Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 62 av 795

SeparationsÄngesttestets anvÀndbarhet i kliniskt arbete för att mÀta anknytning hos barn

Trots att anknytning Ă€r en viktig faktor i utvecklandet av psykisk ohĂ€lsa undersöks sĂ€llan anknytningsmönster under kliniska bedömningar. SeparationsĂ„ngesttestet (SÅT) Ă€r en semistrukturerad intervju som avser mĂ€ta barns inre anknytningsrepresentationer. I denna genomförbarhetsstudie undersöks den kliniska anvĂ€ndbarheten av SÅT i arbetet med barn mellan 5 och 8 Ă„r. Studien baseras pĂ„ 16 testningar samt intervjuer med de 8 kliniker som utförde dem. Resultaten visar att SÅT kan anvĂ€ndas i kliniskt arbete med barn och bidra med information om barns anknytningsmönster och anknytningsrelaterade svĂ„righeter.

Att möta tvÄsprÄkiga barn i svensk försköla och förskoleklass

Att möta tvÄsprÄkiga barn i svensk förskola och förskoleklass.Syfte med dett examensarbete Àr att fÄ kunskap om vad tvÄsprÄkighet Àr för nÄgot och om hur pedagogerna i förskolan och förskoleklassen stimulerar sprÄkutveckling..

?Min kompis vÀgrade lÀmna min sida vad som Àn hÀnde? : En kvalitativ studie om skyddande faktorer för barn till alkoholmissbrukare

Sammanfattning         I denna studie undersöks vilka faktorer som bidrar till att barn som vÀxer upp med minst en förÀlder som missbrukar alkohol, trots detta har en social fungerande tillvaro idag. FrÄgestÀllningarna behandlar skyddsfaktorer, riskfaktorer och hur barn hanterar sin situation. För att svara pÄ dessa frÄgor har litteratur pÄ omrÄdet och tre kvalitativa intervjuer legat till grund för resultaten. Litteraturen bestÄr av internationella artiklar, svenska artiklar, böcker och rapporter. Materialet har analyserats och problematiserats med begreppen resiliens och KASAM som teoretiska utgÄngspunkter.

Skolans möte med barn med förvÀrvade hjÀrnskador.

Syftet med denna studie var att undersöka hur rehabiliteringspersonal, lÀrare och förÀldrar upplever skolans beredskap för att ta emot barn med en förvÀrvad hjÀrnskada.Ansatsen utgÄr frÄn en metodtriangulering med intervjufrÄgor och enkÀtfrÄgor. Intervjuer har genomförts med rehabiliteringspersonal och enkÀter har skickats till förÀldrar respektive lÀrare. Sex intervjuer har genomförts med personal som arbetar med rehabilitering av barn med förvÀrvade hjÀrnskador. EnkÀtfrÄgor till sju lÀrare och postenkÀter med missivbrev har sÀnts ut till 16 familjer.Av dessa har elva familjer svarat.HÀlften av lÀrarna och förÀldrarna som besvarat enkÀten anser att skolan inte har den beredskap som krÀvs för att ta emot ett barn med en förvÀrvad hjÀrnskada. De övriga lÀrarna och förÀldrarna som besvarat enkÀterna har varit nÄgot mer positivt instÀllda.LikasÄ finns det en viss samstÀmmighet mellan de intervjuade personerna som arbetar med hjÀrnskadade barns rehabilitering.

Med barnens ögon : en studie över hur jag som landskapsarkitekt kan avlÀsa en skolgÄrd utifrÄn ett barns perspektiv

För att komplettera mitt ansvarstagande och mitt framtida inflytande som landskapsarkitekt, syftar denna studie till att förbÀttra min inlevelse i hur barn anvÀnder och upplever sin fysiska omgivning.

Kategoriseringar av barn i förskolan- att vara i behov av stöd.

Eriksson, Karin (2014). Kategoriseringar av barn i förskolan- att vara i behov av sÀrskilt stöd. Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö Högskola..


Att stÀda hjÀrtan: om behandlare av barn som bevittnat vÄld i familjen

Behandlare av barn som bevittnat vÄld i familjen ombads i en explorativ studie beskriva hur de skapar mening till arbetet de utför och till barnens situation och behov. Semistrukturerade intervjuer utfördes pÄ fem behandlare. FrÄgorna berörde deras arbetsmetod och vad de uppfattar att barnen behöver för hjÀlp. Resultatet visar att behandlarnas frÀmsta syfte Àr att avlasta barnen frÄn skuld, bekrÀfta deras verklighetsbild och förmedla till barnen att de inte Àr ensamma om sina upplevelser. För att avdramatisera samtalssituationen anvÀnder flertalet behandlare lek och teckning i olika form.

FörÀldrastress och vuxenanknytning hos mammor och pappor till prematurfödda och fullgÄngna barn

Mammor och pappor upplever specifik förĂ€ldrastress, och att fĂ„ barn kan pĂ„verka anknytningen mellan förĂ€ldrarna. Inom projektet ?För tidigt födda barn och deras förĂ€ldrar ? en tvĂ€rvetenskaplig longitudinell studie? genomfördes en undersökning av FörĂ€ldrastress enligt Swedish Parenthood Stress Questionnaire (SPSQ) samt dimensionerna Undvikande och Ångest i vuxenanknytning enligt Erfarenheter av nĂ€ra relationer (ENR), med syftet att undersöka relationen mellan förĂ€ldrastress och vuxenanknytning. 39 mammor och 33 pappor till fullgĂ„ngna och prematurfödda barn deltog. FörĂ€ldrar till fullgĂ„ngna barn skattade högre Ă€n prematurförĂ€ldrar pĂ„ FörĂ€ldrastress, Undvikande 4 och 22 mĂ„n, samt Ångest 4 mĂ„n efter förlossning.

"Ibland sÀger pappa; akta sÄ du inte blir för tjock!? : En kvalitativ studie kring medier, barn och fetma 

Vi har genom en kvalitativ fokusgruppsstudie undersökt hur barns uppfattning ser ut angÄende mediernas rapportering och pÄverkan kring fetma. Syftet Àr att se hur barn i tioÄrsÄlder upplever att de pÄverkas av den rapportering kring hÀlsa och frÀmst fetma som Äterfinns i dagspressen. Genom fokusgruppsintervjuer har vi velat fÄ fram barnens egen syn pÄ mediernas framstÀllning av fetma och hÀlsa. Vi vill Àven se hur tvÄ rikstÀckande dagstidningar framstÀllet barn och fetma i sina artiklar under en viss tid, detta som ett underlag för vÄr studie om barnens uppfattning om Àmnet.I resultatet resonerar vi kring vad medierna sÀger om fetma och barn och hur bilden av detta ser ut i de dagstidningar vi valt. NÀr det gÀller studien av dagstidningarnas rapportering kring fetma och övervikt fann vi att fokus i första hand ligger pÄ Sverige och USA.


Överviktiga barn : En litteraturöversikt om vad skolan och skolsköterskan kan bidra med för att förebygga fetma och övervikt hos barn.

Övervikt och fetma hos barn har blivit ett ökande problem i samhĂ€llet. Obalansmellan energiintag och energiförbrukning anses vara den frĂ€msta orsaken.Skolan Ă€r en naturlig miljö för att forma barnens syn pĂ„ mat och fysisk aktivitet.Skolsköterskans uppgift Ă€r att vara en stödperson, informatör och rĂ„dgivare tillelever, skolpersonal och förĂ€ldrar. Hon ska ocksĂ„ skapa resurser för elever somdrabbas av hĂ€lsoproblem. Syftet med studien var att belysa vad man inomskolan kan bidra med för att förhindra utveckling av fetma och övervikt hosbarn. Metoden som anvĂ€ndes var en litteraturstudie som baserades pĂ„ 15artiklar som söktes via databaserna Cinahl, PubMed och SweMed+, en textnĂ€ra analys utfördes, och resultatet visade att skolan och skolsköterskan har en viktig roll.

Amning och bröstmjölksersÀttning : Uppfattning och bruk bland somaliska invandrare i Sverige.

Döende patienter som vÄrdas pÄ sjukhus har ibland minderÄriga barn. Dessa barn Àr i stort behov av stöd vilket sjuksköterskan har som uppgift att tillgodose. I nulÀget brister detta dÄ mÄnga sjuksköterskor saknar kunskaper inom omrÄdet. För att stödja barn till en döende förÀlder pÄ ett optimalt sÀtt krÀvs kunskap om barns förstÄelse av döden, reaktioner pÄ förlust av en förÀlder samt hur sjuksköterskan kan kommunicera med barn och förÀldrar. En litteraturstudie har genomförts i syfte att belysa sjuksköterskans stöd till barn som anhöriga nÀr en förÀlder Àr döende.

"Lite konstigt i mitt hjÀrta kÀnns det dÄ" - en undersökning i förskolan om barns uppfattningar av samspel

BAKGRUND:Vygotskij (1934/1999) talar om samspelets pÄverkan pÄ barns lÀrande och utveckling. MÄnga forskare vilar sina studier pÄ Vygotskij och utgÄr frÄn hans teori om den nÀrmaste utvecklingszonen. Flera av forskarna kom fram till att ett samspel fungerar bÀttre dÄ barn har en social kompetens och i den ingÄr konflikthantering.SYFTE:Studiens syfte Àr att undersöka barns uppfattningar av samspel. De frÄgestÀllningarundersökningen utgÄtt ifrÄn Àr: Hur uppfattar barn ett fungerande samspel? Hur uppfattar barn ett bristande samspel? Hur uppfattar barn konflikthantering?METOD:Studien Àr kvalitativ med en fenomenografisk ansats.

Vem vÀljer utbildningen?

Sammanfattning Nylander, David (2008). Vem vÀljer utbildningen? (Who chooses the education?). Skolutveckling och ledarskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med följande arbete Àr att undersöka varför flickor respektive pojkar vÀljer Barn- och fritidsprogrammet. DÀr jÀmförs svaren för att se om det finns nÄgon skillnad mellan de bÄda könen.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->