Sök:

Sökresultat:

12510 Uppsatser om Pedagogisk material - Sida 66 av 834

Hur ser förskollärare och barnskötare på den fysiska miljön i den fria leken : en kvalitativ undersökning ur pedagogperspektiv

Syftet med arbetet är att lyfta fram pedagogernas perspektiv och hur de ser på miljön som finns kring barnen i deras fria lek. Syftet är också att teckna en bild av hur pedagogerna tänker kring miljön, som den tredje pedagogen när det gäller barn lärande utveckling.Jag har använt mig av litteratur som är baserad på forskning och teori om miljön, som har viktig förutsättning för barns utveckling. Jag har även tagit del av litteratur som beskriver om hur viktig, den pedagogiska medvetenheten är. När det gäller kunskapen om miljöns utformning och betydelse för barns fortsatta lärande. Jag har använt mig av det sociokulturella perspektivet.

Åtgärdsprogram i matematik : Åtgärdsprogram i matematik

Syftet med denna studie är att bidra till en pedagogisk diskussion om arbetet mot mobbning och trakasserier. Genom att undersöka lärares och fritidspedagogers uppfattning om förutsättningarna att arbeta mot mobbning och trakasserier i samarbete mellan skola och fritidsverksamheten. Studien består av analyser av enkätintervjuer och djupintervjuer med fritidspedagoger och lärare. Avsikten med intervjuerna är att undersöka likheter och skillnader i fritidspedagogers definitioner av och hur de arbetar mot kränkande behandling. Resultatet visar att respondenterna anser att kränkande behandling som visserligen inte ska förekomma i skola eller på fritidshem kan vara svårt och speciellt att använda en övergripande strategi mot kränkande behandling som fungerar.

Materialspill i byggnadsproduktionen : Waste of Material in the Construction Industry

This report deals with issues related to construction waste. Building material that has not been built into the project is defined as construction waste. Cost of construction waste amounts to 4-12 % of the total cost of the project. Moreover, cost of construction waste is 1-3 % of the production cost. The aim of this study is to increase knowledge about the main causes of waste within the construction industry.

?Det elever vill ha är ju variation, eller hur?? : - en studie om lärares uppfattningar om internets roll i skolan

I en allt större utsträckning brer internet ut sig och det är viktigt fundera över vad detta betyder för skolan. Detta arbetes syfte har varit att få en förståelse om lärares uppfattning om internets roll i skolan. Via fokusgrupper har lärares resonemang om hur och varför internet ska användas i skolan insamlats. Resultatet innebar ett ointresse från lärarnas sida för allmänna riktlinjer men istället kunde de se många användningsområden för internet i skolan. Dessa användningsområden visade på en bred pedagogisk grund med koppling till både Piaget, Dewey och Vygotsky.

Faktorer som påverkar förtroendet i en vårdrelation : En systematisk litteraturstudie

En vårdrelation som bygger på respekt, ömsesidighet och förtroende kan utgöra ett viktigt stöd för den sjuke människan. Förtroendet har beskrivits som den viktigaste faktorn för att en lyckad och effektiv vårdrelation ska skapas. I syfte att beskriva vilka faktorer som påverkar förtroendet i en vårdrelation utfördes en systematisk litteraturstudie. En kvalitativ dataanalys med deduktiv ansats utfördes utifrån innehållet i 12 studier med olika metodologiska ansatser. Analysen resulterade i fem kategorier med faktorer som påverkar förtroendet i en vårdrelation.

Casemetodik - metoden och dess användning inom vårdutbildningar

Casemetodiken är en relativt ny pedagogisk metod i Sverige. Metoden bygger på att de studerande får träna sig i att analysera komplexa situationer, argumentera sakligt, leva sig in i andras sätt att uppleva samt att tolerera alternativa sätt att tolka en situation och agera i den. Idag används metoden främst inom högre utbildningar, men är metoden även användbar inom sjuksköterskeutbildningen och Omvårdnadsprogrammet på gymansieskolan? Syftet med arbetet var att via litteraturgenomgång studera Casemetoden och genom en empirisk undersökning i form av enkät, undersöka i vilken utsträckning metoden används inom de båda vårdutbildningarna. Enkäten skickades till 7 universitet/högskolor med sjuksköterskeutbildning och 19 gymnasieskolor med Omvårdnadsprogram.

Livet på Facebook : En intervjustudie om män och kvinnors uppfattningar om självpresentationer på Facebook

I dagens samhälle har internet och Facebook blivit allt mer utbrett vilket fångat vårt intresse med avseende på hur individer väljer att framställa sig själva där. Vi har i denna uppsats med hjälp av en deduktiv ansats tolkat och analyserat män och kvinnors självpresentationer på Facebook. I analysarbetet har teorier som behandlar självpresentation används, liksom teorier gällande genus, normer samt identitet. Intervjuer med tre män och tre kvinnor har utförts. Fokus har legat på vad de väljer att visa eller inte visa på sina facebookprofiler samt vad det är som styr dessa val.

Alltså vi är ju inte barn : En studie om ungas erfarenheter och upplevelse av IKT

The purpose of this essay has been to seek understanding of how young people in high school and adult education experience the use of educational media tools in teaching. Examples of questions submitted material has been: What are the positive and negative experiences of ICT in the classroom?The essay is of a qualitative nature, in which five students were interviewed about their experiences of ICT in the school environment. The result is analyzed from a sociocultural perspective and from an inward-student perspective.The results showed that students felt that it was difficult to absorb many of the ICT facilities as sources of knowledge in the school environment. Due to lack of quality in teaching material and difficulties of the pupils to sort out the important information of the injected..

"Allt man gör inne kan man egentligen göra ute" : En intervjustudie om förskollärares syn på didaktiskt arbete med utomhuspedagogik och barns lärande utomhus.

Vi har gjort detta examensarbete med avsikten att ta reda på hur pedagoger inom förskolan och annan pedagogisk verksamhet ser på utomhuspedagogik och barns lärande utomhus och hur de arbetar med detta i praktiken. Studien bygger på enskilda intervjuer med 7 förskollärare, samt litteratur om utomhuspedagogik. Resultatet visade att pedagogerna menade att barnen fick en helhetssyn genom att vistas i utomhusmiljö eller skogen, eftersom barnen då kunde se processer och få upplevelser genom alla sina sinnen. Pedagogerna arbetade också mycket med att utforma gården, så att barnen skulle få en så ?rik? utomhusmiljö som möjligt, i form av vattenlek, snickarhörnor, buskar att krypa i m.m.

Materialegenskaper och dimensioneringsmetodik för vattenledningar : En sammanställning av de material som förekommer i Norrvattens ledningsnät samt dimensioneringsverktyg för plastledningar

Detta examensarbete har genomförts med anledning av att Norrvatten har önskemål om att få en rapport om de material som används i deras vattenledningsnät med fokus på typiska skador kopplade till ett specifikt material eller tillverkningsmetod. Det har framkommit indikationer om att kunskapen om rörmaterial och dess egenskaper med tiden har försämrats då den äldre generationens projektörer efterlämnat en kunskapslucka efter sig.Syftet med rapporten är att ge en god överblick av materialen i Norrvattens ledningsnät. Det krävs kunskap om materialen för att analysera sambandet mellan läckningsstatistik och materialets egenskaper.Informationshalten varierar mellan de olika materialen. Detta beror framförallt på materialets uppbyggnad och svårighetshalten att redovisa en klar och rättvis bild över dem. Materialen och dess information är uppdelade i kapitel för att underlätta för läsaren att på ett enkelt sätt förstå sammanhangen.Ett annat viktigt kapitel i denna rapport är beskrivningen över de anläggningsmetoder som valdes att tas med, dels markförlagda ledningar men också två schaktfria metoder vilka är infodring och rörspräckning.

"Ett växande verktyg" : En studie hur pedagogisk dokumentation kan synliggöra barns lärande i förskolan

The aim of this study is to investigate and analyze the potential effects on a number of social workers that may arise from listening to stories of domestic violence, and how these social workers deal with the potential effects. The study is based on qualitative interviews with seven social workers that work with domestic violence. The theoretical perspective that we used was the theory of coping. The results of this study have indicated that the respondents have been affected of listening to the stories of domestic violence. Examples of different impacts that the work has had on some of the social workers is that they avoid movies and/or books with elements of violence, they are more aware of the domestic violence in the surroundings and there has also been changes in their cognitive schemas.

Vilka svar vill du ha? : En undersökning kring barns och pedagogers tankar om lek i ett genusperspektiv i förskolan

Syftet med min studie är att kartlägga hur man som lärare kan arbete för att motivera sina elever i den dagliga undervisningen. Detta sett ur ett pedagogperspektiv. Resultatet är baserat på kvalitativa intervjuer med tre aktiva lärare. Resultat tillsammans med förankring i för studien aktuell litteratur utgör grund för diskussion. Resultatet tillsammans med litteraturen visar att arbete med att främja individers motivation är komplex och att det inte finns några enkla lösningar på hur man skall gå tillväga.

Elever som hänger med : en kvalitativ studie om skolsituationen för elever som enkelt klarar skolans uppnåendemål

The purpose of this research has been to find out whether and how teachers stimulate and motivate well achievers in the elementary school to reach a higher level. To gather information I visited two different schools within the same county in Stockholm and on each school I met and interviewed with two teachers. The answers received from these interviews are presented in this study as my results. I found that the teachers feel that students that do well in the classroom many times work as role models for the other students. Often these students require extra material as they usually finish their workload ahead of others.

Katalogisering av ljudupptagningar: En komparativ studie av Statens ljud- och Bildarkiv och Sveriges Radios grammofonarkiv

The aim of this thesis is to explore and outline the cataloguing of sound recordings at two main Swedish audiovisual archives, The National Archive of Recorded Sound and Moving Images Statens ljud- och bildarkiv, SLBA and The Grammophone Record Archive of the Swedish Radio Sveriges Radios grammofonarkiv and its data base GAMBA. As non-book, non-printed, material in many ways differs from printed material, the institutions that deal with this kind of material have often developed their own rules for the cataloguing of it. The general codes for cataloguing, AACR2 and KRS, are insufficiently suited for audiovisual material. That is the reason why the IASA Cataloguing Rules, presented in this thesis, have been created. After the presentation of the IASA rules the problems of accounting for important sections of the catalogue record are discussed such as title, statement of respeonsbility, performers, physical description and notes.

Ritens aktörer : En studie över rituella utövare i Sydskandinavien under bronsåldern

Mainly focusing on the big picture regarding the research concerning the religious sphere in Bronze Age Scandinavia, the research field has been missing out on the smaller picture. The results have a tendency to produce a picture where the big landscape monuments, social structures and cosmology appear in the foreground. This essay is a comment to this phenomena and a methodological and terminological discussion regarding the way in which we as archaeologist?s works with questions about religion and rites. The main task though is to make an attempt in trying to identify the ritual performers and to answer the question whether it's possible or not to do that.

<- Föregående sida 66 Nästa sida ->