Sök:

Sökresultat:

732 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 5 av 49

Obehörig vinst enligt Rom II-förordningen : En analys av den EU-rÀttsliga lagvalsregleringen

Studiens mÄl Àr att undersöka hur elever tÀnker kring historieÀmnet och dess syfte. Vidare syfte med uppsatsenÀr att undersöka elevernas historiemedvetande utifrÄn beskrivningar i styrdokumenten. I studien intervjuas fyrafokusgrupper med elever frÄn Ärskurs sex. Materialet analyseras genom diskursanalys och fördjupas senare i etthistoriemedvetandeperspektiv och ett identitetsperspektiv. I resultatet syns det att eleverna kÀnner att de inte fÄrvara med att bestÀmma om undervisningens innehÄll och upplÀgg.

Pojkar, flickor eller elever?

Svenska skolan stĂ€var efter allas lika rĂ€tt till skolutbildning oavsett kön eller etnisk tillhörighet. Vi har observerat sju klasser för att se vilket beteende som syns i klassrummet i positiva och negativa handlingar. Äldre forskning visar att pojkar Ă€r de elever som tar det största utrymmet, verbalt och fysiskt. Nyare forskningen visar en nĂ„got mer nyanserad bild. Fortfarande visar det pĂ„ att pojkar upptar stor plats, men oftast Ă€r det bara en mindre grupp.

Som man frÄgar fÄr man svar ? vilka kvalitetskrav stÀller kommunerna vid upphandling av Àldreboenden?

Denna studie handlar om individualisering i en-till-en-baserad undervisning. Syftet med denna undersökning Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt en-till-en-baserad undervisning kan bidra till en ökad individualisering. I undersökningen redovisas de pedagogiska modeller och tankar som ligger till 2 grund för det en-till-en-baserade undervisningssÀttet i syfte att hitta faktorer som kan förklara hur denna undervisning kan höja graden av individualisering. Undersökningen baserades pÄ enkÀter till lÀrare och pÄ observationer av lektioner pÄ tre olika skolor som arbetar med en-till-en-baserad undervisning. LÀrarnas handlingar under observationerna tolkades utifrÄn ett pragmatiskt perspektiv dÀr handlingarnas förstods utifrÄn vilken ideologisk utgÄngspunkt lÀraren hade i sin undervisning, huruvida lÀraren hade fokus pÄ lektionen och det planerade, ett punktuellt perspektiv, eller om fokus lÄg pÄ mötet med eleverna och deras förstÄelse och upplevelse av det som lektionen handlade om, ett relationellt perspektiv.

Att hitta varje barns hemlighet

Undersökningen behandlar hur man som pedagog kan bemöta och arbeta med utagerande beteende hos barn i förskoleÄlder, ur ett pedagogiskt perspektiv. Utagerande beteende definieras som nÄgot som mÀrks, alltsÄ hörs och syns vÀldigt tydligt och det kan ha mÄnga bakomliggande orsaker. Relationsskapande, rutiner, att hitta strategier och ett aktivt arbete med lek har visat sig vara huvudstenarna för att bemöta och arbeta med utagerande barn pÄ ett bra sÀtt. Undersökningen Àr av kvalitativ sort och empirin har samlats in genom intervjuer och observationer av pedagoger. DÀrefter har resultaten jÀmförts med litteratur som behandlar Àmnet..

Rolig eller orolig - en jÀmförande analys av seriemagasinen 91:an & Galago

Serier har sedan lÀnge betraktats som ett andra klassens kulturella medium, med ett dÄligt rykte som enkla och lÀttförstÄeliga. Majoriteten av seriemagasin ligger fortfarande i ett vÀntrum nÄgonstans, för att dÄ och dÄ ytligt blÀddras igenom; de tas inte pÄ allvar. Och alternativen lyser med sin frÄnvaro; tillhör de inte skaran som ytligt blÀddras igenom syns de nÀstan inte till överhuvudtaget. Uppsatsen tar sig dels an hur "de andra" ser ut, de som vÄgade och ville. Dels fokuserar den pÄ vad som egentligen finns i de etablerade, ?lÀttförstÄeliga? seriemagasinen för att slutligen jÀmföra de bÄda med varandra..

GÄrdsungar! ? FritidsgÄrdsungdomar och deras instÀllning till samhÀllet

Syftet med undersökningen Àr att studera ungdomars intressen och instÀllning till samhÀllet, och dess institutioner, samt etiska stÀllningstaganden, rörande droger, brott och om att fÄ respekt, i förhÄllande till i vilken miljö ungdomarna spenderar sin fria tid. UndersökningsfrÄgorna kretsar kring om nÄgot mönster kan ses, och hur det i sÄ fall ser ut, nÀr det gÀller social instÀllning och intressen bland fritidsgÄrdsaktiva ungdomar i jÀmförelse med föreningsidrottade, i en mindre stad i jÀmförelse med en större, bland barn till förÀldrar med lÄg respektive hög yrkeskvalifikationsnivÄ, separat respektive sammanboende, med etnisk svensk eller annan bakgrund samt vilket av dessa eventuella mönster som syns vara tydligast. Teoribakgrunden bestÄr av definitioner av de centrala begreppen social, prosocial, antisocial, yrkeskvalifikationsnivÄ,habitus, fÀlt och olika former av kapital, samt teorier och tidigare forskning kring ungdomars attitydsbildning, stadier av moraliskt resonerande, samt fritidsgÄrden och utveckling av antisocialt beteende. Studien har genomförts i form av intervjuer med anvÀndande av enkÀt under ledning. Urvalsgrupperna har bestÄtt av sammanlagt 77 ungdomar, mellan 15 och 19 Är, pÄ tvÄ fritidsgÄrdar i södra Sverige (undersökningsgrupper) samt i idrottsföreningar pÄ respektive orter (kontrollgrupper). NÀr det gÀller huvudanalysperspektiven syns förÀldrarnas yrkeskvalifikationsnivÄ, efter en kvantitativ analys, ha störst samband med instÀllningen till polisen och mopedfortkörning i Lillstad (dÀr arbetarbarnen har en nÀrmast antisocial instÀllning). I övrigt visar fritidsgÄrdsaktivitet i jÀmförelse med föreningsidrottande pÄ tydligast mönster med störst skillnader avseende instÀllning till polisen i Storstad samt för bÄda orterna nÀr det gÀller instÀllning till skolan och studieinsats samt intresset för musicerande. Ungdomarna pÄ denna studies fritidsgÄrdar har en generellt prosocial instÀllning. I Storstad Àr instÀllningen överlag mer prosocial bland de fritidsgÄrdsaktiva Àn de lokala föreningsidrottarna i kontrollgruppen. Enda gemensamma undantaget Àr instÀllningen till polisen..

Dans kan vara vad som helst : En studie kring elevers och lÀrares uppfattning om dans i Àmnet idrott och hÀlsa

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka elevers och idrottslÀrares dansbakgrund och deras uppfattning av dansmomentet inom Àmnet idrott och hÀlsa.- Vad innebÀr dansmomentet i Àmnet idrott och hÀlsa för elever och idrottslÀrare?- Hur kommer elevers olika intressen för dans i uttryck i Àmnet idrott och hÀlsa?MetodEn kvalitativ forskningsintervju har anvÀnds till denna studie. Sammanlagt intervjuades 16 elever i grundskolan, fyra elever i fyra grupperintervjuer. Deras idrottslÀrare intervjuades i en grupp om tvÄ personer. För att bearbeta den insamlade empirin tog jag hjÀlp av en ad-hoc metod som gjorde det möjligt att skapa ett allmÀnt intryck för att sedan lÀgga mÀrke till mönster, se rimligheten och stÀlla samman specifika avsnitt.ResultatSamtliga intervjuade, elever och lÀrare, Àr överens om att dans inom Àmnet idrott och hÀlsa Àr rörelse till musik.

Gymnasieelevers uppfattningar om muntliga prov i kemi

Studien syftar till att utvÀrdera elevers uppfattningar om muntliga prov i gymnasiets första kurs i kemi; kemi 1. En grupp bestÄende av tretton förstaÄrselever genomförde under kursen tvÄ muntliga prov omedelbart i anslutning till motsvarande skriftliga prov. Deras uppfattningar om de muntliga proven som sÄdana, och jÀmfört med de skriftliga, samlades in genom tre enkÀter och tvÄ intervjuer med fyra elever. Studien genomfördes av lÀraren sjÀlv, och betydelsen av detta diskuteras i uppsatsen, samt i huvudsak i enlighet med grundad teori och ett pragmatiskt perspektiv. Data visade att eleverna uppfattade de muntliga proven som goda indikatorer för kunskapsluckor och som goda tillfÀllen för att nÄ djupare förstÄelse för Àmnet, men mindre lÀmpliga för summativ bedömning.

Mest för syns skull? : en studie av effekten pÄ Sveriges utlandsexport av statsbesök

Detta Àr en undersökning av Sveriges statsbesöks effekt pÄ Sveriges export. För att mÀta effekten anvÀnder jag mig av en empirisk modell, den sÄ kallade handelsgravitationsmodellen. Jag finner att det Àr svÄrt att hitta starka och statistiskt signifikanta bevis pÄ att Sveriges statsbesök har en positiv effekt pÄ exporten. NÀr man isolerar för statsbesök i Europa utanför Norden finner jag till och med tecken pÄ att de kan ha en negativ effekt. Jag har Àven jÀmfört effekten av Sveriges statsbesök med effekten av Storbritanniens och funnit att Sverige har en generellt lÀgre effekt Àn Storbritannien, oavsett vilken modell som anvÀnds..

Comprehensive Approach eller Pragmatic Approach? : en fallstudie om civil-militÀr samverkan vid PRT Mazar-e Sharif

Internationellt sker en utveckling mot att genomföra insatser samordnat med resurser frÄn flera politikomrÄden - bÄde civila och militÀra. Behovet har uppstÄtt ur insikten att hÄllbar utveckling i en region krÀver anvÀndning av olika resurser för att uppnÄ synergier. Samverkan och samordning mellan civila och militÀra aktörer enligt syftet ovan brukar i moderna ordalag beskrivas som comprehensive approach. Det praktiska arbetet pÄ fÀltnivÄn med samverkan för att uppnÄ synergier i kontexten comprehensive approach kan sÀgas innebÀra samma sak som civil-militÀrt samverkan.Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att med fokus pÄ det svenska PRT Mazar-e Sharif, förstÄ de svÄrigheter som finns vid samverkan mellan civila och militÀra aktörer, med mÄlet att öka synergier av nationella resurser. Med utgÄngspunkt frÄn tidigare forskning om militÀr-civil samverkan samt comprehensive approach, skapas en analysmodell med ett urval av identifierade faktorer, för att beskriva samverkan empiriskt frÀmst utifrÄn intervjusvar frÄn nyckelaktörer ? chefer eller stabschefer samt civila rÄdgivare.

?Postfacken dÀr nere Àr ju mer för syns skull? ? En studie av kommunikation pÄ lÀrplattformer vid skolor med en-till-en

Titel: ?Postfacken dÀr nere Àr ju mer för syns skull? ? En studie av kommunikation pÄ lÀrplattformer vid skolor med en-till-enFörfattare: Johannes Dyplin och Alexander EnglundUppdragsgivare: LÀrarutbildningsnÀmnden (LUN), Göteborgs universitet.Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen förjournalistik och masskommunikation vid Göteborgs Universitet.Termin: VÄrterminen 2011Handledare: Mathias FÀrdighSidantal: 38 sidor exklusive bilagorSyfte: Syftet Àr att undersöka hur lÀrplattformar anvÀnds för internkommunikation pÄ gymnasieskolor med en-till-en-satsningar.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer och en kvantitativ enkÀtundersökningMaterial: Fem lÀrare och en studierektor pÄ tre olika skolor, samt sammanlagt 99 eleverHuvudresultat:LÀrplattformar anvÀnds frÀmst för kommunikation via E-post och dokumentdistribution. SÀndarna och mottagarna har nÀst intill samma möjligheter för kommunikation och strukturen av denna Àr mycket lik den vi finner i ett vanligt klassrum. LÀrplattformen utesluter inte heller pÄ nÄgot vis den personliga kontakten, trots den bekvÀmlighet som finns, utan blir en kanal i mÀngden. Vilken information som fÀrdas och i vilken kanal bestÀms av sÀndaren vilket kan fÄ negativa konsekvenser för mottagaren; utan faststÀllda rutiner kan eleverna behöva anpassa sig till varje enskild lÀrares lösning, vilket kan bidra till en förvirring och omotivation.AnvÀndarnas instÀllning till lÀrplattformer över lag tycks generellt sett vara god men önskemÄl om att funktioner som ligger utanför systemet skall integreras stÄr högst pÄ listan.

Belysning i trÀdgÄrden : inspiration tips och idéer

I och med att mörkret trÀnger sig pÄ blir utevistelsen och dagarna allt kortare. Det bidrar till att trÀdgÄrdarna finns dÀr ute men de syns inte. För att rÄda bot pÄ dagens mörka trÀdgÄrdar har jag i och med detta arbete gjort en inspirationsstudie. Syftet med studien Àr att visa hur man kan anvÀnda sig av belysning i en trÀdgÄrd och att inspirera lÀsaren genom att ge förslag pÄ belysning i tvÄ olika trÀdgÄrdsmiljöer, en skogstomt samt en modern stadstomt. Jag har studerat litteratur och tagit fram fakta om hur olika delar i en trÀdgÄrd kan belysas.

Socialt kapital och euro : En statistisk analys av eurosamarbetets effekter pÄ tillit

EMU-samarbetet Àr omdiskuterat, och man pratar om vilka de ekonomiska effekterna av ett eventuellt intrÀde skulle innebÀra för Sverige. Denna uppsats behandlar tillit pÄ olika nivÄer i samhÀllet, och syftar till att undersöka om EMU-samarbetet för med sig positiva effekter pÄ tillit hos de lÀnder som Àr medlemmar i samarbetet. Det Àr statistik som analyseras för att undersöka om det finns ett sÄdant samband. Slutsatsen Àr inte helt entydig pÄ grund av relativt svaga samband, men dock syns det en tendens till att EMU-samarbetet faktiskt för med sig positiva effekter pÄ tillit i de lÀnder som Àr medlemmar i samarbetet..

Den fria leken - en studie av styrning och grÀnser. The free play - a study of governance and boundaries.

VÄrt examensarbete handlar om styrning av leken samt pedagogers förhÄllningssÀtt till, och tankar kring den fria leken. Studiens teoretiska utgÄngspunkt har varit Charlotte Tullgrens avhandling om makt och styrning, Den vÀlreglerade friheten. I den empiriska delen anvÀnds intervjuer med pedagoger samt observationer av barn under deras fria lek. Syftet med vÄr studie har varit att undersöka vilken styrning som syns i den fria leken pÄ tvÄ förskolor och i en förskoleklass, samt vilken syn pedagogerna har pÄ den fria leken utifrÄn begreppet styrning. FrÄgestÀllningarna vi har utgÄtt ifrÄn Àr: · Vilken syn har pedagogerna pÄ den fria leken? · Vilken styrning syns i den fria leken? Resultatet av vÄr undersökning visar att det förekommer mycket styrning av barnens fria lek. Leken styrs av mÄnga olika faktorer och frÄgan Àr om det överhuvudtaget finns nÄgon helt fri lek? Pedagogerna har olika uppfattning om det.

"Blont och vanligt liksom" : En kvalitativ studie om hur genus, Ă„lder och etnicitet kommer till uttryck inom resereklam.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur normer om etnicitet, Älder och genus tar sig i uttryck i processen bakom resereklam och i den fÀrdiga reklamen hos nÄgra av de största researrangörerna i Sverige. Studien Àr kvalitativ och materialet bygger pÄ intervjuer som genomförts med marknadsansvariga och reklammakare hos de tre största researrangörerna i Sverige. För att fÄ en mer konkret och djupare förstÄelse för hur den fÀrdiga reklamen ser ut och hur den skiljer sig frÄn hur researrangörerna upplever sin reklam har Àven ett urval av bilder frÄn researrangörernas hemsidor analyserats. Analysen har utförts med Ervin Goffmans studie av reklambilder som underlag. Tidigare forskning pÄ Àmnet visar att det inte skett sÄ stora förÀndringar i hur mÀnniskor framstÀlls i resereklam.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->