
Sökresultat:
143 Uppsatser om Postmodern populärkultur - Sida 3 av 10
Den ansiktslösa rösten : Analyser av Jenny Holzers verk och en studie i den konsthistoriska bilden av henne.
Denna uppsats tittar nÀrmare pÄ fyra verk av Jenny Holzer. Hennes konstnÀrskap jÀmförs Àven med Guerilla Girls. Huvudmetoden utgörs av bildanalyser och jag presenterar ocksÄ tolkningsmöjligheter utifrÄn ett genusperspektiv. Utöver detta har jag med en konsthistoriografisk undersökning fÄtt fram hur den generella bilden av Holzer ser ut..
Tre kÀrnkrafthÀndelser : FrÄn hÀndelse till publicering
I studien har jag stÀllt frÄgorna; vad Àr masskommunikation och hur kan den beskrivas? Vilken vÀg transporteras en hÀndelse i massmedias infrastruktur? Ambitionen Àr att undersöka hur masskommunikationen fungerar, dÀrför har tre specifika hÀndelser valts ut för att studeras. Teoretiskt utgÄr studien ifrÄn ett mediefilosofiskt synsÀtt i en postmodern tradition med medieteori av McLuhan, Baudrillard och Bourdieu. Undersökningen har genomförts med kvalitativ fallstudie. Tre hÀndelser har identifierats och kategoriserats i empirisk, definitiv och producerad hÀndelse.
En postmodern litteraturdidaktik? : En undersökning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och dess litterÀra ekon i skolan
Hjalmar Söderberg Àr en svensk författare vars verk i allra högsta grad lever kvar i vÄra dagar, vilket visar sig i de mÄngtaliga omtolkningar pÄ hans romaner som uppkommit under 2000-talet. Med detta arbete vill jag dels analysera Hjalmar Söderbergs mest uppmÀrksammande roman Doktor Glas (1905), dels utveckla en didaktisering av de sentida pastischer som sprungit ur verket och belysa pastischernas postmoderna tendenser.Mitt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur dagens gymnasielÀrare ser pÄ anvÀndandet av Hjalmar Söderbergs texter i sin undervisning. I arbetet intervjuar jag sex yrkesverksamma svensklÀrare som pekar pÄ olika förtjÀnster med att anvÀnda sig av Söderbergs texter i elevsammanhang, dÀribland sprÄket, stockholmsskildringen, de etiska och moraliska frÄgestÀllningarna som tas upp i texterna samt Söderbergs texter som förmedlare av ett svenskt kulturarv.DÀrutöver har jag sjÀlv gÄtt ut i skolan och provat min didaktisering av de sentida omtolkningarna av Söderbergs Doktor Glas med en elevgrupp. Eleverna har sedermera fÄtt besvara en skriftlig uppgift om pastischerna samt en utvÀrderande enkÀt om hur de upplevde mitt lektionsmoment. UtifrÄn detta diskuterar jag hur och varför Söderbergs texter kan ha en plats i skolundervisningen samt vilka förtjÀnster det finns med att undervisa om postmodernistisk litteratur i skolan.Resultatet frÄn lÀrarintervjuerna och elevenkÀterna för mitt resonemang in pÄ hur vissa elever kan ha svÄrigheter att förstÄ Àldre texter och forna tiders moralsyn, men ocksÄ nyttan av att utmana sina egna perspektiv och sin egen tids tankesÀtt.
Postmodern counseling
I detta arbete har vi haft som syfte att utreda om det postmoderna samhÀllets vÀrderingar skapar ett behov av att förÀndra vÀgledningen i riktning mot en holistiskt inriktad vÀgledning, i arbetet betecknad som Personlig vÀgledning. Resultatet i arbetet tycker vi visar att det föreligger ett sÄdant behov. Mycket talar för att vi till stora delar redan lever i det postmoderna samhÀllet och dÀrför anser vi att det Àr angelÀget att vi i vÀgledningskretsar diskuterar detta vidare. Vi vill Àven se fortsatt forskning inom omrÄdet av samma skÀl. Arbetet bygger pÄ litteraturstudier och som teoretisk grund ligger Konstruktivistisk vÀgledning..
EN FILTRERAD BILD AV SJ?LVET En strukturerad forsknings?versikt om barns och ungas identitetsskapande
Sociala medier ?r en del av dagens ton?rskultur, d?r Instagram, Snapchat och TikTok
?r de popul?raste apparna bland barn och unga. Forskning visar att anv?ndandet av
filter p? sociala medier genererar m?jligheter att (om)f?rhandla sin identitet samt att
anv?ndandet kan leda till att unga utvecklar orealistiska kroppsideal. F?r att f? en
?verblick ?ver f?ltet g?rs en strukturerad forsknings?versikt.
Handla! En diskursanalys av konsumtionssamtalet i Norrköping under 90-talet
In Shop! Daniel Svensson is studying the Public Consume Conversation during the 90Žs. Focus is based on two local papers in the Swedish town Norrköping and the Public Media Conversation, which these two represent. What kind of discourses has been dominating this conversation, that is the most important question in Shop! To answer this, Daniel Svensson uses the Critical Discourse Analysis, by Norman Fairclough, as an analytic tool. This method provides him with the possibility to connect the micro level of text with the macro level of the society. But this demands theories of the contemporary society at a macro level.
Posthuset blir hotell En studie av Centralposthuset i Göteborg och dess omvandling
This essay in Art History treats the former Central Post Office in Gothenburg, Sweden, and its recent transformation into a luxury hotel. The magnificent original building in neo-classical style, inaugurated in 1925, has been supplemented by a twelve stories high tower in postmodern style containing hotel rooms and suites, creating a complex architecture. The approach of this essay is that of ?lived architecture?, that is, how people experience and act in relation to the building. It is argued that the history of the building is rewritten in the marketing of the hotel and the management?s concept of creating a comfortable ?mini-world?for its guests.
Levinas, Bauman och undervisning i etik Etik och moral i religionskunskap pÄ gymnasiet
This essay is a study of ethics and morality in textbooks in religious education. The mainquestions in this essay is how ethics and morality are represented in the textbooks, what thebooks say about ethics and morality and, in some cases, what they donÂŽt say about it. Toanswer these questions I have studied three textbooks in religios education and my methodwas content analysis and features of discourse analysis. The theory that I have used in thisessay is Emmanuel Levinas theory about ethics and the-other and Zygmunt Baumans theoryabout ethics in the postmodern society.The conclusion is for example that ethics and morality often is separeted from the rest of thereligious education and that Levinas and Baumans theories are not something that thetextbooks are very much influenced of..
Digital v?rd och fysiska k?er - en studie av n?tl?karkostnadernas p?verkan p? tillg?ngligheten i prim?rv?rden
Digitala v?rdtj?nster har blivit alltmer popul?ra i Sverige under de senaste ?ren, men det r?der delade meningar bland forskare och v?rdanst?llda om huruvida dessa har en positiv p?verkan p? v?rdsamh?llet eller inte. Denna uppsats syftar till att unders?ka hur kostnaden f?r utoml?nsers?ttning i samband med anv?ndningen av privata digitala v?rdtj?nster har p?verkat v?ntetiderna inom prim?rv?rden. Detta g?rs genom en regressionsanalys, d?r ytterligare variabler s? som bra sj?lvskattad h?lsa, median?lder, ekonomisk standard och eftergymnasial utbildningen kontrolleras f?r.
Den mÀnskliga kameleonten : En studie av fotografisk sjÀlvframstÀllning i postmodern tid
I uppsatsen undersöks och analyseras fotografiska sjÀlvframstÀllningar, detta genom semiotisk bildanalys med syfte att visa pÄ olika strategier, att i fotografiska sjÀlvportrÀtt anvÀnda sig sjÀlv som motiv. Uppsatsen fokuserar dÀrmed pÄ tre bildserier skapade av tre till uttryck skilda konstnÀrer; Cindy Sherman med serien Untitled Film Stills, Hannah Wilke med bildserien Intra-Venus och Jan Saudek med bildserien Pornographer.Uppsatsens teoretiska grund bygger pÄ identitet och identitetsproblematik, samt poststrukturalism och queerteori med vikt pÄ att se en persons identitet som en sammanblandning av sociala och kulturella företeelser kring denne, samt genus som en konstruktion..
Skola eller lekstuga? : En studie om hur 15-Äringar hanterar dokusÄpan Big Brother
Uppsatsen behandlar det relativt nya begreppet dokusÄpa, med inriktning pÄ kanal 5:s program Big Brother. Bakgrunden till Àmnesvalet Àr att media gÀrna framstÀller Big Brother som nÄgot dÄligt, som ungdomar kan ta efter. Det huvudsakliga syftet med studien Àr att fÄ en insikt i hur 15-Äringar hanterar Big Brother i vardagen. För att angripa Àmnet ur ett sociologiskt perspektiv har vi bland annat anvÀnt oss av kommunikations-, postmodern och feministisk teori. Uppsatsen bygger pÄ sjutton intervjuer som ger oss en inblick i just de intervjuades relation till Big Brother.
FrÄn fÀrdighetstrÀning till vokalt uttryck : Om sÄngen i grundskolans lÀroplaner
The subject singing in elementary school changed its name to music in 1955 and with the name change followed a change in the content of the topic. In my study, I examine the perspective of how song as a subjekt has changed in the basic school curriculum texts. As a complement to text analysis, I used interviews in which two music teachers with long service in primary school were interviewed. My survey shows that there has been a clear change of the contents of concept song from being a pure skill where the aim was the vocal line benefits in different contexts and is today a vocal expression that can be embodied in many different ways. Curriculum texts have not been crucial to the changing content of the concept song.
Klassifikation och ordning
This master thesis concerns the relationship the librarianhas to the libraries classification system. The system itselfis made by librarians for librarians and is only used bylibrarians. This raises the question of how the librariansrelate to their own system to create order. The empiricalmaterial consists of five in-depth interviews with librarians.Two theoretical approaches were used in the analysis of thematerial with one focus on the librarian?s professional rolland the other on the postmodern theories about humansneed for order.
Postmodernism och fantastik förankrade i historien.
This essay concerns the fantastic and its position in narration. The fantastic's defintion is based on Martin Horstkotte's defintion in The Postmodern Fantastic and the essay focuses on the noncontextual aspects such as the clash between two incompatible fictional worlds and the absence created. Instead of the ordinary identification of the established fictional world with realism and our reality it is suggested that both of the colliding fictional worlds are fictive and that the established one not necessarily need to be realistic. Exampels on how the fantastic takes place on the syntagmatic level in a narration is drawn from the short story ?Samvetets fantasi? by Clas Livijn when analysed with Peter Brooks' closurebased narratology theory in Reading for the Plot.
Ăr detta en lĂ€rare? LĂ€raren som ledare och auktoritet frĂ„n det moderna till det postmoderna samhĂ€llet
En studie i förestÀllningen om lÀraren som ledare och auktoritet ur ett historiskt perspektiv. Analyser av lÀrarrollen i historiska nedslag frÄn 1860-talets folkskola via den svenska skolan mot bakgrund av andra vÀrldskriget till dagens skoldebatt relateras till teorier om modernitet och postmodernitet. Syftet Àr att belysa hur talet om auktoritet och ledarskap har förÀndrats och hur denna debatt passar in i samtidens diskussion om ett postmodernt lÀrande. Har lÀrarrollen förÀndrats tillrÀckligt för att passa in i dessa teorier? En hermeneutisk tolkning av olika texter i respektive tidsperiod som kan sÀgas representera röster frÄn verksam skolpersonal samt vetenskapliga idéer om lÀrarrollen leder fram till en diskussion kring lÀrarrollens behov av en förÀndring om en postmodern skola ska kunna bli en realitet..