Sök:

?Det elever vill ha är ju variation, eller hur??

- en studie om lärares uppfattningar om internets roll i skolan


I en allt större utsträckning brer internet ut sig och det är viktigt fundera över vad detta betyder för skolan. Detta arbetes syfte har varit att få en förståelse om lärares uppfattning om internets roll i skolan. Via fokusgrupper har lärares resonemang om hur och varför internet ska användas i skolan insamlats. Resultatet innebar ett ointresse från lärarnas sida för allmänna riktlinjer men istället kunde de se många användningsområden för internet i skolan. Dessa användningsområden visade på en bred pedagogisk grund med koppling till både Piaget, Dewey och Vygotsky. Slutsatser som kan dras av studien är att det lärarna har tagit till sig vad internet haft för konsekvenser och funnit många användningsområden för internet i undervisningen. Dock finns det ett fortsatt behov av diskussion, analys och omstrukturering av de följder för skolan som internet har fört med sig. 

Författare

Johan Luks

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..