Sökresultat:
16777 Uppsatser om Personal data - Sida 47 av 1119
Du passar inte in här, du är så konstig: en studie om mobbning
Syftet med detta arbete var att studera begreppet mobbning. Vad är mobbning? Hur arbetar skolorna inom Piteå kommun för att förebygga mobbning och hur hanterar de den mobbning som eventuellt uppstår? Vad har elever och personal vid dessa skolor för åsikter om mobbning? För att få svar på mina frågeställningar har jag genomfört en enkätundersökning och fyra stycken intervjuer. Resultatet visar att både elevernas och skolpersonalens definitioner överensstämmer med de definitioner som jag har redovisat för i teorin. Båda skolorna har ett antimobbningsteam som jobbar aktivt med det förebyggande arbetet.
Kommunanställdas upplevelser av hälsofrämjande insatser på arbetsplatsen : En intervjustudie
Mer än 75 procent av den svenska arbetsföra befolkningen vistas i genomsnitt en tredjedel av sin vakna tid på arbetsplatsen. Detta innebär att arbetsplatsen är en effektiv plats att nå ut med hälsobudskap, hälsoutbildning, och hälsofrämjande arbete. Syftet med studien var att beskriva hur personal inom en kommunal förvaltning upplever sin arbetsplats som en hälsofrämjande arena. Kvalitativ metod valdes och tio respondenter valdes via ett snöbollsurval ut för intervju. Insamlad data analyserades med hjälp av innehållsanalys.
Hur lek kan fra?mjas fo?r barn med autistiska symptom : En studie gjord på ett korttidsboende
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Materialavfall som resurs : En studie av hur man samarbetar i en region fo?r ha?llbar utveckling
The concept of sustainable development has been pervasive in recent years and many organizations choose to implement sustainability and adapt their activities accordingly. The purpose of this study have been to explore how a collaboration on the use of waste materials may look to analyze what influences cooperation. A case study has been carried out examining a Swedish state regional project aimed at creating partnerships between actors and utilizing textile waste with the help of design. The study was conducted using qualitative methods and the collection of data has been done through interviews and by examining documents. The results show that there are seven key factors that affect cooperation: expectations, commitment, internal communication, a strong non-profit actor, individual treatment, personal networks and the diversity of actors.
Interaktionen som nöjdhetsskapande faktor
Sammanfattning
Syfte
Syftet med vår uppsats är att studera vilka faktorer i interaktionen mellan
personalen och dess kunder som är nöjdhetsskapande i tjänsteföretag som präglas
av;
? Begränsad påverkansmöjlighet på slutprodukt,
exempelvis nätverksorganisationer med många ´
inblandade aktörer,
? Få och/eller sporadiska kundkontakter, exempelvis
till följd av ett ökat utnyttjande av teknologi
och självbetjäning.
Utifrån detta ska vi konstruera en egen Kundnöjdhets-skapande
interaktionsmodell och jämföra den med befintliga nöjdhetsskapande modeller.
Metod
Som metod för insamling av vårt empiriska material använder vi oss av
Nöjdhetsskapande Handlings-Metod. Det empiriska underlag som ligger till grund
för denna uppsats är uteslutande resenärernas egna berättelser om
nöjdhetsskapande handlingar vid interaktionsutbyte med tågpersonalen på
Kustpilen.
Slutsats
Att interaktionen, mötet mellan leverantörens personal och dess kunder, är
betydelsefull för kundernas tillfredsställelse är inget nytt.
Hur leds den inhyrda personalen i kundföretaget?
Syfte: Vi vill med denna undersökning se hur cheferna leder sin inhyrda personal när arbetsgruppen består av både inhyrd och ordinarie personal. För att få svar på detta har vi utgått från fyra frågeställningar Hur ser introduktions- och utbildningsinsatserna ut för de inhyrda?Anpassar ledarna sitt ledarskap gentemot de inhyrda?Hur motiveras de inhyrda?Hur gör ledarna för att få de inhyrda att känna sig delaktiga i organisationen?Metod: Vi har använt en kvalitativ metod. Våra primärdata är intervjuer av ledare. Sekundärdata är insamlade med hjälp av facklitteratur och vetenskapliga artiklar. Därefter har vi låtit den teori vi valt ut möta den empiri vi fått fram. Resultat & slutsats: Ledarna på de företag vi undersökte ansåg att de inte anpassar sitt ledarskap gentemot den inhyrda personalen.
Inhyrd personal på en lokal byggmarknad. En studie av resursförsörjning och attityder.
Olyckor är vanliga inom sjöfarten. För den akut medicinska behandlingen finns god beredskap ochtydliga riktlinjer. För den akut psykiska behandlingen saknas klara råd. Denna studie undersökerrådande riktlinjer och praxis för det psykiska stödet. Studien syftar på att klargöra vad det finns förmöjlighet att utveckla det psykiska stödet i det akuta skedet efter en incident ombord på svenskafartyg.
Smittskydd och hygienrutiner i förskolan : en kvantitativ tvärsnittsstudie
Bakgrund: Inom förskolan finns det många aktivitetersom utsätter både barnoch personal för risken att bli drabbad av smittsam sjukdom. Detta påverkar inte bara deras hälsa utan även spridningen av infektioner i samhället. Barn i förskola löper två till tre gånger högre risk för att få infektioner än barn som inte vistas på förskola. Tidigare studier visart.ex. att enkla förändringar på förskolan som skrivna riktlinjer för hygienrutiner, följsamhet till hand-och blöjbyteshygien och utbildning av personal och föräldrarkan minska sjukfrånvaron och risken förspridning av smitta.Syfte: 1) Att kartlägga grundläggande kunskaper hos förskolans personal,om hur sjukdomar sprids och hur man kan minska smittspridning.
Patienters upplevelse om den förbokade återbesökstiden, väntetiden och personalens bemötande. Vårdpersonals upplevelse efter införandet enligt Lean-modellen på en Ortopedmottagning
Syfte: Utvärdering av hur patienter upplever den förbokade återbesökstiden, väntetiden samt personalens bemötande vid återbesöket. Syftet är även att undersöka hur personal på ortopedens nyinrättade ?snabbmottagningen? vid AS upplever stress, patientflöde samt telefonförfrågningarna, efter införandet enligt Lean-modellenMetod: Deskriptiv kvantitativ enkätstudie. Slumpmässigt urval utfördes på patienter och av hundra procent (n=55) tillfrågade, deltog fyrtionio procent (n=27). Av hundra procent tillfrågad personal (n=14), deltog sextiofyra procent (n=9).
Generationsskräpsamling med explicit kontroll av hårdvarucache
This report evaluates whether an interpreted high-level garbage collected language has enough information about its memory behaviour to make better cache decisions than modern general CPU hardware.With a generational garbage collector, depending on promotion algorithm and generation size, around 90% of all objects never leave the first generation. This report is based on the hypothesis that, because of the low promotion rate, accesses to higher generations are sufficiently rare not to benefit from caching.To test this hypothesis, we built an operating system with a Scheme interpreter in kernel mode, where the interpreter controls the cache. Generic x86 PC hardware was used, since it allows fine-grained control of cache decisions.Measurements of execution time in this interpreter show that disabling the cache for generations higher than the first does not give any performance gain, but rather a performance loss of up to 50%.We conclude that this interpreter design is not an improvement, but cannot conclude that the hypothesis is false in general. We suggest building a better CPU simulator to gather more data from which to make better caching decisions, moving internal interpreter data structures into the garbage collected heap and modifying the hardware to allow control in the currently rigid dimension of where data is cached---for example separate control of instruction and data caches and separate data caches for different areas of memory..
Kommunikationens betydelse i arbetet med personer med utvecklingsstörning: intervjuer och observationer på två dagverksamheter
Ett av målen i LSS är att skapa full delaktighet för de personer som omfattas av denna. För personer med utvecklingsstörning som funktionsnedsättning kan förmågan till kommunikation vara nedsatt. Det kan innebära svårigheter att uttrycka sin vilja och att göra sig förstådd. Individen kan bli beroende av omgivningens förmåga att tyda signaler och tolka kroppsspråk. Det innebär att personal där personer med kommunikationsnedsättning vistas blir ett slags filter ur vilken graden av delaktighet blir möjlig.
Implementation av offline-läge i mobila applikationen GreatRate
Även om de flesta av oss i dagsläget vet att våra mobila enheter kan tappa sina nätverksanslutningar lite då och då har det mer eller mindre blivit en självklarhet att i alla lägen ändå kunna använda våra favoritapplikationer som vanligt. Denna rapport syftade till att hitta en lösning på problemet med nätverksberoende applikationer genom att implementera ett offline-läge som kringgick detta beroende i GreatRate, en iOS-applikation för kundundersökningar i butik. Med hjälp av en databas för att mellanlagra data under tillfällen då en duglig nätverksanslutning inte fanns tillgänglig samt synkronisering av nämnda data när anslutningen åter blivit funktionell förväntades problemet kringgås. Resultatet blev som väntat en applikation som gav användaren en förhöjd användarupplevelse helt oberoende av nätverksanslutningens status. Några av slutsatserna som drogs var dock att flera olika lösningar finns för detta problem och att problemet högst troligt har olika utseenden för olika applikationer..
Unga sjunga med de gamla
Dagens modebutiker är utsatta för hård konkurrens. För de butiker som använder sig av personlig service som ett konkurrensmedel så ligger fokus på personalens egenskaper och kunskaper. Det allt hårdare klimatet inom klädbranschen bidrar till att det kan vara svårt för butikscheferna att hinna med att utbilda sin personal i den omfattning de önskar. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida det finns ett behov av ett hjälpmedel för att effektivisera utbildningen av personalen. För att ta reda på detta så genomförs observationer, intervjuer och enkäter med de tre parter som har något att vinna på hjälpmedlet: butikschef, personal och i slutledet kunder.
Inverkan av leasingklassificering på konkursrisk - en studie av hur redovisningsbaserade prediktionsmodeller påverkas av en ny leasingstandard
The purpose of this bachelor-thesis is to investigate the possible effects of lease accounting on the estimation of bankruptcy. This is done by estimating the risk via prediction models based on accounting ratios for a sample of 43 listed firms in Sweden. Estimation is conducted twice for each firm, once base on unadjusted data as it is presented in the annual report of 2012, and one with data adjusted for operational leases (that is data is treated as if all leases present were to have been reported as financial leases). In the next step it is tested weather the predictive ability of the models is affected by this adjustment or not. For this purpose translation of bankruptcy risk into synthetic credit ratings via interest coverage ratios is done.
Vårdpersonalens och ledningsgruppens beskrivning av verksamheten med vårdhund samt deras erfarenheter om vårdhundens betydelse för personer med demenssjukdom och äldre somatiskt sjuka samt deras vård
SammanfattningBakgrund: Människan och hunden har en nära relation vilket lett till att hunden utvecklat en förmåga att känna av sinnestillstånd och kroppsspråk hos människan. Hund har används i vården under många år och studier har visat att hunden ger människan ett bättre mående och ökar den sociala och fysiska aktiviteten. Syfte: Är att undersöka hur vårdpersonal och ledningsgruppen beskriver verksamheten med vårdhund samt deras erfarenheter av och reflektioner om vårdhundens betydelse för personer demenssjukdom och äldre somatiskt sjuka samt deras vård. Metod: Studien har en beskrivande design med kvalitativ ansats. I studien har 21 intervjuer genomförts med personal på ett äldreboende; omvårdnadspersonal som arbetar med äldre somatiskt sjuka, de som arbetar med demenssjuka och personal i ledningsgruppen.