Sök:

Sökresultat:

269 Uppsatser om Phonological impairment - Sida 8 av 18

Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. Vår undersökning visar att en hel del lärare, som är verksamma inom samtliga inriktningar, framför allt arbetar med såväl planerade som spontana språklekar som rör rim, ramsor samt stavelser. Färre pedagoger arbetar med språklekar som rör enskilda språkljud i ord, vilket är mer abstrakt och kommer senare i utvecklingen av den fonologiska medvetenheten. Vid en jämförelse mellan de olika inriktningarna kan vi skönja, att flest Montessorilärare arbetar med språklekar som rör språkljud på förskolorna. Färst pedagoger som arbetar med dessa lekar är verksamma på de förskolor, där lärarna arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. .

Stavelsen som enhet i läsinlärningen : Ett specialpedagogiskt perspektiv

The aimof this study is to contribute furthermore to understand the complexity of theprocess of learning to read and write in an inclusive environment. It focus on the syllableinstead of the phoneme as a unit in this process which is not the most common way ofdoing it. The report is based on a qualitative analysis of this task in pre-school and gradeone at a primary school in a small municipality.In the result, I have found, that the very structured working process and the diagnosticapproach helps the teachers to understand on what level pupils are at. The pupils whostart working this way in pre-school, feel safe knowing what is expecting from them andthey also learn from each other. All pupils in grade one have, before w 45 in autumnterm, very good letter knowledge and have learnt how to read words with two syllableswith a consonant-wovel-structure.

Alarmerande eller förväntat? : En studie av hur ett screeningtest kan tolkas ur ett andraspråksperspektiv

AbstractThe purpose of this paper is to investigate to what extent LS ? a standard screening test for dyslexia ?is also relevant for the purpose of finding second language students with dyslexia. Starting with an overview of recent studies in the field, I have analyzed texts from parts of the chosen material. After a brief presentation of the test, I have presented it from a second language point of view. Furthermore, I have analyzed the way in which the test measures phonological awareness, lexical accessibility and correctness in language.

Andraspråksstudenters konnektivbruk : En kartläggning av vanliga fel i konnektivbruket hos studenter med svenska som andraspråk

AbstractThe purpose of this paper is to investigate to what extent LS ? a standard screening test for dyslexia ?is also relevant for the purpose of finding second language students with dyslexia. Starting with an overview of recent studies in the field, I have analyzed texts from parts of the chosen material. After a brief presentation of the test, I have presented it from a second language point of view. Furthermore, I have analyzed the way in which the test measures phonological awareness, lexical accessibility and correctness in language.

Skillnader i notinformation mellan svenska och holländska bolag

Från och med år 2005 är det obligatoriskt för alla noterade bolag inom EU att redovisa enligt IASB:s standards, IFRS/IAS. En väsentlig skillnad mot tidigare normer är att goodwill inte längre skall skrivas av planenligt, istället skall bolagen göra så kallade ?impairment test?, eller nedskrivningsprövning. Ett impairment test innebär att bolaget per varje balansdag eller oftare skall bedöma om det finns någon indikation på att en tillgång kan ha minskat i värde.Oavsett om det finns någon indikation på en värdeminskning eller ej, skall företaget varje år göra en prövning om en immateriell tillgång med obegränsad nyttjandeperiod har minskat i värde genom att jämföra dess redovisade värde med återvinningsvärdet.Syftet med min uppsats är att undersöka huruvida noterade holländska bolag efterlever kraven som ställs från standarden IAS 36 p 134. Resultatet ska jag sedan jämföra med en liknande undersökning som tidigare gjorts för bolag noterade på Stockholmsbörsen.

Lässvårigheters påverkan på matematikprestationer

Enligt PISAs undersökning (Skolverket, 20I3) uppvisar svenska elever idag sämre prestationer i läsförståelse och matematik. Många påverkansfaktorer är omdiskuterade men varken lässvårigheter eller matematiksvårigheter har berörts. I relation till detta upprättas en litteraturstudie med syftet att undersöka huruvida lässvårigheter samverkar med matematiksvårigheter och hur det påverkar matematikprestationer. Resultatet av studien visar att lässvårigheter inte alltid påverkar matematiskprestationer. Somliga elever uppvisar svårigheter medan andra inte gör det, dock synliggörs kombinationen läs- och matematiksvårigheter oftare än svårigheterna var för sig.

Läsförmåga hos elever i årkurs 4 och 6 : med avseende på fakta- och inferensfrågor samt lässätt

The aim of the present study was to examine students' text comprehension in grades 4 and 6. Participants were 61 students without documented or suspected reading and writing difficulties, in grades 4 and 6. The focus was on texts designed by Bishop and Adams (1992), containing two types of questions: literal and inference questions, and three different ways of presenting the text; listening, silent reading and silent reading with the text available when responding to the questions. The texts have been previously used in research and as a tool for clinical, qualitative estimate of reading comprehension in speech and language pathologists? assessments.

Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet

The aim was to examine writing ability and some of its underlyingfunctions in adults with intellectual or communicative disabilities at dailyactivity centres by comparisons with children and adults without disabilities.66 adults with intellectual or communicative disabilities, 39 children and 14adults without disabilities were included. The following tests/tasks wereexecuted: Test for Reception of Grammar-2, graphomotor task, nonwordrepetition, Rapid Automatized Naming and Writing elicited by pictures. Thepicture elicited narratives were examined regarding length, spelling,syntactic complexity, interpunctuation, content and general impression. Theresults demonstrated that adults at daily activity centres performed lowerscores than adults without disabilities. The group generally didn?t differ fromthe children, but they made a smaller proportion of phonologicallyacceptable misspellings and achieved lower scores on nonword repetitionand Rapid Automatized Naming, which could indicate limitations inphonological processing ability.

Läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning som deltar i daglig verksamhet

The aim of the study was to examine the reading ability of adultswith intellectual and/or communicative disabilities. The group adults withintellectual and/or communicative disabilities consisted of 66 individuals.One control group consisting of 36 children aged 7 to 12 years and onereference group consisting of 14 adults were used. Participants were given anumber of language and reading related tests. Adults with intellectual and/orcommunicative disabilities had significantly lower results than the adultreference group regarding all tests and significantly lower results than thechild control group regarding phonological processing. There was nodifference between adults with intellectual and/or communicative disabilitiesand the child comparison group regarding word decoding and readingcomprehension.

Är goodwillnedskrivningar värderelevanta - En studie av den svenska aktiemarknaden

This study investigates the value relevance of goodwill impairments for equity investors in Swedish listed companies. We provide insight on whether goodwill impairments are value relevant before as well as after the implementation of IFRS 3 and IAS 36. We express market value of equity as a function of book value of equity; net income excluding goodwill impairments and goodwill impairments, using the Ohlson valuation model and Hellström's price regression. Our findings suggest that goodwill impairments are statistically value relevant for equity investors. Prior to the implementation of IFRS 3 and IAS 36, our findings imply that equity investors respond negatively to goodwill impairments.

Lärarperspektiv på språkutveckling i gymnasiet

According to the curriculum the teachers have a responsibility to adjust the activities in the classroom in order to suit the pupils and to give them the means of assistance the pupils need to be successful in their learning. The teachers should also stimulate the interest to learn and support the pupils? self esteem. One of the problems a dyslectic pupil faces is an often weak self esteem. Another is the weak phonological awareness which makes it hard to fully understand the context and to recognize different phonemes when writing.

Redovisning av goodwill ? en kvalitativ studie av jämförbarhet i årsredovisningar och halvårsrapporter

The purpose of this paper is to investigate analysts' and investors' possibility to compare different companies' information in accounting for goodwill under IFRS in their annual and semi-annual reports. The study was based on IAS 34 on interim reporting, IAS 36 impairment of goodwill and the comparability requirement of the financial statements. Therefore, the comparability requirements? of the IASB Framework, previous studies on the comparability after the implementation of IFRS and also the relevance of goodwill was studied. We used a qualitative textual analysis to examine whether the recognition of goodwill is considered to be comparable between our sample of companies' annual and semi-annual reports from 2008 and 2009 data.

Upplevd livskvalitet hos personer med MS

Many persons with long-term illness experience a decline in their quality of life. Perceived Quality of Life is a subjective term based on prior personal experiences and is highly individual. The aim of this qualitative study was to investigate perceived Quality of Life in persons with Multiple Sclerosis and to get knowledge if physical therapy changes a person?s quality of life. Three women and three men with a range of disability were interviewed in depth.

Värdering av goodwill : - En studie av företag noterade på Stockholmsbörsen

 Bakgrund: Sedan den 1 januari 2005 ska samtliga noterade bolag i Sverige tillämpa reglerna i IFRS vid upprättande av årsredovisning. Det innebär att goodwill inte längre ska skrivas av med samma belopp varje år över dess nyttjandeperiod, utan anses istället ha obestämbar nyttjandeperiod och ska testas minst årligen för nedskrivningsbehov. I och med denna regelövergång har den svenska redovisningen anpassats till den internationella och syftet är bland annat att öka jämförbarheten mellan bolag i olika länder. I en studie av Gauffin och Thörnsten (2010) kunde de visa att amerikanska noterade bolag skrev ned 30 procent av total goodwill under 2008, medan svenska noterade bolag endast skrev ned 1,5 procent. 2008 var ett år som i mångt och mycket präglades av en finansiell kris och påverkade bolag i både USA och Sverige.

Grad av nöjdhet och ökad livskvalitet hos uni- respektive bilaterala hörapparatanvändare

Andelen  äldre  i Sverige  ökar. Hos normalhörande  äldre människor  sker  det  en  förändring  i taluppfattningen som är en del av det naturliga åldrandet. Syftet med denna studie är att belysa det  biologiska  åldrandets  påverkan  på  den  åldrande  individens  taluppfattningsförmåga.  En systematisk  litteraturstudie  har  använts  som  metod.  Resultatet  från  övervägande  delen  av använda  artiklar  i  denna  studie  visar  att  normalhörande  äldre  har  sämre  taluppfattning  än normalhörande  yngre.  Den  försämrade  taluppfattningen  är  enligt  artiklarna  ett  resultat  av förändringar i det centrala hörselsystemet. Artiklarna pekar på att dessa förändringar beror på förändrad  lateralisering,  förlångsammad  kodning  av  talsignalen, minskad  nervaktivitet  eller förtvinade nerver i hörselkortex..

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->