Sök:

Sökresultat:

5463 Uppsatser om Positiv särbehandling - Sida 2 av 365

Positiv sÀrbehandling - en metod som motverkar diskriminering eller skapar nya orÀttvisor?

Positiv sÀrbehandling Àr ett stÀndigt aktuellt Àmne. FrÄgor som diskuteras Àr bland annat var grÀnserna gÄr mellan positiv sÀrbehandling och otillÄten diskriminering, samt om dessa typer av ÄtgÀrder kan rÀttfÀrdigas som medel för att uppnÄ rÀttvisa mellan grupper. Positiv sÀrbehandling finns reglerad i nationell sÄvÀl som EG-rÀttslig lagstiftning. I svensk rÀtt Äterfinns undantaget frÄn direkt diskriminering i JÀmstÀlldhetslag (1991:433). I gemenskapsrÀtten stadgas rÀtten till positiv sÀrbehandling i artikel 141.4 EG-fördraget, likabehandlingsdirektivet samt i rÄdets rekommendation 84/635/EEG.

Hur roboten Aibos© holistiska beteende pÄverkas av belöning och bestraffning med eller utan positiv interaktion

Inom forskning kring artificiell intelligens lÀggs stor vikt vid att utforma robotar med (kognitiva) förmÄgor som simulerar mÀnniskans. DÀrav var syftet med uppsatsen att studera om, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt, det holistiska beteendet hos roboten Aibo ERS-210 pÄverkas av betingelser med belöning och bestraffning med respektive utan positiv interaktion. Som teoretisk bakgrund anvÀndes Skinners (1965) teori om operant betingning. Första experimentet utfördes för att undersöka om, och i sÄ fall, hur Aibos lydnad, sinnestÀmning/emotionellt tillstÄnd och aktivitet pÄverkas av betingelser med belöning och bestraffning och belöning med positiv interaktion. Hypoteserna var att belöning leder till en bÀttre lydnad Àn bestraffning hos Aibo, att positiv interaktion leder till positiva kÀnslor och att belöning och positiv interaktion leder till högre aktivitet hos Aibo.

Positiv sÀrbehandling : - PÄ grund av kön samt etnicitet

Med syftet att sÀkerstÀlla jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn och att jÀmlikhet skall rÄda mellan olika etniska grupper fÄr EU:s lÀnder göra avsteg frÄn likabehandlingsprincipen. Detta avsteg ger dÀrmed medlemslÀnderna möjlighet att tillÀmpa positiv sÀrbehandling. För att positiv sÀrbehandling skall kunna tillÀmpas krÀvs det att vissa specifika kriterier som utmynnats ur EU ? domstolens praxis uppfylls. Dessa avser att lika eller nÀstintill lika meriter skall föreligga, en objektiv bedömning skall ske, en egenskap fÄr inte vara automatiskt avgörande samt att sÀrbehandlingen skall stÄ i proportion till ÀndamÄlet.

InnehÄll och insatser i ÄtgÀrdsprogram och individuella utvecklingsplaner : En studie av fyra elevers dokument

Syftet med studien Àr att se hur ÄtgÀrdsprogram och individuella utvecklingsplaner för samma elever samspelar för att optimera positiv utveckling samt att se vilka olika insatser som Àr aktuella för samma elever i behov av sÀrskilt stöd. Dessutom avser jag att tydliggöra vad som kan pÄverka innehÄllet i ÄtgÀrdsprogram och individuella utvecklingsplaner. För att fÄnga syftet har jag anvÀnt en kvalitativ metod med hjÀlp av en dokumentanalys och intervjuer. Resultatet och analysen visar att dokumenten inte i sÄ hög grad samspelar för att optimera positiv utveckling, dokumenten frÀmjar inte positiv utveckling alls i den utstrÀckning som man kan förmoda. FörutsÀttningarna för att dokumenten ska optimera elevers utveckling finns, men det gÀller dÄ att dokumenten skrivs pÄ det sÀtt som olika kriterier förutsÀtter.

Hur hjÀlps elever med svenska som andrasprÄk till en positiv lÀsinlÀrning? - en kvalitativ studie av pedagogers erfarenheter

Syftet med uppsatsen Àr att hjÀlpa blivande och verksamma pedagoger i deras arbete med elever med svenska som andrasprÄk som ska lÀra sig lÀsa. En undersökning i form av kvalitativa intervjuer har gjorts med utgÄngspunkt i problempreciseringen: Hur hjÀlps elever med svenska som andrasprÄk till en positiv lÀsinlÀrning, enligt pedagogers erfarenheter? De kvalitativa intervjuerna Äterspeglar de intervjuade pedagogernas egna uppfattningar om Àmnet. Genom att stÀlla resultatet av undersökningen i relation till gÀllande forskning inom Àmnet har ett resultat av den andra problempreciseringen framkommit: Vad Àr forskningen och pedagogers erfarenheter överens om kan hjÀlpa elever med svenska som andrasprÄk till en positiv lÀsinlÀrning?.

Tradingmodeller för valutamarknaden

Syftet med denna uppsats Àr att testa olika tradingmodeller inom valutahandel, byggda pÄ tekniska indikatorer, för att undersöka om man kan nÄ en positiv avkastning.Undersökningen omfattar 24 olika modeller, byggda pÄ fyra olika tekniska indikatorer och med tre olika money management strategier. Modellerna testas pÄ fem olika valutapar under tre mÄnaders tid. Slutsatsen Àr att det gÄr att nÄ positiv avkastning och Àven positiv överavkastning med automatiska tradingmodeller om rÀtt indikatorer och money management strategier anvÀnds. Modellernas avkastning Àr mer kÀnsliga för valet av money management strategi Àn för valet av vilka tekniska indikatorer och parametervÀrden som ska anvÀndas..

Reagera, agera och regera : FMT ? Tid för nya handlingsmöjligheter

Jag beskriver i detta examensarbete FMT-metoden ? Funktionsinriktad MusikTerapi. Jag berÀttar ocksÄ om arbetet med tvÄ av de adepter jag haft under min praktiktid i FMT-utbildningen. Den ena Àr en kvinna som drabbats av traumatisk hjÀrnskada, den andra en kvinna som fÄtt diagnosen Maladaptiv stressreaktion. Mina frÄgestÀllningar Àr: Hur kan FMT stÀrka sjÀlvkÀnslan, skapa en positiv kropps-uppfattning och nya handlingsmöjligheter hos personer med olika funktionsnedsÀttningar. Min slutsats Àr att personer genom FMT fÄr den tid de behöver, och erbjuds goda förutsÀttningar, för att bearbeta och utveckla kroppens olika funktioner, med utgÄngspunkt ifrÄn sin egen utvecklingsnivÄ. DÀrigenom ger arbetet med FMT individer möjlighet att uppnÄ ökade handlingsmöjligheter, en positiv kroppsuppfattning och stÀrkt sjÀlvkÀnsla..

AGIL TESTNING : Riktlinjer och synsÀtt pÄ test i agila metoder

Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelever vill fÄ feedback i Àmnet idrott & hÀlsa, om positiv feedback frÄn idrottslÀraren upplevs som gynnande för elevernas motivation samt att undersöka om motivationsklimatet upplevs som uppgiftsorienterat eller sjÀlvorienterat av eleverna. I studien deltog 8 gymnasielever (4 pojkar, 4 flickor) i Äldern 16 Är. Semistrukturerade intervjuguider anvÀndes under intervjuerna som genomfördes pÄ neutrala platser. Informanterna ville fÄ positiv feedback samt instruktiv feedback. Positiv feedback upplevdes som gynnande för informanternas motivation.

Klarar hedgefonder att skapa positiv avkastning oavsett börsutveckling? : En empirisk studie av ett urval svenska hedgefonder

Hedgefonder Àr ett relativt nytt investeringsalternativ vars mÄlsÀttning Àr att leverera positiv avkastning, i de flesta fall till lÄg risk, oberoende av marknadens utveckling. Med ledning av portföljvalsteorin och CAPM, som Àr en modell för att utvÀrdera kapitaltillgÄngar, ska uppsatsen besvara om hedgefonder lyckas med sitt mÄl. Vi fokuserar pÄ perioden mars 2000 till april 2006, som inkluderar bÄde börsnedgÄng och uppgÄng, för att kunna studera om hedgefonderna lyckas med mÄlsÀttningen att generera positiv avkastning oavsett börsklimat.Till skillnad frÄn de flesta andra studier som syftar till att utvÀrdera hedgefonders prestationer i jÀmförelse med traditionella fonder kommer jÀmförelsen göras i förhÄllande till SIX Return Index, SIXRX. SIXRX Àr ett marknadsindex som speglar kursutvecklingen för bolag pÄ börsens gamla A- samt O-lista och som inkluderar Äterinvesterad utdelning. I uppsatsen har vi kommit fram till att de valda hedgefonderna lyckas med mÄlsÀttningen att alstra en positiv avkastning oavsett börsens utveckling..

Positiv etnisk sÀrbehandling : Ett sÀtt att bekÀmpa strukturell etnisk diskriminering?

Syftet med uppsatsen Àr se om positiv etnisk sÀrbehandling kan införas och vilka för- och nackdelar det kan innebÀra. För att kunna se möjliga för- och nackdelar görs en redogörelse av hur rÀtten ser ut vad gÀller positiv sÀrbehandling i dagslÀget. En del av analysen Àr skriven med analysinstrumentet intersektionalitet. Med hjÀlp av intersektionalitet belyses skÀrningspunkterna och sambanden mellan olika kategorier i form av kön, klass, sexualitet mm. Uppsatsen Àr skriven med juridisk metod och ett samhÀllsvetenskapligt perspektiv.RÀtten för positiv sÀrbehandling Àr snÀv och utgÄr frÄn EU-regleringar.

Gymnasieelevers syn pÄ feedback i skolÀmnet idrott & hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelever vill fÄ feedback i Àmnet idrott & hÀlsa, om positiv feedback frÄn idrottslÀraren upplevs som gynnande för elevernas motivation samt att undersöka om motivationsklimatet upplevs som uppgiftsorienterat eller sjÀlvorienterat av eleverna. I studien deltog 8 gymnasielever (4 pojkar, 4 flickor) i Äldern 16 Är. Semistrukturerade intervjuguider anvÀndes under intervjuerna som genomfördes pÄ neutrala platser. Informanterna ville fÄ positiv feedback samt instruktiv feedback. Positiv feedback upplevdes som gynnande för informanternas motivation.

Positiv och negativ förstÀrkning i skolan : En studie om hur lÀrare anvÀnder positiv och negativ förstÀrkning och skillnaden mellan pojkar och flickor

Syftet med studien var att studera lÀrares agerande gentemot elever under idrott- och hÀlsalektioner samt Àven ur ett könsperspektiv. FrÄgestÀllningen var hur lÀrare bemöter elever i form av positiv och negativ förstÀrkning och om skillnaden mellan pojkar och flickor. Som metod valdes observation dÄ denna metod kÀndes som den mest relevanta för att fÄ sÄ riktiga svar pÄ frÄgestÀllningen som möjligt. Observationerna genomfördes pÄ totalt 5 lektioner som vardera var 45 min lÄnga. Inför observationerna hade ett observationsschema i form av ett avprickningssystem utarbetats.

Global Reporting Initiative : Om balans mellan positiv och negativ information i svenska börsnoterade företag

Företag och organisationer pÄverkar den vÀrld vi lever i bland annat genom att sysselsÀtta individer och producera varor men Àven genom att förbruka resurser. I takt med allmÀnhetens ökade miljö- och klimatmedvetenhet har trycket pÄ att företag ska ta ansvar ökat. En vÀl anvÀnd term i sammanhanget Àr corporate social responsibility (CSR) som tar sikte pÄ företags ansvar i samhÀllet. UtifrÄn dessa förÀndringar har företag börjat redovisa sitt miljö-, ekonomi- och sociala arbete i sÀrskilda hÄllbarhetsredovisningar. I uppsatsen undersöks svenska börsnoterade företags miljöredovisning och specifikt miljöredovisningen som Àr en del i Global Reporting Initiatives (GRI) ramverk för hÄllbarhetsredovisning.

Beror instÀllningen till förÀndringar pÄ personligheten eller chefen?

Syftet med undersökningen var att undersöka vilken betydelse ledarskap (transformatoriskt och transaktionsorienterat) och personlighets-variabler sÄsom tilltron till egna förmÄgan, kontrollokus, optimism (LOT-R), PANAS, hade betrÀffande mÀnniskors instÀllning till förÀndringar i organisationer. I en enkÀtstudie deltog 311 medarbetare och chefer i ett medelstort företag. Resultatet visade att positiv instÀllning till förÀndringar kunde statistiskt förklaras av tilltron till den egna förmÄgan, positiv affekt och intern kontrollokus (regressionsanalys). Transformativt och transaktionsorienterat ledarskap inverkade endast i en liten omfattning instÀllningen till förÀndringar. En slutsats var att personlighetsvariabler som tilltron till den egna förmÄgan, positiv affekt och intern kontrollokus hade större inverkan pÄ instÀllningen till förÀndringar Àn ledarskap.

Storyline: en positiv lÀrandesituation för elever?

VÄrt syfte med examensarbetet var att ta reda pÄ om elever i en sjÀtteklass i dagens skola fÄr en positiv uppfattning kring metoden Storyline, och dÀrmed ett engagemang och motivation i skolarbetet. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄga planerade och genomförde vi ett storylinetema i en klass pÄ mellanstadiet. Under arbetet förde vi egna observations- och dagboksanteckningar samt lÀt alla deltagande elever svara pÄ en enkel enkÀt efter varje undervisningstillfÀlle. I vÄra dagliga observationer anvÀnde vi oss av ett bedömningsunderlag med av oss utvalda indikatorer som tillsammans gav oss information om elevernas positiva eller negativa uppfattning av lÀrandesituationen. Efter arbetets slutförande intervjuade vi de lÀrare som berörts av arbetet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->