Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 31 av 50

Corporate Social Responsibility i Nordea & Swedbank ? Hur har den utvecklats?

Syftet med uppsatsen Àr att se ifall hÄllbarhetsarbetet skiljer sig Ät mellan de bÄda bankerna Nordea och Swedbank baserat pÄ lagstiftad respektive frivillig redovisning. UtifrÄn Carroll?s trefaldiga modell kommer vi att undersöka inom vilket av omrÄdena ekonomiskt, etiskt och legalt ansvar som den största faktiska förÀndringen har skett. Vi kommer Àven att undersöka om det skett en förbÀttring i det faktiska hÄllbarhetsarbetet utifrÄn legitimitetsteorin. Med utgÄngspunkt i vÄr problemformulering och frÄgestÀllning har vi tittat pÄ bankernas hÄllbarhetsredovisningar och gjort sammanstÀllningar utifrÄn ett antal indikatorer, sedan har vi kompletterat denna information genom att intervjua en anstÀlld i en av bankerna som arbetar med just hÄllbarhetsfrÄgor. Den information som samlats in har analyseras och tolkats med hjÀlp av de teorier vi anser vara relevanta i Àmnet, bl.a.

Varför byggs det inte fler bostÀder? : En studie av de problem och hinder som föreligger vid nybyggnation av hyresrÀtter i Stockholm

Stockholms befolkning vÀxer för varje dag som gÄr och det finns ett stort behov av bostÀder i hela regionen. Trots det byggs det inte tillrÀckligt och bostadsbristen ökar stadigt. De senaste tio Ären har det varit en omfattande utveckling av ombildningar frÄn hyresrÀtter till bostadsrÀtter. Samma utveckling syns ocksÄ i andelen hyresrÀtter kontra bostadsrÀtter i nybyggda bostÀder. Den hÀr kandidatuppsatsen tar sin utgÄngspunkt i varför det inte byggs mer bostÀder i allmÀnhet och hyresrÀtter i synnerhet i StockholmsomrÄdet.

Syns du inte finns du inte : -En studie om varumÀrkets etablering

DÄ globaliseringen av vÀrldens lÀnder Àr mer utbredd Àn nÄgonsin och fri rörlighet av kapital, varor och arbetskraft existerar mellan mÄnga europeiska lÀnder finns det stora möjligheter för internationella företag. Allt fler företag vÀljer att etablera sig utanför sin inhemska marknad, och för dessa finns inte bara möjligheter utan Àven ytterligare risker som mÄste hanteras. Valutarisk Àr en av de risker som företagen mÄste beakta dÄ de etablerar verksamheter utanför hemlandet.Syftet med denna studie var att undersöka vilka risker som stora svenska företagen med verksamhet pÄ flera marknader Àr utsatta för, och hur företagen vÀljer att arbeta för att hantera dessa. Vi vill sedan jÀmföra hur det ser ut i verkligheten med vad teorin sÀger om omrÄdet. En del av vÄrt syfte har varit att utreda om den pÄgÄende ekonomiska krisen har pÄverkat graden av riskexponering, och om företagen tar till ytterligare ÄtgÀrder eller alternativa metoder för att hantera detta.Vi har i vÄr studie valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod och genomfört den i form av djupgÄende telefonintervjuer med de studerade företagen Lindab och Sandvik.

Skrivprov pÄ dator eller för hand?

Undersökningens syfte Àr att ta reda pÄ hur datoranvÀndning vid skrivprov pÄverkar elevtexters kvalitet. 37 handskrivna och 37 datorskrivna elevtexter frÄn skrivprov jÀmförs utifrÄn bÄde kvantitativa och kvalitativa aspekter. Texterna Àr skrivna av elever frÄn det tekniska programmet i gymnasiet Ärskurs 3.JÀmförelsen mellan elevernas handskrivna och datorskrivna texter visar att de datorskrivna texterna Àr lÀngre, gÄr snabbare att skriva och har en mer korrekt styckeindelning. De datorskrivna texterna fÄr nÄgot högre omdöme vad gÀller innehÄllet i texterna men de bedöms sprÄkligt inte vara bÀttre Àn de handskrivna. Skillnaderna Àr smÄ nÀr det gÀller texternas disposition.Skillnaderna mellan texterna Àr dock inte tillrÀckligt stora för att det ska pÄverka betygsbedömningen nÀr den sker med den fyragradiga betygsskalan (IG ? MVG) utan betygsresultatet blir lika för de tvÄ grupperna.

Betyg : en likvÀrdig bedömning?

En central del av arbetet som lÀrare Àr betygsÀttning. Det finns lagar som reglerar detta och kursmÄl som ska ligga till grund för betygssÀttningen. Hur dessa tolkas Àr upp till varje lÀrare. Arbetet i klassrummet pÄverkas av andra saker Àn lagar, det skapas relationer mellan lÀrare och elev vilket skulle kunna pÄverka elevens rÀtt till en likvÀrdig bedömning.Syftet med uppsatsen Àr att kopplat till begreppet likvÀrdig bedömning undersöka hur och vad lÀrare betygsÀtter i kursen hotellkunskap A.Intervjuer med fem lÀrare i hotellkunskap A utfördes i grupp samt individuellt. FörbestÀmda tema; kunskap, kunskapskontroll och likvÀrdig bedömning lÄg till grund för intervjuerna och frÄgorna.

Lyckade metoder för att marknadsföra en webbplats

Internet Àr idag det snabbast vÀxande mediet i vÀrlden. Syns man som företag inte pÄ Internet sÄ finns man inte. Det gÀller att nÄ ut till allmÀnheten och sprida kÀnnedomen om företaget och dess webbplats. För att lyckas med marknadsföringen krÀvs tÄlamod och Àven en hel del vetskap om vilka marknadsföringskanaler som ger bÀst effekt.Uppdragsgivaren NyDebatt.se Àr i behov av en marknadsföringsstrategi som Àr utformad med hÀnsyn till knappa ekonomiska förutsÀttningar. DÀrför kommer rapporten att forska i hur framgÄngsrika webbplatser, med liknande bakgrund som NyDebatt.se, har utformat sin marknadsföring.Genom en kvalitativ analys i form av fallstudie har arbetet genomfört i form av telefonintervjuer för att utreda vilka marknadsföringskanaler lyckade webbplatser har anvÀnt.

Upplevelse av negativ stress hos fyra niondeklassare : En kvalitativ intervjustudie om pÄverkan av fysisk aktivitet och socialt stöd

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur fysisk aktivitet och socialt stöd pÄverkar fyra elevers upplevelse av mental hÀlsa med fokus pÄ negativ stress.-          Hur pÄverkar fysisk aktivitet upplevd stress hos fyra elever i Ärskurs 9?-          Hur pÄverkar socialt stöd upplevd stress hos fyra elever i Ärskurs 9?MetodStudien har genomförts som en kvalitativ undersökning med utgÄngspunkt i hermeneutiken. För att besvara frÄgestÀllningarna har intervjuer med halvstruktur genomförts pÄ fyra elever i Ärskurs 9. Intervjuerna genomfördes med ljudinspelning och varade mellan 15 och 30 minuter. Materialet transkriberades och analyserades med hjÀlp av Krav- Kontroll- Stödmodellen.

HistorieÀmnet ? i ett mÄngkulturellt klassrum

SammanfattningInvandringen Àr en realitet i dagens samhÀlle. Skolan har hÀr en viktig roll och ett stort ansvar i mottagandet av de nya barnen och ungdomarna med invandrarbakgrund. Det Àr intressant att frÄga sig hur skolan och undervisningen förhÄller sig och anpassar sig till denya omstÀndigheterna. I styrdokumenten finns en medvetenhet kring mÄngkulturalitet och interkulturalitet. Samtidigt skall det gemensamma kulturarvet utgöra en trygghet och en gemensam plattform i undervisningen.Mot bakgrund av den realitet dagens skola befinner sig i och den kontrastförhÄllande som syns i styrdokumentet, syftar befintlig uppsats till en undersökning av hur lÀrare och invandrarelever ser pÄ historieÀmnets roll i det mÄngkulturella klassrummet.

Rotutveckling och tillvÀxt i fÀlt hos granplantor odlade i kopparbehandlade odlingssystem

Sedan tÀckrotplantornas introduktion i slutet av 1960 talet har man försökt att hittaodlingsÀtt som minskar rotformationer (t ex rotsnurr och rotknÀn) hos plantorna. NÀrrötterna Àr deformerade ökar risken för instabilitet, stamkrökar, tjurved, rotröta ochrotbrott hos trÀdet. MÄnga olika behÄllartyper har tagits fram under Ären. En av desenaste metoderna för att undvika deformationer gÄr ut pÄ att odlingsbehÄllarnas insidorbelÀggs med en kopparbaserad fÀrg. Metoden innebÀr att rötterna, dÄ de kommer emotden belagda kanten, slutar att vÀxa pÄ lÀngden, roten gÄr som i dvala.

LÀrande i projektintensiva verksamheter : NÀr projekten Àr större Àn organisationen

Det blir allt vanligare att mÀnniskor byter arbetsgivare flera gÄnger under sitt yrkesverksamma liv och den gamla synen pÄ anstÀllningen som ett livslÄngt Ätagande hÄller pÄ att försvinna. Organisationer knyter till sig temporÀra medarbetare, bland annat till sina olika projekt, för att dessa ska tillföra sÄdan kompetens som inte finns i den ordinarie organisationen. Detta syns tydligt i statistiken frÄn SCB som visar att andelen temporÀrt anstÀllda ökar i Sverige och nu Àr nÀstan 16 % av arbetskraften.Uppsatsen behandlar lÀrandeprocesser i organisationer med höga E/A-tal, det vill sÀga organisationer dÀr andelen temporÀrt anstÀllda överstiger andelen tillsvidareanstÀllda medarbetare. Den inriktar sig pÄ lÀrandet i och mellan projekt, samt hur huvudorganisationen tar del av lÀrandet i projekten, nÀr individerna med specialkompetens bara Àr temporÀrt anstÀllda.Respondentorganisationernas syn pÄ kunskap stannar vid individuell kompetens. De har som strategi att till varje nytt projekt anstÀlla personer med rÀtt kompetens temporÀrt.

Obligatorisk redovisning av sjukfrÄnvaro

SjukfrÄnvaron i Sverige ökade mellan Ären 1997 och 2003, under samma period ökade statens kostnader för den sjukpenning som betalas ut frÄn 13,9 miljarder kronor till 44,6 miljarder kronor.1 juli 2003 infördes ett krav om obligatorisk redovisning av sjukfrÄnvaro för privata arbetsgivare, kommuner och landsting. Syftet med lagkravet var att fÄ tillgÄng till en tydligare statistik över sjukfrÄnvaron och att genom det öka medvetenheten bland arbetsgivarna om hur sjukfrÄnvaron ser ut. Man hoppades vidare att arbetsgivarna skulle pÄverkas och vilja förbÀttra sjufrÄnvarostatistiken. Regeringen satte i samband med införandet av kravet ocksÄ upp ett mÄl om att halvera antalet sjukskrivningar fram till 2008.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur motiven till lagÀndringen har uppfattats och verkstÀllts inom kommuner. Att undersökningen skulle inriktas pÄ just kommuner grundas i att kommunerna redovisar högre sjukfrÄnvaro Àn bÄde privata arbetsgivare och landsting.

Svensk vÀpnad styrka som sÀkerhetspolitiskt instrument - en doktrinanalys

Den hÀr uppsatsen behandlar svensk vÀpnad styrka som sÀkerhetspolitiskt instrument.Trots ett sÀkerhetspolitiskt alltmer gynnsamt lÀge syns Sveriges vilja, förmÄga och beredskap att anvÀnda de resurserFM förfogar över att öka. Vilka Àr de miljöer och yttre omstÀndigheter dÀr FM: s resurser Àr avsedda att utnyttjasoch hur?Syftet med uppsatsen Àr att finna ett mönster som gör det möjligt att formulera stöd för en tÀnkbar doktrin förinsats med svensk vÀpnad styrka i internationella insatser. Metoden för detta Àr att genom en kvalitativ textanalysgranska samtliga insatser som pÄbörjats efter det kalla krigets slut och fram till idag. Analysverktyget som anvÀndshar tagits fram för att granska utrikes- och försvarspolitiska doktriner och tjÀnar dÀrför uppsatsen syfte vÀl.Internationella insatser Àr ett bra uttryck för en praktisk politik.

Dominansaggression hos hundar

Sjöfartsektorn Àr en betydande kÀlla för svavel- och kvÀveutslÀpp. Depositioner av oxiderat svavel, dvs. sulfat, och oxiderat kvÀve dvs. nitrat, i form av vÄt och torrdeposition bidrar till försurning och försÀmrad luftkvalitet. Styrmedel för att minska svavelutslÀppen har under de senaste Ären bidragit till minskade svavelutslÀpp.

Att vara lÀrare - En filmanalys av lÀraryrkets förÀndring och utveckling

Hur har lÀraryrket sett ut förr och hur har det förÀndrats fram till idag? Studien syftar till att ta reda pÄ detta genom att studera spelfilmer. Spelfilmer, som under undersökningens gÄng, i samtal med andra pedagoger, visat sig anvÀnds i pedagogiska syften. I kapitlet LitteraturgenomgÄng fÄr man en inblick i forskningar som gjorts om lÀraryrket och dess förÀndring över tid, men framförallt under 1900-talet. HÀr kan man Àven fÄ en bredare kunskap om skolor och lÀroverk, nÀr de kom till och hur de utvecklats. Metoden som anvÀnds i studien Àr filmanalys.

Sloyd from product to process

Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ om och i sÄ fall vilka Àmnesdidaktiska möjligheter inom naturvetenskap i den icke pedagogiskt planerade utevistelsen barnen ger uttryck för. FrÄgestÀllningarna till studien Àr följande: Finns det spontana tillfÀllen i den icke pedagogiskt planerade utevistelsen som pedagoger skulle kunna utveckla till ett naturvetenskapligt lÀrande? Vilka didaktiska spÄr inom naturvetenskapen ger barnen uttryck för och hur syns dessa i barnens aktiviteter? Hur skulle pedagoger kunna utveckla de didaktiska spÄren inom naturvetenskap i barnens aktiviteter med utgÄngspunkt i utvecklingspedagogiska begrepp till ett lÀrande i förskolan? En kvalitativ undersökning har genomförts och som metod har videoobservationer anvÀnts. Med kamerans hjÀlp har barnens aktiviteter i den icke pedagogiskt planerade utevistelsen genom en kombination av icke-deltagande och ostrukturerade observationer följts. UtifrÄn ett utvecklingspedagogiskt perspektiv nÀrmas barns perspektiv, för att synliggöra om det finna nÄgra naturvetenskapliga spÄr som pedagoger kan följa upp och arbeta vidare med för att nÀrma sig ett lÀrande om naturvetenskapliga fenomen.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->