Sök:

"Lite konstigt i mitt hjärta känns det då" - en undersökning i förskolan om barns uppfattningar av samspel


BAKGRUND:Vygotskij (1934/1999) talar om samspelets påverkan på barns lärande och utveckling. Många forskare vilar sina studier på Vygotskij och utgår från hans teori om den närmaste utvecklingszonen. Flera av forskarna kom fram till att ett samspel fungerar bättre då barn har en social kompetens och i den ingår konflikthantering.SYFTE:Studiens syfte är att undersöka barns uppfattningar av samspel. De frågeställningarundersökningen utgått ifrån är: Hur uppfattar barn ett fungerande samspel? Hur uppfattar barn ett bristande samspel? Hur uppfattar barn konflikthantering?METOD:Studien är kvalitativ med en fenomenografisk ansats. Vi har använt oss av gruppintervjuersom har bestått av tre barn i varje grupp. Intervjufrågorna har utgått från en bok därkonfliktsituationer utspelats. Boken har använts för att fånga barnens intresse och därefter har frågorna ställts.RESULTAT:Resultatet har analyserats utifrån en fenomenografisk analys och delats upp i tre kategorier. Dessa kategorier är fungerande samspel, bristande samspel och konflikthantering. Den vanligaste uppfattningen av ett fungerande samspel var att man lekte med varandra. Den mestförekommande uppfattningen vid bristande samspel var att det visade sig i fysisk handling. Den vanligaste uppfattningen av konflikthantering var att man sade förlåt till den man gjort något dumt mot.

Författare

Linda Johansson Ida Westfelt

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..