Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 15 av 168

FrÄn kÀrna till öl

Korn, vatten, humle och jÀst Àr rÄvarorna för att göra ett gott öl. Innan man kan anvÀnda kornet blöts det i vatten och fÄr ligga under vÀrme för att gro. Detta kallas mÀltning och enzymet för att ombilda stÀrkelse i kornet till socker bildas. I kölnan torkas malten (kornet) med varmluft och transporteras till bryggeriet för bryggning. Malten krossas och blandas med vatten till en mÀsk som vÀrms upp.

Bedömningspraktik inom kemiundervisning pÄ gymnasiet

Syftet med detta arbete Àr att ge en bild av hur bedömning och betygsÀttning sker i kemiundervisningen i gymnasiet idag. Utsagor frÄn intervjuade lÀrare tyder pÄ att det ses som en viktig uppgift, anvÀnds bÄde i formativt och summativt syfte och tar tid. Ofta vÀger skriftliga prov, laborationsrapporter samt aktivitet under lektionstid tyngst för betyget, men hÀnsyn tas till mÄnga aspekter och delmoment. Projektarbeten och fördjupningar uppges av en av fem lÀrare som tungt vÀgande och bedöms utifrÄn muntliga redovisningar. Vid bedömningar anvÀnds nationella mÄlkriterier samt lokala eller personliga kriterier, som utgÄr frÄn de nationella.

NÄgra pedagogers uppfattning om att arbeta med kemi och fysik i förskolan : en studie baserad pÄ ett laborativt material

Jag har tillverkat ett undervisningsmaterial, i form av en serietidning, som riktar sig mot elever i grundskolans tidigare Är och i detta arbete utvÀrderas undervisningsmaterialet. Med syfte att utvÀrdera undervisningsmaterialet kartlades elevernas förkunskaper med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr innan de fick tillgÄng till serietidningen. DÄ eleverna haft tillgÄng till serietidningen i 12 skoldagar gjordes en eftermÀtning, med samma frÄgeformulÀr som anvÀnts vid förmÀtningen, för att se om eleverna tagit till sig det budskap som materialet vill förmedla. Resultatet visade att alla elever utom 2 presterade bÀttre pÄ eftermÀtningen Àn pÄ förmÀtningen. PÄ alla frÄgor utom 3 var det fler elever som svarade korrekt vid eftermÀtningen Àn det var vid förmÀtningen.

Psykologiska testers roll i chefsrekrytering : En kvalitativ intervjustudie av Ätta rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag

I detta examensarbete pÄ kandidatnivÄ Àr huvudsyftet att undersöka psykologiska testers praktiska anvÀndning och vilken roll de har vid urvalet i chefsrekryteringsprocesser. Som delsyfte undersöks Àven de olika stegen i dessa processer. En kvalitativ undersökning med en abduktiv ansats har genomförts, dÀr Ätta rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag har intervjuats med fokus pÄ dessa syften. Intervjuerna var semistrukturerade, och samtliga intervjuer spelades in och transkriberades, för att sedan analyseras med Constant Comparative Method. Resultatet visade att rekryterarna har en relativt samstÀmmig bild av den praktiska anvÀndningen av psykologiska tester, samt den roll dessa spelar i en chefsrekryteringsprocess.

Barns vardagskonflikter och pedagogers förhÄllningssÀtt till konflikter i barngrupper i förskolan : En studie om pedagogisk strategi, konflikter och konflikthantering

I detta examensarbete pÄ kandidatnivÄ Àr huvudsyftet att undersöka psykologiska testers praktiska anvÀndning och vilken roll de har vid urvalet i chefsrekryteringsprocesser. Som delsyfte undersöks Àven de olika stegen i dessa processer. En kvalitativ undersökning med en abduktiv ansats har genomförts, dÀr Ätta rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag har intervjuats med fokus pÄ dessa syften. Intervjuerna var semistrukturerade, och samtliga intervjuer spelades in och transkriberades, för att sedan analyseras med Constant Comparative Method. Resultatet visade att rekryterarna har en relativt samstÀmmig bild av den praktiska anvÀndningen av psykologiska tester, samt den roll dessa spelar i en chefsrekryteringsprocess.

UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis, ett arbetsmaterial för förskolan

Syftet med examensarbetet Àr att synliggöra naturvetenskap och teknik mer pÄ förskolorna. Arbetet har resulterat i ett praktiskt anvÀndbart arbetsmaterial för förskolan, UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis ? ett arbetsmaterial för förskolan. Det Àr ett Ärstidsrelaterat arbetsmaterial som innehÄller experiment kopplat till fysik, kemi, natur och teknik dÀr olika fenomen behandlas. Arbetsmaterialet Àr framtaget genom inlÀst litteratur och har utvÀrderats med materialtest pÄ flera förskolor, samt genom en enkÀtundersökning och observationer.

Intresse för naturvetenskap : Hur lÀrare pÄverkar elevernas intresse

Syftet med detta arbete var att ta reda pÄ om intresset för naturvetenskap hos eleverna i Är6 ? 9 pÄverkas av tidigare lÀrares intresse och engagemang i dessa Àmnen.Tio stycken lÀrare som jobbar i de tidiga Ären i grundskolan intervjuades om deras intresse för naturvetenskap och hur de bedrev sin NO-undervisning. Tidigare elever till dessa lÀrare fick i en enkÀt svara pÄ frÄgor om deras intresse för NO och nÀr de hade NO för första gÄngen.De flesta lÀrare som jobbar med elever i Är ett till fem undervisar i biologi, resten av Àmnena Àr det olika med och beror pÄ deras egna kunskaper och intressen. Eleverna tycker bÀst om kemi och teknik medan biologi hamnar lÀngst ner pÄ listan.Resultaten visar att lÀrarnas engagemang och intresse för NO i de tidiga Ären i grundskolan inte har sÀrskilt stor betydelse dÄ det gÀller elevernas intresse för naturvetenskap i de senare Ären i grundskolan..

Beredskap inf?r det of?rutsedda- Anestesisjuksk?terskors upplevelser av beredskap inf?r en s?rskild h?ndelse eller katastrof

Bakgrund: Effekterna av s?rskilda h?ndelser och katastrofer drabbar ?rligen miljontals m?nniskor v?rlden ?ver. Det f?r?ndrade s?kerhetspolitiska l?get globalt har bidragit till en ?versyn och utveckling av Sveriges beredskapsplanering. H?lso- och sjukv?rden har en essentiell roll i landets beredskap och kraven p? h?lso- och sjukv?rden ?kar vid s?rskilda h?ndelser och katastrofer.

Vilka karaktÀrsdrag hos företag influerar mÀngden redovisningsinformation? : En studie om den praktiska redovisningen av biologiska tillgÄngar

Denna uppsats Àr inriktad pÄ att studera den praktiska redovisningen av biologiska tillgÄngar i företags redovisning. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur redovisningen av biologiska tillgÄngar Àr strukturerad samt att utröna hur olika karaktÀrsdrag hos företag pÄverkar mÀngden redovisningsinformation. Bolagen redovisade drygt hÀlften av redovisningsparametrarna och flera olikheter kunde urskönjas. KaraktÀrsdragen som utreds Àr:Àgarkoncentrationkapitalstrukturbolagets komplexitetlönsamhetföretagsstorlekandelen biologiska tillgÄngarResultatet pÄvisade Àven ett samband mellan andelen biologiska tillgÄngar och mÀngden redovisningsinformation medan nÄgot samband ej erhölls för de andra karaktÀrsdragen. En presumtiv förklaring till andelen biologiska tillgÄngars pÄverkan pÄ mÀngden redovisningsinformation Àr risken som Àr kopplad till att vara beroende av nÄgon enskild tillgÄngstyp.

Pedagogers syn pÄ matematik i förskolan

Jag har genomfört en undersökning i tvÄ olika klasser i Ärskurs tre. Matematikundervisningens utformning och dess konsekvenser för eleverna har studerats. Syftet har varit att se om det finns nÄgra större skillnader mellan de tvÄ undersökta lÀrarnas undervisningsmetoder, och om dessa kan ha haft nÄgon inverkan pÄ elevernas utveckling i Àmnet. Datainsamlingsmetoder har varit: ·  lÀrarintervjuer·  observationer·  matematiktest·  enkÀter Resultatet pÄvisar betydande skillnader mellan de undersökta lÀrarnas undervisningsmetoder. I klass A har eleverna mycket stort inflytande över undervisningen och mycket praktiskt material anvÀnds.

Ett brinnande intresse, Ett aktionsbaserat utvecklingsprojekt

BAKGRUND: BorÄs brandkÄrsmuseum var i behov av en ny hemsida med pedagogiska funktioner och anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt. Uppdraget gavs till den pedagogiska institutionen vid högskolan i BorÄs och resulterade till slut i det hÀr examinationsarbetet. SYFTE: Att skapa en lÀrande och interaktiv hemsida, frÀmst riktad till skolungdomar, som förmedlar den historia BrandkÄrsmuseet i BorÄs representerar. Samtidigt kommer vi att studera den process dÀr vi tillsammans med uppdragsgivarna utformar hemsidans innehÄll och funktion METOD: En aktionsbaserad ansats med inspiration av Lev Vygotskijs lÀrandeteorier. För systemutvecklingen har man utgÄtt frÄn ?Vattenfallsmodellen? och ?TvÄstegsmodellen?.

Icke-finansiella styrmÄtt -En fallstudie av dess praktiska anvÀndning

Problemdiskussion MĂ„nga företag anvĂ€nder sig idag av icke-finansiella mĂ„tt i sin styrningoch uppföljning men under 1980-talet uppmĂ€rksammades ett s.k. gapmellan hur ekonomistyrningen bedrevs i praktiken och hur den beskrevsi teorin. MĂ„nga forskare menade Ă€ven pĂ„ att företags utĂ„t förmedladestruktur inte alltid stĂ€mmer överens med det som sker internt i företagen.För att utforska dessa gap genomfördes en fallstudie över ett ledandeföretag inom den svenska finansbranschen.Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att beskriva de eventuella gapen mellan dels debeskriva normativa modellerna och den praktiska anvĂ€ndningen samtmellan den formellt förmedlade strukturen och den praktiskaanvĂ€ndningen av icke-finansiella mĂ„tt pĂ„ en operativ nivĂ„ i fallföretaget.Även att försöka förklara varför dessa eventuella gap uppkommer medhjĂ€lp av valda delar av den institutionella teorin. DĂ€rmed kanförhoppningsvis en större förstĂ„else uppnĂ„s för hur den praktiskaanvĂ€ndningen av icke-finansiella mĂ„tt Ă€r pĂ„ den operativa nivĂ„n.Empirisk metod Forskningen har utförts utifrĂ„n en deduktiv ansats och har baserats pĂ„ enfallstudie baserad pĂ„ fyra kvalitativa intervjuer samt granskning avfallföretagets Ă„rsredovisning och andra interna dokument. Tre avrespondenterna Ă„terfinns pĂ„ en operativ nivĂ„ och den sista pĂ„ denstrategiska.

Den praktiska idrotten och den teoretiska hÀlsan : Elevers syn pÄ hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa.

Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur elever ser pÄ hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa. De frÄgor som arbetet bygger pÄ Àr följande:- Hur ser eleverna att hÀlsa kommer till uttryck i undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa?- Vad skulle eleverna vilja lÀra sig mer om i undervisningen om hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa?- Vad Àr hÀlsa, enligt eleverna?Studien Àr en kvalitativ intervjustudie genomförd pÄ en skola belÀgen i en av Stockholms förorter. Sex intervjuer har genomförts med elever i Äk 9. Det resultat som framkommit av studien visar att det finns en viss osÀkerhet kring vad hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa Àr. Trots att eleverna har haft samma lÀrare i Àmnet under de senaste tre Ären sÄ Àr eleverna oeniga vad gÀller vilka moment som inkluderar hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa.

Corporate Social Responsibility : En fallstudie om Vattenfalls praktiska hÄllbarhetsarbete

Idag kommunicerar allt fler företag externt om sitt CSR-arbete. DÄ den externa kommunikationen inte samstÀmmer med det interna arbetet sÄ uppstÄr sÀrkoppling som kan ge kritik som greenwashing. Företaget Vattenfall har fÄtt sÄdan kritik, vilket gör det intressant att studera företagets interna arbete. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och fÄ en ökad förstÄelse för hur CSR anvÀnds och uppfattas internt bland medarbetare genom att undersöka problem som företaget kan möta i sitt interna CSR-arbete. VÄr uppsats bygger pÄ en kvalitativ studie.

BOUNDARIES DO NOT SIT STILL : En undersökning om uppförandet av grÀnser och mening mellan mÀnniska och ting.

Uppsatsen Àr till formen en reflekterande vetenskaplig essÀ som undersöker akutsjuksköterskans yrkespraktik. Den egna erfarenheten gestaltad i form av en berÀttelse frÄn ett arbetspass pÄ sjukhuset Àr i fokus och undersökningen tar sitt avstamp i den. Det som belyses Àr de olika kunskapsformer som akutsjuksköterskan lutar sig mot nÀr hon anvÀnder sin "kliniska blick"och hur de samverkar och Àr beroende av varandra. Kunskapsformerna Àr hÀmtade frÄn Aristoteles kunskapsbegrepp och stort utrymme ges till den praktiska kunskapen och den praktiska klokheten, som av Aristoteles benÀmndes fronesis. Texten undersöker ocksÄ det för sjuksköterskan centrala begreppet omvÄrdnad utifrÄn den egna erfarenheten.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->