Sökresultat:
16777 Uppsatser om Personal data - Sida 5 av 1119
Elevers upplevelser av stress
Syftet med detta arbete var att undersöka medvetenheten och lekens betydelse hos personal i förskolan och om det finns en samsyn mellan personal och rektorer om lekens betydelse. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om lekens betydelse för barns utveckling och den delen avslutas med en del om lek som en specialpedagogisk metod. Med hjälp av intervjuer av personal och rektorer har vi undersökt förskolepersonals medvetenhet om lekens betydelse samt om det finns en samsyn mellan personal och rektorer om lekens betydelse. Vi har även undersökt om det finns skillnader mellan olika kommuner. Sammanfattningsvis pekar resultatet av vår undersökning på att rektorns inställning och medvetenhet om lekens betydelse har stor betydelse för hur mycket leken diskuteras och medvetandegörs i personalgruppen..
Motivation för personal i omsorgsarbetet
Motiverad personal leder till arbetsglädje och ett bra resultat bland annat. Därför anses det numera viktigt med motiverad personal. Syftet med min uppsats är att analysera vilken betydelse motivationsfaktorerna har för personal som arbetar i det nära omsorgsarbetet på äldreboenden. Mina intervjuer visade på att motivationsfaktorerna har en betydelse för personalen. Informanterna är motiverade men vissa avvikande faktorer finns.
The Sims : En studie om skapandet av karaktärer ur ett genusperspektiv
Todays gaming habits between women and men depends on the age range. Both sexes are playing but how do they create a character when they have free hands? Are there any differences from a gender perspective? The main purpose is to answer the question: How does women and men create characters in the computergame The Sims? By looking at the result of four women and four mens created character and then interviewing them for profound information, we have received data to answer those questions for our study. Data has shown that the men were less personal when they created a character, used more imagination and took less time to create the character. The majority of the women created themselfs or part of themselfs and took more time on details..
Valuing Green: A Qualitative Study on the Priorities of Values, Personal Norms and Identity for Green Consumer Products
The purpose of this thesis is to contribute to a further understanding of the complexity in green consumer behaviour by examining how and why individuals priorities values, personal norms and identity in green consumer behaviour. The thesis employs a qualitative approach with an abductive strategy. The empirical data was produced through in-depth interviews with green consumers. Based upon the empirical findings and theoretical concepts, a conceptual model was introduced to illustrate how consumers prioritise between several values when assessing green products. The prioritisation is dependent on internalised values as well as the product function and the need that the consumer seeks fulfilled.
Motivation och välbefinnande på arbetsplatsen : En studie kring hur rektorer i kommunala grundskolan uppfattar att de motiverar sin personal och skapar välbefinnande på arbetsplatsen.
Bakgrund: Forskning pa?visar pa? skolor som arbetsplats en o?kad stressniva? och minskat va?lbefinnande. Fokus i denna studie var utifra?n detta att underso?ka hur rektorn i sin ledarrollresonerade kring motivation och personalens va?lbefinnande pa? arbetsplatsen ur ett salutogent perspektiv samt att se om rektorns fo?rsta?else av dessa begrepp ansa?gs vara ett redskap i den kommunala grundskolan fo?r att utveckla sin personal.Syfte: Studien utforskade hur rektorer i kommunala grundskolan uppfattade att de motiverade sin personal och skapade va?lbefinnande pa? arbetsplatsen.Metod: Elva kvalitativa intervjuer med rektorer gjordes. Data analyserades genom en kvalitativ inneha?llsanalys.
Digitalt utbildningshjälpmedel : Interaktiv karta för utvärdering av militära övningar
Precis som titeln avslöjar handlar rapporten om att utveckla ett system som kananvändas vid utvärdering av övningsmoment. Idag saknas ett liknande system somvara ett stöd för hemvärnets instruktörer vid utvärderingar som har till syfte att ökaförståelsen hos övande personal. Systemet består av en mobilapplikation och enwebbapplikation. Mobilapplikationen loggar hur en soldat har framryckt under ettövningsmoment och sedan sammanställs data från en eller flera mobilapplikationer ien webbapplikation där data visas på en interaktiv karta. Kartan ger möjlighet attstega sig igenom händelseförloppet.
" ... det är bara vår rädsla som hindrar oss." : - En kvalitativ studie kring hur personal i förskolan hanterar situationer då de misstänker att ett barn far illa
Syftet med denna studie är att undersöka hur personal i förskolan upplever och hanterar situationer då de misstänker att ett barn far illa. Därtill vill vi utreda hur väl förankrad anmälningsplikten är hos personal i förskolan, och vilken förståelse de har för de riktlinjer de har att följa. Orsaken till att vi valde detta ämne var för att vi själva ville få större kunskap kring hur dessa situationer bör hanteras.Uppsatsen grundades på en kvalitativ metod. Insamling av data gjordes genom semistrukturerade intervjuer med personal i tre förskolor där en rektor, en förskollärare samt en barnskötare deltog.Resultatet av vår studie visade att kännedomen om de riktlinjer som påverkar personalens handlande i förskolan är relativt dåligt förankrade i verksamheten. Vi fann inga aktuella handlingsplaner i förskolorna.
Möte med främling ur ett livsvärldsperpektiv
Dagens arbetsvillkor präglas av att vara föränderliga där idealet är flexibilitet. En följd av detta är att arbetsrelationerna tenderar att blir mer tillfälliga och ytliga. Tidigare forskning visar bl.a. att inhyrd personal upplever ett utanförskap och maktlöshet i sin arbetssituation, vilket belyser en ojämlikhet. Utifrån denna bakgrund syftar denna studie till att beskriva och förstå den ordinarie personalens upplevelse av möte med inhyrd personal på arbetsplatsen.
Lek i förskolan - barnskötares, pedagogers och rektorers medvetenhet om lekens betydelse
Syftet med detta arbete var att undersöka medvetenheten och lekens betydelse hos personal i förskolan och om det finns en samsyn mellan personal och rektorer om lekens betydelse. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om lekens betydelse för barns utveckling och den delen avslutas med en del om lek som en specialpedagogisk metod. Med hjälp av intervjuer av personal och rektorer har vi undersökt förskolepersonals medvetenhet om lekens betydelse samt om det finns en samsyn mellan personal och rektorer om lekens betydelse. Vi har även undersökt om det finns skillnader mellan olika kommuner. Sammanfattningsvis pekar resultatet av vår undersökning på att rektorns inställning och medvetenhet om lekens betydelse har stor betydelse för hur mycket leken diskuteras och medvetandegörs i personalgruppen..
?Sura medarbetare? Skicka dem på kurs!? : En studie om kompetensutveckling av personal i två medelstora företag
En studie om kompetensutveckling av personal i medelstora företag..
Kunskapsdelning - individens upplevelser av barriärer för kunskapsdelning
Syftet är att undersöka individers upplevelser av barriärer mot kunskapsdelning
inom organisationer som använder extern arbetskraft i jämförelse med
organisationer som ej använder extern arbetskraft.
I denna uppsats har en hermeneutisk ansats använts för att studera individers
upplevelser av barriärer mot kunskapsdelning. Respondenterna som deltagit i
studien var från fyra olika organisationer där två av organisationerna använde
sig av extern arbetskraft medan två endast använde sig av ordinarie personal.
Vi utförde både intervjuer och enkätundersökningar på organisationer med extern
personal och organisationer med bara ordinarie personal.
Resultatet från vår studie visar att de upplevda barriärerna mot
kunskapsdelning i vissa lägen skiljer sig åt mellan ordinarie- och extern
personal. Det har rått konsensus bland de studerade organisationerna om att
tidsbrist är den främsta barriären mot kunskapsdelning mellan ordinarie
personal och extern personal, vilket har visat sig främst bero på den externa
personalens korta anställning. Även bland ordinarie personal är det främst
tidsbrist som upplevs som den främsta barriären mot kunskapsdelning.
Vad har svenska företag för syn på sovande data och hur hanterar svenska företag sovande data med avseende på identifiering och lagring?
Alltför många organisationer har datalager innehållande stora mängder sovande data, det vill säga data som sällan eller aldrig används. Sovande data påverkar en organisations datalager negativt eftersom den försämrar datalagrets prestanda, kostar pengar i onödan och påverkar datalagrets infrastruktur negativt. Enligt Inmon, Glassey och Welch (1997) är det en mycket svår och komplex process att rensa ut sovande data ur sitt datalager. Administratören måste ha kunskap om vilka datatabeller i datalagret som används och vilka rader utav data som används för att kunna ta bort data från datalagret. Enligt Inmon m.fl.
Ett förlorat kulturarv? : Digitala personarkiv ? problem, lösningar och framtid
This thesis has focused on digital born personal archives; how they are different from analog paper archives and possible ways to overbridge these differences. It is also studied how archivists and librarians are dealing with digital archives, what they think about new proactive solutions when collecting private papers and collections and positive and negative effects with this way to work. The thesis is delimitated to only private collections and digital created material. It do not concern digitized material or electronic documents in government or business organizations.The challenges in digital curation and administration are discussed in aspect of the Records Continuum Model. The empirical material is also put in relation to research in Personal Information Management and identity theory.
Företags användning av konsulttjänster : En kvalitativ studie av motiv och orsaker bakom valet att hyra in personal
Under de senaste åren har bemanningsbranschen expanderat kraftigt, och idag är det vanligt att företag hyr in personal. I vår undersökning har vi försökt identifiera vilka motiv som ligger bakom detta, och utreda huruvida det finns någon skillnad i motiven med avseende på komplexiteten i uppdraget. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie av två företag, varav ett som hyr ut personal och ett som hyr in. De resultat vi har kommit fram till är att företag bland annat väljer att hyra in personal för att uppnå flexibilitet, få tillgång till temporär hjälp och spetskompetens, samt möjligheten att pröva en persons lämplighet innan anställning. Det har varit svårt att kartlägga någon definitiv koppling mellan motiven och uppdragets komplexitet, men vissa samband har kunnat urskiljas..
Call it motivation : En undersökning om motivation av personal på kundcenter
Den här uppsatsen handlar om motivation av personal på svenska storbankers kundcenter. Bakgrunden till uppsatsen är dels diskussionen kring kundcenters ökade betydelse för företag samt problematiken kring vilka motivationsteorier som är lämpliga att använda för att motivera personal inom en organisation.I uppsatsen studeras personal från tre stora svenska storbankers kundcenter genom ett omfattande enkätutskick. Uppsatsen har visat att den viktigaste faktorn för att personal på kundcenter ska känna sig motiverade är att ha bra relationer med sina kollegor och överordnade. Uppsatsen har också visat att innehållsbaserade motivationsteorier är användbara för att studera hur olika anställda skiljer sig i vad de värderar mest för att bli motiverade, att innehållsbaserade motivationsteorier kan användas för att förklara varför de flesta av dessa skillnader existerar samt att Herzbergs tvåfaktorsteori inte kan användas för att förklara hur mänskliga relationer påverkar en anställds motivation. .