Sökresultat:
397 Uppsatser om Positionering - Sida 12 av 27
Analys av incidenter rörande DP-operationer inom "500-meterzonen" - En studie baserad på incidenter under 2008-2009
Detta examensarbete är en undersökning av The International Marine Contractors Association (IMCA) statistik rörande operationer med dynamisk Positionering (DP) inom 500-meterzonen. Statistiken har sedan jämförts med resultaten från en enkät som skickats ut till berörda nautiker och personal i land. I enkäten har deltagarna fått ge sin personliga uppfattning om hur fem övergripande kategorier för orsaker till incidenter, härledda ur IMCAs inrapporterade material, bör rangordnas efter vilken kategori som anses mest trolig att orsaka en incident. Resultatet visar på en skillnad vad gäller operatörens roll i IMCAs statistik och vad som upplevs inom offshore-industrin. Samma resultat återfinns oavsett hur lång arbetslivserfarenhet man har av DP och oavsett om man arbetar till sjöss eller på en säkerhetsavdelning i land..
Analys av modell och kodningsschema för teamcognition baserat på mutual belief
Team cognition är en teori som beskriver gruppers beslutsfattandeprocesser. Detta arbete utvärderaren modell för team cognition baserat på mutual belief samt analyserar ett kodningsschema som ärbaserat på denna modell. Modellen utvärderades med hjälp av en högpresterande grupp dataspelare(World of Warcraft) vars kommunikation analyserades. Dataspelarnas kommunikation transkriberades och kodades enligt kodningsschemat. Analysen visade att mycket av spelarnas verbala kommunikation berör visuella cues exempelvis andra spelares Positionering och aktiviteter.
SOCKER, OMSORG OCH FÖRÄLDRASKAP : En kvalitativ studie av hur debatten om socker och hälsa påverkar föräldraskapet idag
Uppsatsens syfte: Att undersöka hur föräldrar idag påverkas av hälsodebatten kring socker. Frågeställning: Hur kan föräldraskap och föräldraidentitet konstrueras i förhållande till en debatt om ?det farliga sockret?? Materialet består av tematiskt öppna intervjuer med föräldrar inom fem familjer (sammanlagt åtta personer och fem intervjuer). Intervjuerna är gjorda med föräldrar i Stockholms innerstad och när-förorter. Studien har ett konstruktivistiskt perspektiv och undersöker hur föräldraskap och föräldraidentitet görs i förhållande till olika aktörer och sociala kontexter.
Marknadsföring av en god sak : Marknadsföringens karaktär inom insamlingsbranschen
This study will focus on the fund raising market and what characteristics that can be found in marketing in this market. The donations to fund raising organizations has increased lately and therefore we found it interesting to study how their marketing has developed over time and what risks that can be found. When talking about marketing in fund raising organizations it?s difficult to not include the donors. Therefore have we also studied what value creates for the donors and how the organizations work to gain their trust.
Framtidens VoD-konsumtionsbeteende bland ungdomar : EN STUDIE OM VAD DET SVENSKA TV-BOLAGET TV4-GRUPPEN BÖR GÖRA FÖR ATT TILLGODOSE UNGDOMARS VOD-KONSUMTIONSBETEENDE, UR ETT FRAMTIDSPERSPEKTIV PÅ FEM ÅR
Detta examensarbete undersöker vad TV4-Gruppen bör göra för att tillgodose ungdomars VoDkonsumtionsbeteende,ur ett framtidsperspektiv på fem år. För ta reda på detta utformas arbetetav (1) en konsument- och marknadsanalys, där den svenska TV-marknaden och dessbranschtrender kartläggs samt ungdomarnas användarvanor identifieras. Insikter från dennakonsument- och marknadsanalys lägger sedan grunden för den (2) konsekvensanalys som utförsför att se hur utvecklingen kommer att påverka marknaden, respektive TV4-Gruppen. Baserat påkonsekvensanalysen utarbetas sedan (3) en serie rekommendationer för hur TV4-Gruppen börpositionera sitt samlade VoD-erbjudande för att vara det naturliga valet för framtidens VoDkonsumenter.Arbetet presenterar hur man som VoD-aktör måste förhålla sig till sin målgruppskonsumtionsbeteende relaterat till sociala parametrar, skärmenheter, tjänst, innehåll, geografiskPositionering och tidspreferenser i en bransch som, i en prosumeristisk samtid, är på tittarnasvillkor..
Linjeutvidgning- En studie av linjeutvidgning inom konfektyrbranschen på den svenska marknaden
Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv undersöka hur en linjeutvidgning påverkar varumärket samt vilka faktorer som gör att en linjeutvidgning lyckas.Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.Intervjuer har genomförts med marknadsdirektören för Cloetta Fazer, Sverige, en marknadschef på Leaf Sverige, en marknadschef på Kraft Foods samt med en ekonomilärare på Europaskolan i Strängnäs, med tidigare chefspositioner inom konfektyrbranschen.Vi kallar ökningen av linjeutvidgningar för en ?accelererande linjeutvidgningstrend?. Ett varumärke påverkas positivt av en linjeutvidgning när de kärnvärden varumärket står för kan föras vidare till den nya produkten. Riskerna som följer med linjeutvidgning är kannibalisering och urholkning av varumärket. Inga av företagen i studien har ett mätverktyg för att mäta kannibalisering.
Inomhuspositioneringssystem : Personlig navigation inomhus via mobiltelefon
GPS används idag för personlig navigering men dessvärre är GPS beroende av fri sikt och presterar sämre i en inomhusmiljö. Ett IPS, inomhusPositioneringssystem, skulle komplet-tera GPS:ens funktion samt öppna dörrar för nya användningsområden inom Positionering. I detta examensarbete studerades metoder och tekniker för att möjliggöra ett IPS för en mo-bil enhet. Där teknikerna och metoderna verifieras för att kunna implementeras i en mobil-telefon.En prototyp för ett IPS framställdes för att utreda möjligheterna att navigera i en inomhus-miljö. En radiofingeravtrycksmetod baserat på RSSI-mätningar från Bluetooth-enheter im-plementerades och integrerades med en dödräkningsmetod som använder en IMU för att positionera användaren.
Luleå kommuns rekryteringsprocess: ur de arbetssökandes perspektiv
Syftet med denna studie var att undersöka hur Luleå kommun kan få personer med rätt kompetens att söka utannonserade tjänster. För att samla information till studien sändes anonyma webbenkäter ut till de personer som hade sökt någon av tjänsterna Upphandlare och Driftingenjör inom kommunen. Enkätens bortfall var väldigt stort och därför har inga generaliseringar kunnat göras och de slutsatser som dragits gäller bara för de som faktiskt besvarade enkäten. Kommunens rekryterare för de aktuella tjänsterna har också intervjuats. Först och främst är det väldigt bra att kommunen har utarbetat riktlinjer för rekryteringsprocessen.
Automatisering av stenfräs
Det här examensarbetet behandlar utvecklandet och driftsättandet av ett
styrsystem för automatisk fräsning av stenmodeller för gravstenar. Arbetet
är utfört åt gravstenstillverkaren Norrlands Stenprodukter AB i Burträsk.
Målet med arbetet är att bygga om en befintlig stenfräs från manuell till
automatisk fräsning. Förutom fräsfunktionen ska också möjlighet att utföra
automatisk borrning av hål i stenblock finnas. På grund av de mekaniska
ombyggnationerna kommer inte fräsen längre att gå använda manuellt vilket
innebär att arbetet måste planeras in under lågsäsong och vara klart lagom
till högsäsongen börjar igen, en tidsfrist på bara ett par månader.
En kravspecifikation som upprättats tillsammans med uppdragsgivaren har
legat till grund för arbetet. Vissa delar har behållits från den
ursprungliga anläggningen men det mesta är nytt.
Rapporten försöker ge en bild av hur utvecklingsarbetet både hårdvaru- och
mjukvarumässigt gått till.
Vem är du? : En studie om etnicitet och positionering på den svenska arbetsmarknaden.
Research shows that non-european academics are discriminated in the labor market. The purpose of this study is to examine non- European academics narratives about their Job search process. By applying an intersectional approach, this study aims to demonstrate how the interplay of different aspects such as gender, class and etnicity shape the interviewees experience in swedish labour market. A postcolonial perspective is applied in order to contribute to deeper understanding of the discriminating structures that the interviewees deal with.The analysis shows that colonial conceptions are embedded in the validation system and institutions such as employment service. This mechanism affects the interviewees negatively in their Job search process.
Ompositioneringens dolda hot : Riskerna med varumärkesompositioneringar
The purpose with this essay is to study how companies use the repositioning process and identify the risks involved from a business perspective. We have chosen to base our essay on the following research questions:What reasons are there for a company to initiate a repositioning?, What does it mean for companies to implement a repositioning?, What are the risks with a repositioning?We have used a qualitative research method and have chosen to interview six respondents which in various ways are actively working with brand repositioning. Our study has been implemented with and deductive character.The most important conclusion that we observed after implementing our study is that repositioning is a high-risk project. Instead of changing their entire brand image, companies should instead make small changes and revitalize the brand by developing the strength that already exist.
Varumärkeskommunikation och relationer inom abonnemangsbranschen : En fallstudie i varumärket 3
Syftet med uppsatsen är att undersöka relationer mellan ett varumärke i som erbjuder servicetjänster och unga konsumenter. Syftet besvaras genom fyra frågeställningar gällande varumärkets kommunikation, hur konsumenterna uppfattar varumärket och hur konsumenterna relaterar till varumärket. Undersökningen teoretiska ramverk består av teorier och begrep inom området public relations, centrala begrepp är märkeslojalitet, position, identitet och image.Undersökningens empiri är insamlad genom en deskriptiv anals av varumärket 3, två informantintervjuer med säljare på 3 och två fokusgruppsintervjuer med unga konsumenter. Empiri är analyserat genom en innehållsanalys och de slutsatser som framkom är att relationen mellan konsumenter och varumärke är skev, där varumärket kommunicerar en image som inte uppfattas likadant av konsumenterna. Det framkom även att den relation som konsumenterna har till varumärket är en form av märkeslojalitet som grundar sig mer på bekvämlighet än ren lojalitet..
Analys och framtagning av algoritm för rodermätning
Arbetet är ett utredningsarbete som går ut på att försöka lokalisera felkällor och göra förbättringar på en testutrustning som mäter rodervinklar på akterdelen på en robot. Rapporten innehåller en översiktlig bild över den tidigare metoden och dess felkällor som hittas vid test av den tidigare metoden. Utredningen utmanar också många utav antagandena som är gjorda för beräkningarna av den tidigare metoden. Detta utförs för att kunna bekräfta eller dementera antagandena. Detta görs i form av matematiska modeller som testar olika delar av metoden.
Vad gör jag om piraten stör min GPS? : En studie av hur marinen påverkas taktiskt vid störning av GNSS-system
Den svenska marinen likväl som världens handels sjöfart nyttjar alltmer satellitnavigering för sin Positionering. Enligt totalförsvarets forskningsinstitut kan sådana system störas med förhållandevis enkla medel. Nu när den svenska marinen alltmer engagerar sig i insatser utomlands mot irreguljära motståndare väcks frågan om hur en irreguljär motståndare kan påverka den svenska marinen och den svenska marinens taktik. I denna uppsats kommer frågor kring en irreguljär motståndares förmåga att påverka GNSS att ställas. Samt frågan om vilken påverkan detta har för såväl den svenska marinens fartyg som handelssjöfarten.
Drill Guide : Produktutveckling av teknisk hjälputrustning för borrmaskin
Attborraraktochmedrättdjupharvisatsigvarasvårareänmantror.Kandidatexamensarbetetsompresenterasidennarapporthardärförsommålatttaframettkonceptföreneftermarknadsproduktsomkanmätaborrdjupetochvinkeln,samtpresenteradettaföranvändaren.Målgruppenförproduktenidentifieradessomhemma--?fixaren,somuppskattarliknandetillvalsprodukter.ArbetetinnefattarenlitteraturstudieavolikaalternativateknikerföravståndsmätningochPositionering.Studienresulteradeiattettkonceptmedultraljudskullevaramestfördelaktigtsetttillekonomiochfunktion.Parallelltmeddennakonceptutvecklingtillverkadesävenenreellprototypföravståndsmätningisamarbetemedettkandidatexamensarbeteinommekatronik.Härförenkladesfunktionentillattbaragällaavståndsmätningiettledförattpraktisktutvärderateknikenochdessfunktion.Fokuslågiattutredahuruvidaultraljudgårattanvändainomteknikapplikationersomkrävernågorlundaprecisaavståndsmätningar.Prototypenuppvisaderesultat,medennoggrannhetpåca1mm,somstärktetesenattultraljudgårattanvändaisådanasituationer..