Sök:

Sökresultat:

16777 Uppsatser om Personal data - Sida 23 av 1119

Sjuksköterskans arbetstidsfördelning och arbetssituation på en hjärtavdelning. Vart tar tiden vägen? En observationsstudie

Syfte: Beskriva hur arbetstidsfördelning och arbetssituation ser ut för sjuksköterskan på en hjärtavdelning. Metod: Strukturerad observationsstudie av deskriptiv design med kvantitativ ansats. 14 sjuksköterskor observerades under 18 arbetspass. Ett kategoriseringsschema användes som mätinstrument. Data bearbetades med en kvantitativ analysmetod.

Rättspsykiatriska patienters upplevelse av vård och rehabilitering: en kartläggning utförd på en rättspsykiatrisk öppenvårdsmottagning i Helsingborg stad

Föreliggande arbete utfördes i Helsingborg. Forskningsansatsen var en kartläggning av vården hos målgruppen personer med diagnosen allvarlig psykisk störning dömda till rättspsykiatrisk vård. Syftet med studien var att undersöka och beskriva patienternas och personalens syn på vårdkvaliteten vid en rättspsykiatrisk öppenvårdsmottagning genom att utgå från patienternas uppfattning. Sammanlagt 26 semistrukturerade intervjuer genomfördes med båda grupperna samt fem intervjuer med personal inom socialförvaltningen. Resultaten visar på god samstämmighet och höga skattningar av rättspsykiatrisk personal och patienter där personalen genomsnittligen skattat något högre än patienterna.

Konfigurationshanteringsverktyg (CM-verktyg) och CM-kriterier, dess tillämpning för presentation av migreringsdata

The purpose of this thesis is to present and describe which criteria, according to the systemfamily Configuration Management, should be met when developing a CM-tool to handlemigration data.ACT is a tool developed by Microsoft to gather information about, analyze, test and mitigateapplications in a network when migrating the IT-infrastructure of an organization to a newoperating system. The organization that is being studied wants to present the data about theanalyzed applications in such a way, that a customer can choose what to mitigate and migrate.The goal is therefore to develop a prototype (CM-tool) that will present this data.The study has shown that ACT lacks certain requirements stated by the organization when itcomes to presentation. But when it comes to the rest of the functions, ACT performs as expected.The investigation resulted in specifications and technical solution for the new CM-tool. CMcriteriafor migration data was put forth and parts of the prototype were also developed..

Morgontidningar, kvällstidningar eller nättidningar? : ? en kvalitativ studie av de unga vuxnas förhållningssätt till de olika tidningsformerna

Title: Morning papers, evening papers or webb magazines? - a qualitative study about young adults attitudes about the different magazine types.Number of pages: 45Author: Antonella MarinoTutor: Göran SvenssonCourse: Media and communication studiesPeriod: Autumn term 2009University: Division of Media and communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/aim: The aim of this essay is to find out how young adults of the age of 20-30 discusses about the different types of news papers: morning papers, evening papers and Webb magazines. I have chosen four needs for my essay which are surveillance, emotional release/ entertainment, personal identity and interactivity. The purpose is to find out the differences between morning papers, evening papers and webb magazines. Which magazine type satisfies my four chosen needs in a best way? Which other conditions influence the young adults choices of magazine type? I will also try to find out if the new idea interactivity can be equivalent to the other three needs.Material/Method: I have used three groups for discussion for my essay.

Finns det potential för Personal Health Records i Sverige?

Sverige går idag mot en mer patientfokuserad vård. Personal Health Records (PHR) är en tjänst som möjliggör för patienten att samla och distribuera sin egen medicinska journal. Trots de patientfokuserade egenskaperna som PHR besitter är vetskapen om PHR liten i Sverige.Med syfte att undersöka PHR har vi utfört en studie som visar om PHR har en potential i Sverige. Nitton intervjuer utfördes varav sjutton stycken med diabetespatienter, en intervju med en representant för läkemedelsindustrin samt en intervju med en representant för sjukvården. Dessutom utfördes en patientenkät med diabetiker.Studien visade att PHR har en potential i Sverige, framförallt bland den viktigaste intressentgruppen patienterna fanns ett visst behov och upplevdes nyttan som stor.

WebSocket eller Ajax i Webbapplikationer : Är WebSockets prestanda tillräcklig för att ersätta Ajax?

Denna rapport behandlar prestandaskillnader vid överföringar med Ajax och WebSocket, samt webbläsares kompabilitet med WebSocket.Ämnet kändes relevant då fler och fler webbsidor börjar använda sig av dessa tekniker för att hämta och skicka data i realtid.Undersökningen genomfördes genom att en testapplikation skapades där data kunde överföras med respektive teknik, varpå tidsåtgången för överföringen mättes och presenterades.Resultatet visar att WebSocket har klara fördelar mot Ajax när små mängder data överförs, samtidigt som Ajax visade sig vara snabbare vid upprepade överföringar av större mängder data.Undersökningen visade även att stöd för WebSocket saknas i flera webbläsare, varför WebSocket ännu inte är redo att användas fullt ut..

Vad företag kan göra för att behålla personal

Bakgrund: Utvecklingen av informationssamhället har inneburit att de anställda är en av företagets strategiska resurser. Utifrån dagens situation med hård konkurrens om kompetent personal inom vissa branscher framstår förlusten av värdefulla medarbetare som någonting negativt som företag bör försöka förhindra. Forskning har försökt svara på varför anställda lämnar ett företag men forskning och teorier om vad som håller personal kvar på ett företag är idag bristfälliga. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera huruvida teorier kring personalomsättning kan tillämpas på personalbehållning samt att urskilja en incitamentsstruktur vilken företag kan använda sig av för att behålla personal. Genomförande: Totalt intervjuades 14 anställda med IT-kompetens, främst civilingenjörer och systemvetare.

IAS 40 : A study of the consequences on annual reports due application of IAS40

Purpose: The main purpose of the thesis is to examine the consequences of applying IAS40 on the Swedish real estate companies? annual reports. How does its application affect the companies? stockholders? capital and how do the companies solve the problems that occur due to the application of this standard.Method: The authors use both the qualitative and quantitative approaches to process the thesis. The primary data comprises of hard data in form of annual reports and the secondary data consists of the soft data as direct interviews and email interviews.Theory: There aren?t any theories on the subject.

Telias 4G i Umeå

This report presents the results of the tests of data rate and signal strength that I have conducted. The tests have been performed in the municipality of Arvidsjaur, Sweden. The report also contains the conclusions I have drawn from the results as well as an introduction to radio and the technology used in the nets that have been testedThe equipment used is:LG G2 cellphone used to test Telias 3GHuawei b593s-22 3G/4G router used to test Tele2s 3G/4GMobile Broadband Gateway R-90 used to test Net1s CDMAThe data rate has been tested with bredbandskollen (www.bredbandskollen.se). The signal strength(RSSI) has been read in the configuration menu of the broadband routers as well as in the cellphone.The conclussions drawn:Net1s net appears to be more used compared to its capacity than the other netsTele2s net has a high and even data rate where it?s signal strength is sufficient.

Fackligt oarganiserade arbetares förhållningssätt till fackët och fackligt medlemskap : En kvalitativ studie om erfarenheter och handlingsmotiv

The union organization rate has continuously diminished since the mid 90's. The aim of this essay is to investigate non-members approach to the union. Central questions are what personal experiences the respondents have of the union and how they view the union as a phenomenon. According to previous research the main cause of the great decline in membership to LO are the increased membership fees to the union and the unemployment insurance funds (UIF) in 2007. The increased fee led to a greater accumulated cost for those who were both union- and UIF -members, which had a negative effect on the membership numbers for the union.

Jämförelse mellan tekniker för att lagra data i webbläsare : Kan webbapplikationer anpassas för att användas offline?

Denna rapport undersöker olika tekniker för att spara data lokalt i webbläsare, föratt möjliggöra att webbapplikationer kan användas i webbläsare närinternetanslutning saknas, och för att minska mängden data som behöver överförasmellan webbserver och webbläsare.Undersökningen genomförs genom att en befintlig webbapplikation först undersöksför att avgöra vilka datamängder som behöver sparas i webbläsare.Sedan jämförs olika teknikers egenskaper och tidsåtgång för att spara data av olikastorlekar.Resultaten från undersökningarna visar att stödet i webbläsare för FileSystem APIoch IndexedDB inte är tillräckligt för att teknikerna ska användas i publikawebbapplikationer, varför HTML5 Application Cache i kombination med WebStorage är det bästa alternativet att använda för att möjliggöra attwebbapplikationer kan användas utan internetanslutning..

När myndigheter twittrar : Att ta fram en stil för det offentliga språket på Twitter

In November 2010, The Swedish Association of Local Authorities and Regions (Sveriges Kommuner och Landsting) distributed a survey where 53 % of the responding municipalities declared that they use Twitter. Out of the municipalities that declared they did not use social media, 49 % answered that they were planning on using it but that they had not gotten started. The purpose with social media was primarily declared to be maintaining dialogue with citizens and a channel for information.The informal ?twittersphere? is a new environment for the conventionally formal government communication, and with it comes an entirely new set of demands on the style and content of texts, compared to other media. The purpose of my work was to present a style proposal for the public sector?s communication on Twitter, with the help of theory and empirical data.My methods consisted of text analysis and qualitative interviews.

Skanskas säkerhet på arbetsplatsen : Personlig skyddsutrustning

This degree projekt deals with Skanska´s safety at the construction site with focus on personal safety equipment. The purpose of this dissertation is to examine how the rules of personal safety equipment are applied and experienced at Skanska´s construction sites.In October 2004 Skanska started a projekt to make the construction sites more safe. With use of a questionnaire we have made a survey at different construction sites. 80 questionaires have been handed out to Skanska´s employees in the southeast region. While they were handed out we conrolled if the employees at Skanska´s construction sites used head protection, easy visible clothing, safety shoes and identification cards.The result of the survey shows how the rules are applied.

New public management i sjukvården : Vilka effekter medför DRG-system?

Sammanfattning ? "Arbetsmotivation: En jämförande studie av arbetsmotivationsfaktorer och preferenser för motivationsstrategier mellan inhyrd och tillsvidareanställd personal"Datum: 2014-06-11Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTS,Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik EST, Mälardalens HögskolaFörfattare: Gabriel Cakisi Abizer Kapasi Erik Wallén 880804 891201 870615Titel: Arbetsmotivation: En jämförande studie av arbetsmotivationsfaktorer och preferenser för motivationsstrategier mellan inhyrd personal och tillsvidareanställda.Handledare: Kerstin NilssonNyckelord: Arbetsmotivation, tillfälligt anställda, inhyrd personal, motivationsstrategierForskningsfrågor: 1: Finns det skillnader mellan inhyrd personal och tillsvidareanställda i deras värdering av arbetsmotivationsfaktorer och företagets arbetsmotivationsstrategier? Om ja, hur skiljer de sig åt?2: Hur skulle företagets arbetsmotivationsstrategier kunna anpassas efter eventuella likheter eller skillnader?Syfte: Syftet med studien var att jämföra och identifiera skillnader i vad inhyrd och tillsvidareanställd personal upplever som arbetsmotivation inom tre kontors- & administrationsavdelningar samt en IT-avdelning på ett stort svenskt teknikföretag, samt att undersöka företagets motivationsstrategier och hur strategierna skulle kunna anpassas efter eventuella skillnader.Metod: Studien använde sig av en kvantitativ enkät och en kvalitativ intervju. Enkätden delades in i två delar där del A undersökte motivationsfaktorer och del B undersökte motivationsstrategier. Den kvalitativa intervjun var semistrukturerad och undersökte vilka motivationsstrategier företaget använde som sedan låg till grund för enkätdel B.Slutsats: Resultatet visade på att inhyrd och tillsvidareanställd personal skiljer sig i sin värdering av motivationsstrategier och motivationsfaktorer. För arbetsmotivationsfaktorer så var skillnaderna: 1) tillsvidareanställda värderar personlig utveckling högre, 2) inhyrda värderar att arbetsinsatsen leder till goda resultat högre, och 3) tillsvidareanställda värderar en trygg anställning högre.

Föräldraledighetslagen som diskrimineringslag

The concept of sustainable development has been pervasive in recent years and many organizations choose to implement sustainability and adapt their activities accordingly. The purpose of this study have been to explore how a collaboration on the use of waste materials may look to analyze what influences cooperation. A case study has been carried out examining a Swedish state regional project aimed at creating partnerships between actors and utilizing textile waste with the help of design. The study was conducted using qualitative methods and the collection of data has been done through interviews and by examining documents. The results show that there are seven key factors that affect cooperation: expectations, commitment, internal communication, a strong non-profit actor, individual treatment, personal networks and the diversity of actors.

<- Föregående sida 23 Nästa sida ->