Sök:

Sökresultat:

1574 Uppsatser om Personlig utstrćlning - Sida 3 av 105

Den personliga servicen och dess pÄverkan pÄ kunden

Det senaste Ärhundradet har konsumtionen vÀxt och det handlas mer Àn vad mÀnniskan behöver för sina grundlÀggande behov. DÄ det finns fler företag som erbjuder samma sorts varor och tjÀnster leder detta till att det Àr mÄnga som konkurrerar om samma kunder. Det Àr dÄ viktigt att som butik kunna erbjuda nÄgot utöver det vanliga för att bli mer konkurrenskraftig. Ett sÀtt kan vara att erbjuda kunden en god personlig service som enligt mÄnga marknadsförare kommer att bli ett mer betydelsefullt konkurrensmedel i framtiden. Grunden till bra personlig service Àr att sÀljaren sÀtter kunden i fokus och utgÄr ifrÄn dennes önskemÄl och behov. Syftet med uppsatsen var att finna svar pÄ vÄr problemformulering som Àr hur stor pÄverkan den personliga servicen har pÄ kunden, vidare om det leder till en lÄngvarig kundrelation.  Med denna uppsats vill vi att butikspersonal ska fÄ en ökad förstÄelse för vad kunden efterfrÄgar gÀllande personlig service, vilket Àven kan stÀrka butikens stÀllning gentemot konkurrenter.

En dubbel utsatthet : En kvalitativ studie om invandrarförÀldrar som har barn med funktionsnedsÀttningar och personlig assistans

Studien syftar till att undersöka upplevelser av hur situationen för invandrarförÀldrar med funktionsnedsatta barn som har personlig assistans ser ut i Sverige. Studien undersöker Àven hur det svenska hjÀlpsystemet upplevs genom att belysa aspekter som synen pÄ funktionsnedsÀttningar, mötet med myndigheter samt konsekvenser av personlig assistans och assistansbolagens roll. Studien har genomförts genom en kvalitativ metod dÀr intervjuer har gjorts med förÀldrar, handlÀggare och assistansbolagsföretrÀdare dÀr fokus legat pÄ informanternas upplevelser. Resultatet har genom en intersektionell analys samt begreppen exkludering och inkludering visat att invandrare kan ha svÄrare att tillvarata sina medborgerliga rÀttigheter pÄ grund av bristande kunskap om det svenska hjÀlpsystemet samt bristande sprÄkkunskaper. Studien visar Àven att det kan innebÀra en dubbel utsatthet att vara invandrare i kombination med att ha ett eller flera funktionsnedsatta barn, dÄ det kan förstÀrka varandra och leda till en Àn mer komplex situation.

Privacy Policy : Att skapa förtroende för en uppkopplad vÀrld

Förtroende har sitt ursprung i trygghet och sÀkerhet. För att lÀmna ifrÄn sig personlig information krÀvs att man kÀnner förtroende och sÄledes Àven trygghet och sÀkerhet. TillgÄng till personlig information Àr en viktig konkurrensfördel för ett företag. Samtidigt utgör den personliga informationen ett problem eftersom mÄnga kunder kÀnner en oro att lÀmna ifrÄn sig denna. Oron beror pÄ osÀkerhet om vad som kan hÀnda med den information man lÀmnar, denna oro kan i sin tur leda till brist pÄ förtroende.

Riktlinjer för basal och personlig hygien

Den viktigaste ÄtgÀrden för att förhindra uppkomst av vÄrdrelaterade infektioner Àr att tillÀmpa de riktlinjer som finns att tillgÄ för basal och personlig hygien. Syftet med studien var att undersöka hur dessa riktlinjer efterföljdes av vÄrdpersonal vid tvÄ kirurgiska avdelningar samt om information eller utbildning betrÀffande riktlinjerna erhÄllits. Detta har undersökts genom observationer vilka dokumenterades med fÀltanteckningar. Materialet frÄn fÀltanteckningarna analyserades med innehÄllsanalys. För att fÄ svar pÄ frÄgan om information eller utbildning om riktlinjerna erhÄllits ombads deltagarna besvara en enkÀt.

"...dÄ kliver jag ur assistentrollen och blir MAMMA" : En kvalitativ studie av förÀldrars upplevelse av att arbeta som personlig assistent till sina barn

Personlig assistans Àr en insats som syftar till att ge funktionshindrade mÀnniskor möjlighet att leva ett sÄ sjÀlvstÀndigt liv som möjligt. NÀr personlig assistans ges till barn ska assistansen bÄde möjliggöra barnets sjÀlvbestÀmmande och frigörelse och ge förÀldrarna möjlighet till avlösning. Familjen ska ocksÄ kunna genomföra aktiviteter som barnet inte deltar i. I mÄnga fall vÀljer förÀldrarna att sjÀlva bli personlig assistent för sitt barn. I studien har fyra förÀldrar intervjuats om sin syn pÄ förÀldrarollen i förhÄllande till sin roll som personlig assistent till sitt barn. Studiens syfte Àr att undersöka hur förÀldrar som Àr personliga assistenter till sina barn sjÀlva uppfattar rollerna och hur de anvÀnder dem i familjens vardagsliv. Studien Àr kvalitativ med hermeneutisk ansats och i analysen anvÀnds Goffmans dramaturgiska rollperspektiv, Foucaults relationella maktbegrepp och begreppet empowerment. Resultatet visar att förÀldrarna inte avgrÀnsar rollerna utan upplever sig som en förÀlder som utför assistansuppgifter.

InifrÄn eller utifrÄn? : en studie av motivation och ledarskap inom Nordea

Nordea beskriver i sina mÄl att de strÀvar aktivt efter att ha högt motiverade medarbetare. FrÄgan Àr vad det Àr som motiverar medarbetare? Inom Nordea Àr de tvÄ vanligaste yrkesgrupperna personlig bankman och placeringsspecialsist. En stor skillnad finns mellan de tvÄ eftersom personlig bankman erhÄller mÄnadslön medan placeringsspecialister fÄr en mÄnadslön och en prestationsbaserad lön. Syftet med denna uppsats Àr att studera vad medarbetare sjÀlva uppfattar som motiverande respektive demotiverande.

Vilka orsaker gör att individer vÀljer att anlita en personlig trÀnare? : UtifrÄn ett personligt trÀnareperspektiv

Vi vet att fysik aktivitet har positiv effekt pÄ vÄr hÀlsa. Idag finns det ett yrkes grupp som har kunskap att kunna hjÀlpa oss individer att mÄ bra genom motion. Denna yrkesgrupp, de personliga trÀnarna, ska bland annat vÀgleda, inspirera och motivera oss individer i vÄr trÀning och fysiska utveckling. Enligt vÄra intervjuade personliga trÀnare har det blivit mer tillÄtet för oss ?vanliga? mÀnniskor att ha en personlig trÀnare, det Àr inte bara för stjÀrnor lÀngre.

Att ta in vÀrlden i klassrummet - Hur pÄverkas grundskoleelevens digitala kompetens av en personlig bÀrbar dator?

UtbildningsvĂ€sendet i Sverige gĂ„r alltmer mot ?framtidens lĂ€romiljö? vilket innebĂ€r att IT fĂ„r enmer framtrĂ€dande roll i undervisningen. Partille kommun har dĂ€rför utrustat 400 elever med en egenbĂ€rbar dator pĂ„ tre grundskolor i kommunen för att införa en mer IT-baserad lĂ€romiljö.Syftet med den hĂ€r studien var att undersöka hur grundskoleelevens digitala kompetens pĂ„verkas avatt ha en personlig bĂ€rbar dator i skolarbetet.För studien genomfördes en sex dagars observation pĂ„ skolorna Björndammen, Lexby och ÖjersjöBrunn. Dessutom genomfördes en enkĂ€tundersökning med 185 svar samt sex stycken intervjuermed elever frĂ„n de olika skolorna.Studien visade att elevens digitala kompetens pĂ„verkades positivt av att ha en egen dator iskolarbetet. Eleverna utvecklade bland annat sin digitala kompetens genom en ökad tillgĂ€nglighettill datorer och Internet, den undervisning och support som skolan tillhandahöll samt genomsamarbete och kommunikation.

?Att arbeta med sig sjÀlv som verktyg - en kvalitativ studie om sjÀlvreflektion i behandlingsrelationer inom socialt arbete?

Syftet Àr att undersöka, förstÄ och beskriva socialarbetares tankar om sjÀlvreflektion. Syftet gÄr attbryta ner i tvÄ frÄgestÀllningar;Hur resonerar socialarbetaren kring sjÀlvreflektion?Hur reflekterar socialarbetaren kring relationen mellan behandlare och klient?Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjun som datainsamlingsmetod. Sex intervjuer medverksamma socialarbetare som arbetar med lÀngre behandlingsrelationer har genomförts. Empirinhar analyserats utifrÄn tidigare forskning om sjÀlvreflektion och sjÀlvkÀnnedom, samt utifrÄnteoretiska utgÄngspunkter i systemteori och intersubjektivitetsteori.I resultatet framkommer socialarbetarnas tankar och erfarenheter kring sjÀlvreflektion i förhÄllandetill deras behandlingsarbete.

Ökad styrka i bĂ€ckenbottenmuskulaturen med hjĂ€lp av personlig trĂ€nare : En intervention och studie pĂ„ förstföderskor

Enligt WHO (1998) Àr urininkontinens "en vÀxande folkhÀlsosjukdom". En anledning kanvara den ökande vikten pÄ nyfödda barn. Med anledning av detta Àr syftet med denna uppsatsatt försöka pÄvisa positiva resultat pÄ den inre stabiliserande bÀckenbotten muskulaturen hosförstföderskor, med ett enkelt trÀningsprogram och betydelsen av nÀrvaron av en personligtrÀnare.I trÀningsprogrammet ingick olika typer och metoder av sÄ kallade knip övningar. MananvÀnde sig av en testgrupp och en kontrollgrupp. Testgruppen hade en egen personlig trÀnareoch trÀffades pÄ bestÀmda tider tvÄ gÄnger i veckan.

Sociometrisk status och arbetstilfredsstÀllelse : en kvantitativ studie av olika prediktorer för arbetstillfredsstÀllelse

Denna uppsats Àr en kvantitativ studie som haft som syfte att undersöka vad som bÀst predicerar arbetstillfredsstÀllelse. De variabler som har mÀtts som eventuella prediktorer Àr; sociometrisk status enligt sociometerteorin, socioekonomisk status, personlig kÀnsla av makt samt personlighetsdraget extraversion. Urvalet bestod av (N=128) deltagare som alla var anstÀllda av ett medelstort företag. Denna studie har utgÄtt frÄn en liknande studie The Local-Ladder Effect: Social Status and Subjective Well-Being (Anderson, Kraus, Galinsky & Keltner, 2012) som handlade om subjektivt vÀlbefinnande och sociometrisk status. ArbetstillfredsstÀllelse mÀttes enligt MSQ (Minnesota satisfaction questionnarie).

Etniska Bostadssegregation. Kan det förklaras av Göteborgs stads styrning av de allmÀnnyttiga bostadsbolagen.

Syfte Genom att undersöka hur rekryterare bedömer personlig kompetens vid rekrytering av personalvetare syftar uppsatsen till att bidra med ökad kunskap och förstÄelse för hur personlig kompetens bedöms och vilka tÀnkbara konsekvenser dylika bedömningar kan leda till.Teori/Tidigare forskning Den teoretiska utgÄngspunkten tas i teori kring kompetens och rekrytering i allmÀnhet och forskning kring bedömning i synnerhet. Fokus lÀggs pÄ utmaningar och konsekvenser av bedömning av personlig kompetens.Metod Ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt tillÀmpades och empirin insamlades i huvudsak genom semistrukturerade intervjuer med rekryterare. Genom fÀrgkodning kategoriserades resultatet och analyserades och diskuterades utifrÄn teori och forskning.Resultat Studien visar att sÄvÀl personlig som formell kompetens vÀrdesÀtts i rekryteringsprocessen. NÀr de formella kompetenserna visat sig uppfyllda flyttas fokus mot kandidaternas personliga kompetens. Vid bedömningen anvÀnds i huvudsak traditionella urvalsinstrument sÄsom granskning av CV och betyg, anstÀllningsintervju, olika typer av tester samt referenstagning.

FörÀldraansvar inom personlig assistans : Hur bedöms det av domstol?

Uppsatsen har klarlagt förÀlderns ansvar enligt 6 kap. 2 § FB samt barnets rÀtt till personlig assistans enligt LSS och SFB. I uppsatsen har Àven undersökts hur begreppet förÀldraansvar vÀrderats av domstolen nÀr barn har en funktionsnedsÀttning. Uppsatsen bestÄr av en deskriptiv del dÀr gÀllande rÀtt har utretts. DÀrefter följer en undersökning av domar frÄn kammarrÀtten och Högsta förvaltningsdomstolen.

Betydelsen av personlig kundservice : Finns det skillnader i förhÄllande till butikschefens uppfattning om kundens förvÀntningar och vad kunden har för förvÀntningar av personlig kundservice? Finns det skillnader mellan kundens förvÀntningar och den fakti

Vi kan alla lÀsa i media att det blir större utbud av butiker och varor pÄ marknaden och det bÄde pratas och skrivs om hur kraven ökar hos kunderna och att kunder krÀver mer av personlig kundservice Àn förut, nÀr de Àr i butikerna och ska handla. DÀrför mÄste varje butik med butikschef och anstÀllda göra nÄgot utöver den dagliga försÀljningen, för att locka till sig kunder men ocksÄ för att försöka behÄlla de befintliga kunderna. I dagens lÀge dÄ konkurrensen hÄrdnar i butikerna har vi valt att ta upp i denna uppsats, vikten av personlig kundservice i en butik. Vi har besökt de olika butikerna för att undersöka skillnader mellan kunders förvÀntningar och den faktiska upplevelsen i butiken, men Àven i förhÄllande till butikschefens uppfattning om kundens förvÀntningar och vad butiken levererar av personlig kundservice. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva sambandet mellan det som butikscheferna uppfattar som personlig kundservice i deras butik, och vilka förvÀntningar och faktiska upplevelser, kunderna har pÄ personlig kundservice i butiken.

Mamma, pappa, barn och personlig assistent : en undersökning om fyra förÀldrars upplevelser av att leva med personlig assistans till sina barn

The purpose with this study was to investigate how parents experience their situation in life, having personal assistance at home to support their small children with disabilities. Different areas were investigated. What made them apply for personal assistance? How does the support affect the family and their parenthood? What would it mean if their children would not have personal assistance? The study was made using a qualitative method and the material was gathered through interviews. A combination of symbolic interactionism and system theory were used as theoretical perspectives.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->