkartläggning CBI Betonginstitutets ledningssystem

CBI Betonginstitutet är idag i en expansionsfas med en strävan att värna om den globalahållbarheten som medför större förväntningar på företaget och ökade krav från samhället somi världen. För att konkurrera i näringslivet medför detta en förändring i verksamheten och iverksamhetens processer. Detta ger ökad medvetenhet i helhet hos medarbetaren för attsamverka i organisationen och internationellt. För att kunna förbättras krävs det gemensamförståelse från samtliga medarbetare oavsett titel, där de gemensamt utvecklas kringorganisationen mål och visioner.Syftet med examensarbetet är att hjälpa CBI med sammanställning av deras huvudprocesser iledningssystemet samt en enkel överskådlig Processkarta som smidigt kan integreras i SP:sverksamhet.Rapporten ger en redogörelse hur teori och praktiskt genomförande skiljs åt. Material tillexamensrapport, fick fram genom att studera CBI ledningssystem och genom litteraturstudiersamt avslutande intervjuer med medarbetare.Resultatet utgår från medarbetarnas beskrivning av deras arbetsmoment, därifrån skapades enProcesskarta för huvudprocesser och delprocesser som grund till CBI ledningssystem.

Arbetsformer vid processkartläggning i praktiken : En undersökning med tolv svenska kommuner som exempel

Avsaknaden av positiva resultat av verksamhetsutvecklingar beror till stor del på en begränsadhelhetssyn inom organisationer. För att skapa en helhetssyn är det möjligt att kartläggaorganisationens processer, vilket kan göras i olika arbetsformer. Syftet med föreliggande studie äratt inventera vanligt förekommande arbetsformer för insamling, visualisering och dokumentering avverksamhetskunskap i en Processkarta med en rad svenska kommuner som exempel. En kommunbedriver verksamheter inom flertal områden vilket innebär en mängd processer i behov avkartläggning. Utifrån egna och andras erfarenheter inom processkartläggning inom ramen för enkurs på universitetet och en kvalitativ intervju med en konsult inom processutveckling utformadesen enkätundersökning.

Rotorsaksanalyser av testriggar : En studie av vad som krävs av Scanias forsknings- och utvecklingsavdelning för att rotorsaksanalyser ska fungera på bästa sätt

När Scanias maskiner som ska testa nya lastbilskomponenter eller hela lastbilar, så kallade testriggar, inte fungerar som de ska så fanns det i dagsläget en uppfattning att problemen i vissa fall dels var återkommande och dels var svåranalyserade. På grund av detta ville Scania Tekniskt Centrum (STC) införa rotorsaksanalyser av när testriggar inte fungerade som de skulle. Denna studie har undersökt vad som i dagsläget behövde förändras och vad som möjliggjorde att rotorsaksanalyser av fallerande hos testriggarna skulle fungera så bra som möjligt.En nulägesanalys gjordes. Resultaten av denna visade på att fyra roller fanns som var involverade i att åtgärda fel hos testriggarna, nämligen de som äger riggarna, de som arbetar med underhåll av riggarna, de som utvecklar riggarna och de som är ansvariga för arbetsmiljön och säkerheten hos riggarna. En process map skapades för att visa hur dessa roller i dagsläget samverkade för att bygga testriggar och åtgärda fel hos dem.Resultaten av nulägesanalysen visade på att fyra övergripande faktorer påverkade huruvida rotorsaksanalyser skulle kunna genomföras.

Utvärdering och förbättring av processen för avvikelsehantering: En studie gjord hos BAE Systems Hägglunds för att optimera deras process för avvikelshantering

För att företag ska fortsätta vara konkurrenskraftiga i dagens turbulenta samhälle krävs att de utvecklar både sina produkter och deras organisation.Något som har fått större och större fokus på senare år är att fokusera på att kvalitetssäkra både processer och produkter för att minska kostnader.Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vilka faktorer som påverkar tillförlitligheten av processen för avvikelsehantering inom producerande företag.Projektet genomfördes på BAE Systems Hägglunds, ett företag med stor kundanpassning, för att förbättra kvaliteten på deras process för avvikelsehantering i monteringen.I ett första skede i projektet kartlades hur BAE arbetar i dagsläget.Detta gjordes med hjälp av att intervjua personer som dagligen använder processen samt en workshop för att ta fram en Processkarta.Genom att studera befintlig litteratur inom området skapades bättre kunskap om vilka faktorer som är viktiga vid kvalitetsarbete och avvikelsehantering.I analysen jämfördes litteraturen med hur företag arbetar för att identifiera förbättringsområden.Rekommendationerna som delgavs företag rör främst att införa gemensamma rutiner över hela företaget för hur avvikelser registreras i deras affärssystem.En sådan rutin var att införa ett klassificeringssystem för alla avdelningar istället för de tre klassificeringssystemen som finns i dagsläget.En annan var att standardisera vilka informationsfält som skulle fyllas i för att kvaliteten på avvikelserna skulle bli tillförlitlig. Det togs även fram tre nyckeltal för att mäta processen i framtiden för att se om den förbättrats. Långsiktiga rekommendationer blev att se över ansvarsfördelningen för respektive avdelning.Detta för att eventuellt kunna avskaffa roller som är överflödiga och att ge personalen mer ansvar för ärenden de registrerar.

Effektivare reservdelsberedning för sammansättningsutrustning

Detta examensarbete är utfört på avdelningen TPM-office, Volvo Personvagnar AB i Olofström. Idag producerar VCBC, Volvo Car Body Components, i Olofström med en produktionstakt på cirka 450 000 karossatser om året. Tanken är att en 30 % takthöjning skall klaras av med samma numerär av människor. Detta kommer att ställa enorma krav på utrustningarnas tillgänglighet. Det övergripande målet är att skapa förutsättningar för en effektiv reservdelsberedning och det förebyggande underhållet.

Förbättrande av processen för hantering av kundreklamationer
genom offensiv kvalitetsutveckling

Detta examensarbete har genomförts hos General Electric Healthcare Life Science i Umeå, GEHC Umeå, som tillverkar högteknologiska laboratorieinstrument. GEHC Umeå upplevde att deras kundklagomålsprocess hade stor förbättringspotential, men var inte helt säkra i vilket avseende de helst ville förbättra den. För att kartlägga problemkategorierna inom processen genomfördes en förstudie med några medarbetare, i Umeå som är involverade i processen. De identifierade problemkategorierna var ledtid, lärande av kundklagomålen, utförligheten och professionalismen av svar på kundklagomålsärenden samt utbildningsbrist hos medarbetarna. Utifrån förstudien skapades en teoretisk referensram och processen analyserades genom litteratur inom offensiv kvalitetsutveckling och Lean.

Analys, felsökning och förbättring i fakturaprocess

Examensarbetet utfördes hos ett företag under april till juni månaden 2011. Det senaste året har företagets betalningsföreläggande ökat av diverse orsaker. En del leverantörsfakturor betalas inte i tid. När leverantörsfakturor inte betalas i tid kommer det krav/betalningspåminnelser och betalningsföreläggande till företaget.Syftet med examensarbetet var att felsöka och analysera befintlig leverantörsreskontraProcesskartan och dess subprocesser. Utifrån denna bakgrund har det presenterats förslag på förbättringar som skall leda till att krav/betalningspåminnelser och betalningsförelägganden minimeras.

Utveckling av metod för erfarenhetsåterföring vid stadsbyggnadsplanering

The paper is a thesis made by three students in the engineering program at Jönköping School of engineering. The thesis was overseen by the urban planning office and features data from Jönköping County.The purpose of the thesis is to improve future central districts by improvement of work methods. The aim of this thesis is, through an evaluation of process mapping, develop a model for systematical work methods with better experience feedback in the urban planning. The following three questions have been answered:? How is the process mapping of the urban planning in Jönköping County built today and how did it affect the current district Kålgården?? How can the urban planning of Jönköping improve with a more systematical work method with better experience feedback?? How can critics elaborate the developed method to make it enough stable and in general applicable method to enforce on future districts?Literature studies and interviews were made to review the work methods of the office of urban planning as well as how their experience feedback works.

Transporthantering En utvärdering och analys av inboundtransporter vid Sulzer Pump Solutions Vadstena AB

Logistik har på senare tid blivit en allt viktigare del inom dagens samhälle i och med ökad globalisering. En verksamhet som effektivt arbetar med att förbättra sin logistik kan ofta erhålla stora konkurrensfördelar och om möjligt utöka sina marknadsandelar. Logistik medför dock ett antal kostnadspunkter, varav en utav de största är transporter. Av denna anledning är det av stor vikt att företag erkänner hantering av transporter som en central del utav den dagliga verksamheten.Syftet med detta examensarbete är att på Sulzer Pump Solutions Vadstena AB utvärdera samt studera verksamhetens transporthantering med fokus på inboundtransporter.I samband med ett ägarbyte har verksamheten genomgått stora organisationsförändringar där transporthantering har kommit att bli ett icke prioriterat område. Företagets transportkostnader är idag omfattande och det finns en tydlig önskan om att ta kontroll över transporthanteringen.

Etablering av struktur för processorienterad verksamhet : En studie av företaget LOGOSOL

Snabba svängningar på marknaden, globalisering och kundernas höga krav ställer ledningen införstora utmaningar och bristen på en flexibel ledningsmodell blir tydlig. Den traditionelltfunktionsorienterade organisationsstrukturen räcker inte till för att leva upp till kundens varierandekrav och önskemål. Tillämpning av processorientering är inte bara utgångspunkt för effektiviseringoch kvalitetssäkring av verksamhet utan även för att möta framtida utmaningar samt att leva upp tillkundens olika önskemål.Syfte med föreliggande uppsats är att etablera en struktur på företaget för att de vidare skall kunnadriva verksamheten ur ett processorienterat synsätt. Arbetet försöker på djupet ta reda på hurnuvarande teoretiska modeller om processledning skulle kunna modifieras för att bättre kunnatillämpas av industrin.Tillvägagångssättet är inriktat på att analysera LOGOSOLs verksamhet och identifiera processeroch eventuella problem genom deltagande observationer, semistrukturerade intervjuer ochgenomgång av företagets dokument. I forskningsprocessens går empiri och teoriläsningen parallelltoch berikar varandra under arbetets gång.

Processkartläggning avförmedlingsuppdraget : med fokus på förbättringsområden

I denna rapport redovisas för förmedlingsprocessen för småhus med typkod 220 och samtliga moment som ingår från början till genomfört uppdrag. Fokus har riktats på att identifiera förbättringsområden och därigenom hitta åtgärdsförslag. Rapporten skall syfta till att fungera som ett stöd och vara ett vägledande hjälpmedel för såväl fastighetsmäklare som privatpersoner i sin roll som säljare och köpare. Litteraturstudier och handledning har legat till grund för den Processkarta som upprättats och illustrerats. Utifrån denna har en förstudie gjorts genom intervjuer med fem verksamma fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån i Alingsås.

1 Nästa sida ->