Sök:

Sökresultat:

21345 Uppsatser om Problem management - Sida 51 av 1423

Kan intern marknadsföring skapa bättre förutsättningar för att nå en reklamkampanjs marknadsföringsmål? - En fallstudie av Svenska Statoil AB

Uppsatsen ämnar beskriva den interna marknadsföring som finns mellan företagets ledning och dess personal före, under och efter en reklamkampanj. En analys av hur reklamkampanjers budskap och effektivitet kan förändras då teorierna om intern marknadsföring i högre grad implementeras i organisationen..

Varumärken - Varför har företag problem med dem? : En studie i vilka problem varumärkesbyråer identifierar som vanliga hos kundföretag och varför.

Varumärken är viktiga för företags vara eller icke vara. Ett företag vars varumärke är dåligt eller döende kan gå samma öde till mötes som varumärket. Därför är det förvånande att, enligt en undersökning gjord av en varumärkesbyrå publicerad i en branschtidning, marknads- och informationschefer i Stockholm har dålig koll på sitt varumärke. I vår studie undersöks vilka problem som kundföretag oftast har när de söker hjälp av en varumärkesbyrå. Vi försöker sedan att identifiera varför, och möjliga lösningar för att lösa eller förminska dessa problem.

Analys och urval av svenska hedgefonder med Lower Partial Moments-modellen

Uppsatsen undersöker med användande av rangsummetest om LPM-modellen är mer lämplig än riskmått baserade på varians och systematiska riskmått baserade på CAPM för analys och urval av svenska hedgefonder under perioden 1996 - april 2001..

Case Management: En kvalitativ studie om upplevelsen av att samverka mellan organisationer

Denna C-uppsats syfte är att undersöka hur Case Management (CM) samverkanspartners: socialtjänst, frivård, Missbruks- och beroendeavdelning samt tre vårdcentraler, i Luleå kommun upplever den gemensamma samverkan. För att besvara syfte och frågeställningar har intervjuer genomförts dvs. en kvalitativ forskningsmetod eftersom att avsikten är att beskriva upplevelser. Det insamlade empiriska materialet grundar sig på tre individuella intervjuer samt tre gruppsamtal ? totalt tolv intervjuade.

Komponentavskrivningar enligt IAS 16 ? En detaljregel som försvinner i harmoniseringsarbetet?

Vårt syfte med uppsatsen är att konkretisera och analysera vad förändringen i form av komponentavskrivningar som huvudregel innebär och hur den kan komma att påverka företagen.För att uppfylla syftet har vi valt att genomföra intervjuer med redovisningsspecialister, auktoriserade revisorer samt redovisningspraktiker på företag. Vi har kompletterat dessa intervjuer med frågeformulär skickade till redovisningsexpertis och genomfört en dokumentstudie av årsredovisningar. För att belysa effekterna av vår problemställning har ett ett räkneexempel genomförts.Den litteratur som använts tar upp begreppen tillgångar och dess värdering, harmoniseringen och dess utveckling samt komponentavskrivningar. Intervjuer har genomförts med personer från Deloitte, Ernst & Young, Öhrlings PricewaterhouseCoopers, Svensk-Danska Broförbindelsen SVEDAB AB, Metso AB och Sydkraft AB. Vi har också studerat årsredovisningar från SAS och Malmö Aviation AB.Studien visar att den teoretiska delen av redovisningsprofessionen har grundinställningen att övergången till komponentavskrivningar som huvudregel inte borde vara något problem.

Effektmätning av Event Marketing

Vårt syfte med uppsatsen är att ge läsaren en förståelse för vilka syften och mål som utgör grunden för mätningar av Event Marketing. Vidare avser vi att inventera de mätprocesser som kan tillämpas på Event Marketing samt kritiskt granska dessa i termer av den problematik som omger mätningen. Vårt arbete bygger på intervjuer med större företag inom eventbranschen, en kund samt tre undersökningsföretag. Det baseras också på en litteraturstudie som omfattar de ämnen vi berör i uppsatsen. Främst behandlar vi Event Marketing och dess plats i promotionmixen, varumärke samt uppföljning och mätvariabler.

Effektivare offentliga läkemedelsupphandlingar : identifiering av problem och potentiella lösningar

Effektivare offentliga upphandlingar kan enligt tidigare forskning innebära stora möjligheter till besparingar för det svenska samhället. Upphandling av läkemedel till slutenvården är ett område som många aktörer identifierat som problematiskt. Syftet med studien är därför att identifiera problem och potentiella lösningar med upphandling av läkemedel. Tillvägagångssättet var att analysera allmänt påtalade problem och lösningar med upphandling samt empiriska resultat från intervjuer och en enkät utifrån problem finding and problem solving metoden. De empiriska resultaten var fyra huvudsakliga problem: (1) olikformighet i kravspecifikationer, (2) bristande dialog mellan aktörer, (3) för kort tid mellan tilldelningsbeslut och avtalsstart samt (4) omfattande dokumenthantering.

Ekonomistyrning och Ägande: Förändras ekonomistyrningen vid ett byte av ägarform?

The purpose of this thesis is to examine how the Management Control System is affected by a change in the owner structure from family owned to not-family owned. The study also tries to identify explaining factors behind the possible effects to the Management Control System. The study is based on a comprehensive case study on the company Alcro-Beckers which, in year 2001, was acquired from the owner Lindéngruppen fully owned by Ulf G Lindén. The acquirer was the non-family owned company Kemira OY, a Finnish stock listed group. The empirical foundation mainly comes from interviews conducted with people who were/are directly connected to the company, either as employees or as representatives for the owner.

En kommunal One Stop Shop: Kan en gemensam kundtjänst verka som motor för verksamhetsutveckling?

The aim of this study has been to examine if an implementation of a One Stop Shop in the public sector and its IT-support can serve as a motor for business development. By examine the relation between the One Stop Shop and the public administrations we have tried to answer this question. The municipality that we have examined underwent a big change, seven years ago, when they implemented a One Stop Shop including a IT-support called Flexite. But despite these seven years and the fact that Flexite has changed approach from a Case Management System to a Support System for Business Development the municipality have not adapted to this change. .

Certifierat kaffe - En tolkningsbaserad studie i konsumentbeteende

Syfte: Syftet med examensarbetet är att identifiera attityder och intentioner som ligger till grund för konsumentbeteenden gentemot certifierat kaffe. Med hjälp av konsumentteorier ska vi tolka detta samt kategorisera konsumenter. Metod: Med hjälp av en tolkningsbaserad ansats genomför vi en kvalitativ studie i form av fokusgrupper. Teoretiskt perspektiv: Vidare använder vi oss av Theory of Planned Behavior och ABC-modellen kopplat till hierarkier av effekter för att tolka vårt empiriska material. Empiri: Vi har använt oss av fokusgrupper där respondenterna är kaffekonsumenter uppdelade efter ålder och kommer från Lund och Stockholm.

Automatiskt kabelmärkningssystem

Risk management is a key competency that is constantly being researched how it can be improved within project management. The risk management process consists of four major steps: identify risks, assess the risks? significance on the project, evaluate and address the key risks and follow up.The majority of companies seem to neglect certain identified risks, and decide not to mitigate if the risk does not cause adverse effects to the business. To counteract undesirable consequences and help organisations to become more effective at managing risks an initial work has been conducted for a risk repository.The project develops a proposal on the design of a risk repository which aim to effectively support a database implementation. The study includes literature studies which resulted in a relational model for database implementation.

Att välja rätt vänner- en studie i byggandet av värdeskapande leverantörsrelationer

Syftet med studien är att genom en parallellstudie av två företag, där leverantörerna spelar en viktig roll, tydliggöra för hur företag bör gå tillväga för att bygga leverantörsrelationer där gemensamt värde skapas. Tanken med studien är att identifiera problem och möjligheter i fallföretagen men även skapa en generaliserande bild. Studien identifierar ett antal viktiga faktorer som är kritiska i byggandet av värdeskapande leverantörsrelationer. Dessa är intern konsensus om dels vilken kunskap utifrån som är kritisk för företaget, dels hur arbetet med leverantörerna skall gå till. Företaget behöver även en segmenteringsmodell för att identifiera de rätta leverantörerna.

Inflytandet av problemrepresentationer för jämställdhetsintegrering

This thesis uses the ?What's the problem?-approach developed by Carol LeeBacchi. This approach studies how the problem that a certain policy is supposedto take care of is represented. Each representation will rest upon certainassumptions and will accordingly support certain solutions while other solutionswill be considered less suitable to the problem as it is represented.The thesis therefore evaluates the competing problem representations forgender mainstreaming in Sweden. The theory chapter explores two developmentpossibilities for gender mainstreaming, based on diversity and deliberativedemocracy.

Patientundervisning för typ 2 diabetiker - en litteraturstudie om sjuksköterskans undervisande funktion

Det metabola syndromet är ett utbrett och omfattande problem. På grund av syndromets komplexa symtombild valdes insulinresistens alternativt diabetes typ 2 att belysas, eftersom detta är WHO:s (World Health Organisation) huvud-kriterium för syndromet. En stor del av sjuksköterskans arbete med dessa patienter är undervisning. Syftet med föreliggande studie var att belysa sjuksköterskans undervisande funktion i arbetet med patienter med insulinresistens alternativt diabetes typ 2. Litteraturstudie utfördes med 8 inkluderade artiklar som analyserades med manifest innehållsanalys.

Outsourcing- en balans mellan effektivitet och lärande

Vårt syfte är att diskutera hur outsourcing av ettföretags HR-avdelning, som genomförs för att leda till effektivitet på kort sikt kan påverka företagets lärande på lång sikt. Kortsiktiga effektivitetsvinster i samband med outsourcing stör det långsiktiga lärandets förutsättningar att skapa varaktiga konkurrensfördelar för företaget..

<- Föregående sida 51 Nästa sida ->