Sök:

Sökresultat:

8044 Uppsatser om Perception management - Sida 7 av 537

Att leva grönt är skönt ? men tänker vi likadant? : En retorisk analys av Coop som grönt företag

The purpose of this study is to examine a brand?s green marketing and its consumers? perception of it in order to compare these views. The idea is to find a potential gap and what effect it may have on the brand. A case study has therefore been made with the grocery market brand Coop with focus on organic food. The material used consists of texts from Coop?s website to represent their brand.

Crisis management - om krisstrategier och deras förekomst i livsmedelsbranschen

Syftet med uppsatsen är att undersöka frekvensen av krisstrategier inom livsmedelsbranschen och hur pass sofistikerade dessa strategier är. Vidare vill vi se närmare på en del av de moment som crisis management-teorierna behandlar. Förekomsten av krisstrategier är stor, men endast ett fåtal av företagens strategier uppfyller våra kriterier för att anses såsom mycket sofistikerade. Företagen anser själva att det är viktigt med crisis management, medan de i verkligheten inte i lika hög utsträckning har de element som författarna till den crisis management-teori, vi använt oss utav, menar ska finnas med. Företag som varit i en kris har mer sofistikerade krisstrategier än de som inte har upplevt en kris under de senaste 20 åren..

Sensing Space : En undersökning av rum och perception utifrån ett verk av Olafur Eliasson

Uppsatsen behandlar relationen rum, verk och betraktare utifrån et verk av konstnären Olafur Eliasson. Undersökningen styrs av frågan om vilka fysiska faktorer som påverkar betraktaren i mötet med rummet och genom att studera verket Beauty (1993). Dessutom diskuteras Olafur Eliasson relation till betraktaren som en del av verket. Metoden har varit en kombination av litteraturstudier och fallstudie av verket Beauty som visades på AroS 2005. Grundläggande för hela undersökningen är ett receptionsteoretiskt perspektiv, där fokus är flyttat från verket till betraktaren.  De fysiska faktorer som anses påverka vår visuella perception är ljus, färg, form, rum och rörelse.

Hur påverka tyngden i mixen? : Från mixning till perception

Uppsatsen handlar om den subjektivt upplevda tyngden i musik. Avsikten med arbetet har varit att härleda ljudets fysiska egenskaper ur upplevelsen av tyngd och rörelse, och på det viset klargöra samband, vilka kan underlätta för förståelse och omsättning av kunskaperna i en praktisk mixningssituation. Detta har undersökts genom en sammanställning av litteratur, genom vilken kunskap om perception, psykoakustik och teknik har ordnats. Intentionen var att knyta samman perceptionsteori och psykoakustik med ljudteknik, för att följa fenomenet från upplevelse till teknisk påverkan. Av resultaten framkommer att tonhöjd och tonstyrka är avgörande för tyngdupplevelsen, och att de i någon mån kan påverkas med samtliga processorer som behandlas i arbetet..

Interaktionens betydelse i distansutbildning. Studenternas upplevelse av interaktionsdimensioners påverkan av sammankomster i en distansutbildning

The purpose of this study has been to create a better understading of how face?to?face activities in course´s impacts on the experience of interaction within a course.More specifically, the study puts the student'?s perception of how mandatory face?to?face activities affect and are affected by the interaction in focus. This is done by the following research questions. What affects the student'?s perception of face?to?face activities? Which interaction dimension affects the factors that influence students perception of the activities? Which interaction dimension is influenced by the student'?s perception of the activities?The theoretical base is Wagner'?s (1994) three types of interaction and Andersson´s(2003) theory of interaction dimensions.

Informations- och kunskapsflöde i byggbranschen : En studie av informations- och kunskapsflöde till och från produktionsledare

This report that is written in cooperation with Peab Sverige AB, studies the information and knowledge management from the production support to the production management. The conclusion of this report is that to have a good and functional information and knowledge management it is necessary that the company has a good way of regain and handling experiences from its projects. The way to do this is to develop the managing system on the production management?s terms. It is also critical to find an easy way for the production management to use the system..

Betydelsen av att välja En kvantitativ studie om olika distributionskanaler för enkätundersökningar

No other object is in our constant possession such as the mobile phone. The smartphone has been transformed into a worldwide forum for information-rich exchanges between individuals and companies, by which this rapid access to the smartphone has created and continues to create opportunities in terms of communication. Many researchers of today undertake the challenge of studying the smartphone's role as a marketing channel, and the role of the channel is now undoubtedly central in marketing. However, as the importance of marketing communication increases and despite the fact that survey methods are exceedingly dependent on a channel to fulfill its purpose, namely carry out questionnaires, there has been surprisingly little attention to the study of the channel's role and importance when carrying out surveys. The main purpose of this paper is to investigate whether the choice of a communication channel affects the survey outcome and, if so, further investigate how survey methods differ in terms of consumers' attitude and also their perception of their privacy.

The rescindment of cash management in the Swedish bank industry : a study of how to maintain the customer satisfaction while reducing the overall service offer

Sweden is going through big changes within the bank sector. Increasing card usage, decrease of cash acceptance in the society, an attempt to reduce money laundering, and a possible increase in profitability has lead to the rescindment of cash management among three of the four major banks. This has lead to a big debate in the society, a lot of frustration from customers, and a drop in customer satisfaction for every bank that started the process of removing cash management. The purpose of this study is to find out how the banks could keep their customer satisfaction when removing cash management. When doing the study, the rescindment of cash was a deduction of a part of the service, compared to the normal adding or starting of a service. The study was done through a focus group that was the base of a questionnaire that got answered by 125 respondents.

Masken ? Ett verktyg för bättre spelförståelse?

Spelförståelse spelar idag en viktig roll inom fotbollen. Spelförståelse handlar om att förstå helheteni det som händer på planen, inte bara följa bollen med ögonen utan även se var och hur medspelareoch även motståndare rör sig. I och med att fotbollen hela tiden utvecklas är det också viktigt attförbättra sin spelförståelse. En viktig del inom spelförståelse är perception. Perception innebär atten person tar in information genom sina sinnen och därefter tolkar denna information.

Managing IT Costs with ABC - An empirical study av Toyota Industries IT Supply Europe

The purpose of this essay is to apply Activity Based Costing on a Service and Support function in order to identify and allocate costs for providing support for IT deliverables..

Motorik i förskola och skola : en studie om motorikens betydelse för lärande

?I den här studien undersöks sambandet mellan motorik och lärande. Syftet är att teoretiskt och empiriskt få ökad förståelse för hur elevers motoriska utveckling påverkar lärande. Studien utförs med hjälp av litteraturstudie och lärarintervjuer. Mina frågeställningar är:Hur utvecklar barn sin motorik? Vad betyder motorik för lärandet? Hur arbetar förskolelärare och klasslärare med motorik?Lärare har en viktig uppgift att arbeta med motorik både i förskolan och i skolan för att barnen ska utveckla sin motorik.

Svenskars och islänningars perception av känslor i det svenska språket

SammanfattningHur bra är vår perception av känslor i tal och vad är det som gör att vi uppfattar skillnader mellan dem? Finns det könsrelaterade och kulturella skillnader i uppfattningen? En undersökning har genomförts för att komma närmare svaren på dessa frågor. 16 personer med svenska och 16 med isländska som modersmål deltog i ett perceptionstest där de fick lyssna på 120 svenska yttranden uttalade av svenskar. Yttrandena var semantiskt neutrala men samtidigt påverkade av positiva, neutrala eller negativa bilder. Lyssnarna fick bedöma hur pass negativa, neutrala eller positiva de tyckte yttrandena var på en sju-punktskala.

Fysisk aktivitet i förhållande till global self-esteem, self-perception och social kroppsångest

Syftet med föreliggande studie var att undersöka samband mellan global self-esteem, fysisk aktivitet och social kroppsångest. Vidare var syftet att undersöka skillnader mellan kön, ålder och fysisk aktivitet angående global self-esteem, self-perception och social kroppsångest. 171 försökspersoner deltog i studien genom att svara på en enkät, besående av instrumenten Physical Self-Perception Profile (PSPP) (Fox & Corbin, 1989) och Social Physic Anxiety Scale (SPAS) (Hart, Leary & Rejeski, 1989). Resultatet visade negativa signifikanta samband mellan fysisk aktivitet och global self-esteem och även mellan global self-esteem och social kroppsångest. Däremot fanns inget signifikant samband mellan fysisk aktivitet och social kroppsångest.

EARNINGS MANAGEMENT : Förekomsten i Svenska börsnoterade företagvid tiden av en nyemission

I denna studie undersöker vi om det förekommer earnings management i resultathöjande syfte bland svenska börsnoterade företag vid tiden av en nyemission. Studier om earnings management vid nyemissioner har gjorts förut av exempelvis av (Shivakumar, 2000). Han kommer fram till att earnings management förekommer tiden precis innan en nyemission. Vi hittar dock ingen studie utförd på svenska företag, vilket vi vill undersöka närmare. Syftet med resultatet av studien är att visa intressenter till företagen att de kan bli vilseledda när de ska investera sitt kapital när earnings management förekommer..

This is not abook: perception som process

KOGNITIV PSYKOLOGI DEFINIERAS som människans förmåga att samla in och bearbeta information. Allt vi ser i vardagen bearbetas av hjärnans kognitiva processer där hjärnan sorterar och försöker kategorisera information för att göra det lättare för oss människor att orientera oss i vår miljö. Genom denna process kopplar hjärnan ihop det vi ser med det vi vet och skapar på detta sätt ett verktyg som hjälper oss att se, höra, minnas och tänka. DETTA VAR VAD Henrik Roos och Sebastian Jääskeläinen ville utforska närmare. En djupdykning ner i människans intellekt gick av stapeln för att se hur vi påverkas av det vi ser och på vilket sett vi relaterar detta till vårt eget förflutna.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->