Den upplevda kroppen
Ett erfarenhetsbetonat möte med Skip Arnold
Studien undersöker huruvida förståelsen av tre kroppsorienterade videokonstverk avSkip Arnold kan beskrivas utifrån pragmatismen och John Deweys erfarenhetsbetonadeestetikbegrepp. Syftet är att studera hur kroppen präglar mötet mellan verk och åskådaresamt hur betraktarens eget erfarande av kroppen kan fungera som utgångspunkt förförståelsen. Studien innefattar tre pragmatiskt inspirerade analyser av verken Girls inbikinis, Head Shaking #2 och Breathing. I samklang med det erfarenhetsbetonadeestetikbegreppet införlivas mina egna erfarenheter av företeelser som vanligtvis intebetraktas som estetiska för att studera förståelsen. Analyserna präglas av ettfenomenologiskt tänkande som vetenskapliggör människans erfarenheter. Utifrån denpragmatiska filosofin bottnas förståelsen av kroppsorienterade konsten i betraktarensreflekterande förhållningssätt gentemot hennes egna erfarenheter. Förståelsen av konstförenas med vardagliga erfarenheter varefter konsten blir en del av omvärlden medsyftet att tydliggöra redan befintliga företeelser. Den pragmatiska filosofin talar för attförståelse inte behöver alstras ur absolut sanning. Pragmatiken tillgodoser det, generelltsätt, ickefixerade hos människan och hennes kropp, varpå den kroppsorienteradekonsten och betraktarens förståelse bör verka på samma premisser.