Utvecklingssamtal som metod för att implementera mål och strategier i företag
vid CSN och Radiotjänst i Kiruna AB
Dagens snabba utveckling och förändringstakt har resulterat i att företag har fått ett ökat behov av att styra och leda personal och deras kompetens. Organisationer och företag har alltid styrt och utvecklat sin personal på ett mer eller mindre utvecklat sätt. Förändringar inom både organisationer och i samhället i stort har gjort att behovet av att styra och leda personal har ökat med åren. Därför är det i dag viktigt att varje medarbetare inte bara kan sina arbetsuppgifter utan också förstår varför man utför dom. Det är även viktigt att ledaren förstår vardagen för medarbetaren för att de uppsatta målen ska uppnås. Utvecklingssamtalet kan vara ett medel för företaget att implementera företagets mål, strategier och handlingsplan. Syftet med min uppsats har varit att göra en undersökning av hur företag använder utvecklingssamtalet som ett medel för att implementera företagens mål. Utvecklingssamtal betraktas idag som en självklarhet inom de flesta organisationer, men hur företag använder samtalet är olika. Jag kan i min fallstudie konstatera att de båda fallstudie företagen jag valt CSN och Radiotjänst i Kiruna AB, genomför utvecklingssamtal på ett strukturerat sätt.