Sök:

Sökresultat:

1682 Uppsatser om Personlig säkerhet - Sida 3 av 113

Vem Àr jag? : - En kvantitativ studie om tonÄrstjejers identitet och kroppsuppfattning.

Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tonĂ„rsflickans identitet och kroppsuppfattningen. Även roller i kompisgruppen kommer att tas upp och dĂ„ framförallt rollen som den tyste i gruppen. Genom en enkĂ€tstudie undersöktes 37 elever frĂ„n högstadiet och 68 elever frĂ„n gymnasiet. Sambandet mellan positiv personlig identitet och en normal kroppsuppfattning undersöktes. Resultatet visade att personer med positiv (M=1,20, SD=0,41) eller neutral (M=1,15,SD=0,36) personlig identitet hade en bra kroppsuppfattning medanpersoner med negativ (M=1,55, SD=0,51) personlig identitet hade en mindre bra kroppsuppfattning.

Riskidentifiering inom elektronisk kommunikation i Hallands lÀn : Vilka hot föreligger den elektroniska kommunikationen och vilka risker innebÀr det?

Den elektroniska kommunikationen a?r idag en stor och viktig del i vardagen, da?rfo?r beslutade sig La?nsstyrelsen i Hallands la?n fo?r att starta ett projekt da?r de i ett samarbete med Ho?gskolan i Halmstad skulle utfo?ra en fullsta?ndig risk- och sa?rbarhetsanalys inom sektorn elektronisk kommunikation, tillsammans med kommunerna och regionen i Hallands la?n. Som en fo?rsta del i en risk- och sa?rbarhetsanalys, ma?ste en riskidentifiering go?ras och det a?r det som a?r syftet med rapporten. Resultatdelen i rapporten bygger pa? en sammansta?llning av svar fra?n intervjuer med ansta?llda inom kommunerna och Region Halland.Riskerna som fo?ranletts av de identifierade hoten a?r relativt ma?nga och a?r av olika form och allvarlighetsgrad.

Personlig service i köp- och sÀljprocessen

Utöver de varor en modebutik erbjuder kunden Àr personlig service en viktig del av erbjudandet. En ökad konkurrens mellan företag krÀver att de utvecklar sig inom personlig service för att kunna skilja sig frÄn konkurrenterna. Butikens personal bör ha rÀtt kompetens och vara sÀljinriktade för att klara av uppgiften att svara pÄ kundens förvÀntningar gÀllande personlig service. Genom att fokusera pÄ att leverera rÀtt servicekvalitet i kundens köpprocess kan lojala kunder skapas. Det Àr viktigt att all personal Àr medvetna om företagets servicepolicy dÄ det Àr en grund för att kunna upprÀtthÄlla och utveckla en god servicekvalitet.

Personlig assistans - Insatsen, yrket och utbildningskraven

Syftet med vÄrt examensarbete Àr undersöka generella utbildningskrav pÄ personliga assistenter. Vi vill ocksÄ fÄ en ökad förstÄelse för hur assistenternas arbetsförhÄllanden ser ut i relation till deras yrkesroll. Vi Àr intresserade av att undersöka vilken typ av forskning som finns pÄ Àmnet och vad lagen, statliga rapporter, myndighetsdokument och andra personer som Àr berörda av Àmnet framför. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀndes en litteraturstudie och genom innehÄllsanalys och sekundÀranalys jÀmför vi de olika Äsikterna som framförs i materialet. Vi har med hjÀlp av vÄr litteraturstudie möjlighet besvara följande frÄgestÀllningar; Vad ligger till grund för utformningen av personlig assistans och vad styr insatserna? Hur ser utbildningskraven ut pÄ personliga assistenter? Finns det behov av utbildning, och i sÄ fall vad för utbildning? samt Hur ser de personliga assistenternas arbetsuppgifter och arbetsförhÄllanden ut? Teorierna vi utgÄr ifrÄn Àr: empowerment, paternalism, professionsteorier samt begreppen kunskap och kompetens.

"Det ger en sÄdan positiv kÀnsla, att nÄgon visar en sÄdan glÀdje och omsorg om en..." : En kartlÀggning av hundÀgarens personliga vinst av att ha hund.

I Sverige finns drygt en miljon hundar, vilket ger siffran en hund i vart femte hushÄll. FrÀmsta syftet med föreliggande studie Àr att se vad som Àr den positivt verksamma kÀrnan i umgÀnget mellan mÀnniska och hund, utifrÄn vad hundÀgare subjektivt berÀttar. Enligt Grounded Theory analyserades sex djupintervjuer. Resultaten visar framförallt en Personlig vinst för den enskilde hundÀgaren i umgÀnget med sin hund. Den Personliga vinsten bestÄr av de sex delvinsterna SÀkerhet, Kamratskap, Kunskap, Aktivitet, Socialt och HÀlsa.

Att tillfredsstÀlla behov med personlig assistans ur ett Self-Determination Theory-perspektiv

Personlig assistans Àr en insats inom Lagen om Stöd och Service (LSS) och en del av det samhÀllssystem som syftar till att tillgodose vÄra mÀnskliga rÀttigheter. De mÀnskliga rÀttigheterna speglar olika mÀnskliga behov och inskrÀnkningar av dessa leder till att behoven inte kan tillgodoses. För att en individ ska utvecklas, nÄ sin fulla potential och uppleva vÀlbefinnande Àr det avgörande att individens behov tillgodoses. Insatsen personlig assistans Àr en del av samhÀllets initiativ för att överbrygga de funktionshinder en individ kan uppleva med grund i de handikappolitiska vÀrdena om bland annat delaktighet och sjÀlvbestÀmmande. I detta examensarbete fokuseras pÄ dem som fÄr personlig assistans genom LuleÄ kommuns försorg, och Àr en kvantitativ inventering av tillfredsstÀllelsen av de grundlÀggande behoven autonomi, kompetens och samhörighet, samt upplevelser av delaktighet och vÀlbefinnande.

Ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer

Ambulanssjuksköterskor stÀlls ofta inför möten med nÀrstÄende, samtidigt som de ska ta hand om en akut, svÄrt sjuk person. Syftet med studien var att beskriva ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer. Sex ambulanssjuksköterskor frÄn tre ambulansenheter i norra Sverige intervjuades med öppna frÄgor. Intervjuerna analyserades som text med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: Personlig kunskap, insikt och erfarenhet, mötas i stimulerande anda, stödjande möten, frustration och otillrÀcklighet samt bearbeta och avsluta mötet mentalt.

Ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer

Ambulanssjuksköterskor stÀlls ofta inför möten med nÀrstÄende, samtidigt som de ska ta hand om en akut, svÄrt sjuk person. Syftet med studien var att beskriva ambulanssjuksköterskors upplevelser av möten med nÀrstÄende i prehospitala situationer. Sex ambulanssjuksköterskor frÄn tre ambulansenheter i norra Sverige intervjuades med öppna frÄgor. Intervjuerna analyserades som text med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: Personlig kunskap, insikt och erfarenhet, mötas i stimulerande anda, stödjande möten, frustration och otillrÀcklighet samt bearbeta och avsluta mötet mentalt.

Personlig integritet pÄ arbetsplatsen : En sociologisk studie om övervakning av de anstÀllda pÄ den kommunala arbetsplatsen

Personlig integritet och övervakning Àr nÄgot som starkt berör vÄra arbetsplatser idag. Vi pÄverkas av den stÀndiga och kraftfulla teknikutvecklingen och vÄr personliga integritet berörs. Tanken med denna uppsats Àr att belysa personlig integritet och övervakning via Internet och e-post pÄ en kommunal arbetsplats. Jag anvÀnder mig av den hermeneutiska ansatsen och dÀr jag ser till mina fem respondenters tolkning och förstÄelsehorisont. Dessutom ser jag till min egen tolkning som jag har anvÀnt mig av vid bearbetningen av intervjumaterialet.

Den personliga servicen och dess pÄverkan pÄ kunden

Det senaste Ärhundradet har konsumtionen vÀxt och det handlas mer Àn vad mÀnniskan behöver för sina grundlÀggande behov. DÄ det finns fler företag som erbjuder samma sorts varor och tjÀnster leder detta till att det Àr mÄnga som konkurrerar om samma kunder. Det Àr dÄ viktigt att som butik kunna erbjuda nÄgot utöver det vanliga för att bli mer konkurrenskraftig. Ett sÀtt kan vara att erbjuda kunden en god personlig service som enligt mÄnga marknadsförare kommer att bli ett mer betydelsefullt konkurrensmedel i framtiden. Grunden till bra personlig service Àr att sÀljaren sÀtter kunden i fokus och utgÄr ifrÄn dennes önskemÄl och behov. Syftet med uppsatsen var att finna svar pÄ vÄr problemformulering som Àr hur stor pÄverkan den personliga servicen har pÄ kunden, vidare om det leder till en lÄngvarig kundrelation.  Med denna uppsats vill vi att butikspersonal ska fÄ en ökad förstÄelse för vad kunden efterfrÄgar gÀllande personlig service, vilket Àven kan stÀrka butikens stÀllning gentemot konkurrenter.

En dubbel utsatthet : En kvalitativ studie om invandrarförÀldrar som har barn med funktionsnedsÀttningar och personlig assistans

Studien syftar till att undersöka upplevelser av hur situationen för invandrarförÀldrar med funktionsnedsatta barn som har personlig assistans ser ut i Sverige. Studien undersöker Àven hur det svenska hjÀlpsystemet upplevs genom att belysa aspekter som synen pÄ funktionsnedsÀttningar, mötet med myndigheter samt konsekvenser av personlig assistans och assistansbolagens roll. Studien har genomförts genom en kvalitativ metod dÀr intervjuer har gjorts med förÀldrar, handlÀggare och assistansbolagsföretrÀdare dÀr fokus legat pÄ informanternas upplevelser. Resultatet har genom en intersektionell analys samt begreppen exkludering och inkludering visat att invandrare kan ha svÄrare att tillvarata sina medborgerliga rÀttigheter pÄ grund av bristande kunskap om det svenska hjÀlpsystemet samt bristande sprÄkkunskaper. Studien visar Àven att det kan innebÀra en dubbel utsatthet att vara invandrare i kombination med att ha ett eller flera funktionsnedsatta barn, dÄ det kan förstÀrka varandra och leda till en Àn mer komplex situation.

Konstruktion och penetrationstestning av VoIP-system

VoIP-system inom fo?retag blir mer vanligt. Sa?kerheten bo?r da? beaktas fo?r att undvika hot som riskerar konfidentialitet, integritet och tillga?nglighet. Denna rapport visar resultat fra?n tva? olika VoIP-systems sa?kerhet med hja?lp av praktiska penetrationstestscenarion i labbmiljo?.

Privacy Policy : Att skapa förtroende för en uppkopplad vÀrld

Förtroende har sitt ursprung i trygghet och sÀkerhet. För att lÀmna ifrÄn sig personlig information krÀvs att man kÀnner förtroende och sÄledes Àven trygghet och sÀkerhet. TillgÄng till personlig information Àr en viktig konkurrensfördel för ett företag. Samtidigt utgör den personliga informationen ett problem eftersom mÄnga kunder kÀnner en oro att lÀmna ifrÄn sig denna. Oron beror pÄ osÀkerhet om vad som kan hÀnda med den information man lÀmnar, denna oro kan i sin tur leda till brist pÄ förtroende.

Riktlinjer för basal och personlig hygien

Den viktigaste ÄtgÀrden för att förhindra uppkomst av vÄrdrelaterade infektioner Àr att tillÀmpa de riktlinjer som finns att tillgÄ för basal och personlig hygien. Syftet med studien var att undersöka hur dessa riktlinjer efterföljdes av vÄrdpersonal vid tvÄ kirurgiska avdelningar samt om information eller utbildning betrÀffande riktlinjerna erhÄllits. Detta har undersökts genom observationer vilka dokumenterades med fÀltanteckningar. Materialet frÄn fÀltanteckningarna analyserades med innehÄllsanalys. För att fÄ svar pÄ frÄgan om information eller utbildning om riktlinjerna erhÄllits ombads deltagarna besvara en enkÀt.

Dokumentation av sÄr och dess betydelse för patienten

BakgrundSa?r a?r en stor angela?genhet inom den svenska sjukva?rden och orsakar fo?rla?ngda va?rdtider och o?kade kostnader. Dokumentation a?r ett viktigt verktyg fo?r att skapa och uppra?ttha?lla sa?va?l kontinuitet som patientsa?kerhet och kan vid brister orsaka negativa konsekvenser fo?r ba?de patient och va?rdpersonal.SyfteSyftet var att beskriva sjuksko?terskors erfarenheter av att dokumentera sa?r och hur dokumentationen pa?verkar patienten.MetodMot bakgrund av syftet valdes kvalitativ intervjustudie som metod. Totalt utfo?rdes a?tta semistrukturerade intervjuer med sjuksko?terskor fra?n tre olika avdelningar pa? ett storsjukhus i Stockholm.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->