Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 42 av 168

Kollegialt lÀrande : En studie av lÀrare som arbetar utifrÄn en modell för att utveckla sin undervisning

Syftet med studien Àr att undersöka vad lÀrare samtalar om nÀr de deltar i kollegiala trÀffar enligt NTA Skolutvecklings modell för att förbÀttra sin undervisning frÀmst inom de naturvetenskapliga Àmnena biologi, fysik och kemi. Syftet Àr ocksÄ att undersöka handledarens roll vid trÀffarna, vad som hÀnder i klassrummet mellan trÀffarna, identifiera möjligheter och hinder för kollegialt lÀrande samt fÄ ökad förstÄelse för lÀrares forskningsanvÀndning.Studien utgÄr frÄn kvalitativa forskningsmetoder och material till studien har samlats in genom deltagande observation, transkribering av filmning, samtal, insamling av data och enkÀt mm. Jag har noggrant och systematiskt bearbetat insamlat material och fördjupat mig i forskning om Àmnet.Min undersökning visar att lÀrare som deltog pÄ dessa trÀffar var fokuserade pÄ trÀffens tema. Fokus i samtalen ligger pÄ lÀrarens egen undervisning och de egna elevernas möjligheter till lÀrande. LÀrarna diskuterade dilemman i klassrummet och reflekterade över hÀndelser i klassrummet.

Fysisk aktivitet eller kroppslig kompetens? En kvalitativ studie om gymnasieelevers uppfattning av lÀrandet inom Àmnet idrott och hÀlsa A

Syftet med detta examensarbete Àr att belysa hur elever pÄ en gymnasieskola uppfattar lÀrandet inom idrott och hÀlsa A. VÄr teoretiska ingÄng Àr kroppens fenomenologi vilket kontraheras med dualismens filosofi. Vi analyserar vÄrt resultat utifrÄn det fenomenologiskt bundna begreppet kroppslig kompetens kontra fysisk aktivitet som prÀglas av ett dualistiskt perspektiv. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÄ vi har intervjuat 17 elever pÄ en gymnasieskola i södra Sverige. Resultatet visar att eleverna först och frÀmst inte har fÄtt möjlighet att reflektera, diskutera och formulera sig kring den egna lÀroprocessen.

LikvÀrdig bedömning av praktiska moment i skolan samt pÄ arbetsplatsförlagd tid

I skolan talas det om hur viktigt det Àr att man bedömer varje individ utifrÄn skolverkets betygskriterier. PÄ salongerna för den arbetsförlagda utbildningen har man andra kriterier nÀr man bedömer eleverna, till exempel kundkriterier samt betalandekriterier. Syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ om eleverna blir likvÀrdigt bedömda pÄ den arbetsplatsförlagda utbildningen och i skolan. Undersökningen har bestÄtt av kvalitativa intervjuer med nio personer, inom kategorierna frisör, handledare samt elev. Undersökningens resultat visar att den arbetsplatsförlagda utbildningen och skolan lever i tvÄ helt olika vÀrldar. En av orsakerna Àr att handledarna inte har tillrÀckligt med tid att sÀtta sig in i kursplaner och betygskriterier samtidigt som lÀrarna inte tilldelas tillrÀckligt med tid för att kunna utöka samarbetet parterna emellan..

Bevattning med avloppsvatten - kvÀve och fosfor i kretslopp i RÄdanefors

MÄnga elever anser att SO-Àmnena Àr trista och jobbiga. Som blivande SO-lÀrare kÀnns detta faktum inte bra och mina tankar gÄr direkt till att det mÄste gÄ att göras nÄgot Ät. Jag har med mitt examensarbete satt mig in i om inte lokalhistoria skulle kunna vara ett sÀtt att höja intresset. Lokalhistoria Àr inte bara ett sÀtt att lÀsa historia utan det finns förutsÀttningar att integrera alla skolans Àmnen för att försöka skapa engagemang och komma fram till sammanhang och helhetsbilder för eleverna. I lokalhistoriska studier börjar man att arbeta med det som ligger nÀra eleven och möjligheter finns att pÄ ett sÀtt vÀva in praktiska studier.

Att motverka dehydrering hos Àldre i teori och praktik

Syfte: Att kartla?gga likheter och skillnader i a?tga?rder och hja?lpmedel mot dehydrering hos a?ldre i teori och praktik.Metod: Initialt utfo?rdes litteraturstudier via universitetsbibliotekets so?ktja?nst OneSearch. Tre intervjuer utfo?rdes pa? undersko?terskor pa? gruppboende, demensboende och hemtja?nst. Dessa erbjuder en inblick i den praktiska verksamheten.Resultat: Fo?ljande faktorer av betydelse fo?r att fo?rebygga eller motverka dehydrering identifierades samsta?mmigt i litteratur och vid intervjuer: (1) kunskap om den a?ldre via dokumentation, (2) anpassning av tillva?gaga?ngssa?tt vid servering av dryck efter den a?ldres preferenser och tillsta?nd, (3) hemtrevlig miljo? med sociala interaktioner, (4) bedo?mning av va?tskeintag, va?skebalans och riskfaktorer via uppma?rksamhet, va?tskeregistrering och med hja?lp av flera andra yrkesgrupper samt med ha?nsyn till den a?ldres historik, (5) pa?minnelser (sa?rskilt vid demens) och en stor ma?ngd la?ttabsorberade drycker som intas succesivt vid diarre? och kra?kningar, (6) la?ttanva?nda och specialutformade hja?lpmedel.

Newtons andra vagn

Ett problem för den grundlÀggande fysikundervisningen i skolan Àr att tyngdkraften stÀndigt stör experiment och demonstrationer, vilket gör det svÄrt för eleverna att förstÄ Newtons första och andra lag. MÄlet med projektet Àr att förbÀttra fysikundervisningen pÄ högskolans bastermin. För att lösa problemet skapade vi en demonstrationsanlÀggning som effektivt demonstrerar inertialsystem och Newtons andra lag genom att köra ett specialkonstruerat tÄg med konstant hastighet eller konstant acceleration. Eleverna har möjlighet att utföra tre olika experiment som styrs via en webbsida eller fjÀrrkontroll och analysera utgÄngen genom grafer som ritas upp. Lösningen testades med mycket gott resultat.

Rörelse i förskolan : En essÀ skriven för att fördjupa Àmneskunnandet och vinna insikt om olika förutsÀttningar för barns rörelse inomhus

Denna essÀ tar sin utgÄngspunkt i tvÄ sjÀlvupplevda hÀndelser som speglar varandra i form av kaosartat spring inomhus och strukturerad rörelseaktivitet utomhus. HÀndelserna skapar starka motsatta kÀnslor inom mig och jag undrar varför jag anser att det ibland Àr okej att röra pÄ sig och ibland inte. Syftet med denna essÀ Àr att studera rörelse pÄ förskolan utifrÄn olika perspektiv och utvinna kunskap om vad rörelse pÄ förskolan innebÀr. Genom att undersöka flera olika perspektiv pÄ rörelse har jag en vision om att skaffa mig tillrÀckligt med kunskap för att skapa bra förutsÀttningar för barns rörelse inomhus. Miljön ska locka alla individer oavsett kön och dÀrför har jag Àven valt att undersöka vad tidigare forskning sÀger om pojkars och flickors rörelse. FrÄgorna som ligger till grund för studien öppnar upp för att distansera mig frÄn dilemmat och skapa förstÄelse genom nya perspektiv.

Metoder för motverkande av bruteforce-attacker mot Wi-Fi Protected Setup

Konfigurationsprotokollet Wi-Fi protected setup (WPS) har vissa brister idess design gÀllande hur autentiseringen av den PIN-kod som anvÀnds för attansluta en enhet till ett trÄdlöst nÀtverk Àr implementerad. Dessa brister kanutnyttjas av en attackerare för att utföra en bruteforce-attack som pÄ enrelativt kort tid kan identifiera den korrekta koden. Detta arbete har tagit frammetoder för att motverka eller fördröja attacker mot WPS-protokollet sommed relativt enkla medel kan implementeras i befintliga nÀtverk. Genomutförda praktiska experiment dÀr en fristÄende server upptÀckt en attack ochgenomfört olika försvarsmetoder har de mekanismer som presenterats utvÀrderats.Slutsatsen Àr att den effektivaste metoden för att avbryta en bruteforce-attackmot protokollet Àr att automatiskt byta ut PIN-koden dÄ en attack upptÀcks..

Samma eller likartad verksamhet : En granskning av den praktiska tillÀmpningens överenstÀmmelse med regleringen samma eller likartad verksamhets syfte.

Rekvisitet samma eller likartad verksamhet Àr en del av de sÀrskilda reglerna kring beskattning av fÄmansaktiebolag. DÄ samma eller likartad verksamhet anses föreligga blir den aktuella delÀgarens aktier kvalificerade, vilket innebÀr att utdelningen upp till ett visst belopp beskattas i inkomstslaget kapital, överskjutande del beskattas i inkomstslaget tjÀnst. Denna bedömning Àr av stor betydelse för delÀgarna i ett fÄmansaktiebolag och syftet med denna uppsats Àr dÀrför att utreda hur vÀl den praktiska tillÀmpningen av rekvisitet stÀmmer överens med syftet bakom regleringen samma eller likartad verksamhet.Syftet med regleringen Àr att förhindra att delÀgare genom olika bolagskonstruktioner kringgÄr de sÀrskilda reglerna kring beskattning av fÄmansaktiebolag samt att förhindra att ersÀttning för arbetsinsatser betalas ut genom utdelning istÀllet för lön. Genom en studie av relevant praxis pÄ omrÄdet kan det fastslÄs att den senare praxisen pÄ omrÄdet skiljer sig frÄn den Àldre. Detta dÄ det i den tidigare praxisen endast diskuteras huruvida en hel eller en del av en verksamhet kan anses överförd frÄn ett bolag till ett annat dÀr verksamheten i det senare bolaget ligger inom ramen för verksamheten i det första bolaget.

InternprissÀttning - ArmlÀngdsprincipen och dess praktiska tillÀmpning

Att faststÀlla ett korrekt armlÀngdspris kan var problematiskt. En stor orsak till det Àr avsaknad av klara riktlinjer för hur prissÀttningsmetoderna skall tillÀmpas. Valet av metod kan sÄledas vara problematiskt. Interna faktorer hos företaget sÄsom t . ex.

LĂ€xan som ideologi?

Denna studie syftar till att problematisera anvÀndandet av lÀxan som arbetsmetod i skolan.Undersökningen Àr inspirerad av grundad teori dÀr empirin omfattas av enkÀtundersökningar ochintervjuer av gymnasielÀrare i en medelstor svensk stad samt studier av övrig forskning ochlitteratur som berör omrÄdet. Den genererade teorins kÀrnkategorin utgörs av att det finns enideologisk skiljelinje mellan de som föresprÄkar lÀxan och dess motstÄndare. UnderkategoriernabestÄr sÄledes dels av de tvÄ motstÄende kategorierna för och emot lÀxan som arbetsmetod, mendÀremellan framkom Àven en tredje kategori bestÄende av ambivalenta lÀrare. Den ideologiskastÄndpunkten man valt visade sig nÀmligen, av praktiska skÀl, för mÄnga vara svÄr att genomfÄraoch arbeta efter i praktiken. De som i grunden Àr negativa till lÀxan, men som ÀndÄ anvÀnder sigav den som arbetsmetod, menar att sÄ som skolan Àr organiserad Àr det omöjligt att uppnÄkursmÄlen annars..

Attityder och undervisning -Att utgÄ frÄn elevers intressen i

Vad tycker elever pÄ handels- och administrationsprogrammet om Naturkunskap? Denna studie fokuserar pÄ just dessa elevers syn pÄ skolÀmnet Naturkunskap och bygger pÄ elevers instÀllning till olika arbetssÀtt och arbetsomrÄden. Det övergripande syftet Àr att öka intresset för naturvetenskap i allmÀnhet och kursen Naturkunskap i synnerhet bland elever pÄ praktiska program. Via tvÄ empiriska undersökningar, en enkÀt samt intervjuer, Àr mÄlet att undersöka handelselevers attityder gentemot Naturkunskap samt vad de vill förÀnda med dagens undervisning. Resultaten visar att eleverna till stor del Àr positiva till hur deras undervisning ser ut idag. En lÀrare med humor, variation i undervisningen samt att eleverna har visst inflytande Àr det som prioriteras högst bland eleverna..

Chefsprat om vÀrdegrund : En studie om hur chefer inom idéburna organisationer talar om sin vÀrdegrund och om sitt arbete med den.

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur man som chef i en idéburen organisation talar om hur man arbetar med vÀrdegrund, dels hur den tagits fram och dels hur man jobbar utifrÄn den i det vardagliga arbetet, och om man anser det viktigt att hÄlla en tÀt koppling mellan vÀrdegrunden och det vardagliga arbetet ute i verksamheterna pÄ alla nivÄer. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar pÄ att chefernas tal om organisationens vÀrdegrund och arbetet utifrÄn denna Àr gott. Det framkommer Àven att cheferna inom organisationen anser det viktigt att hÄlla en tÀt koppling mellan vÀrdegrund och det praktiska arbetet. Intentionen med denna uppsats Àr att lÀgga en grund för en senare studie som avser att jÀmföra chefernas upplevelser av detta med medarbetarnas..

Ska jag stanna? : En kvantitativ undersökning om vikten av att fÄ möjligheter

De senaste Ärtiondena har innefattat en mÀngd olika hÀndelser vilka pÄverkat företagsklimatet pÄ nationell samt global nivÄ, vilket har resulterat i en allt mer komplex miljö för företagen. Detta har lett till ett ökat behov av anvÀndandet av strategi, och mer specifikt strategisk planering, för att kunna hantera detta faktum. Samtidigt har nÀringslivet i Europa gÄtt frÄn att mestadels bestÄ av stora koncerner till att bestÄ av en stor del smÄföretag. Strategisk planering som forskningsomrÄde riktar sig dock mestadels gentemot större företag och studier specifikt gjorda om smÄföretagens strategiarbete lyser med sin frÄnvaro. Bland de teorier vilka finns tillgÀngliga Àr det anmÀrkningsvÀrt att en majoritet av dem Àr genererade under 80- samt 90-talet vilket sÄledes innebÀr att deras nutida förankring bör ifrÄgasÀttas.

Praktisk utvÀrdering av OPC : Med inriktning mot DUGA

Denna rapport beskriver vilken kommunikationskvalitet i form av prestanda, tillförlitlighet och tillgÀnglighet som kan förvÀntas av datakommunikationsstandarden OPC. För att ta fram information om kommunikationskvalitén har en praktisk utvÀrdering i form av duglighetstester utförts. Den praktiska utvÀrderingen har gjorts med Bosch Rexroths OPC-server OPC.IwSCP och mot Bosch Rexroths styrsystem MTX High Performance. Rapporten ger svar pÄ vilken kommunikationskvalitet som kan förvÀntas med specificerad OPC-server och styrsystem. Rapporten beskriver ocksÄ hur nÄgra av parametrarna i OPC Foundations API:er pÄverkar kommunikationskvalitén.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->