Sökresultat:
6873 Uppsatser om Patient-centered communication - Sida 48 av 459
Sjuksköterskans uppfattning av palliativ vård på kirurgisk akutvårdsavdelning
Palliativ vård innebär att patientens symtom lindras med olika behandlings- och omvårdnadsåtgärder för att främja patientens välbefinnande. Palliativ vård ska bedrivas oavsett var patienten vårdas.Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur sjuksköterskor uppfattade den palliativa vården på kirurgisk akutvårdsavdelning.Metod: Kvalitativ metod med fenomenografisk forskningsansats har använts. Från två kirurgiska akutvårdsavdelningar intervjuades 15 sjuksköterskor.Resultat: Tre huvudkategorier identifierades. Första huvudkategorin var palliativ vård för en sjuksköterska på kirurgisk akutvårdsavdelning, med två underkategorier: innebörden av palliativ vård för sjuksköterskan och kärnan i omvårdnaden av en patient i palliativt skede. Andra huvudkategorin var hinder för omvårdnadsarbetet av en patient i palliativt skede med underkategorierna: tid, kompetens, kommunikation/information, bristande planering och dokumentation, resurser och samarbete.
We are dependent on PPPs - A case study on Public-Private Partnerships
I olika perioder har ämnet våld inom psykiatrin lyfts fram i media, ofta i samband med att ett våldsdåd har begåtts av en ?våldsam psykpatient?. Varken i media eller i den tidigare forskningen är det vanligt att ämnet blir belyst ur ett patientperspektiv. Denna kvalitativa studie försöker fånga ett inifrån-perspektiv och tar sin ansats i att försöka beskriva vad som kan leda fram till att det uppstår konflikt- och våldssituationer på en sluten psykiatrisk avdelning. Studien har genomförts med hjälp av samtal med sju personer med erfarenhet av våld under sin vistelse på en sluten avdelning.
Postoperativ smärta ? en litteraturstudie som beskriver patienters postoperativa smärta
Bakgrund. Många patienter oroar sig inför kirurgiska ingrepp. Ett av orosmomenten är smärtan efter operationen. Smärtpåverkade patienter utsätts för ett lidande. Detta lidande bryter patientens naturliga förhållningssätt till den levda världen.
Patienters upplevelser av att leva med åldersförändringar i gula fläcken - en litteraturstudie : Living with age-related macular degeneration from the patient?s perspective
Background: Elderly people with visual impairment increases in the society. To measure vision with visual acuity charts doesn?t indicate how patients with Age-Related Macular Degeneration (AMD) experience their disease. Aim: The aim of the literature review was to describe patients? experiences of living with age-related macular degeneration.
Glokala kampanjer mot fattigdom : Kommunikationsstrategier bakom statliga Världens Chans och ideella Utrota Fattigdomen Nu
Purpose/Aim: The purpose is to describe, analyze and compare the two communication campaigns Världens Chans and Utrota Fattigdomen Nu, and discuss how and to what extent communication campaigns in Sweden can be used to reduce global poverty. The theoretical framework is mainly based on communications strategies and other relevant aspects of the planning process of campaigns.Material/Method: Within the qualitative case study as an overall method, the main material to the two cases is obtained through five qualitative interviews with the premier representatives of the campaigns.Main results: Världens Chans can be seen as an information campaign by the government which purpose is to contribute to the fulfilment of the millennium goals by drawing the attention of the public to their existence. Utrota Fattigdomen Nu, on the other hand, is an influence campaign by the civil society which purpose is to exterminate poverty by putting a pressure on power holders and to change the attitudes and the behaviours among the public. Both campaigns are based on a network with lots of different actors, functioning as opinion makers. Furthermore, communication campaigns are important tools in the fight against poverty..
?I ain?t goin? in there!? : HIV-infekterade patienters upplevelse av vården
Background: HIV is a worldwide spread disease with many deaths. People with the disease have previously been met with attitudes, stigma and discrimination in various contexts. A caring relationship should be built on empathy, respect and communication, where the patient is not seen as their illness, but as a person. Today, there are laws that are there to protect the patient, however, there is a lack of knowledge about what is current. Health care workers knowledge in the 2000s has improved, but there is still a lack of knowledge.Aim: To illustrate how patients with HIV experience health care.Method: The literature review was conducted with twelve scientific articles of which two articles were quantitative and the other qualitative.Results: The results revealed three main themes; Different expressions of fear, Perceived negative attitudes and stigmatization, as well as The wish to be lovingly treated in health care.
Integritet i omvårdnaden
Trots att integritet har ett fundamentalt värde i vårt samhälle finns det ingen klar definition av vad begreppet verkligen innebär. Syftet med denna studie var att belysa innebörden av begreppet integritet såsom det visar sig i mötet mellan vårdpersonal och patient. Studien är gjord som en systematisk litteraturstudie och bygger på 10 kvalitativa empiriska studier som behandlar fenomenet integritet. Resultatet visar att integritet är ett begrepp som inrymmer flera dimensioner såsom autonomi, att bli sedd som individ, att bli tagen på allvar, det privata rummet, fysisk integritet, information, kulturell identitet, social identitet samt förlöjligande. Trots att både patienter och vårdgivare till stor del delar uppfattning om hur integritet kan bevaras eller hotas utsätts många patienter för kränkande handlingar i omvårdnadssituationer..
Jag får aldrig slutföra en uppgift. Sjuksköterskors beskrivning av arbetsrelaterad stress och dess påverkan på omvårdnaden.
Det är väl känt att sjuksköterskor ofta har en hög nivå av arbetsrelaterad stress. Syftet meddenna studie var att hitta orsaker till stress hos sjuksköterskor och hur detta påverkaromvårdnaden av patienter. Studien genomfördes som en litteraturstudie vilken omfattade 12artiklar med varierande metoder och upplägg utförda i Europa och Nordamerika. Orsaker tillstress identifierades och tematiserades i två teman; Hur påverkas patienten ochomvårdnaden samt Hur påverkas sjuksköterskan. Följande huvudsakliga resultat hittades:Hög bemanningsnivå visade samband med hög omvårdnadskvalitet, hög arbetstillfredsställelseoch låg stress.
The Intimate Connection Between Autonomy and Decision-Making in Applied Health Care Ethics
The intimate connection between autonomy and decision-making in applied health care, especially in various kinds of consent and refusal has taken center stage in medical ethics since the Salgo decision in 1957. Prior to that time, the physician?s supposedly moral duty to provide appropriate medical care typically surpassed the legal obligation to respect patient?s autonomy. The Salgo decision concluded that physicians have a legal duty to provide facts necessary for the patient to make an informed decision. "The doctor knows best" long ago was replaced with "The doctor proposes; the patient disposes." There is no legal obligation for the patient?s choice to be palatable to anyone, other than that patient himself/herself.
Kommunikation och delaktighet i mötet mellan sjuksköterska och patient med afasi
I Sverige drabbas ca 35000 människor av stroke varje år, av dem får 8000 afasi. Afasi ger talsvårigheter både i att förstå andra och att uttrycka sig. I vården möter sjuksköterskan ofta patienter med afasi och kommunikationen blir då inte lika självklar. Sjuksköterskans uppgift är att ha en kommunikation där de kan förstå varandra. Vårdrelationen är nödvändig för kommunikationen och för att göra patienten delaktig.
Faktorer av betydelse för kommunikation vid röntgenundersökningar
Abstrakt Bakgrund: En god kommunikation ligger till grund för en god omvårdnad. Kommunikation är kommunikation först när den är ömsesidig, det vill säga att kommunikation sker gemensamt och går i båda riktningar. Patienters upplevelser av högteknologisk vård håller generellt låg kvalitet. Problemet uppstår vid bristfällig kommunikation mellan vårdare och patient. Röntgensjuksköterskan som till större del jobbar med korta patientmöten måste vara kunnig och effektiv i sin kommunikation med patienten.
Det finns så många olika kompetenser inom förskolans väggar : En kvalitativ studie om fem förskollärares syn på utvecklingen av förskolans kvalitet
Through a sociocultural perspectivethe purpose of this study is to investigate how preschool teachers look at quality development in preschool and how they perceive their participation in this development.I have used a qualitative method based on five interviews with preschool teachers from three different parts of Sweden. I used an interview guide with open questions. The interview answers were categorized in themes based on the responses which were most frequent. In the result I have been using an analysis based on these themes. The result showed that the preschool teachers consider that the leadership style affects their work.
Etnicitet som fördel eller nackdel : En jämförelsestudie mellan två förortsskolor i Stockholm
The aim with this essay is to emphasize the problems that ethnical belonging causes at schools today. We have chosen to examine and compare two schools with each other, one school is called ?the new school? situated in Stockholms kommun and the other school is called ?the old school? belonging to Huddinge kommun. We have had contact with these two schools for a longer period as substitutes and students. This essay is based on how these two schools prominently differ from each other.
Kommunikation om kommunikation : medarbetares upplevelser av vad som påverkar kommunikationen mellan dem och deras chef
Our study aimed at gaining insight of co-workers experiences of different factors that affects the verbal communication and leads to dialogue and misunderstanding between co-workers and their managers. The empirical material was gained from semi-structured interviews with co-workers at various departments within the same organization. We used a hermeneutic interpretive approach and our data was analyzed concerning different factors affecting communication. The result has been interpreted using the theories of deliberative conversations and dialogue competence. We have also used Illeris theory of learning.
Den totala tystnaden: En fallstudie över identiteters respektive kommunikationens påverkan på fusionen mellan Företagshälsovården AB och Managementkonsulterna AB
This study aims to build a deeper understanding of how differences in identities and communication can affect the possibilities of achieving a successful merger between companies from different type of industries. Our study is of qualitative nature and looks into the specific merger between Företagshälsovården AB and Managementkonsulterna AB. The study builds upon 16 semi structured interviews which are carried out with employees from both parts of the organization and with management personnel. Firstly our study shows that the different identities existing within the different parts of the organization, highly affect the integration process after a merger. Secondly we show that the level of communication transmitted from the management, but also between the different parts of the organization, affects the possibilities of creating a successful merger.