Sök:

"Systerskap, Självkänsla och Självförtroende"

En studie av empowerment vid en tjejjour


Syftet med det här arbetet är att få reda på hur barn, femåringar respektive sjuåringar, märker av genusperspektivet i reklam riktad till dem. Jag har använt mig av gruppintervjuer där jag tillsammans med barn undersökt hur barn reflekterar över genusperspektivet i reklamen riktad till barn. Frågeställningarna har undersökts genom fem olika reklamavsnitt som vänder sig till barn. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar på en grund från genusvetenskapen och socialiseringsprocessen. Resultatet av min analys där jag använt mig av gruppintervjuer, visar att barn ser genusperspektivet och enligt femåringarna så är det färgen som mest visar vem reklamen är riktad till. Sjuåringarna ser också färgförändringen i reklamavsnitten, hur de förändras från pojkreklam till flickreklam, men de anser att det är tempot och attityden som är det mest märkbara. Flickreklamen är oftast rosa och mer stillsam medan pojkreklamen visar äventyr, fart och har mörkare färger. Pojkarnas reklam har ett bredare spektrum av färger än vad reklamen har som är riktad till flickor. Jag har använt mig av teorier av Stuart Hall, Anthony Giddens och Birgitta Almqvist då jag har sammanfattat och analyserat min undersökning.Nyckelord: genusperspektiv, barn, reklam, rosa, attityd, stereotyper.

Författare

Rebecca Borgström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..