
Sökresultat:
7309 Uppsatser om Patient erfarenhet - Sida 4 av 488
Kommunikationens betydelse i mötet mellan vårdpersonal och patient vid palliativ vård
Bakgrund: Kommunikationen har en grundläggande betydelse för allt
omvårdnadsarbete med patienter, men blir ännu viktigare när det rör människor
som vårdas palliativt. Vårdpersonalen ska ge korrekt information till patient
och samtidigt kunna lyssna på patienten och tyda patientens individuella sätt
att kommunicera genom verbal och icke verbal kommunikation. Syftet med denna
studie var att belysa kommunikationen i mötet vid palliativ vård. Metoden:
Studien utfördes som en litteraturstudie. Författarna valde att analysera nio
vetenskapliga artiklar, där alla valda innehöll området kommunikation.
Det perioperativa samtalet-nyexaminerade operationssjuksköterskors uppfattningar
The perioperative nurse's primary responsibility is to care for the patient during the operation?s three phases; before, during and after. The communication between colleagues in the surgical department is increasing opportunities for safe care for the patient and a good dialogue with the patient can alleviate the concerns facing the unknown environment such as an operating theater. The pilot study was to investigate the surgical nurses' perceptions of conversations with the patient one year after graduation. To answer the pilot study's aim a qualitative interview study was chosen with a phenomenographic approach.
Vårdpersonalens uppfattningar om fibromyalgi
Aim Our aim is to highlight perceptions of fibromyalgia among health care personell.MethodsA systematic literature review conducted with a deductive approach.FindingsHealth care personell felt insecure because of a lack of understanding which lead to avoiding contact with these patients. Many felt that the fibromyalgia patient was categorised and that they would have been better served with another name of their disease. There was a great distrust against the diagnosis and its aetiology. The patient was perceived as troublesome, illness-fixated and draining the personell of energy. The paradox that the patient is looking so healthy but bearing so much pain was confusing for the health care personell.Conclusions Communication and an empathic encounter was identified as important elements for patient care.
Vårdmöten mellan sjuksköterska och patient med dennes anhöriga i den palliativa vården på hospis
Bakgrund: Att som sjuksköterska delta i palliativ vård ställer stora krav på
kunskap och empatisk förmåga. I vårdmöten mellan sjuksköterska och patient med
dennes anhöriga är vissa faktorer och problemställningar särskilt viktiga för
sjuksköterskan att vara medveten om. Syftet: Studiens syfte är att belysa
vårdmöten mellan sjuksköterska och patient med dennes anhöriga inom den
palliativa vården på hospis. Metod: Litteraturstudien. Resultat: Resultatet har
redovisats utifrån följande teman: kommunikation (inklusive samtal), känslor
och relation.
Patienters upplevelser av ett akutmottagningsbesök
The pressure is getting tougher on Accident and Emergency departments. Therefore it is crucial to study how the patient?s perceive their visit to the Emergency department. Knowledge about this enables improvement of routines, patient participation and patient safety. The purpose of the study was to investigate patient?s experiences of their visit at the Emergency department.A descriptive design was used.
Sjukvårdspersonals upplevelse av att bli patient
Sammanfattning: Syftet med studien var att beskriva sjukvårdspersonals upplevelse av att i yrkesverksam ålder bli patienter. Arbetet hade en beskrivande design. Fyra självbiografiska böcker analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Arbetet resulterade i två domäner: Upplevelser av sjukdomsbesked med kategorierna: Att leva i ovisshet och visshet och Bemötande. Upplevelser under utredning och behandling resulterade i kategorierna: Känslor i kroppen och själen; Att vara i andras händer; Att vara patient och Miljön.
Distriktssköterskors dokumentation i omvårdnadsjournal vid telefonrådgivning.
The aim of the study was to describe what district nurses, who work with telephone- advice, document in patient record, to be able to develop their documentation. The Authors have examined 50 patient records. The examination tool is collected from ?Lokal anvisning för hälso- och sjukvården I Södra Älvsborg?. The audit areas was record keeping, review and planning, realization, individual nursing and the patients participation, information, education and agreement.
Patienters upplevelser av att leva med stroke - en litteraturstudie
Background: Living with stroke not only means coping with physical limitations, but a stroke also leads to other losses, which in various ways may change an individual?s life. A nurse can play a significant role in regards to consequences in the ordinary day of life for patients with stroke. Aim: The aim of this literature study was to describe patients? experiences living with stroke.
Hot och våld på arbetsplatser inom vården - En kvalitativ intervjustudie om arbetsgivarens ansvar vid förebyggande och inträffande av en hot- och våldsituation på arbetsplatsen samt hur personalen påverkas av dessa situationer ur ett genusperspektiv
Folkhälsovetenskapligt program.
Beröring och dess betydelse för mötet mellan patient och vårdpersonal - En litteraturstudie
Background: Nursing staff use touch on a daily basis, often without reflecting over it. It is not only the touch itself that emerges, everyday nursing staff get involved in the meeting with patients. The use of touch can be divided in to different kinds of touch, due to its purpose these are instrumental- and expressive touch. Purpose: The purpose with the study was to illustrate what physical touch means for the meeting between patient and caregiver. Method: A literature review has been done, based on ten scientific articles and by these four domains emerged.
Sjuksköterskors erfarenhet av systematisk dokumentation: en litteraturstudie
Syftet med denna litteraturöversikt har varit att beskriva sjuksköterskors erfarenhet av systematisk dokumentation. Specifika frågeställningar var hur omvårdnadskvaliteten påverkas av systematisk dokumentation sett ur ett patient- och sjuksköterskeperspektiv. I uppsatsen ingår även den specifika frågeställningen om vilka fördelar och nackdelar det finns mellan pappers- och elektronisk dokumentation. Studiens resultat baseras på 16 vetenskapliga artiklar. Analysen resulterade i huvudfynden att systematisk dokumentation ökar patientsäkerheten, ökar antalet interventioner, ökar dokumentationskvaliteten, underlättar det dagliga arbetet, att ett analytiskt tänkande ger en ny syn på omvårdnaden, att elektronisk dokumentation ökar tillgängligheten, påverkar kommunikationen och underlättar det dagliga arbetet.
Faktorer som påverkar sjuksköterska och patient vid omhändertagande på akutmottagning
I dagens samhälle ställs höga krav på sjuksköterskan. Hon/hanska kunna möta och ta hand om patienter med olika bakgrundoch erfarenhet. Syftet med litteraturstudien var att belysa faktorersom påverkar sjuksköterska och patient vid omhändertagande påakutmottagning. Studien genomfördes som en litteraturstudie, medinduktiv metod där fakta i resultaten kategoriserades i tre delar,vilka var kompetens, bemötande och bedömning. Alla som utsättsför något traumatiskt riskerar att drabbas av posttraumatisktstressyndrom.
Färdigheter som sjuksköterskor använder sig av för att skapa goda vårdrelationer i ambulans och på akutmottagning : en litteraturstudie
Background: Encounters between patient and health care have been shortened and fragmented. Times when the patient is in the continuum of care is related to how well the patient feels confirmed in the meeting with his/her carers. Aim : The aim of this study is to highlight skills that nurses use to provide good care relationships with patients in the ambulance and emergency room. Method: A literature review was done. Search for articles was conducted in the databases Cinahl and Pubmed.
Mötet med patienten vid klamydiasmittspårning : En kvalitativ studie om barnmorskans upplevelse av mötet
Background: Studies show that unsolved contact tracing of chlamydia increase in Uppsala County. Research shows that the meeting between patient and caregiver, when performing a contact tracing, may be crucial to the outcome of contact tracing. Objective: The aim of the study was to investigate how midwives describe the encounter with the patient during contact tracing in youth clinics in Uppsala County Council. Methods: A qualitative approach with semi- structured interviews was used to collect data. Nine midwives of varying age and work experience from seven different youth clinics in Uppsala County Council were interviewed.
Informationens betydelse för patienten med hjärtinfarkt i det akuta skedet
Information ska ses som en integrerad del i god omvårdnad av den patient som befinner sig i det akuta skedet av en hjärtinfarkt och är en förutsättning för en god vård. Sjuksköterskans bemötande och kommunikation är en viktig del i omvårdnaden av patienten. Det är av betydelse att sjuksköterskan har en förmåga att förmedla kunskap, förståelse under de stressade förhållanden som ibland kan råda på en akutmottagning. På så sätt ges förutsättningar för att patienten att kunna vara delaktig och ha inflytande över sin egen vård och behandling. Syftet med studien är att belysa informationens betydelse för patienten i den akuta fasen av en hjärtinfarkt.