
Sökresultat:
1512 Uppsatser om Pćverkning vid brand betong - Sida 18 av 101
AnalysjÀmförelse mellan dataprogram och uppmÀtt RF i betong
Nygjuten betong innehÄller stora mÀngder vatten. DÀrför Àr det viktigt
sÀkerstÀlla att betongen hinner torka ut. Till vilken nivÄ beror pÄ vilket
material som ska placeras i direkt anslutning till betongen. Hur lÄng tid
det tar att komma ner till rÀtt fuktnivÄ beror pÄ mÄnga faktorer. Under
betongens hÄrdnande Àr det dess sammansÀttning som har störst inverkan pÄ
uttorkningstiden, nÀr denna process avstannat Àr det i huvudsak
torkklimatet som har pÄverkan.
Expander : En studie av Expanders kommunikation och varumÀrke
Communication can be heard in many different ways and it is important for all businesses, especially in B2B. The construction and maintenance of a brand plays just like the communication a very important part. These parts also have a lot to common and affect each other in a large extent. One problem that may occur in many companies is the failure to grow and gain a larger share of the market even if they in various ways are trying. Expander is one of those companies and in this research report we studied communication and brand building, focusing on brand management, relationships and integrated marketing. Here we drew the conclusion that all these areas are important for a company, especially in the Business-to-Business marketing in different ways.
Modellering och representation av konstruktionsmoment med
4D-CAD relaterade till platsgjuten betong
I 4D CAD kombineras 3D CAD modeller med planeringsdata. DÀrmed Àr det möjligt att spela upp produktionsskedet sekventiellt, och produktionen kan simuleras i förvÀg. Genom simulering av olika produktionsstrategier kan produktionsplaneringen optimeras. I ett fÄtal projekt har anvÀndningen av 4D CAD för byggprocess av platsgjutna betongstommar studerats. För att göra ytterligare studier av 4D CAD relaterad till platsgjuten betong har detta examensarbete inriktats pÄ att studera hur ytor innanför fasaden kan utnyttjas för att visa arbetsflödet under produktionen av byggnadsprojekt med platsgjuten betong samt att utarbeta arbetsmanualer för framtagande av 4D CAD modeller.
Strategisk kommunikation inom franchising, en fallstudie av Gallerix
AbstractTitle: Strategic Communication within franchising, a case study of GallerixNumber of pages: 60 (65 with enclosures)Author: Charlotta Babington ThorszeliusCourse: Media and Communication DPeriod: Spring 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University, SwedenPurpose/Aim: To find out, by doing a case study, how communication between the two parties in a franchising relationship works, and how communication can strengthen the concept and brand. By analysing the communication, identify strengths and weaknesses and make suggestions for improvement.Material/Method: Qualitative method by using interviewsMain results: The understanding of the concept and the relationship between franchiser and franchisees are vital for the success of the franchising chain. The main internal communication channel today is the Intranet, and more personal contacts and meetings are requested. The yearly meetings are appreciated by the franchisees, but the content of the meetings are of varied quality. The chains value words, which are important for how the brand is perceived by the customer, are slightly different from how the franchiser and the franchisees sees them.
Vart tog EMV vÀgen?: En analys av Marknadsdomstolens utvÀrdering av imitering i dagligvaruhandeln
This paper discusses the issue of trade dress imitation in the grocery sector. Our study has its starting point in the conflict that may arise between a brand owner and an imitator following an imitator?s marketing actions. In this study we look at the Market Court?s precedents in which this question has been addressed.
En studie om sociala medier och perception
Earlier studies and research on the subject of perception and social media during the working process resulted in a change of the problem. At first the focus of the study was to examine how social media affects the perception of a brand although later on the problem had to be developed to instead examine if social media reflects the perception of a brand. The purpose of this study is to figure out if social media reflects consumer?s perception of a brand. This will contribute to company?s knowledge on how important social media is in their branding and will give pointers on how many resources that is necessary to spend on branding in social media.
Dimensionering och studie av stommar i limtrÀ, stÄl och betong med avseende pÄ kostnad och miljöpÄverkan
Rapporten innehÄller ett projekt vars ÀndamÄl Àr att dimensionera alternativastommar i stÄloch betong för en befintlig ladugÄrd i limtrÀ. Alla alternativ har sedan jÀmförts med avseendepÄ kostnads och miljöpÄverkan.Författaren menar pÄ att idag finns det flera olika alternativ för stomlösningar, sett till bÄdematerial samt utformning och det kan göra valet av stomme Àr svÄrt. Arbetet har dock inte tillsyfte att bestÀmma vilket material som Àr bÀst utan mer till att framföra skillnader mellanmaterialen. Sedan Àr det upp till lÀsaren sjÀlv att avgöra om hen finner ett miljöeffektivtmaterial bÀst eller om hen föredrar mindre kostnad.I rapportens resultatdel presenteras resultatet frÄn samtliga alternativs dimensionering somsedan har anvÀnds till att jÀmföra stommarna. MiljöpÄverkan togs fram med hjÀlp av enlivcykelanalys, dÀr Tyréns AB har tagit fram ett regelverk för byggnader.
Sprickrisk vid byte av kantbalkar â inverkan av kylning
Available as pdf.
Utmattning av jÀrnvÀgsbroar av armerad betong: JÀmförande berÀkning för tvÄ befintliga plattrambroar
MÄnga befintliga jÀrnvÀgsbroar i Sverige nÀrmar sig sin berÀknade livslÀngd. Det finns ocksÄ en önskan att öka tÄglasterna, antalet tÄgöverfarter och tÄghastigheterna för att klara dagens och framtidens behov. För att inte behöva riva fullt fungerade broar bör bÀrighetsutredningar ge resultat som stÀmmer vÀl överens med verkligheten. Med dagens betongnormer kan utmattning bli den dimensionerande faktorn, trots att fÄ fall av brott har observerats i broar av armerad betong pÄ grund av utmattning. Detta examensarbete jÀmför tre utmattningsmodeller pÄ tvÄ plattrambroar av armerad betong belastade med jÀrnvÀgstrafik, en frÄn 1972 och en frÄn 1995.
Samarbeten mellan modebranschens tvÄ olika vÀrldar : En varaktig företeelse?
The purpose of this study has been to examine how collaborations between clothingcompanies and fashion designers can influence their brands. Our ambition has been todescribe this phenomenon by describing how collaborations can affect and influencethe clothing companies? brand identity, image and positioning. Furthermore, we wantto describe how these collaborations have changed the fashion industry and what thefuture holds for it. We find this topic relevant since collaborations are becoming anadvantage for companies in a competitive industry that is constantly in change.
Hur pÄverkar sponsring ett varumÀrkes Brand Equity? : En studie av BrynÀs IF:s sponsorer.
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att genom empirisk undersökning besvara frÄgan vilken mÀtbar effekt sponsring har pÄ varumÀrkets vÀrde, Brand Equity. Genom att besvara den frÄgan Àr ocksÄ syftet att utveckla en modell som visar vilka faktorer samt vilka delar i varumÀrket som pÄverkas av sponsring.Metod: Vi har valt att genomföra detta arbete genom att anvÀnda fallstudier. Dessa har vi genomfört med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med representanter för Gevalia, LÀkerol och LÀnsförsÀkringar GÀvleborg, vilka samtliga sponsrar BrynÀs. Vi har bearbetat intervjuerna för att sedan analysera dem mot vÄr teoretiska referensram. Vi har valt att dela upp analyserna efter huvudomrÄden som rör sponsring och varumÀrke.Resultat & slutsats: Vi har utvecklat en modell som visar sponsringens effekter pÄ Brand Equity, men dessa Àr dock inga tydliga mÀtbara effekter dÄ vi inte kunnat uttyda nÄgra genom studien.
Kreativ reklam attraherar och rekryterar
This paper supports the thesis that creative consumer advertising also can be used as a recruitment tool. By increasing the level of creativity used in their communication, a company can affect the attractiveness of themselves as future employers. The creative advertising influences the brands perceived creativity. It also increases the perceived social, development- and reputational value as well as the future intentions with the brand. By being more creative the brand is also viewed as making more marketing effort, which in turn affects the perceived potential of the brand in a positive way.
Viktreducering av hydraulmaskin F11-010
Möjligheter att reducera vikten pÄ en hydraulmotor, som tillverkas pÄ Parker Hannifin AB i TrollhÀttan, har studerats. MÄlet med arbetet var att ge förslag pÄ hur motorn kan göras lÀttare för att nÄ det framtida mÄlet att erbjuda kunder en lÀttviktsmotor (LWM) lÀmpad som flÀktmotor.För att identifiera komponenterna och deras vikter vÀgdes alla delar var för sig. VÀrdena visade att trumhus, lagerhus, axel och lagerpaket stod för ca 75 % av motorns totala vikt. Arbetet koncentrerades dÀrför pÄ att reducera vikten pÄ dessa delar.Flera koncept togs fram med lÀgre vikt och bibehÄllen prestanda. Vissa delar kontrollerades mot hÄllfasthet med handberÀkningar och FEM-analyser.
VarumÀrkets betydelse - en jÀmförelse mellan hur unga och Àldre pÄverkas i köpprocessen
The thesis strives to answer the question whether there are any differences between how young customers, in comparison with older, are affected by brands when buying different products. The purpose is to get a clearer idea about the brands' importance in the future and in that way also to give guidance to companies about how to best market themselves and there products.To answer the question, an experiment was conducted with 480 respondents taking a survey where they had to rate a product after reading a short text about it. Some of the texts stated that a specific brand was behind the product while some said the product was produced by an unknown brand.The result of the study was that young people showed a greater propensity of rating products with a brand higher than products without brands, in comparison with the older respondents. This gives reason to believe that brands progressively will become an even more important tool for marketers and an unmatched asset for companies in the future..
BestÀmning av skjuvhÄllfasthet med vridprovning för pÄgjutna betongkonstruktioner
Skador och slitage pÄ brokonstruktioner av betong beror pÄ tösalter, armeringskorrosion och frostcykler i kombination med ökande trafiklaster. Den i sÀrklass vanligaste reparationsÄtgÀrden för dessa typer av skador Àr att göra en pÄgjutning. Metoden gÄr ut pÄ att först avlÀgsna det skadade eller dÄliga betongskiktet innan en ny betong pÄgjuts. För att bedöma hur bra ett pÄgjutningsarbete Àr behöver vidhÀftningen mellan den nya pÄgjutningen och gamla betongen faststÀllas. Den mest anvÀnda metoden för detta syfte Àr s.k.