Sökresultat:
3440 Uppsatser om Post-modern feminism - Sida 22 av 230
EUropa och den konstruerade identiteten - En analys av den hegemoniska diskursen
In this thesis the construction of identity within the EU is discussed. A thesis problem in three dimensions is used to explain the purpose of the construction, its realization and the consequences of such identity. These aspects show the complexity of the problems related to identity construction on a structural level.By using a post-modern and a social constructivist theoretical approach identity is presented as socially constructed by discourse. The theory of discourse makes it possible to analyze the development of an identity forming discourse within the EU and its status today.With an approach inspired by critical theory, we use discourse analysis as a methodological tool to illustrate the ideas that govern discourse, and in what way it is related to the social reality.The analysis states that the purpose of identity constructing is the striving for legitimacy. Without identification, the legitimacy is threatened.
Med passare och snöre : att planlägga ett hus under järnåldern
This essay concerns the interpretation of house plans in three-aisled longhouses and hall-buildings, in Scandinavia during Iron Age. Full scale house reconstructions need a better basis of interpretations to understand the patterns of roof supporting post holes in excavated house plans. This has led to the thesis, presented here, that the layout of house plans during Iron Age is based on geometrical proportions. In order to prove this, geometric house plans were applied and compared with excavated house plans in 11different case studies, including the fortification of Fyrkat Denmark. It was found that all house plans in the case studies indicate, that the geometrical proportions 1:2, 1:3 and 2:3 of a given circle must have been used for the basic layout of the roof supporting post holes, using a compass and a straightedge.
Biblioteket i Alexandria historien om ett bibliotek
he purpose of this master thesis is to learn more about the ancient Alexandrian Library. The method used in this thesis is methodology of history, especially a critical attitude when it comes to evaluating the ancient texts. I put forward three questions to which I desire to find answers. First: What do the sources from Antiquity tell about the Alexandrian library? Second: How do modern writers of books on the subject use these sources? Thirdly: I look into the possible historical and cultural reasons that the first of the Ptolemaic kings could have had for establishing the Mouseion and the Library of Alexandria.
Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas värld
Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, där fokus ligger på att påvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrån en definition given av konsumtionssamhället. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gällande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestående av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hämtas från fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda åldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. Här tydliggörs hur man, när man talar om kvinnan i materialet, hela tiden är positionerad inom en konsumtionsdiskurs såväl verbalt som visuellt. Studien syftar även till att sätta detta kommersiella kvinnoideal i relation till diskussioner om genus som lyfts fram av den postmoderna feminismen samt ur ett vidare perspektiv peka på konsekvenser som tidningarnas representationer har på kvinnors vardag, då studien påvisar deras medverkan i reproduktionen av en patriarkal och ojämlik samhällsordning. Avslutningsvis diskuteras konsumtionssamhällets objektiva ställning samt konsumismens betydelse för den moderna kvinnorollen historiskt och nutida sett..
Tradition, Vetenskap och Upplevelse En Analys av Mindfulness och New Age i det Moderna Västerländska Samhället
The purpose of the present study is to investigate mindfulness as a New Age phenomenon in the modern western society. Since a religious phenomenon does not exist in a vacuum, but is dependent on its historical and cultural context, my aim is to give a broad depiction of mindfulness and New Age in its wider context, the historical background and the societal implications of common values, themes and concepts that are frequent in the literature, how mindfulness is presented by the authors of popular literature and also how it is presented in science. In order to bring forward a deeper understanding of New Age and mindfulness? role in the modern western society, my intention is to see how the authors of mindfulness claim validity of their doctrines in the discourse. Mindfulness attracts a wide range of perpetrators and is used in many areas in the society today.
Marknadsstudie för att kartlägga kulturskillnader i Sverige kontra Norge
Impact AB är ett nystartat företag som specialiserat sig på att rekrytera svensk personal till norska företag.Impact AB inriktar främst sin verksamhet mot företag med 30-500 anställda inom teknik, ekonomi och försäljningsområdet som har ett behov av att anställa akademiker.Ändamålet för denna uppsats är skaffa information om hur företag, både svenska och norska, reagerar på olika kontaktmetoder när Impact AB som ett nystartat företag erbjuder sina tjänster. Detta för att Impact AB på ett effektivt och framgångsrikt sätt ska kunna utöka sin kundbas. Erhållen information om vilka metoder som är mest framgångsrika gör att Impact AB kan fokusera sin marknadsföring på rätt sätt för att spara både tid och pengar.Fyra olika metoder har använts för att få information om företags reaktioner. Dessa metoder har använts på liknande sätt både i Norge och i Sverige.Metod 1: Utskick via e-post med uppföljning via telefon Metod 2: Uppringning utan föranledning s.k. cold calling Metod 3: Enbart utskick via e-post Metod 4: Direktmarknadsföring via utskick med post och uppföljning via telefonUndersökningen var kvantitativ.
Varannan-vecka-liv En studie om växelvis boende och barns familjeskapande
Title: Every second week. A study on how co-parented children do family. The aim of the study is to explore children?s day-to-day experiences of co-parenting. It focuses on how the children actively participate in the process of shaping family life and their own childhoods in the context of family change.
Hur blir politiska skapelser virala succéer? : En komparativ argumentationsanalys.
Since the beginning of the 1990s, Swedish society has gone through a great change. Firstly with the personal computer and then with the internet moving in to everyday life, a new arena for interaction with society evolved. Work, education, doing bank errands and reading or discussing the news, just to name a few, now all take place in the virtual world online. Not to mention social media sites such as twitter, instagram or facebook, the last of which has over half of the Swedish population represented as members. Companies, corporations, interest groups, political parties and politicians must be aware of the massive impact that a post spread through social media can have. This thesis will, with the text analyzing tool, argumentation analysis, and on the theoretical platform of political communications theory, analyze three of the most viral Swedish political posts spread over 120 000 times each, to see if there are any combined qualities that point to the fact that there is a formula for getting a post to become a viral success on social media. The main result showed that of the three posts analyzed, all were built up around a factual thesis, argued for with foremost example arguments, not only appealing to the logical branch of argumentation but also to the ethical, and that they tended to be of high relevance and sustainability. The conclusion must therefore be that these are all qualities that tend to be of relevance for making a political post on social media into a viral success..
Sjuksköterskans erfarenheter av mötet med patienter med ett annat modersmål : - En litteraturöversikt
Background: Running economy is one of the key factors to achieve top performance in endurance events. Little evidence exists for improving running economy using high-intensity interval training while running. Objectives: The purpose of this study was to examine how HIIT affects running economy and VO2max. Method: 14 well-trained athletes (age 35 ± 8,9 years, height 175 ± 11,7 cm and weight 69 ± 12,2 kg) were divided into two separate groups (HIIT and Control). HIIT group performed 3 HIIT exercises every week for 4 weeks and Control group continued with their separate training programs consisting of mostly traditional endurance training. Results: Running economy showed no improvement in HIIT (pre 38,62 and post 38,62 ml/kg/min, p=1.00) but Control improved (pre 45,41 and post 43,37 ml/kg/min, p=0,03). VO2max decreased in HIIT (mean 61,32 to 60,84 ml/kg/min) and in Control (mean 61,99 to 58,47 ml/kg/min)..
Mot en teori om motargumentation : En modern omtolkning av statusläran och hur den kan användas för att förstå motargumentation
Det här är en teoretisk uppsats inom ämnet retorik med syftet att med hjälp av en modern omtolkning av statusläran söka en vidare förståelse för hur motargumentation bör förstås. Teorin tar sin utgångspunkt i idén om att kombinera statusläran med enthymemet. Uppsatsen diskuterar även hur en ny tolkning av statusläran kan komma till användning i en argumentationsanalys. Frågor som uppsatsen berör är: hur bör vi teoretiskt förstå motargumentation som företeelse? Vilka olika sorters motargument finns det? Och vad får det för inverkan på vårt sätt att göra argumentationsanalys? .
Självmedicinering med cannabis för posttraumatiskt stressyndrom. En normanalys av individers upplevelser och professioners uppfattning
The purpose of this study was to examine people's experiences of self-medication with cannabis in relation to post-traumatic stress disorder and professions? opinions of cannabis for medical use. The study focuses on norms and values as well as its impact on individuals. A qualitative approach was used with thematically open interview questions, in order to gain an insight into the interviewees? reality and their experiences.
Den moderna kyrkokonsten : En undersökning om konstnärlig frihet nu och då
Uppsatsen syftar till att belysa och diskutera den utveckling som skett inom kyrkokonsten, och då främst altartavlor. Undersökningen grundar sig i två kyrkor i Uppsala stift, Gamla Uppsala kyrka och S:ta Maria kyrka. Urvalet är begränsat till att beröra konst från 1200-talet fram till modern tid. Metoden som använts är ikonografisk bildanalys av altartavlor och altarskåp i de utvalda kyrkorna likväl som forskning i kyrkokonstens utveckling i modern och gammal litteratur. Genom undersökning av skriftverket Biblia Pauperum dras slutsatser gällande den äldre kyrkokonstens inspirationer. Undersökningen påvisar att en utveckling har skett inom kyrkokonsten. Konstnärerna har fått en större frihet i val av innehåll och form på konsten som beställs.
HIIT och dess effekt på löpekonomi hos vältränade löpare och triatleter
Background: Running economy is one of the key factors to achieve top performance in endurance events. Little evidence exists for improving running economy using high-intensity interval training while running. Objectives: The purpose of this study was to examine how HIIT affects running economy and VO2max. Method: 14 well-trained athletes (age 35 ± 8,9 years, height 175 ± 11,7 cm and weight 69 ± 12,2 kg) were divided into two separate groups (HIIT and Control). HIIT group performed 3 HIIT exercises every week for 4 weeks and Control group continued with their separate training programs consisting of mostly traditional endurance training. Results: Running economy showed no improvement in HIIT (pre 38,62 and post 38,62 ml/kg/min, p=1.00) but Control improved (pre 45,41 and post 43,37 ml/kg/min, p=0,03). VO2max decreased in HIIT (mean 61,32 to 60,84 ml/kg/min) and in Control (mean 61,99 to 58,47 ml/kg/min)..
"Systerskap, Självkänsla och Självförtroende" : En studie av empowerment vid en tjejjour
Syftet med det här arbetet är att få reda på hur barn, femåringar respektive sjuåringar, märker av genusperspektivet i reklam riktad till dem. Jag har använt mig av gruppintervjuer där jag tillsammans med barn undersökt hur barn reflekterar över genusperspektivet i reklamen riktad till barn. Frågeställningarna har undersökts genom fem olika reklamavsnitt som vänder sig till barn. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar på en grund från genusvetenskapen och socialiseringsprocessen. Resultatet av min analys där jag använt mig av gruppintervjuer, visar att barn ser genusperspektivet och enligt femåringarna så är det färgen som mest visar vem reklamen är riktad till.
Varning för stereotyper : en studie med syfte att urskilja och diskutera identitet
Through this thesis I aimed to further investigate how we can adapt our western and modern views of masculinity and femininity in an ancient population, here on the Pitted Ware population from Ajvide on Gotland. A questionnaire survey was used to compile the modern view of masculinity and femininity. This modern view was then compared with patterns which had become visible through statistical processing of the burial gifts found on Ajvide. The thesis is mainly focused around the concept of gender, but age and status have also been discussed. Through several performed correspondence analysis, it became clear that the current view of male and female differed from the one that became visible in the archaeological record.