Sök:

Avgörande situationer som leder till att sjuksköterskestudenten lär sig omvårdnad under verksamhetsförlagd utbildning

Litteraturstudie


Bakgrund:För att ge patientsäker omvårdnad utifrån ett etiskt- och holistiskt förhållningssätt behövs välutbildade sjuksköterskor. Den verksamhetsförlagda utbildningen inom sjuksköterskeprogrammet ska medverka till att praktiska omvårdnadskunskaper införlivas och grundläggs hos den blivande sjuksköterskan. Det är viktigt att sjuksköterskestudenten får ut så mycket som möjligt av sin verksamhetsförlagda utbildning för att vara förberedd för det kommande yrkeslivet. För att förbättra kommande studenters lärandemöjligheter är därför en beskrivning av tidigare studenters erfarenheter och upplevelser av att lära sig omvårdnad på verksamhetsförlagd utbildning relevant att studera.Syfte:Att beskriva avgörande situationer som leder till att sjuksköterskestudenten lär sig omvårdnad under verksamhetsförlagd utbildning.Metod:Kvalitativ studie. Litteraturöversikt av nio vetenskapliga artiklar. Teoretisk referensram är Benners novis-expertmodell. Resultat:Tre kategorier framkom: Avgörande situationer i mötet med patienten; Avgörande situationer med handledaren och vårdpersonalen under den verksamhetsförlagda utbildningen; Avgörande situationer då studenterna uppfattar att deras självförtroende ökar.Diskussion:Studierna visar att det finns många sätt att lära sig omvårdnad praktiskt. Många handlade om att studenten lärde sig bäst när den kände att självförtroendet höjdes. Förutom detta nästan övergripande resultat så behövs alla lärandemetoder, de kompletterar varandra. Benner har betonat att om den så kallade sjuksköterskeexperten dokumenterar hur hen går tillväga i sitt praktiska arbete kan de som är i andra lärandefaser få möjligheten att ta till sig denna praktiska, tysta kunskap.

Författare

Christina Kullmann

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..