Sök:

Sökresultat:

329 Uppsatser om Outsourcing - Sida 3 av 22

Ekonomisk styrning och kostnadskontroll vid IT-outsourcing

Background: Many companies have outsourced their IT-operations and their expectations of what this IT-Outsourcing will contribute to the business are high. Cost cuts are not always a natural outcome of IT-Outsourcing. Many companies that have outsourced their IT-operations consider it to be problematic and complex to exercise management control and reach cost control which was the purpose of the IT-Outsourcing. Purpose: To describe and analyze what affect IT-Outsourcing has on a company?s management control system and a company?s possibility to exercise cost control.

Den stora utmaningen är att verkställa : Parboendegaranti utifrån ett professionellt perspektiv

Inledning: Outsourcing av IT kan medföra kostnadsbesparingar, ökad flexibilitet och tillgång till ny kompetens. Dock rapporterar många företag att deras Outsourcing har misslyckats nå upp till förväntade servicenivåer och kostnadsbesparingar.Syfte: Denna studie avser undersöka varför kostnader associerade med Outsourcing av IT i många fall är högre än vad företag förutspår.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie baserad på intervjuer med fem aktörer aktiva inom Outsourcing av IT samt vetenskapliga artiklar och litteratur inom ämnesområdet.Resultat: Företag som outsourcar IT underskattar ofta konsekvenserna av förlorad kärnkompetens, kostnaderna orsakade av avbräck i den övriga verksamheten samt komplexiteten i att formulera och övervaka Outsourcingavtal. Detta kan till viss del förklara varför kostnaderna associerade med Outsourcing av IT ofta blir högre än vad företag initialt förutspått..

Outsourcing av en ekonomifunktion : framgångsfaktorer och negativa konsekvenser

Outsourcing har länge varit en effektiv form av företagsstyrning. De senaste decennierna har Outsourcing dock genomgått en rad förändringar och en av de största nyheterna inom branschen är Outsourcing av ekonomifunktionen.Vårt syfte med denna uppsats har varit att öka kunskapen om Outsourcing av ekonomifunktionen i följande avseenden: vi vill identifiera de faktorer som bidrar till att Outsourcing av en ekonomifunktion blir framgångsrik samt urskilja de negativa faktorer som kan vara förknippade med Outsourcing. Slutligen ämnar vi belysa vilka fördelar som kan anföras med Outsourcing av ekonomifunktionen.För att besvara studiens syfte studerades vetenskapliga artiklar och litteratur rörande ämnet. Dessutom gjordes fem intervjuer med personer insatta i problematiken kring Outsourcing av ekonomifunktionen för att ge oss en djupare förståelse kring ämnet.Genom undersökningen kan vi konstatera att de faktorer som är avgörande för att Outsourcing av en ekonomifunktion ska bli framgångsrik är relationen mellan kund och leverantör. En bra relation och kommunikation leder till en annan viktig faktor vilken är att kunden känner tillit till leverantören.

Outsourcing av lönehantering : ? Vilka kontroller utförs? Behåller kunder kontroll?

I Sverige finns det ett flertal kollektivavtal och lagregleringar som påverkar lönehantering. Det kan vara en anledning till att företag väljer att outsourca lönehantering till en extern part. Vid Outsourcing förflyttas kontroll och i uppsatsen redogör vi för vilka kontroller som leverantör respektive kund utför efter Outsourcing av lönehantering. I uppsatsen besvarar vi om kunder behåller kontroll efter Outsourcing av lönehantering. Vi har förutom fokus på kontroll besvarat frågeställningarna genom att undersöka vilka faktorer företag som outsourcar lönehantering utgår från vid val av leverantör och hur kontraktet är utformat.Till hjälp att utreda vilka kontroller som utförs och om kunder förlorar kontroll över lönehantering gjordes sex besöksintervjuer; med tre leverantörer och tre kunder.

Stick to your knitting : Outsourcing av ekonomihanteringen hos några små aktiebolag i Västerås

 Level:                                 Master thesis in business administration, 15 creditsDate of seminar:                2009-05-29Title:                                  Stick to your knitting ? Outsourcing of the economic function in some small private limited companies in VästeråsAuthors:                             Johanna Eriksson 1982johanna.erik@gmail.comSandra Hansson 1982shn04005@gmail.comTutor:                                 Leif CarlssonPurpose:                             From a company perspective describe why the chosen companies in Västerås decided to either outsource or to have their economic function internally, define how the Outsourcing process looks like and examine how the companies that have chosen to outsource have experienced their Outsourcing situation. Further, we wish to contribute with advice for companies that are considering the option of Outsourcing their economic function.Method:                             An intensive study of existing literature and a pre-study were conducted in order to create a framework for the thesis. The pre-study was conducted with one business counselor and two suppliers of economic services and resulted in local practical examples that supplemented the found literature. The main research consisted of semi-structured personal interviews among twelve companies in different sizes in Västerås.

FM Sourcing : En fallstudie över outsourcingarbetet inom Essentials Facilities Management

Syftet med uppsatsen är att analysera och utvärdera Essentials Facilities Managements (FM) Outsourcingarbete och utifrån detta komma med eventuella förbättringsförslag till kommande arbete med Outsourcingfrågor..

Beslutsmodell för outsourcing

Syfte ? Examensarbetets syfte är att skapa förståelse kring ett Outsourcingbeslut genom att utveckla en beslutsmodell för Outsourcing. För att uppnå syftet ska följande frågeställningar besvaras:Vilka faktorer bör påverka ett Outsourcingbeslut?Vilka kostnader bör analyseras för att ett Outsourcingbeslut ska bli väl avvägt?Vilka komponenter bör ingå i en beslutsmodell för Outsourcing?Metod ? Examensarbetet bygger på en analytisk konceptuell studie med ett deduktiv och induktiv förhållningssätt, där påverkansfaktorer togs fram genom litteraturstudier. Jämförelser och analyser av redan befintliga teorier gjordes för att identifiera påverkansfaktorer, utifrån dessa faktorer skapades en beslutsmodell för Outsourcing.Resultat ? Resultatet från studien visar att det finns ett flertal olika faktorer som påverkar ett Outsourcingbeslut och kan sammanfattningsvis placeras som påverkansfaktorer, strategiska- och konkurrensfaktorer samt kostnadsfaktorer.

Backsourcing : om dess orsaker, syften och alternativ

This paper examines the reasons behind firms considering backsourcing. While firms experience problems with their Outsourcing activities, backsourcing emerges as an alternative solution. Firms primarily take cost considerations into account when reconsidering their Outsourcing practices, but this only scratches the surface. A deeper analysis is needed, since cost increases arise from issues such as quality defects and cooperation problems. Even though production costs are low, Outsourcing always implies transaction costs.

IT-outsourcing ? dolda kostnader

Many corporations turn to IT-Outsourcing to focus more on their core competence or to cut the IT-budget. There is one caveat, the costs presented at a first glance does not always present the entire truth. Instead the costs run deeper and so-called hidden costs exist beyond the contractual cost. Reducing these hidden costs may very well be crucial to the entire IT-Outsourcing endeavor. However many firms are not aware of these costs and as such they have a reduced chance of success.

En ny modell i en traditionell verksamhet - En fallstudie kring outsourcing av stödtjänster inom vården

Problem: Det finns mycket forskning gjord kring Outsourcing, dock finns det begränsat med forskning kring Outsourcing av stödtjänster inom vården. En professionell byråkrati har speciella förutsättningar och när den ska samarbeta med en annan verksamhet med en annan struktur skapas en viss problematik. Syfte: Syftet med denna studie är att belysa problematiken kring mötet mellan två organisationer, varav den ena är en professionell verksamhet och den andra ett multinationellt divisionaliserat företag, vilka samarbetar genom Outsourcing. Metod: Vi har tillämpat en induktiv samt kvalitativ metod för insamlandet av vår empiri. Fallstudien över Helsingborgs lasarett baseras på sex intervjuer på olika nivåer.

The Truth Behind Outsourcing Deals - a study from a strategic decision process perspective

Syftet med denna uppsats är att utöka förståelsen för och kunskapen av, de strategiska beslutsprocesserna som föregår företags övergångar till Outsourcing i organisationer med en relativt liten erfarenhet av strategin, respektive, organisationer som har en längre historia av strategin.I ?Make-or-Buy? stadiet av beslutsprocessen minskar företagets mångsidighet och djupet av analysen, när organisationen får större erfarenheter av Outsourcing. I stadiet där företaget väljer leverantör substituerar djupet av analysen dess mångsidighet, när organisationen får större erfarenheter av strategin. Detta kan förklaras med att organisationen utvecklar ett organisatoriskt minne och organisatoriska rutiner. En modell utvecklas av författarna som början av en definitionsutveckling och grund till fortsatt forskning inom området..

Motiv till outsourcing: en fallstudie av Fritidsresor

Outsourcing är ett aktuellt ämne som flitigt debatteras i media. Vi ville därför öka förståelsen till varför företag väljer Outsourcing samt hur motiven rangordnas för olika funktioner. Vi ville även beskriva leverantörernas tolkning av företagets motiv och rangordning. För att uppnå arbetets syfte valde vi att göra en fallstudie av Fritidsresor som utlokaliserat två av dess funktioner som tidigare utförts internt. Fallstudien innefattade två intervjuer på Fritidsresor samt två intervjuer med dess leverantörer av utlokaliserad tjänst.

Outsourcing inom träförädlande företag i Norrbotten och Västerbotten

Outsourcing har utvecklats till en utbredd strategi bland många stora företag, vi har undersökt hur små företag förhåller sig till denna strategi och vilka motiv och risker som ligger till grund för besluten om Outsourcing. För att besvara dessa frågställningar har vi gjort telefonintervjuer med 13 företag i Norrbotten och Västerbotten. Resultatet av undersökningen visade att de främsta motiven var kostnadsbesparingar, ökad flexibilitet och fokusering på kärnverksamhet. De största riskerna ansågs vara ökade kostnader, kontrollförlust och kompetensförlust. Respondenterna verifierar många av de i teorin beskrivna motiven och riskerna, samtidigt som nya bakomliggande orsaker framkom..

Att kommunicera en outsourcing : - En kvalitativ studie om hur en förändringsledning kommunicerat en outsourcing till berörda gruppchefer samt hur kommunikationen uppfattats av gruppcheferna.

I dagens föränderliga värld ställs höga krav på att organisationer ska vara flexibla. Ett sätt att göra detta är genom Outsourcing. Att genomföra en Outsourcing är precis som andra organisationsförändringar komplexa och svåra att genomföra och stöter ofta på motstånd. En central del i att implementera en organisationsförändring är kommunikation. Hur förändringen kommuniceras ligger ofta till grund om den blir lyckad eller inte.

En utredning av vad som bör beaktas i relationen mellan kund och leverantör vid en outsourcingprocess

Denna rapport behandlar ämnet Outsourcing vilket är en växande företeelse bland svenska och internationella företag idag. Det finns många tolkningar av innebörden till begreppet och generellt kan sägas att Outsourcing innebär att ett företag överlåter delar av sin verksamhet till en extern leverantör. Outsourcing förekommer inom många områden och branscher. I denna rapport avser begreppet Outsourcing området informationsteknik (IT).Problemställningen i denna rapport har inneburit att undersöka vad som bör beaktas i relationen/samarbetet mellan kund och leverantör vid en Outsourcingprocess. Detta har gjorts genom ett antal företagsintervjuer samt genom en litteraturstudie.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->