Sökresultat:
5370 Uppsatser om Political and administrative sciences - Sida 44 av 358
Policy med pondus? Hur arbetet fortgår kring miljöpolicyn i Lunds Kommun
Miljödebatten har de senaste 30 åren intensifierats. Det är viktigt att samhällets alla aktörer bidrar i miljöarbetet och då framförallt kommuner som på lokal nivå sätter upp mål för hur miljön kan förbättras. Mål som offentliggörs genom en miljöpolicy som även innefattar ett pedagogiskt spridningssyfte. Arbetet med miljöpolicyn i Lunds Kommun härstammar från Agenda 21 och dess tankar om ekologiskt hållbar utveckling, tankar som genom ett omfattande förankringsarbete ska genomsyra samhällets alla skikt och i grunden förändra människors miljömässiga tänkande och beteende. Miljömålen är formulerade i det lokala handlingsprogrammet LundaEko som för perioden 2006-2012 även lägger upp strategier och kommunal ansvarsfördelning.Uppsatsen reder därmed ut hur miljöpolicyprocessens fundamentala komponenter - hur den karaktäriseras, skapas, sprids och uppfattas - fungerar och synkroniserar i en svensk framgångsrik miljökommun, Lund.Nyckelord: Miljöpolicy, Hållbar utveckling, Agenda 21, LundaEko, Instrumentell organisationsteori, Lunds Kommun.
Made in Taiwan: Om identitetskonstruktion i Taiwan
Taiwan's recent democratization seem to have rallied a wider support of the notion of a national identity amongst its citizens which in the year 2000 led to the election of the pro-independence party DPP and President Chen Shui-bian. Meanwhile, China insists on the "one country, two systems" formula, regarding Taiwan as merely a Chinese province, and continues to fight any Taiwanese initiative towards sovereignty. Through a narrative perspective, this essay analyzes the self-conscious national identity-building quest embarked upon by DPP and President Chen Shui-bian. The analysis consists of three parts. Firstly, a text-analysis of President Chen Shui-bian's speeches is conducted to examine in what way he enforces and legitimizes the identity-building-process through narratives.
Willy Brandts nya östpolitik 1969-1973. En teorikonsumerande studie av tysk utrikespolitik
In this thesis I will examine Willy Brandt's new Ostpolitik with the help of Robert Putnam's analytical framework of two-level games perspective and the theory of social constructivism. Firstly, I will briefly set out the development of Germany's history before it was divided into the Federal Republic of Germany and German Democratic Republic in 1949. After that I present West Germany's foreign policy from 1949 to 1969 in order to show how Willy Brandt continued and broke with different foreign policy doctrines. Finally, I want to illustrate his new Ostpolitik and the international and domestic factors, which contributed to its realisation. The main question of this essay is: How significant were the changes of the West German society for the realisation of the new Ostpolitik from 1969 to 1973? One of the most important findings in this essay is that on the one hand that many West Germans had accepted that their country was divided and on the other hand that many groups in the society such as the significant newspaper Die Zeit and intellectuals supported the new Ostpolitik.
Social ekonomi: Staten och det civila samhällets betydelse utifrån ett rättighetsperspektiv
The increasing significance of social economy as a concept is linked to general global processes such as the crisis of the welfare state, neoliberal globalization, anti-bureaucracy tendencies and decentralization, but also to a growing political interest in human rights and social development. In Sweden the idea of the social economy generates wide support within civil society as well as within the government and across party political boundaries. Furthermore, what is problematic in this context is the fact that the discussions on the subject tend to be relatively uncritical and often it seems as if though the expansion itself is the main objective. The emphasis on cooperation and the third sector in terms of welfare production implies a set of risks in relation to state responsibility, democracy and the autonomy of civil society. This paper aims to explore those risks and how they can be dealt with within the Swedish context..
Responsibility to Protect - en begreppsutredande studie
Militära interventioner som syftar till att skydda humanitära värden har länge varit kontroversiella inom världssamfundet. Framförallt har det funnits olika uppfattningar om hur värnandet av mänskliga rättigheter ska kunna förenas med statssuveräniteten. Låsningar har ofta lett till handlingsförlamning på grund av detta. År 2001 lanserades begreppet ?Responsibility to Protect? som ett förslag till lösning på problematiken.
EU:s vapenembargo gentemot Kina - Orsaker till Frankrikes agerande för ett avvecklande av vapenembargot
France is committed to its ambition to lift the European Union's arms embargo imposed on China after the Tiananmen Square Massacre in 1989. France is of today the only member state that is acting to lift the arms embargo, evoking questions of motives behind its behavior. The underlying assumption in this essay is that France's actions reflect a need to find new ways of adapting itself and surviving faced with the threats of its decreased international influence. By using three different perspectives ? realism, liberalism and constructivism ? this essay examines three possible models of analysis to explain France's behavior.An analysis of the discourse covering this essay´s topic between 1989-2007 provided the basis of the paper.
NATO:s intervention - Just War? En normativ analys av interventionerna i Kosovo och Afghanistan.
Världen har förändrats från Kalla krigets stormaktsspel till dagens globaliserade värld, där internationella organisationer spelar en allt större roll i politiken. NATO som bildades i Kalla krigets motsättningar har ändrat fokus från att innan bara ha riktat sin blick mot öst till att idag verka som en global interventionsmakt.Vi har i vår normativa uppsats, med utgångspunkt i deontologin, analyserat NATO:s interventioner i Kosovo och Afghanistan efter Jus ad bellum-kriterierna som återfinns i Just War-teorins första del. Syftet med detta är att kunna ta ställning till huruvida NATO kan anses vara en legitim aktör i interventionssammanhang. För att kunna presentera ett bredare resonemang har vi även valt att kritiskt granska vårt teorival ur ett konstruktivistiskt synsätt. Det vi således har kommit fram till är att NATO:s interventioner varit legitima, men att organisationen i sig inte kan räknas som legitim i detta sammanhang på grund av dess tvivelaktigt demokratiska karaktär..
Konstituerandet av "ras" i relation till klass, genus och sexualitet. En komparativ diskursanalys av "ras" under åren 1964 och 2004
"Race" is often used as a marker to exclude people from a society. What is interesting is not so much what terms that are used to describe people, but by what meaning they are associated with. For this thesis articles published in daily magazines have been the material used. An argument driven in the essay is that identity and oppression is not constituted from one subject position, but from several, such as class, sexuality and gender. The first question posed is how "race" is constituted through discourses throughout the subject positions class, sexuality and gender.
Samtalets helgd. En rekonstruktion av den svenska elitens demokratisyn
Democracy is said to uphold the dearest values and be the most moral system. But it cannot be characterized as a rigid "syste" but a continuously changing political framework, under which aims and values can be fulfilled - and replaced.The increasingly diverse and ever-changing environment of contemporary democracies forces change upon the systems' natural evolution, which makes their future features uncertain and unforeseeable. A powerful change-force doctrine does however claim change is mainly (or merely) caused by the power of ideas; the elite power over ideas can thus provide a natural foundation for the analysis of the direction of development for democracy. This study aims to provide such a foundation by reconstructing empirical and normative descriptions of democracy at two certain points in time, following extensive government studies.As a tool for analysis, this study identifies values of substantial and procedural character central to democracy theory and discourse. It further creates ideal types of democracy based on these values, to which the nature of democracy is measured.
Utan Demokrati, Ingen Bourgeoisie? En kvalitativ fallstudie om demokrati och medelklass i post-sovjetiska Ryssland
This essay constitutes a qualitative case study about democratization theory and the middle class in Russia. This is a very important case to study, especially because of the geographic position of the country as well as the economic importance Russia has as a part of the G8. In the essay the author seeks to answer the question whether the lack of a significant middle class in Russia can be a part of the explanation to the absence of a well functioning democracy in the country. Several democratization theories are presented. The most important being Ruth Berins Collier's theories about ins and outs plus the elite- or working class as the initiator of democratization processes.
Amerikansk Utrikespolitik gentemot Latinamerika - En studie i rött?
Monroedoktrinen skapades 1823 av den amerikanske presidenten James Monroe. Sedan dess har doktrinen utgjort en betydande del av den amerikanska utrikespolitiken gentemot Latinamerika. Medvetet eller omedvetet har doktrinen blivit en integrerad del i den amerikanska säkerhets- & utrikespolitiken. Genom Monroedoktrinen och dess korollarier har USA haft en förevändning att intervenera närhelst de ansett att intressena, som ska tillvaratas i doktrinen, har utmanats. Vi har i denna uppsats valt att analysera tre fall av amerikansk intervention i Latinamerika med målet att finna en gemensam drivkraft bakom amerikansk utrikespolitik i Latinamerika.
Att plantera LÖK:ar för att undkomma osäkerheten: en studie av myndighetssamverkan kring introduktionen av nyanlända flyktingar och andra invandrare
The purpose of this project was to find an understanding for why public agents working with introduction of immigrants have decided to co-operate and co-ordinate their efforts. Another purpose was to gain insights in what characterizes this co-operation.Seven interviews were made with practitioners working with these questions on national-, regional- and local levels. The material gathered in this process was then analysed using governance theory and more specific the parts dealing with Joined- up government and Whole- of Government. Two analytic tools were used in the analysis: wicked problems and network.The first of these, wicked problems, was made operational by the use of insecurities. Analysing the interviews along these lines proved very useful in explaining why public agents have decided to try to work together.
Målstyrning via policydokument Garanti för rationalitet och effektivitet eller symbolpolitik för meningsskapande?
The aim of this thesis is to develop two idealtypes of politics to help serve as instruments in understanding and analysing the view on politics held by top civil servants in the municipality of Lund Sweden. The two ideal types developed here are symbolic sense making politics and rational instrumental politics. These two ideal types were applied to material from a qualitative survey to help bring out clear results and to help with the interpretation of the material The results of the study showed that the two idealtypes could not help to clearly categorize the civil servants views on management by objectives. But while categorizing the top civil servants views the important features of policy documents the ideal types were helpful. By using the ideal types I came to the conclusion that the view on policy documents was mainly characterized by sense making politics.
Kärnan av beslut - En fallstudie över EU:s beslut att inleda inträdesförhandlingar med Turkiet
I denna uppsats analyseras de faktorer som ligger bakom beslutet att låta Turkiet inleda inträdesförhandlingar med EU. Dessa faktorer analyseras utifrån Allisons tre modeller: Rational Actor Model, Organizational Behavior och Governmental Politics. Modellerna beskriver olika komponenter som låg till grund för beslutstagandet.I vår analys belyses först de statliga aktörerna och deras motiv för att ge Turkiet kandidatstatus och ett datum för eventuella förhandlingar, enligt Rational Actor Model. Därefter belyses de organisatoriska strukturerna bakom EU och dess inverkan på det faktiska inledandet av förhandlingarna enligt Organizational Behavior. Slutligen nämns kortfattat Governmental Politics, som behandlar nyckelpersoner och förhandlingskonstellationer, eftersom modellen ej kunnat genomföras i sin helhet.Uppsatsen har som uppgift att tillämpa de olika modellernas styrka i den specifika fallstudien och utgör en ny syn inom europeisk integration..
Två debatter - En idéanalytisk studie av argumentationer om yttrandefrihet.
AbstractI denna uppsats analyserar vi två riksdagsdebatter som båda uppstått då yrkande inkom till regeringen om ändringar i Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) samt ändringar i tryckfrihetsförordningen (TF). På tidigt nittiotal uppdagades det i Sverige ett antal pedofilhärvor. Detta resulterade i en omfattande offentlig debatt som vidare bidrog till att yttrandefrihetsbrottet barnpornografi, helt och hållet lyftes ut ur YGL samt TF. På sent nittiotal förekom ännu en debatt som även denna behandlade yttrandefrihetsgrundlagarna. Denna gång handlade det om brottet hets mot folkgrupp, och det eventuella tillägget, sexuell läggning.