Sökresultat:
3415 Uppsatser om Planering och schemaläggning - Sida 54 av 228
Vikaholm - Ett sätt att förena bostäder och trafik med natur, kultur och rekreation
Vikaholm är en fantastiskt trevlig plats med många fina natur-, kultur-, och
rekreationsvärden. Platsen gränsar till stadsdelen Teleborg i södra Växjö.
Examensarbetet beskriver hur det är möjligt att inrätta bostadsbebyggelse i ett
sådant område utan att förstöra dess stora värden. Arbetets intention är
istället att bostäderna skall integreras i platsens stora värden och därmed
göra platsen mer tillgänglig för flera av stadens invånare..
Textile Electronics -Screentryckta konduktiva ledningsbanor pa? textila material
Studien underso?ker mo?jligheten att anva?nda ledande partiklar besta?ende av silver- belagda kopparflingor, fo?r att tillverka konduktiva ledningsbanor pa? textilsubstrat. Syftet med denna studie har varit att tillverka de banorna med hja?lp av screentryck- teknik. Sammansa?ttningen av bela?ggningsformuleringen har en stor inverkan pa? den be- lagda textilen och de ledande egenskaperna.
Förmedling och utförande av visuella stilar
Denna rapport undersöker hur en grafiker kan förstå, analysera och skapa nyagrafikstilar. Hur grafikstilar kan påverka produktionen, samt hur man kanstandardisera en grafik pipeline för att producera liknande material. En analys av ett par populära grafikstilar inom dataspelsgrafik utfördes för att hitta hur dessa stilar kom till och att jämföra likheter och fördelar emellan de olika stilarna. Ett experiment utfördes för att hitta moment att förbättra i en grafisk pipeline.Resultat pekar på att olika grafikstilar har en påverkan på utvecklingstid och kostnader, samt mottagande beroende på kultur och målgrupp. Ett extra fokus på planering av grafikstil och dess pipeline i produktionen rekommenderas, för att både underlätta för grafikerns arbete och att dra ner på utvecklingskostnaderna..
Framställning av en digital höjdmodell över Storsjö strand i Östersund
Östersunds kommun behövde höjddata inför planeringen av ett nytt bostads- och rekreationsområde som kallas Storsjö strand där en ny fördjupad översiktplan tagits fram. Syftet med examensarbetet var att skapa en digital höjdmodell över en del av området. Mätningar med Leica GNSS-utrustning samt totalstation utfördes under några dagar. Höjddatat levererades till kommunen. En triangelmodell skapades och en karta med höjdkurvor togs även fram för att visualisera arbetet. En del felkällor kan ha haft inverkan på resultatet såsom tjälen i marken och eventuellt några enstaka flervägsfel, men vi anser ändå att resultatet är tillräckligt för en första översiktlig planering..
Urban omvandling - ett levande och integrerat Lövholmen
Den tilltagande urbaniseringen har medfört att hamn- och industriområden som
tidigare låg i stadens perifera områden har fått en alltmer central plats. Från
att ha fungerat som industristäder där denna verksamhet varit en integrerad och
vital katalysator för staden håller samhället nu på att övergå från
industrisamhälle till kunskapssamhälle där arbetet förflyttats från förorenade
och bullriga industrimiljöer till rena och tysta bostads- och kontorsmiljöer. I
takt med detta minskar också behovet av centralt belägna industriområden som nu
blivit mer ödsliga, otrygga och stadsfrånvända där de inte sällan bildat en
barriär mot sin omgivning. Samtidigt är det idag för oss människor inte lika
självklart som tidigare genom historien att använda stadens offentliga rum och
det pågår mycket planering för att skapa integrerade, attraktiva och levande
stadsmiljöer vid stadsomvandlingar.
En problematik som uppstår är hur dessa industriområden kan omvandlas från
centrala men avskilda, ödsliga och ofta stadsfrånvända industrimiljöer till
funktionsblandade, attraktiva och levande stadsdelar som är väl integrerade med
sin omgivning.
Arbetets syfte är undersöka hur Lövholmen kan omvandlas från en avskild
industrimiljö till en funktionsblandad och levande stadsdel som är väl
integrerad i sin omgivning.
Förar 3 : planering inför ombyggnad till cell
Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..
Lean Construction applicerat på betongkonstruktion : The Last Planner och visuell metodik för reducering av produktionstidsvariationer
Bakgrunden till detta examensarbete är byggföretagens utmaningar med att bedriva byggprojekt där nya och unika objekt skall konstrueras, med många nya förutsättningar och allt som oftast även en ny sammansättning av personalstyrkan. Ett gemensamt behov för dessa byggprojekt är att effektivt kunna hantera en mängd av olika och nya variationer.Oden anläggningsentreprenad AB presenterade ett problem gällande oönskade variationer av produktionstider för betongmonoliter som innefattar mycket repetitiva arbetsmoment. Examensarbetets syfte blev att besvara följande frågor:Vilka är faktorerna som påverkar variationer i produktionstiden vid bygget av betongmonoliter?Vilka är lösningarna till att reducera faktorerna som negativt påverkar produktionstiden?Hur ska de nya lösningarna implementeras?I examensarbetet har teorier kring lean production, lean construction, organisationsförändring och betongkonstruktioner undersökts. Det empiriska materialet har hämtats genom att författaren deltagit i produktionen och fört en fältdagbok över dagliga problem som produktionspersonal påtalat.
Spårbunden : en studie om vad god järnvägsarkitektur kan vara
Att utforma och gestalta ett infrastrukturselement, såsom en järnväg, som till sin natur är stelt och beroende av teknik har sin speciella problematik.Jag har i det här arbetet översiktligt sammanfattat järnvägs- samt planeringshistorik och försökt att besvara frågeställningar rörande i vilken omfattning hänsyn har tagits vid planering och utformning av järnvägar i landskapet samt vad god järnvägsarkitektur kan vara. Arbetet baseras på litteraturstudier, intervjuer och fallstudier.Historiskt sett utformades järnvägen på ett sätt som gjorde att den harmoniserade med landskapet och smälte väl in med omgivningen. Det är något som kan ha berott på att de tekniska förutsättningarna att forma landskapet inte fanns. Idag har de tekniska möjligheterna ökat och det är möjligt att forma landskapet efter de önskemål som människan har. Att underordna sig landskapets inneboende form blir i dagsläget inte en aspekt som projektören måste ta lika stor hänsyn till när järnvägslinjen bestäms.I intervjuerna har framkommit att järnvägen kan ses som ?en i landskapet utsträckt maskin? (Schibbye 2011, muntl.).
Planer är inget, Planering är allt : En kvalitativ studie hos SMF i norra Sveriges inland
Denna studie har som mål att ta fram en teoretisk modell för hur små- till medelstora företag i norra Sveriges inland på ett enkelt sätt kan arbeta för att effektivisera sina logistikflöden kopplat till distribution och materialplanering. Syftet med denna studie är att undersöka hur SMF och deras kapitalbindning påverkas av deras lokalisering och att utifrån det formulera en teoretisk modell som ska hjälpa denna typ av företag att förbättra användandet och utveckla sina resurser med avsikt att reducera bundet kapital. Modellen kommer att grundas på de problem vi finner hos dessa företag samt på befintliga teorier..
Delaktighet i en bostadsanpassningsprocess: kvinnors upplevelse
Syftet med studien var att beskriva kvinnors upplevelse av delaktighet i en bostadsanpassningsprocess. Sju kvinnor med varierande funktionshinder som beviljats och tagit del av bostadsanpassning av kök intervjuades. Data analyserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys och resulterade i två huvudkategorier: ?Betydelsen av inflytande i processen? och ?Betydelsen av att få vara en del i processen? med underkategorierna Trygghet och tillit, Tillåtas vara delaktig i den första huvudkategorin och Påverkan och valmöjligheter, Självbestämmande och initiativtagande i den andra. Dessa kategorier beskriver när och hur kvinnorna upplevt delaktighet genom bostadsanpassningsprocessen.
Människans interaktion med miljön
Denna uppsats är en beskrivning och undersökning på vad utemiljön har för
betydelse för oss som individer och hur den påverkar oss. Uppsatsen kommer
först att gå igenom en litteraturgenomgång, sedan görs en analys av två
bostadsområden i Kristianstad och därefter presenteras en intervjuundersökning
som har gjorts på respektive bostadsområde. Utefter de slutgiltiga resultaten
kommer uppsatsen att avslutas med en diskussion och slutsats.
Enligt bl.a. Karla Werner (Olsson m.fl. 1998), Kevin Lynch (1977) och Patrik
Grahn (Olsson m.fl.) föredrar människan platser där denne känner sig hemma och
kan skapa sig en egen identitet.
Från parkkaraktär till miljökaraktär : parkkaraktärerna som inventeringsunderlag för hela landskapet
Parkkaraktärerna härstammar från forskning kring människors preferenser i parker. I dagläget utvecklas karaktärerna mot att fungera som inventeringsunderlag för hela landskapet, som ett mått på rekreativa värden. I samband med detta döptes karaktärerna om till miljökaraktärer. Svårigheter finns med att omsätta karaktärerna till ett konkret planeringsverktyg, eftersom de bygger på människors subjektiva värderingar. Detta examensarbete grundar sig på en regional inventering av fyra utav de åtta karaktärerna.
Konflikt, upplevelse och utformning: en studie om olika aktörers föreställningar om offentliga rum
Det överordnade temat för uppsatsen är det offentliga rummets konstruktion och
förändring. Det preciserade syftet är att i en nutida kontext undersöka och
analysera olika aktörers föreställningar om det offentliga rummet och vilka
konsekvenser aktörernas föreställningar leder till i förändringen av det
offentliga rummet.
Följande frågor ställs för att i en nutida kontext undersöka och analysera
aktörernas föreställningar om det offentliga rummet och vilka konsekvenser
aktörernas föreställningar leder till i förändringen av det offentliga rummet:
- Vilka föreställningar om det offentliga rummet uttrycks av medborgarna i en
konkret detaljplaneprocess?
- Vilka föreställningar om det offentliga rummet uttrycker kommunen?
- Vilken betydelse tillmäter arkitekten arkitekturen i konstruktionen av det
offentliga rummet?
Undersökningens övergripande forskningsdesign är en fallstudie och fallet som
undersökts är station Triangeln med omgivning i Malmö. Det empiriska materialet
består av tidningsartiklar, kommunala planhandlingar, intervjuer och
jurymotiveringar och deras hållbarhet kommer prövas med hjälp av triangulering.
Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av en innehållsanalys som är
både kvantitativ och kvalitativ.
Exploatera eller bevara : En studie om hur kommuner hanterar bestämmelserna om byggande på jordbruksmark i sin fysiska planering.
Det övergripande syftet med detta arbete har varit att studera hur kommuner förhåller sig till bestämmelserna som finns i Miljöbalkens 3 kap § 4 om ianpråktagande av jordbruksmark. Syftet har vidare varit att undersöka vilka motsättningar som finns mellan miljö- och planeringsparadigmen inom den fysiska planeringen genom att studera hur kommuner resonerar om frågan om byggande eller bevarande av jordbruksmark. För att undersöka detta studeras de fall som har den bästa jordbruksmarken sett till dess produktionsförmåga samt har en stor befolkningsökning och liten yta att växa på. Som tillvägagångssätt för att studera detta tillämpas en flerfallstudie som undersökningsstrategi. I studien genomförs en innehållsanalys av åtta kommuners översiktsplaner.
Går det att planera för bildelning? : En studie av förutsättningar för möjlig utveckling av bildelningskoncept
De senaste åren har tekniska förutsättningar, ekonomiska behov och ökade miljöproblem lett till en utveckling bort från massbilism i många av OECD-länderna. Allt fler deltar allt oftare i att dela resurser som ett sätt att minska de allt ökande kostnader som det innebär att äga och driva ett privatfordon. Delningstjänster kan ses som ett ökat intresse för vår omvärld men kanske främst som något som förenklar och sänker de kostnader som starkt är kopplade till mobilitet. Allt fler urbana livsstilar gör sig helt enkelt oberoende av att kunna transporteras med bil, till fördel för alternativen. Sett i skuggan av det utgör bildelning ett alternativ till att äga sitt fordon men ändå ha fortlöpande tillgång till mobilitet när den behövs. Bildelningstjänster eller bilpooler fungerar som ett komplement till de andra transportsätten som innefattas i det multimodala och effektiva transportsystemet, såsom gång, cykel, buss, spårvagn, tunnelbana, hyrbil et cetera.