Sök:

Corporate Social Responsibility i Nordea & Swedbank ? Hur har den utvecklats?


Syftet med uppsatsen är att se ifall hållbarhetsarbetet skiljer sig åt mellan de båda bankerna Nordea och Swedbank baserat på lagstiftad respektive frivillig redovisning. Utifrån Carroll?s trefaldiga modell kommer vi att undersöka inom vilket av områdena ekonomiskt, etiskt och legalt ansvar som den största faktiska förändringen har skett. Vi kommer även att undersöka om det skett en förbättring i det faktiska hållbarhetsarbetet utifrån legitimitetsteorin. Med utgångspunkt i vår problemformulering och frågeställning har vi tittat på bankernas hållbarhetsredovisningar och gjort sammanställningar utifrån ett antal indikatorer, sedan har vi kompletterat denna information genom att intervjua en anställd i en av bankerna som arbetar med just hållbarhetsfrågor. Den information som samlats in har analyseras och tolkats med hjälp av de teorier vi anser vara relevanta i ämnet, bl.a. Carroll?s pyramid och dennes trefaldiga modell samt legitimitetsteorin. Utifrån denna analys presenterar vi vår slutsats angående bankernas hållbarhetsarbete och diskuterar huruvida vår frågeställning blivit besvarad och vad vi upptäckt under arbetets gång. Vi kan utifrån vår undersökning kunnat konstatera att redovisningen av hållbarhetsarbetet enligt GRI genomgått en positiv utveckling de senaste åren, för både Nordea och Swedbank, även om vägen dit sett annorlunda ut för respektive bank. Vi har sett vissa faktiska förbättringar av hållbarhetsarbetet, framför allt när det gäller utbildning, både intern och extern. Båda bankerna har dock en bra bit kvar innan man lyckats förankra hållbarhetsarbetet helt och hållet. Skillnaderna mellan lagstiftad och frivillig redovisning syns enbart i själva rapporterna, inte i det faktiska hållbarhetsarbetet.

Författare

Alexandra Persson Emma Johansson Sahar Zandian

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..