Sök:

Sökresultat:

732 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 3 av 49

Nordiskt sÀkerhetspolitiskt samarbete : pragmatiskt men grÀnslöst

This study deals with one particular instance of foreign policy change in Sweden; The political take-off for enhanced Nordic Defence and Security Cooperation in the beginning of the 21st century which led to an agreement on a Nordic declaration on slolidarity. The aim of this study is to explain why the political development has undergone a rapid upturn and when such a policy change occur. Its purpose is to explain what factors and conditions that influenced the policy change. It also explores the meaning of the Nordic Declaration of Solidarity. The theoretical point of departure is Foreign Policy Analysis combined with John Kingdons policy-window theory.

OmvÀnd mervÀrdesskatt inom bygg- och anlÀggningsbranschen : GrÀnsdragningsproblem pÄ grund av gÀllande rÀtt

Uppsatsen handlar om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden frÄn förr tills idag. Syftet och den övergripande huvudfrÄgan var att undersöka vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden för att kunna jÀmföra vad mÀnniskor trodde förr med vad de tror idag. Den historiska bakgrunden behandlar vad mÀnniskor trodde hÀnde efter döden förr och vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden idag. Tiden som behandlas strÀcker sig frÄn uppkomsten av den Àldsta kristendomen fram till 2000-talet.  För att kunna fÄ fram ett resultat anvÀndes tvÄ metoder, textanalys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre olika Äldersgrupper som bestod av barn och ungdomar, medelÄlders mÀnniskor och Àldre mÀnniskor.

Kommer man till himlen nÀr man dör? : En studie om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden

Uppsatsen handlar om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden frÄn förr tills idag. Syftet och den övergripande huvudfrÄgan var att undersöka vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden för att kunna jÀmföra vad mÀnniskor trodde förr med vad de tror idag. Den historiska bakgrunden behandlar vad mÀnniskor trodde hÀnde efter döden förr och vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden idag. Tiden som behandlas strÀcker sig frÄn uppkomsten av den Àldsta kristendomen fram till 2000-talet.  För att kunna fÄ fram ett resultat anvÀndes tvÄ metoder, textanalys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre olika Äldersgrupper som bestod av barn och ungdomar, medelÄlders mÀnniskor och Àldre mÀnniskor.

LuftvÀrnet ett organisatoriskt dilemma : En jÀmförelse mellan svensk och norsk utveckling

LuftvÀrnets organisationstillhörighet Àr en historiskt Äterkommande frÄga dÀr olika lösningar genom tiderna gÄr att finna i Sverige sÄvÀl som internationellt. Den hÀr uppsatsen avser att jÀmföra Sveriges och Norges olika val av tillhörighet för det markbaserade luftvÀrnet. Syftet Àr att bidra till förklaringen varför vi har olika organisatoriska lösningar och analysera huruvida det finns nÄgra incitament för att se över dagens organisation. Undersökningen har genomförts genom att studera Sveriges och Norges luftvÀrnsutveckling, med stöd av organisationsteori, för att finna bakomliggande faktorer för val av organisation.JÀmförelsen pÄvisar flera skillnader i lÀndernas luftvÀrnsutveckling som kan ge förklaringskraft till organisationsvalet. Den mest utmÀrkande skillnaden avser prioriteringen av skyddsvÀrda objekt.

Det Àr en grej i livet liksom, att ha en kompis

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att fÄ en förstÄelse för och beskriva hur barn resonerar kring vÀnskap. FrÄgestÀllningarna var: Vilken förstÄelse har barn i Äldrarna 3-5 Är respektive 10-11 Är för begreppet vÀnskap? Hur resonerar barn i Äldern 3-5 Är respektive 10-11 Är kring vÀnskap? Vilka centrala begrepp anvÀnds för att beskriva vÀnner? Vilka könsmÀssiga skillnader och likheter syns i förstÄelsen av vÀnskap? Vilka ÄldersmÀssiga skillnader och likheter syns i förstÄelsen av vÀnskap? Examensarbetet Àr baserat pÄ kvalitativa intervjuer med barn i Äldrarna 3-5 Är och 10-11 Är pÄ en förskola/skola. Vi har ocksÄ anvÀnt oss av relevant litteratur och doktorsavhandlingar inom forskningsomrÄdet kopplat till vÄr undersökning. FrÀmst har vi anvÀnt oss av Corsaros teori om kamratkultur. Resultatet av studien visar att barn i Äldrarna 3-5 Är respektive 10-11 Är har en förstÄelse för begreppet vÀnskap.

Arbetsterapi inom palliativ vÄrd

Syftet med denna studie var att beskriva och ge en översikt av arbetsterapi inom palliativ vÄrd. För att besvara studiens syfte genomfördes en litteraturöversikt över aktuell forskning inom omrÄdet med sÄvÀl systematisk som osystematisk sökning av vetenskapliga artiklar. De tretton artiklar som motsvarade inklusionskriterierna valdes ut, kvalitetsgranskades och analyserades utifrÄn en kvalitativ innehÄllsanalys med stöd av ett teoretiskt raster. Analysen resulterade i ett övergripande tema: en sammanflÀtning av olika professionella resonemang möter klienters behov, och fem underteman: interaktivt-, narrativt-, vetenskapligt-, pragmatiskt- och etiskt resonemang. Resultatet visade att arbetsterapi inom palliativ vÄrd Àr komplext och skiljer sig frÄn traditionell arbetsterapi.

Sekt eller samfund? : en studie av pingströrelsens organisatoriska utveckling

Jag har gjort en undersökning om huruvida pingströrelsen kan ses som en sekt eller ett samfund. SamfundsfrÄgan har alltid varit en kÀnslig frÄga inom pingströrelsen. Utvecklingen idag har ÀndÄ bidragit till att rörelsen 2001 registrerade ett samfund. Uppslutningen Àr dock mycket skral frÄn församlingarnas sida och frÄgan Àr om rörelsen kan gÄ enade in i en samfundsbildning. Jag har deltagit i pingströrelsens Ärliga pastorskonferens dÄ det fÀrska bildandet av föreningen ?Pingst fria församlingar i samverkan? behandlades.

Text och meningsskapande : Analys av meningsskapandet i mötet mellan elev och lÀrobokstext i fysik

Detta examensarbete syftade till att studera meningsskapandet i mötet mellan elever i skolÄr nio och en text ur deras lÀrobok i fysik. Arbetet utgick frÄn ett pragmatiskt perspektiv och prövade praktisk epistemologisk analys, PEA, för att angripa den meningsskapande processen i detta möte. Det prövade angreppssÀttet PEA styrde metoden dÄ analysen utgick frÄn en pÄgÄende aktivitet, i detta fall mötet mellan elev och en lÀrobokstext i fysik. Mötet spelades in och observerades för att transkriberas och analyseras. Tydligt framkom att de meningar som skapades hos eleverna pÄverkades av lÀrobokens erbjudna innehÄll.

Diskutera genus! : En analys av diskurser gÀllande genus pÄ lÀrar-utbildningen för idrott och hÀlsa.

Ämnet idrott och hĂ€lsa brottas med en genusproblematik som drabbar bĂ„de flickor och pojkar. Det finns tydliga skillnader i hur flickor och pojkar bemöts och förvĂ€ntas vara i idrott och hĂ€lsa undervisningen. En problematik som syns hela vĂ€gen till lĂ€rarutbild-ningen. Denna studie syftar till att undersöka de diskurser som ligger till grund för lĂ€-rarutbildarnas instĂ€llningar till- och förstĂ„else av begreppet genus. Samt till att undersö-ka hur dessa diskurser gestaltar sig i den pedagogiska verksamheten och i mötet med studenterna.

En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

SammanfattningSyftet med föreliggande arbete Àr att utifrÄn en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig sjÀlv och sin situation i skolan vid de olika tillfÀllena och hur förÀndras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?    Hur förstÄr och uttrycker Alice sig sjÀlv och sin identitet?   Hur hanterar och förstÄr Alice sin situation i skolan?   Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?   Hur förstÄr och förklarar hon sina problem?   Hur förstÄr och pÄverkas hon av skolans berÀttelse om henne?För att besvara syftets frÄgestÀllningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfÀllen under hennes grundskoletid. Observationer och samtal analyseras och diskuteras sedan i ett longitudinellt perspektiv utifrÄn aktuell forskning, litteratur om autism och fenomenologiska teorier.      Sammanfattningsvis framtrÀder nÄgra generella drag och aspekter sÀrskilt under Alices skoltid.   För det första syns en skillnad i hur hon hanterar sin annorlunda perception och utrycker sin vilja. Under Ärskurs tvÄ tar hon initiativ till att kommunicera sin vilja och sina kÀnslor medan hon under senare Är strÀvar efter att dölja sina reaktioner och drar sig undan.       För det andra hur den strÀvan efter att ta kontakt och kommunicera med andra, bÄde fysiskt och verbalt som syns under tidigare Är senare nÀst intill försvunnit.

Den upplevda kroppen : Ett erfarenhetsbetonat möte med Skip Arnold

Studien undersöker huruvida förstÄelsen av tre kroppsorienterade videokonstverk avSkip Arnold kan beskrivas utifrÄn pragmatismen och John Deweys erfarenhetsbetonadeestetikbegrepp. Syftet Àr att studera hur kroppen prÀglar mötet mellan verk och ÄskÄdaresamt hur betraktarens eget erfarande av kroppen kan fungera som utgÄngspunkt förförstÄelsen. Studien innefattar tre pragmatiskt inspirerade analyser av verken Girls inbikinis, Head Shaking #2 och Breathing. I samklang med det erfarenhetsbetonadeestetikbegreppet införlivas mina egna erfarenheter av företeelser som vanligtvis intebetraktas som estetiska för att studera förstÄelsen. Analyserna prÀglas av ettfenomenologiskt tÀnkande som vetenskapliggör mÀnniskans erfarenheter.

Tuberkulos hos elefanter

Tuberkulos (TB) Àr en relativt ny sjukdom hos elefanter. Det Àr frÀmst elefanter pÄ djurparker i Nordamerika samt tama elefanter i Asien som drabbas. Bakterien Mycobacterium tuberculosis Àr vanligast orsakande agens men Àven fall orsakade av Mycobacterium bovis finns beskrivna. Typiska symptom Àr viktnedgÄng, anorexi, svaghet, hosta och slem frÄn snabeln, men ofta syns inga symptom alls. Post mortem syns lesioner i lungor, bronker och trachea samt inkapslade granulom i lungorna. Det kan vara svÄrt att diagnosticera TB hos elefanter. För isolering av M.

Kommunikativa funktioner hos emotikoner i svenska twitterinlÀgg

Emotikoner Àr ett vanligt inslag vid datormedierad kommunikation, sÄsom pÄ den sociala nÀtverkstjÀnsten Twitter. Emotikoner tycks ha en vedertagen roll som kÀnslomarkörer i en text, men forskning har visat att de Àven har andra funktioner av mer pragmatisk art. En mer nyanserad bild av emotikoners funktioner pÄ Twitter kan öka förstÄelsen av hur de ska tolkas i texter och stödja utvecklingen av automatiska textanalyser dÀr emotikoner förekommer. DÄ funktionerna hos emotikoner ur ett pragmatiskt perspektiv tidigare har studerats frÀmst inom ramen för andra sprÄk och kommunikationskanaler bidrar denna studie med en analys av kommunikativa funktioner hos emotikoner i twitterinlÀgg skrivna pÄ svenska. 202 twitterinlÀgg innehÄllande fem olika typer av emotikoner analyseras med utgÄngspunkt i existerande litteratur om emotikoner samt pragmatiska teorier som talaktsteori, artighetsteori och implikatur.

Multikronologi och historiemedvetande i historielÀroböcker

Denna uppsats söker operationalisera begreppet historiemedvetande. Med syfte att belysa villkor för genererande av historiemedvetande undersöks i tvÄ historieböcker för gymnasienivÄ pÄ vilka sÀtt multikronologi upptrÀder. Det syns tydligt av studien att lÀromedlen inte behandlar historiemedvetande pÄ nÄgot nÀmnvÀrt multikronologiskt vis, i synnerhet saknas det för historiemedvetande sÄ viktiga framtidsperspektivet. En ÄtgÀrd som kan göras för att förbÀttra villkoren för genererande av historiemedvetande kan vara att mer handlingsinriktat stÀrka författarkompetensen hos lÀromedelsförfattare att bygga texter som bÀttre ger förutsÀttningar för ett utvecklande av historiemedvetande..

Dags att deklarera 1974-2014 : En sprÄklig, kvantitativ analys av en offentlig broschyr under fyrtio Är

Syftet med denna undersökning Àr att studera hur sprÄket i Skatteverkets broschyr Dags att deklarera har förÀndrats mellan 1974 och 2014. För att fÄ en bild av förÀndringen över tid har nio broschyrer, utgivna med fem Ärs mellanrum, undersökts. Svensk sprÄkvÄrd har under lÄng tid arbetat för ett enklare svenskt myndighetssprÄk och denna uppsats Àmnar studera om myndighetssprÄket har pÄverkats av detta och förÀndrats under denna tid. Hypotesen Àr att sprÄket har förÀndrats och att det blivit enklare.Undersökningen genomförs i tvÄ led: en del som fokuserar pÄ broschyrernas sprÄk och en del som fokuserar pÄ broschyrernas tilltal.Den sprÄkliga undersökningen studerar materialets lexikon, syntax och lix-vÀrden samt hur förÀndringen i dessa olika sprÄkliga aspekter korrelerar. Resultaten frÄn undersökningen visar att sprÄket har förÀndrats under den undersökta tidsperioden, men att inga stora skillnader syns mellan 1974 och 2014.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->