Sök:

"Det ger en sådan positiv känsla, att någon visar en sådan glädje och omsorg om en..."

En kartläggning av hundägarens personliga vinst av att ha hund.


I Sverige finns drygt en miljon hundar, vilket ger siffran en hund i vart femte hushåll. Främsta syftet med föreliggande studie är att se vad som är den positivt verksamma kärnan i umgänget mellan människa och hund, utifrån vad hundägare subjektivt berättar. Enligt Grounded Theory analyserades sex djupintervjuer. Resultaten visar framförallt en Personlig vinst för den enskilde hundägaren i umgänget med sin hund. Den Personliga vinsten består av de sex delvinsterna Säkerhet, Kamratskap, Kunskap, Aktivitet, Socialt och Hälsa. En slutsats är att hunden påverkar hundägaren på ett positivt sätt, eftersom den ger en personlig vinst i form av tillfredsställelse av många av människans grundläggande behov.

Författare

Viveca Löwdahl

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..