Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 40 av 168

Pedagogisk dokumentation i förskolan - en studie om förskolepedagogers syn pÄ pedagogisk dokumentation

VÄrt syfte med denna studie var att undersöka hur pedagoger arbetar med pedagogisk dokumentation. Vi ville försöka fÄ en förstÄelse av hur den pedagogiska dokumentationen kan anvÀndas i vardagen pÄ förskolan och hur den kan anvÀndas i utvecklande syfte för verksamheten. Vi vill Àven fÄ en bild av vilka möjligheter samt svÄrigheter pedagoger ser med pedagogisk dokumentation. VÄr förhoppning var att pedagogerna som vi intervjuade ville dela med sig av sina reflektioner och kÀnslor kring detta. Resultatet visar att majoriteten av pedagogerna vi intervjuat varit positivt instÀllda till arbetet med pedagogisk dokumentation. Det visar sig Àven i vÄr studie att det inte finns nÄgot specifikt sÀtt att arbeta med dokumentationen utan alla har olika synsÀtt pÄ det praktiska genomförandet..

Miljö- och naturarbete i förskolan : en studie om hur pedagoger genomför miljö- och naturarbetet i förskolan

Syftet med denna undersökning var att undersöka och beskriva hur arbetet med miljö och natur kan genomföras i förskolan. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa semistrukturerade intervjuer med nio stycken pedagoger frÄn fem olika förskolor, i en kommun i VÀstsverige. Resultatet av undersökningen visar att det finns mÄnga olika sÀtt att arbeta med miljö och natur i förskolan, sÄvÀl praktiska som teoretiska. Att arbeta med Ätervinning, kompostering och samtala om bevarandet av resurser, var nÄgra av de aktiviteter som undersökningens pedagoger brukade göra. Det framkom ocksÄ i undersökningen att det i arbetet med miljö- och natur finns vissa hinder som t.ex.

Analys av ljudspektroskopisignaler med artificiella neurala eller bayesiska nÀtverk

Vid analys av fluider med akustisk spektroskopi finns ett behov av att finna multivariata metoder för att utifrÄn akustiska spektra prediktera storheter sÄsom viskositet och densitet. AnvÀndning av artificiella neurala nÀtverk och bayesiska nÀtverk för detta syfte utreds genom teoretiska och praktiska undersökningar. Förbehandling och uppdelning av data samt en handfull linjÀra och olinjÀra multivariata analysmetoder beskrivs och implementeras. Prediktionsfelen för de olika metoderna jÀmförs och PLS (Partial Least Squares) framstÄr som den starkaste kandidaten för att prediktera de sökta storheterna..

LÀmna ditt bakomflutna före dig

Detta arbete Àr en undersökning av hur vi som musiker idag kan gynnas i vÄrt musicerande av att studera historiska instrument. FrÄgestÀllningarna Àr ?Kan jag som musiker idag dra nytta av att skaffa mig teoretiska och praktiska kunskaper om historiska instrument?? och ?Hur mycket hÀnsyn vill jag ta till hur verken ursprungligen kan ha lÄtit nÀr jag spelar dem pÄ ett modernt instrument??. Undersökningen utfördes frÄn tvÄ olika hÄll, dels genom jÀmförande av inspelningar av samma verk pÄ historiska och pÄ moderna instrument och dels genom att sjÀlv genomföra en av skolans projektveckor pÄ historiskt instrument, i mitt fall naturhorn. Resultatet blev att jag fick en djupare förstÄelse för hur den klassiska musiken lÀt nÀr den skrevs och att jag fick ett bestÀmdare ideal för hur jag anser att den bör framföras idag.

Varför köra grönt? : - En kvalitativ studie om vad som pÄverkar konsumenters adoption av miljöfordon

Miljön har kommit allt mer i fokus de senaste Ären och en bransch som Àr sÀrskilt viktig Àr bilbranschen vilken pÄverkar miljön i stor utstrÀckning. Exempelvis den svenska regeringen har framfört en önskan om att vara helt oberoende av olja Är 2020 och detta Àr nÄgot som uppenbarligen skulle pÄverka bilbranschen och tydliggör behövet av miljövÀnliga fordon. Dessa sÄ kallade miljöfordon lanserades i större omfattning redan pÄ 1990-talet men har Ànnu inte nÄtt kommersiell framgÄng. Anledningen till detta har sannolikt att göra med olika faktorer förknippade med produkten vilka pÄverkar konsumenters adoption negativt. Med adoption menas den process i fem steg av Rogers (1995) som förklarar hur en konsument blir först medveten om en produkt och fram tills det att personen ifrÄga blir en regelbunden anvÀndare.

Kvasirealistisk Motivation

I den hÀr uppsatsen diskuterar jag, med utgÄngspunkt i Simon Blackburns kvasirealistiska metaetik, den moraliska motivationen. Jag redogör alltsÄ dels för kvasirealis-men som helhetlig teori, dels för den aktuella motivationsteoretiska argumentationen. De centrala frÄgestÀllningarana rör i detta fall det sÀtt varpÄ vÄra vÀrderingar motiverar oss att handla. Har de över huvud taget nÄgon normativ kraft, eller bestÄr de enbart i kognitiva till-stÄnd? UtifrÄn dessa grundvalar bedömer jag sedan Ä ena sidan hur Blackburns teori funge-rar pÄ det metaetiska planet, och Ä den andra för hur den svarar mot vÄra intuitioner om mo-ralförestÀllningarnas betydelse för vÄr handlingskraft.

Samtalsmetodik Ät alla blivande lÀrare! En studie av lÀrares kommunikativa kompetens

Syftet med examensarbetet var att undersöka huruvida det formell utbildning i samtalsmetodik Àr nödvÀndig för att lÀrare skall kunna föra ett professionellt samtal. Fokus i undersökningen har varit pÄ lÀrares egna upplevelser och erfarenheter av olika samtalssituationer och hur deras kommunikationsförmÄga pÄverkas av eventuella kunskaper i samtalsmetodik eller avsaknaden av dessa. Begrepp professionalism och kommunikativ kompetens diskuteras. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielÀrare. Resultatet pekar pÄ att de lÀrare som har lÀst samtalsmetodik med inslag av praktiska övningar och mer erfarna lÀrare kÀnner sig professionella och kompetenta i högre grad Àn de som saknar kunskaper i samtalsmetodik i synnerhet nÀr det gÀller att hantera svÄra samtalssituationer..

UTVÄRDERING AV TJÄNSTEKVALITET FÖR UNIVERSITETSPROGRAM: En fallstudie vid LuleĂ„ tekniska universitet

TjÀnsterna utgör en allt viktigare del av vÄrt samhÀlle. Den skillnad som uppstÄr mellan förvÀntad och upplevd tjÀnstekvalitet Àr central vid utvÀrderingen av hur vÀl genomförd en tjÀnst Àr, och lÀgger grunden för idén om stÀndiga förbÀttringar. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr dÀrför att nÀrmare förstÄ de gap som kan uppstÄ mellan förvÀntad och erhÄllen kvalitet, vid ett svensk universitet. De insikter som genereras frÄn denna undersökning kan anvÀndas som underlag för kvalitetsfrÀmjande ÄtgÀrder. För att uppnÄ syftet har tvÄ forskningsfrÄgor formulerats.FF 1: Vilka gap kan identifieras mellan förvÀntad och erhÄllen kvalitet vid ett svenskt universitet?FF 2: Hur kan resultat frÄn tidigare studier anvÀndas för att minska de identifierade gapen mellan förvÀntad och erhÄllen kvalitet?Rapporten anvÀnder SERVQUAL som en metod för att utvÀrdera tjÀnstekvaliteten vid högre utbildning i Sverige.

Resurser för lÀrande. En kvalitativ studie om lÀrande för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar

Sammanfattning Syfte Vi möter varje dag elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar som har olika former av psykisk ohÀlsa. Det Àr viktigt för alla professioner inom skolans vÀrld att ha god grundlÀggande kunskap om bemötande och förstÄelse för problematik som kan finnas hos dessa personer. Syftet med vÄrt arbete Àr att fÄ en större förstÄelse för hur elever med neuropsykologiska funktionsnedsÀttningar förhÄller sig till sin undervisning genom att observera och intervjua elever. Under de senaste Ären har bristen pÄ kompetens inom NPF i svenska skolor uppmÀrksammats inom skolverket och andra organisationer. Specialpedagogiska skolmyndigheten gör en satsning för att möta behovet av utökad kompetens och stöd inom omrÄdet NPF i förskolor, skolor och vuxenutbildningar (Specialpedagogiska skolmyndigheten 2014-05-30). Teoretiska perspektiv Vi har utgÄtt frÄn det sociokulturella perspektivet och lagt vÄr teoretiska grund pÄ forskare som Vygotskij och Wertsch.

Gerotranscendensteorin och dess implementering i omvÄrdnaden av Àldre: systematisk kunskapsöversikt

Syftet med detta arbete var att beskriva teorin om gerotranscendens och dess implementering i omvÄrdnaden av Àldre. FrÄgestÀllningarna vi utgick ifrÄn var: Vad innebÀr gerotranscendens? Hur kan teorin implementeras i den praktiska omvÄrdnaden av Àldre? Metoden vi anvÀnde var systematisk kunskapsöversikt. Teorin om gerotranscendens inför en ny förstÄelse om Äldrandets process. Denna process medför en förÀndring av den Àldres definition av verklighet frÄn en materialistisk och rationell syn pÄ omvÀrlden till en alltmer kosmisk och överskridande syn vilket för med sig ökad livstillfredstÀllelse.

Valet - 17 september 2006

I detta examensprojekt stÄr de allmÀnna valen till riksdag, landstingoch kommun i centrum, och problematiken med detminskade intresset för dessa.I syfte att öka kÀnnedom och engagemang om valet hos förstagÄnsvÀljarna,som Àr den grupp med lÀgst valdeltagande i senareval, har mÄlet varit att fÀrdigstÀlla tvÄ informativa och underhÄllandefilmsekvenser.LÀngderna pÄ filmerna har begrÀnsats till en minut respektivetio?femton sekunder, dÄ det tÀnkta forumet för filmerna Àrtiden som finns mellan programblocken i TV, vanligtvis fylld medreklam eller trailers.Efterforskningar om valet och berörda myndigheters roll ochpolicy, samt analys av formgivning relaterad till, eller liknande mittprojekt har lagt en grund för konceptframtagandet.Den praktiska fasen har bestÄtt av arbete med manus, storyboard,animatic, animation, testvisning, ljudinspelning, och efterproduktion,och resulterat i tvÄ filmsekvenser..

Slambrunnar i smÄ avloppsanlÀggningar - slamavskiljningseffektivitet och metallkontaminering

MÄnga elever anser att SO-Àmnena Àr trista och jobbiga. Som blivande SO-lÀrare kÀnns detta faktum inte bra och mina tankar gÄr direkt till att det mÄste gÄ att göras nÄgot Ät. Jag har med mitt examensarbete satt mig in i om inte lokalhistoria skulle kunna vara ett sÀtt att höja intresset. Lokalhistoria Àr inte bara ett sÀtt att lÀsa historia utan det finns förutsÀttningar att integrera alla skolans Àmnen för att försöka skapa engagemang och komma fram till sammanhang och helhetsbilder för eleverna. I lokalhistoriska studier börjar man att arbeta med det som ligger nÀra eleven och möjligheter finns att pÄ ett sÀtt vÀva in praktiska studier.

Vi Àr Àntligen fria! : En studie i hur barn upplever övergÄngen frÄn att ha varit papperslös till att fÄ permanent uppehÄllstillstÄnd.

Den hÀr uppsatsen kommer att handla om flyktingbarns upplevelser av hur det Àr att vÀnta pÄ permanent uppehÄllstillstÄnd och hur de upplever livet som papperslösa eller asylsökande. I en flyktingsituation som de befinner sig i, stÀlls flyktingbarnen för nya utmaningar och situationer. I den hÀr uppsatsen presenteras sex olika barn och deras liv som papperslösa och asylsökande. Vad sÀger de sjÀlva om sin situation? Hur Àr det att bo som de gör? Hur Àr det att vara barn och vÀxa upp under de omstÀndigheterna som de lever under? Praktiska frÄgor som hur barnen trÀffas med sina vÀnner, hur gÄr det i skolan? Hur hanterar man livet nÀr man lever som gömd? Finns det möjlighet att göra det man vill nÀr man lever som i ett kollektiv? VÄgar man som papperslös drömma om framtiden? Den hÀr uppsatsen Àr ett försök att fÄ svar pÄ nÄgra av de frÄgorna och framförallt lÄta barnens röst bli hörd..

Stimulerande matematikundervisning

VÄrt syfte med arbetet Àr att undersöka hur matematikundervisning kan bedrivas för att hjÀlpa svagpresterande och omotiverade elever i sin matematikutveckling. För att fÄ reda pÄ detta har vi gjort litteraturstudier kring Àmnet, samt en empirisk undersökning. I undersökningen har vi undervisat tvÄ grupper, om fyra elever i varje, inom matematikomrÄdet geometri. Undervisningen har till största delen bedrivits laborativt och praktiskt. Eleverna har pÄ mÄnga sÀtt kunnat koppla matematiken till sina vardagserfarenheter, vilket har lett till att de fÄtt en djupare förstÄelse för uppgifterna.

Vart Àr vi pÄ vÀg? : - En kvalitativ studie om strategisk planering i smÄföretag

De senaste Ärtiondena har innefattat en mÀngd olika hÀndelser vilka pÄverkat företagsklimatet pÄ nationell samt global nivÄ, vilket har resulterat i en allt mer komplex miljö för företagen. Detta har lett till ett ökat behov av anvÀndandet av strategi, och mer specifikt strategisk planering, för att kunna hantera detta faktum. Samtidigt har nÀringslivet i Europa gÄtt frÄn att mestadels bestÄ av stora koncerner till att bestÄ av en stor del smÄföretag. Strategisk planering som forskningsomrÄde riktar sig dock mestadels gentemot större företag och studier specifikt gjorda om smÄföretagens strategiarbete lyser med sin frÄnvaro. Bland de teorier vilka finns tillgÀngliga Àr det anmÀrkningsvÀrt att en majoritet av dem Àr genererade under 80- samt 90-talet vilket sÄledes innebÀr att deras nutida förankring bör ifrÄgasÀttas.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->