
Sökresultat:
1512 Uppsatser om Påverkning vid brand betong - Sida 38 av 101
Växelbruk på Hornsbruksgatan
Längs den skuggiga Hornsbruksgatan bryter en veckad volym upp den långa sträckan. En ny bergssida som definierar park och gata och serverar scener för medborgarinflytande på både gräs och betong. Med biblioteket som katalysator får den bortglömda delen av Hornstull ett välbehövligt komplement av både mångfacetterad verksamhetslokaler, kontor och större lägenheter. Med mer park i parken och mer stad längs gatan bygger Hornsbruksgatan vidare på områdets karaktär av experimentalitet ? ett urbant växelbruk..
Smarta prefabmoduler för småhus i betong
This report examines the possibility of developing a modular system for concrete homes that cancontribute to greater diversity of today's market. The issue was whether it ? from a competitive pointof view ? is possible to produce smart prefab modules that customers themselves can combine to avilla. The report addresses the question how the modules and wall panels should be designed for thegreatest variety of floor plans.With regard to what is asked of the customer interviews where held for the purpose ofunderstanding concrete's popularity and elements of high value in their homes today. The answersfrom the interviews laid ground for four prototype homes which were made to demonstrate how theelements can be combined to achieve different types of houses..
2000-talets svenska trästäder
I denna uppsats undersöks översiktligt hur byggandet av flerbostadshus högre än två våningar med stomkonstruktion av trä har genomförts i Sverige under 2000-talet. Nybyggande av flerbostadshus med stomkonstruktion av trä studeras i förhållande till hållbarhet, säkerhet och utformning. De stora stadsbränderna i Sverige föranledde ett förbud med byggnadsstadgan år 1874 mot att bygga fler än två våningar med stomme av trä. Detta förbud rådde ända fram till år 1994, under 120 års tid. I flera andra länder råder det fortfarande inskränkande bestämmelser mot trä.
Värdering av varumärken
Background: The trademark is something that surrounds us almost all the time wherever we are. Studies show that brands are becoming increasingly more and more important and that it is important to have a strong trademark. This may be a reason for acquisitions. A business is carried out for various reasons, but usually it is to gain market shares or to get advantages in the market, such as a trademark can help with. A contributory effect on the market can be customer loyalty to the trademark.
En jämförande studie mellan spikningsplåtsförband och WT-Tskruvar i limträkonstruktioner
Detta examensarbete har gjorts på uppdrag av Skanska Teknik med handledning av Johan Sjödin. Arbetets syfte var att jämföra olika limträförband, utförda av antingen spikningsplåtar eller WT-T skruvar, och komma fram till den bästa lösningen med hänsyn till bärförmåga, kostnad och utförandetid. I ett projekt har de spikningsplåtar, som används vid limträförband, börjat rosta under extremt fuktiga förhållanden fastän spikningsplåtarna är rostfria enligt tillverkaren. En fördel med WT-T skruvar är att de är gömda inne i träet och på så sätt inte i direkt kontakt med den aggressiva miljön, men även skyddad mot brand. Andra fördelar med WT-T är att utförandetiden är kort och kostnaden är lägre än spikningsplåtsalternativet.
Varumärkets image inom secondhand och välgörenhet : En fallstudie av Erikshjälpen
Uppsatsens syfte är att analysera och klargåra kundens bild av varumärket Erikshjälpen, klargöra organisations identitet och hur man inom organisationen vill att varumärket ska uppfattas på marknaden. En ambition är att analysera butiken som en marknadsföringskanal. Empirimaterialet har samlats in genom personliga intervjuer med respondenter som har direkt koppling till Erikshjälpen samt fokusgruppsintervjuer bland kunderna i fyra butiker. De slutsatser jag har kommit fram till har baserats på de tendenser som visat sig tydligt i min analys. Då jag inte haft för avsikt att generalisera är detta ett sätt att lyfta fram återkommande påstående från respondenterna.
Bryr sig företagskunder om leverantörens corporate image? : Betydelsen av leverantörens corporate image vid köp av kunskapsintensiva IT-konsulttjänster.
Background: Critical conditions to become an attractive supplier of knowledge based IT-services in the B2B market are many. Besides the fact of supplying a service of high quality one must as a supplier communicate values which are understandable and desirable for a new buyer. Buying a knowledge based IT-service involves several risks; the consultant might not have sufficient knowledge or have difficulties understanding the corporate culture and collaborating with other staff within the client?s organization. Since services are intangible offers and it can be intricate to put right price level for something which can only be evaluated when the project is finished, puts severe strain on suppliers competing with other companies in the same market when looking for new clients.
Hearing is believing
Today most studies regarding marketing are made on traditional marketing channels, answering questions like which jingle is best or which TV-channel a company should focus their marketing budget on. There is also the science regarding the best way of marketing on Social Networking sites or how to get as many 'likes' as possible, and so forth. However research has also been made in the field of in-store marketing and how a retailers or brand owners can affect customers in "the moment of truth". Until now most of these studies discuss how to get the attention of the customer in the store since both time as well as level of commitment in general is scarce when a customer is in a grocery store doing the necessary weekly- or complementary-shopping. It seems like most of them make the very same conclusion; catching the attention of a customer is vital to sell them your product.
Tillståndsbedömning av järnvägsbroar: inverkan av dynamisk last på trågbroar av betong
Då Malmbanan, järnvägen mellan Narvik och Luleå, uppgraderades till 30 tons axellast bedömdes de befintliga järnvägsbroarnas bärförmåga genom klassningsberäkningar. Detta resulterade i att ett antal broar behövde förstärkas. I klassningsberäkningar används olika laster som påverkar bron, däribland bromslast och dynamisk lastpåverkan. Den dynamiska lastpåverkan uppskattas genom att använda en dynamisk lastfaktor räknas fram, och för bromslasten ges grova riktvärden. En minskning av dessa uppskattade värden kan leda till att många broar kan klassificeras för högre laster.
Hur uppnås framgång på lång sikt med varumärkesutvidgningar? : En fallstudie av Hennes & Mauritz
Sammanfattning ? ?Hur uppnås framgång på lång sikt med varumärkesutvidgningar??Frågeställning: - Hur kan Hennes & Mauritz's varumärkesutvidgning studeras och beskrivas för att ett företag inom klädbranschen ska kunna ta del av denna information och lyckas utvidga framgångsrikt på lång sikt?- Hur ställer sig konsumenter mot utökningar av ett varumärke?Syfte:         Syftet med denna uppsats är att studera varumärkesutvidgning ur ett långsiktigt perspektiv genom att analysera företaget Hennes & Mauritz. Detta genom att undersöka skillnader mellan det företaget vill förmedla med sina varumärkesutvidgningar och hur konsumenterna upplever det. Dessutom är syftet att ge rekommendationer till vad företag inom klädbranschen bör tänka på vid planer på vidareutvidgningar, samt att ge förslag på hur även H&M kan stärka sina vidareutvidgningar.Metod:         Uppsatsen är en kombination av kvalitativ och kvantitativ studie   där all empirisk material har arbetats samman med teoretiskt ramverk. Teorin behandlar varumärken och hur den är uppbyggd, samt varumärkesutvidgning med ett fokus på framgångsfaktorer.
Volvo Ocean Race : En studie inom sponsring
Problem Intresset för sport är omfattande i världen och med sporten kommer möjligheter för företag att kommunicera med marknaden. Dessa möjligheter innefattar sponsring. Företag väljer olika sponsringsobjekt, sätter upp mål och aktiverar sin sponsring. I dagsläget finns det dock alltför många företag som investerar i sponsring utan eftertanke till objektets karaktär eller potentiella målsättningar. Dessutom brukar företagen enbart utöva varumärkesexponering vid sportevenemang.
Skildringen av islam i svenska läromedel : En undersökning om framställningen av Muhammed, kvinnorna och Gud i svenska läromedel
Att attrahera topptalanger till sin organisation och skapa en trivsam och utmanande arbetsmiljö är något som har blivit allt viktigare. Den nya generationens medarbetare har helt andra prioriteringar när det kommer till att välja arbetsplats. Det handlar inte längre om vad den arbetssökande har att erbjuda organisationen, utan snarare tvärtom ställer sig många frågan, vad har organisationen att erbjuda mig?För att möta dessa behov måste organisationerna se till att ha en strategi för att attrahera och behålla medarbetarna. Strategin om Employer Branding handlar om att skapa ett starkt varumärke som arbetsgivare och se till att organisationen blir attraktiv och drar till sig medarbetare med rätt kompetens.
Krav på KRAV : En attitydundersökning gjord på företagsekonomistudenter vid Uppsala Universitet
Aldrig förr har den svenska konsumenten varit så hälso- och miljömedveten. Ett resultat av detta är att fler mervärdesmärkningar har dykt upp på våra butikshyllor. En av de mest kända mervärdesmärkningarna inom ekologiskt producerade varor är i dagsläget KRAV-märkningen.Syftet med denna uppsats är att undersöka om Uppsala Universitets företagsekonomistudenters attityder gentemot KRAV-märkta produkter stämmer överens med den bild som KRAV vill förmedla. Studenterna har fått ange vilka produktattribut de anser vara av störst vikt vid livsmedelsinköp, vilka sedan har jämförts med hur väl de anser att KRAV uppfyller dessa. Genom detta har vi kunnat urskilja en generell attityd hos studenterna gentemot KRAV-märkta produkter.Resultatet visar på att studenterna har en positiv attityd gentemot KRAV-märkta varor.
Brandsäkerhet på tunnelborrmaskiner: en människa, teknik och organisations studie av brandsäkerhet vid Hallandsåsen
Drömmen om en tunnel genom Hallandsåsen har funnits sedan tidigt 1900-tal. Syftet med denna järnvägstunnel är att göra västkustbanan mer effektiv och konkurrenskraftigare än vägen. Genom att ta bort flaskhalsen som den nuvarande järnvägen utgör kan tågkapaciteten samt tåghastigheten öka förbi Hallandsåsen. Detta är en riktning med miljön då tågen rullar med 100 % förnyelsebar energi vilket medför att miljöbelastningen kan minska. I projekt Hallandsås används en tunnelborrmaskin (TBM) som är gjord för att både kunna borr i hårt och mjukt bergmaterial.
Kraftspelsanalys av transportstag : Prefabricerade väggelement i betong
A titania-supported nickel catalyst was prepared and tested in methanation in order to evaluate its catalytic properties (activity, selectivity and specially, activity loss), and compare it with an alumina-supported nickel catalyst.The titania-supported catalyst did not only show higher stability than alumina, but also presented a different cause of deactivation, carbon formation. In addition, a kinetic model was obtained for the titania-supported catalyst, and a study of the effect of different operating conditions (temperature, composition and partial pressures of synthesis gas and water) on the deactivation rate and carbon formation of this catalyst was performed.