Sök:

Sökresultat:

1687 Uppsatser om Post-colonial feminism - Sida 20 av 113

Svenska FN- förbundet - En jämställd organisation? : En studie om jämställdheten inom en frivilligorganisation i Sverige

UN is a non-governmental organization which should promote gender equality within the organization. It is an organization which is based on human rights and claims that in order to solve the problem of poverty, famine and development we need to promote women?s status. In Sweden there is a strong tradition of gender balanced representation at the governmental level and this perspective raise the question if there is a spill-over effect to the civil society as in the case of a non-governmental organization. This makes it interesting to look at if a non-governmental organization which is not under state control work for gender equality within their own organization.

Med passare och snöre : att planlägga ett hus under järnåldern

This essay concerns the interpretation of house plans in three-aisled longhouses and hall-buildings, in Scandinavia during Iron Age. Full scale house reconstructions need a better basis of interpretations to understand the patterns of roof supporting post holes in excavated house plans. This has led to the thesis, presented here, that the layout of house plans during Iron Age is based on geometrical proportions. In order to prove this, geometric house plans were applied and compared with excavated house plans in 11different case studies, including the fortification of Fyrkat Denmark. It was found that all house plans in the case studies indicate, that the geometrical proportions 1:2, 1:3 and 2:3 of a given circle must have been used for the basic layout of the roof supporting post holes, using a compass and a straightedge.

Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas värld

Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, där fokus ligger på att påvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrån en definition given av konsumtionssamhället. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gällande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestående av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hämtas från fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda åldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. Här tydliggörs hur man, när man talar om kvinnan i materialet, hela tiden är positionerad inom en konsumtionsdiskurs såväl verbalt som visuellt. Studien syftar även till att sätta detta kommersiella kvinnoideal i relation till diskussioner om genus som lyfts fram av den postmoderna feminismen samt ur ett vidare perspektiv peka på konsekvenser som tidningarnas representationer har på kvinnors vardag, då studien påvisar deras medverkan i reproduktionen av en patriarkal och ojämlik samhällsordning. Avslutningsvis diskuteras konsumtionssamhällets objektiva ställning samt konsumismens betydelse för den moderna kvinnorollen historiskt och nutida sett..

Utvandringens tid : Kolonialismens variga sår och orientalistiskt begär

This paper is an analysis of the novel Season of Migration to The North by Tayeb Salih. Season of Migration to The North was first published in 1967 and it is the most accomplished among several works in modern Arabic literature.I shall focus on one of the two major characters, Mustafa Said, a young Sudanese student whose brilliant career at school in Sudan and Cairo eventually brings him to England; he has a successful academic career in England as a lecturer at the University of London.One of the major themes of the novel is the confrontation between Mustafa Said and England, which in other terms is described as the confrontation between East and West. The conflict is rooted in colonialism. Mustafa Said?s native country, Sudan, was a British colony when the story takes place.

Marknadsstudie för att kartlägga kulturskillnader i Sverige kontra Norge

Impact AB är ett nystartat företag som specialiserat sig på att rekrytera svensk personal till norska företag.Impact AB inriktar främst sin verksamhet mot företag med 30-500 anställda inom teknik, ekonomi och försäljningsområdet som har ett behov av att anställa akademiker.Ändamålet för denna uppsats är skaffa information om hur företag, både svenska och norska, reagerar på olika kontaktmetoder när Impact AB som ett nystartat företag erbjuder sina tjänster. Detta för att Impact AB på ett effektivt och framgångsrikt sätt ska kunna utöka sin kundbas. Erhållen information om vilka metoder som är mest framgångsrika gör att Impact AB kan fokusera sin marknadsföring på rätt sätt för att spara både tid och pengar.Fyra olika metoder har använts för att få information om företags reaktioner. Dessa metoder har använts på liknande sätt både i Norge och i Sverige.Metod 1: Utskick via e-post med uppföljning via telefon Metod 2: Uppringning utan föranledning s.k. cold calling Metod 3: Enbart utskick via e-post Metod 4: Direktmarknadsföring via utskick med post och uppföljning via telefonUndersökningen var kvantitativ.

Hur blir politiska skapelser virala succéer? : En komparativ argumentationsanalys.

Since the beginning of the 1990s, Swedish society has gone through a great change. Firstly with the personal computer and then with the internet moving in to everyday life, a new arena for interaction with society evolved. Work, education, doing bank errands and reading or discussing the news, just to name a few, now all take place in the virtual world online. Not to mention social media sites such as twitter, instagram or facebook, the last of which has over half of the Swedish population represented as members.   Companies, corporations, interest groups, political parties and politicians must be aware of the massive impact that a post spread through social media can have.    This thesis will, with the text analyzing tool, argumentation analysis, and on the theoretical platform of political communications theory, analyze three of the most viral Swedish political posts spread over 120 000 times each, to see if there are any combined qualities that point to the fact that there is a formula for getting a post to become a viral success on social media.    The main result showed that of the three posts analyzed, all were built up around a factual thesis, argued for with foremost example arguments, not only appealing to the logical branch of argumentation but also to the ethical, and that they tended to be of high relevance and sustainability. The conclusion must therefore be that these are all qualities that tend to be of relevance for making a political post on social media into a viral success..

Sjuksköterskans erfarenheter av mötet med patienter med ett annat modersmål : - En litteraturöversikt

Background: Running economy is one of the key factors to achieve top performance in endurance events. Little evidence exists for improving running economy using high-intensity interval training while running. Objectives: The purpose of this study was to examine how HIIT affects running economy and VO2max. Method: 14 well-trained athletes (age 35 ± 8,9 years, height 175 ± 11,7 cm and weight 69 ± 12,2 kg) were divided into two separate groups (HIIT and Control). HIIT group performed 3 HIIT exercises every week for 4 weeks and Control group continued with their separate training programs consisting of mostly traditional endurance training. Results: Running economy showed no improvement in HIIT (pre 38,62 and post 38,62 ml/kg/min, p=1.00) but Control improved (pre 45,41 and post 43,37 ml/kg/min, p=0,03). VO2max decreased in HIIT (mean 61,32 to 60,84 ml/kg/min) and in Control (mean 61,99 to 58,47 ml/kg/min)..

Självmedicinering med cannabis för posttraumatiskt stressyndrom. En normanalys av individers upplevelser och professioners uppfattning

The purpose of this study was to examine people's experiences of self-medication with cannabis in relation to post-traumatic stress disorder and professions? opinions of cannabis for medical use. The study focuses on norms and values as well as its impact on individuals. A qualitative approach was used with thematically open interview questions, in order to gain an insight into the interviewees? reality and their experiences.

HIIT och dess effekt på löpekonomi hos vältränade löpare och triatleter

Background: Running economy is one of the key factors to achieve top performance in endurance events. Little evidence exists for improving running economy using high-intensity interval training while running. Objectives: The purpose of this study was to examine how HIIT affects running economy and VO2max. Method: 14 well-trained athletes (age 35 ± 8,9 years, height 175 ± 11,7 cm and weight 69 ± 12,2 kg) were divided into two separate groups (HIIT and Control). HIIT group performed 3 HIIT exercises every week for 4 weeks and Control group continued with their separate training programs consisting of mostly traditional endurance training. Results: Running economy showed no improvement in HIIT (pre 38,62 and post 38,62 ml/kg/min, p=1.00) but Control improved (pre 45,41 and post 43,37 ml/kg/min, p=0,03). VO2max decreased in HIIT (mean 61,32 to 60,84 ml/kg/min) and in Control (mean 61,99 to 58,47 ml/kg/min)..

Lettiska Identitet och Kultur i Sammanhanget med Öst Invigdning av Europeiska Unionen

This research addresses the issues of identity and culture in Latvia in the context of the upcoming European Union enlargement in 2004. Political self- determination of Latvia was historically indebted to culture. The phenomenon of cultural identity, so important 12 years ago when Latvian independence was regained, is largely ignored by politicians in the upcoming enlargement process. This is especially worth attention since the 8-th parliamentary elections took place in October 2002. The obvious lack of interest in cultural issues on the part of politicians is compensated by the apprehensions in the society (reflected in mass media) to loose Latvian specific culture and identity when joining the big European family.

"Systerskap, Självkänsla och Självförtroende" : En studie av empowerment vid en tjejjour

Syftet med det här arbetet är att få reda på hur barn, femåringar respektive sjuåringar, märker av genusperspektivet i reklam riktad till dem. Jag har använt mig av gruppintervjuer där jag tillsammans med barn undersökt hur barn reflekterar över genusperspektivet i reklamen riktad till barn. Frågeställningarna har undersökts genom fem olika reklamavsnitt som vänder sig till barn. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar på en grund från genusvetenskapen och socialiseringsprocessen. Resultatet av min analys där jag använt mig av gruppintervjuer, visar att barn ser genusperspektivet och enligt femåringarna så är det färgen som mest visar vem reklamen är riktad till.

Ett planeringsverktyg för TV-postproduktion

This report describes the process of outlining a design proposal for a resource planning tool for TV post-production. A feasibility study in form of a participant observation has been carried out on-site, which has resulted in a requirement specification. Based on the requirement specification, mockups have been created to illustrate the functions and features that a final planning tool should have. In addition to developing a design proposal, an evaluation of the existing resource planning tool Ganttic has been conducted. Ganttic has been reviewed based on how well it meets the list of requirements.

?Det har ju alltid funnits där, motståndet? : En diskursteoretisk analys av kvinnojoursaktivas tal kring motstånd

Sverige framställs ofta som ledande inom jämställdhet. Trots detta verkar steget från att tala om jämställdhet till att tala om feminism göra stor skillnad. Tidigare studier visar på att jämställdhet framställs som något självklart, men att jobba aktivistiskt eller benämna sig som feminist ? det väcker starkt motstånd från många håll. Syftet med denna studie är att undersöka hur man inom en kvinnorättsorganisation talar om motstånd.

Livskunskap i samklang med svenskämnet

 In ?goda influenser utifra?n? (positive effects from abroad) the purpose is to explore how ideas about feminism and nationality is created within the commentarys on Newsmill (swedish websight for debate). The questions which is directed on the basis of my purpose is drafted to enable my enquiry. On intersectional premisses, and with the help of a textanalysis, i will dress the data which i collected from one field of commentarys. The analysis is divided into themes in which and everyone i tend to immerse on that particular theme..

Tills döden skiljer oss åt ? : tre olika perspektiv på kristen rådgivningslitteratur för äktenskapet

Syftet med uppsatsen är dels att klargöra synen på det kvinnliga och manliga könet samt synen på sexualitet i rådgivningslitteraturen, dels att spegla svaren från analysen med tre kontrasterande synsätt för att se likheter och skillnader. Detta kommer jag att göra genom att studera två böcker med kristen rådgivningslitteratur från 1948 som heter Kärlekslivets och äktenskapets etik skriven av Arvid Runestam och Trivsel och trassel i äktenskapet skriven av Erik Arbin. Under studiet av rådgivningslitteraturen kommer jag att besvara dessa frågor:Vilka egenskaper tillskrivs kvinnan respektive mannen i litteraturen?Vilken anses vara den rådande livsnormen när det gäller sexualitet?Vad anses hota kristendomens livsetik/värld?Jag kommer sedan att spegla rådgivningslitteraturen i tre kontrasterande synsätt; Nina Björks tankar kring feminism, kvinnligt och manligt och sexualitet i Björks roman Under det rosa täcket, Sigmund Freuds syn på religion, tabu och sexualitet där jag främst utgår från hans roman Totem och Tabu, och slutligen studerar jag könsrollerna i den skönlitterära romanen Thérèse Raquin skriven av Émile Zola. Med spegla, menar jag att jag kommer att söka efter likheter och skillnader mellan de tre synsätten och rådgivningslitteraturen..

<- Föregående sida 20 Nästa sida ->