Corporate Social Responsibility i Nordea & Swedbank ? Hur har den utvecklats?
FöretagsekonomiBusiness administration - informationHållbar utvecklingSustainability - businessCsrHållbarhetBankbranschenGriHållbarhetsredovisning
Syftet med uppsatsen är att se ifall hållbarhetsarbetet skiljer sig åt mellan
de båda bankerna Nordea och Swedbank baserat på lagstiftad respektive frivillig
redovisning. Utifrån Carroll?s trefaldiga modell kommer vi att undersöka inom
vilket av områdena ekonomiskt, etiskt och legalt ansvar som den största
faktiska förändringen har skett. Vi kommer även att undersöka om det skett en
förbättring i det faktiska hållbarhetsarbetet utifrån legitimitetsteorin.
Med utgångspunkt i vår problemformulering och frågeställning har vi tittat på
bankernas hållbarhetsredovisningar och gjort sammanställningar utifrån ett
antal indikatorer, sedan har vi kompletterat denna information genom att
intervjua en anställd i en av bankerna som arbetar med just hållbarhetsfrågor.
Den information som samlats in har analyseras och tolkats med hjälp av de
teorier vi anser vara relevanta i ämnet, bl.a. Carroll?s pyramid och dennes
trefaldiga modell samt legitimitetsteorin. Utifrån denna analys presenterar vi
vår slutsats angående bankernas hållbarhetsarbete och diskuterar huruvida vår
frågeställning blivit besvarad och vad vi upptäckt under arbetets gång.
Vi kan utifrån vår undersökning kunnat konstatera att redovisningen av
hållbarhetsarbetet enligt GRI genomgått en positiv utveckling de senaste åren,
för både Nordea och Swedbank, även om vägen dit sett annorlunda ut för
respektive bank. Vi har sett vissa faktiska förbättringar av
hållbarhetsarbetet, framför allt när det gäller utbildning, både intern och
extern. Båda bankerna har dock en bra bit kvar innan man lyckats förankra
hållbarhetsarbetet helt och hållet. Skillnaderna mellan lagstiftad och
frivillig redovisning syns enbart i själva rapporterna, inte i det faktiska
hållbarhetsarbetet.