Sök:

Sökresultat:

943 Uppsatser om Pris - Sida 2 av 63


Budgivningsprocessen vid ett fastighetsköp : lockpriser kontra accepterat pris

Detta är en undersökning som är gjord för att jämföra Prissättningen av fastigheter som är till salu i Sverige och Spanien. För att avgränsa oss har vi valt att jämföra Stockholms innerstads Prissättning med Prissättningen i Palma på Mallorca i Spanien. LockPris fenomenet har fått hård kritik under den senaste tiden i media. På grund av denna kritik så har många mäklare, speciellt i Stockholms innerstad, gått ihop och arbetar mot att undvika lockPriser och har infört begreppet accepterat Pris. Dock kan accepterat Pris uppfattas som ett nytt ersättningsnamn på lockPriser.

Hög spänning på elmarknaden? En studie över mindre elleverantörers konkurrensstrategier

Problemformulering: I och med avregleringen av elmarknaden konkurrensutsattes elleverantörernas verksamhet. Priserna pressades och elleverantörerna började ägna sig åt kringtjänster för att anpassa sig till marknaden. För att förbli kundernas val samt för att locka till sig nya kunder tvingas företagen att bevisa sin lämplighet som leverantör, vilket är svårt på en mogen marknad med en homogen kärntjänst. Enligt Day har mindre företag det svårare att konkurrera efter avregleringar på grund av bristande resurser. Utifrån ovanstående resonemang väcktes intresset att undersöka mindre elleverantörers konkurrensstrategier på den avreglerade marknaden.

Dyra kalorier i frukt och grönsaker : En studie om prisutveckling och kostnader för livsmedel i relation till energitäthet

Bakgrund Livsmedel med låg energitäthet är förknippat med bättre hälsa och lägre risk att drabbas av fetma. Studier visar att livsmedel med låg energitäthet inte bara är dyrare per kilokalori utan också har ökat mer i Pris än energitäta livsmedel. Därför var det intressant att undersöka om Priset och Prisutvecklingen på livsmedel i Sverige skiljer sig åt beroende på energitäthet.Syfte Syftet med studien var att undersöka huruvida det fanns ett samband mellan energitäthet och Prisutveckling för livsmedel under åren 1991-2010. Vidare var syftet att undersöka ifall Priset för livsmedel skiljer sig åt beroende på energitäthet.Metod Utifrån en kostfrekvensenkät från Västerbottens hälsoundersökning och statistiska centralbyråns Prisdatalistor valdes 122 livsmedel ut. Energitäthet räknades ut och livsmedlen räknades om till Pris per ätlig del och Pris per kilokalori.

En teoretisk studie av produktdifferentiering - à la Hotelling - i två dimensioner

Två företag, konkurrenter på en duopolmarknad, undersöks under ett antal förenklande antagande för att finna jämviktsbeteende. Företagen antas förutom Pris ha möjlighet att konkurrera genom att erbjuda produkter differentierade i två horisontella dimensioner. En tolkning är att företagen konkurrerar genom Pris och lokalisering i en tvådimensionell stad. Av intresse är främst optimal grad av differentiering. Från genomgången litteratur står det klart att Nashjämvikten består av minimal differentiering i en dimension och maximal differentiering i den andra, samt Pris som bestäms direkt av en transportkostnadskoefficient.

Utva?rderingsmodeller vid offentlig upphandling : En granskning av fo?rekommande modeller och mo?jlighet till ett enhetligt val av en modell

Syftet med studien var att behandla utvärderingsfasen inom offentliga upphandlingar och mer specifikt från ett leverantörsperspektiv. Offentliga upphandlingar utförs för att få bra kvalitet till ett lågt Pris. De kan utföras genom lägsta Pris eller ekonomiskt mest fördelaktiga anbud. Genom begärda avslutade upphandlingar kunde modeller som använts identifieras ända ner till dess korresponderande matematiska modell. Poängvägningsmodeller anses inte konsistenta på grund av att de påverkas av irrelevanta variabler likaså den relativa kvalitetsvärderingsmodellen i teorin.

Pris som kvalitetsindikator : ? En experimentell studie

Det kan vara svårt att som konsument bedöma en produkts kvalitet på objektiva grunder. När sådan osäkerhet uppstår fungerar ofta produktens Pris som en lättillgänglig och lättföståeligkvalitetsindikator. En lågt Prissatt produkt uppfattas då ha låg kvalitet, medan en högt Prissatt produkt uppfattas besitta hög kvalitet.Detta är en kvantitativ studie där vi gjort ett experiment med 126 studenter vid Umeå Universitet i syfte att kartlägga relationen mellan Pris och uppfattat produktkvalitet. Vi har formulerat ett antal hypoteser grundade i huruvida konsumenter använder sig av Pris för attkvalitetsutvärdera en produkt. Vi testar sedan om ett sådant agerande beror på vilket sinne som används vid produktutvärderingen, samt om kön och hur ofta konsumenten använderprodukten i fråga påverkar detta.I det experiment vi genomfört användes tre produktkategorier som alla svarar mot olika sinnen.

Revenue Management - "Det är så det är" : Vad ledningens förståelse för verktyget innebär för kundens upplevda rättvisa

Syftet med uppsatsen är att undersöka om ledningens förståelse för Revenue Management (RM) påverkar kundens uppfattning om ett rättvist Pris. De frågeställningar vi behandlar i uppsatsen är följande; Hur påverkar ledningens förståelse för RM frontpersonalens arbete med verktyget? Hur uppfattar frontpersonal att kunden reagerar på RM? Slutsatser: Teori och fallstudie visar att ledningens förståelse är en grundläggande faktor för att arbetet med RM skall ha möjlighet att vara förenligt med ett kundperspektiv. För att arbetet med RM ska uppfattas rättvist av kunden krävs att högsta ledningen inser vikten av utbildning inom RM för all personal samt att Pris följer tjänstekvaliteten..

Min livsmedelsbutik - vilka faktorer påverkar konsumenters val?

Hur kommer det sig att vissa väljer att handla mat på exempelvis Konsum medan andra väljer ICA? Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka faktorer som styr val av livs­medels­­butik när läge, Pris och sortiment är liknande. Genom telefonintervjuer med boende i Tierp har uppsatsen visat på att trots att de tre faktorerna läge, Pris och sortiment är liknande på orten är det ändå dessa faktorer som styr konsumenters val av livsmedelsbutik. Butiks­miljö, det vill säga hur en butik uppfattas, anses också vara en faktor som påverkar varför en viss butik föredras men uppsatsen har visat på att butikens läge är den enskilt viktigaste faktorn, även om de konkurrerande butikerna bara ligger några meter bort..

Dynamik och Kombination - En teknisk analys av OMX Large Cap

Syfte: Att avgöra om det går att påvisa ineffektivitet på OMX Large Cap med ett kortsiktigt tradingfilter, baserat på Pris och volym. Ett tradingfilter som genererar överavkastning är ett starkt argument mot en effektiv marknad.Metod: Studien görs på perioden 2002-2006. Pris- och volymfilter kombineras för att försöka skapa överavkastning jämfört med en B&H-portfölj. Det kombinerade filtrets variabler uppdateras varje dag utifrån information från ett antal dagar bakåt i tiden. Antalet dagar bestäms med hjälp av en kalibreringsperiod 1999-2001.Teoretiska Perspektiv: Huvudteorin i studien är Den effektiva marknads-hypotesen i vilken effektivitet hos en marknad definieras.

Prisets roll vid köp av frukt och grönsaker : en undersökning inriktad på konsumentens köp av äpplen

Pris. Hur viktigt är Priset på varan i konsumenternas köpbeslut och vilken roll har Priset i våra köpbeteenden? Vi konsumenter kommer i kontakt med Priser i vardagen men vad är egentligen Pris och hur ser vi konsumenter på det? Pris är inte bara en siffra som finns skyltat över varje produkt, utan kan också ge viss information om produkten. I detta arbete studeras konsumenternas uppfattning om vad Priset är på äpplen, konsumenternas Prismedvetenhet och om Priset är mer eller mindre viktigt i jämförelse med andra produktegenskaper. Detta arbete består av en enkätundersökning som genomfördes i två av Sveriges marknadsledande livsmedelbutiker, Ica och Coop. Enkäten bestod av olika frågor där respondenternas val vid köp av äpple skulle undersökas. Enkäten syftar till ökat vetande kring respondenternas syn och kunskap om Pris.

Värde för pengarna - Konsumenters prioriteringar och val vid inköp

Syfte: Att problematisera konsumentbeteende och de bakomliggande (prioriteringar) motivationsfaktorer som finns vid köp i dagligvaru- ochlågPrisbutiker, såväl ur ett konsument- som ett företagsperspektiv. Frågeställningar: 1. Vad innebär och hur samspelar aspekterna: varumärke, rykte, image, kvalitet och service samt Pris för kunders motiv (prioriteringar) i valet av dagligvarubutik?2. Vilka potentiella förbättringar skulle kunskap om aspekterna och dess betydelse kunna leda till ur ett företagarperspektiv som ett led i att nå ökad framgång? Resultat: Genom uppsatsen har författarna visat vad de ovannämnda aspekterna innebär för konsumentbeteendet.

STUDENTER OCH SPARKAPITAL : EN UPPSATS OM STUDENTERS AKTIVITET BETRÄFFANDE FINANSIELLT SPARKAPITAL

Syftet med denna studie är att undersöka hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd gentemot en ökad investering vid konsumtion. Vedertagen teori menar på att etisk produktion har en positiv påverkan på den genomsnittlige konsumentens attityd och att konsumenter kan tänka sig att betala ett högre Pris för produkter producerade på etiskt vis. Med syfte att konkretisera begreppet CSR och underlätta för respondenterna i enkätundersökningen används begreppet etisk produktion med hänvisning till äggkonsumtion. Aspekterna av begreppet etisk produktion som ligger till grund för denna studie är miljövänlig transport och god hönshållning. Studiens resultat redogör för att konsumenter är positivt inställda till att betala ett högre Pris för produkter producerade på ett etiskt vis och att etisk produktion är ett produktattribut som påverkar konsumenternas attityd gentemot konsumtion..

Konsumentbeteende hosiPhoneanvändare : En studie om bakomliggande faktorer sompåverkat unga vuxna vid Uppsalauniversitet till att välja iPhone.

Syftet med denna studie är att undersöka hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd gentemot en ökad investering vid konsumtion. Vedertagen teori menar på att etisk produktion har en positiv påverkan på den genomsnittlige konsumentens attityd och att konsumenter kan tänka sig att betala ett högre Pris för produkter producerade på etiskt vis. Med syfte att konkretisera begreppet CSR och underlätta för respondenterna i enkätundersökningen används begreppet etisk produktion med hänvisning till äggkonsumtion. Aspekterna av begreppet etisk produktion som ligger till grund för denna studie är miljövänlig transport och god hönshållning. Studiens resultat redogör för att konsumenter är positivt inställda till att betala ett högre Pris för produkter producerade på ett etiskt vis och att etisk produktion är ett produktattribut som påverkar konsumenternas attityd gentemot konsumtion..

Acceptpriser : Hur det har påverkat köpare, säljare och mäklarföretag

AbstraktTitel: AcceptPriser: Hur det har påverkat köpare, säljare och mäklarföretagNivå: C ? uppsats i företagsekonomi, inriktning fastighetsförmedling fastighetsmäklarprogrammetFörfattare: Patrik Granlund och Lukas SjöbergHandledare: Aihie OsarenkhoeDatum: Juni - 2012 Syfte: Syftet med denna studie är att få en konkret uppfattning om hur införandet av accepterat Pris påverkat Stockholms bostadsmarknad. Utgångspunkten kommer vara att komma i kontakt med flera mäklarföretag, mäklare samt ett flertal köpare och säljare. Hur detta påverkar dessa aktörer idag jämfört med tidigare. Syftet är även att ge oss blivande mäklare en större förståelse och inblick i vad de inblandade i en bostadsaffär anser om accept- och lockPriser, men även hur företagen i framtiden ska kunna tackla detta problem på bästa sätt.Metod: Både kvalitativa och kvantitativa studier har genomförts. De kvalitativa har fåtts genom intervjuer med personer på mäklarföretag, dock var det endast två som intervjuades personligen, övriga var e-postintervjuer.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->