Sök:

Sökresultat:

6928 Uppsatser om Personal transport - Sida 31 av 462

En svensk studie av förberedelser av chefer inför en HR-transformaton

Vi har studerat hur chefer har förberetts inför en störreomorganisation av HR-funktionen hos ett företag. Studien innefattade chefer medunderställd personal ur linje och stab och baserades på 19 semistruktureradeintervjuer med chefer, samt 2 semistrukturerade intervjuer med HR-personal, somutvecklat och ansvarat för omorganisationens struktur. Det insamlade materialet avkvalitativ art tolkades och analyserades med hjälp av en svarsmatris. Vi kom framtill att förberedelserna var avsedda att omfatta samtliga chefer med underställdpersonal på Bolaget, och att de var såväl omfattande som av god kvalitet. Debestod av både skriftlig som muntlig information.

Brandväggar ur hemanvändarens perspektiv

Det huvudsakliga syftet med denna rapport var att undersöka några av marknadens brandväggsprogram som kunde tänkas vara lämpliga för vår målgrupp, det vill säga en hemanvändare. Detta eftersom det idag inte finns någon lättillgänglig information inom detta område. I sökandet av brandväggsprogram fann vi en uppsjö av olika typer av brandväggar och därför har denna undersökning avgränsats till endast fyra brandväggsprogram, nämligen Norton Personal Firewall, Sygate Personal Firewall, Tiny Personal Firewall samt Zone Alarm. Denna avgränsning gjordes genom att välja ut de som experter inom området utvärderat och har ansett vara de som är säkerhetsmässigt bäst på marknaden. Undersökningsgruppen bestod av 28 testare som passade in i vår definition av en hemanvändare.

Vad är kvalitet i förskolan? : Intervjuundersökning av hur förskolans personal beskriver sin uppfattning av kvalitetsbegreppet

Denna uppsats är ett examensarbete baserad på en intervjuundersökning om hur personal i förskolan uppfattar kvaliteten i barnomsorgen. Vi har intervjuat 8 barnskötare och 8 förskollärare, som vid intervjutillfällena arbetade i flera olika kommuner och vid olika arbetsplatser. Med åtta frågor försökte vi att få svar på våra frågeställningar.Huvudsyftet med denna undersökning är således att få klarhet i hur personalen upplever kvalitetsbegreppet i förskolan. Metoden för uppsatsen är kvalitativ och intervjufrågorna har givit möjlighet till fördjupning i frågorna och uppföljning under samtalets gång.Vid sammanställningen av svaren ser vi att vi fått nästan identiska svar från de båda yrkesgrupperna. Detta gör att man kan hävda att skillnaderna i kvalitetsuppfattning inte är så stor mellan yrkesgrupperna.

Undervisningens betydelse för elevens motivation

Syftet med studien var att ge en förståelse för undervisningens betydelse för elevens motivation i kärnämnet engelska vid fordonsprogrammet. För att besvara syftet genomfördes en kvalitativ semistrukturerad intervju med sex gymnasieelever vid fordonsprogrammets gren transport. Resultatet visade att eleverna upplevde ämnet i sig både tråkigt och svårt, speciellt grammatiken. Det eleverna upplevde som motiverande var delaktighet, när de fick vara med att bestämma om till exempel arbetsformer. Vidare ansåg eleverna att även den tekniska engelskan var mycket motiverande, något de gärna ville ha mer av..

Ursäkta, arbetar du här? : Sambandet mellan motivation och service i detaljhandelsföretag

I och med den ökade konkurrensen och den strukturomvandling som idag råder på marknaden söker detaljhandelsföretag ständigt medel för att effektivisera och förbättra sin verksamhet och dess lönsamhet. Ett sätt som flera forskare anser vara det optimala verktyget för att höja sin lönsamhet på, är att ge kunderna en bättre service och på så sätt även skapa sig lojala och trogna kunder. En forskare som gör anspråk på detta och som även har skapat en modell av detta fenomen är Mark Stevens (2002). Denna modell utgår från att en motiverad och tillfredställd personal ger kunderna en bättre service och den förbättrade servicen ger i sin tur fler nöjda och lojala kunder. Lojala kunder skall enligt service-vinst-kedjan även till sist generera en högre lönsamhet och tillväxt.

Interaktiv patientportal : Generisk webblösning med tillämpning inom överviktsenheten

This report addresses the growing need to adapt the medical healthcare to the new possibilities that can be accomplished by incorporating a web aspect to the personal treatment plans of patients. It describes what implementations that need to be considered in order to successfully convert to a partially web-based treatment.The report also reflects the potential economical gain that can be made by keeping the communication between the patient and the doctor frequent. It also takes into account the personal gain to the patient by increased feedback and easier ways to communicate with their attending physician and thereby increasing the quality of their healthcare and service.The construction of a prototype of the system required is also included in the report as a description of construction and functionality of the prototype along with results and estimated outcome..

ATT BYGGA OCH ÖVERFÖRA VARUMÄRKEN TILL INTERNET - En kvalitativ fallstudie av Getinge Infection Control och von Braun Sports Cars

Title: To build and transport brands to the Internet ? A qualitative case study of Getinge Infection Control and von Braun Sports Cars. Seminar date: 2009-06-09. Course/ subject: FÖ6016, Degree Project Undergraduate level, 15 University Credits Points (ECTS). Authors: Kristoffer Eriksson and Erik Kaplar.

GAP i efterfrågan : En undersökning om efterfrågan på miljövänliga transporter

Purpose: Corporations today see a greater responsibility towards society regarding the environmental impact of their actions, using available transportation options that are more eco-friendly can reduce this impact significantly. Martinsen and Björklund (2012) identifies a set of gaps between supply and demand of green logistics services. This paper aims to address what it is that affects the demand for these alternative solutions and what could be done to increase the usage of them, thereby decreasing this gap.Design/methodology/approach: A quantitative study with six Logistics Service Providers (LSP) and 24 companies that purchase transportation services, all operating in Sweden. Data is collected through semi-structured telephone interviews with people responsible for the purchasing of transports as well as key account managers within the service providing companies.Findings: Just as the LSP?s interviewed in this paper thought, the main focus of the transport buying companies are the costs.

  Barn- och fritidsprogrammet VS Vård- och omsorgsprogrammet :   Vilket program skall en blivande LSS ? boende arbetare välja?

 Det finns vissa beröringspunkter mellan Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet. Likheterna är övervägande och skillnaderna små mellan Barn- och fritidsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet. Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram.Branschen anser att en nyanställd personal bör ha med den personliga lämpligheten samt någon form av relevant utbildning. En person som arbetar inom LSS-boendet bör kunna hantera människor samt ha ett handikappmedvetande samt besitta en stor öppenhet för att vilja lära sig..

Att attrahera kompetens : vilka dimensioner av anseende är viktiga för att företag ska attrahera kompetens

Att attrahera kompetent personal a?r mycket avgo?rande fo?r att fo?retag ska prestera va?l i framtiden, och fo?r att lyckas med detta a?r det viktigt att fo?retag har ett bra anseende. Anseende a?r dock en komplex tillga?ng och besta?r av flera dimensioner. Syftet med denna uppsats a?r att ta reda pa? vilka dimensioner av anseende som a?r viktigast fo?r att attrahera kompetent personal.

Vem kliar min rygg? : En studie av företagares uppfattning om personliga nätverk

AbstractPeople and organizations that network with one another have during the past decades, at a larger extent than before, replaced classical hierarchies. These networks have become increasingly important, as the globalisation has amplified the pressure for focused and flexibleorganizations. There is a risk of restraining the inventiveness of the firm and force customers and suppliers into cooperation by a too great commitment and dedication to the network. There are two sides to every penny, positive and negative aspects of networking.Concerning the negative approach to networking, there is relatively little theory present. The theory is regarded an emerging theory.

Kontoret; En framgångsfaktor : En utredning om kontorets påverkan på personal samt förslag på hur TM-Konsults kontor i Härnösand kan göras till en bättre arbetsplats

TM-konsult är ett Norrlandsbaserat projekteringsföretag som verkar inom samtliga discipliner i tidiga skeden, projektering och projektledning. För att verka som ett konkurrenskraftigt företag inom projektering i Sverige krävs en rad ingredienser. Några av dessa är moderna arbetsmetoder, moderna verktyg och kompetent personal. TM-konsults kontor i Härnösand är företagets sydligaste säte och det kontor som konkurrerar om jobben i närområdet och Stockholmsregionen. Kontoret är ur en strategisk synpunkt viktigt för företaget.

Immobilisering av extremitetsfrakturer inom ambulanssjukvård : Ett pilotprojekt med SAM-splint

Within the ambulance care in Uppsala County a vacuum splint is used to immobilize fractures on extremities. The research available on which method of immobilizing to prefer during pre-hospital treatment is limited. The purpose of this pilot study was to examine the perceptions of the ambulance personal in Uppsala County on the issue of usability of SAM-splint and vacuum splint when immobilizing extremities. The project was also aimed at researching if SAM-splint could be seen as an alternative or a complement to vacuum splint, and to get an apprehension on any evident differences in patients? perceived pain when treated with the two different approaches. A descriptive comparative study was carried out. All patients, regardless of age and sex, with the need of immobilizing supposed fractures, were included.  Patients with suspected femur fracture, collum fracture, or where pre-hospital care was not possible or in question, was excluded.

Utvecklingssamtal som metod för att implementera mål och strategier i företag: vid CSN och Radiotjänst i Kiruna AB

Dagens snabba utveckling och förändringstakt har resulterat i att företag har fått ett ökat behov av att styra och leda personal och deras kompetens. Organisationer och företag har alltid styrt och utvecklat sin personal på ett mer eller mindre utvecklat sätt. Förändringar inom både organisationer och i samhället i stort har gjort att behovet av att styra och leda personal har ökat med åren. Därför är det i dag viktigt att varje medarbetare inte bara kan sina arbetsuppgifter utan också förstår varför man utför dom. Det är även viktigt att ledaren förstår vardagen för medarbetaren för att de uppsatta målen ska uppnås.

Valuing Green: A Qualitative Study on the Priorities of Values, Personal Norms and Identity for Green Consumer Products

The purpose of this thesis is to contribute to a further understanding of the complexity in green consumer behaviour by examining how and why individuals priorities values, personal norms and identity in green consumer behaviour. The thesis employs a qualitative approach with an abductive strategy. The empirical data was produced through in-depth interviews with green consumers. Based upon the empirical findings and theoretical concepts, a conceptual model was introduced to illustrate how consumers prioritise between several values when assessing green products. The prioritisation is dependent on internalised values as well as the product function and the need that the consumer seeks fulfilled.

<- Föregående sida 31 Nästa sida ->