
Sökresultat:
5099 Uppsatser om Organisation - Sida 31 av 340
Vikten av det pedagogiska arbetssättet och förhållningssättet i mötet med elever på skoldaghem/resursskola
Syftet med vår studie är att beskriva och analysera de uppfattningar som pedagoger på resurskola/skoldaghem har beträffande deras arbetssätt och förhållningssätt i mötet med sju- till tolvåriga flickor respektive pojkar. Vi har även ett delsyfte, där vi vill undersöka hur delar av respektive Organisation ser ut samt vad denna kan innebära för pedagogerna och eleverna. Vi intervjuade sex pedagoger från tre olika resursskolor samt fyra föräldrar. Sammanfattningsvis visar vårt resultat att det enligt både pedagoger och föräldrar, skett en positiv utveckling för de fyra elever/barn som ingått i vår studie. I det stora hela arbetade och förhöll sig pedagogerna lika mot både pojkar och flickor.
Balanserat styrkort som kommunikationsverktyg: en fallstudie av Folktandvården i Norrbotten
I dagens kunskapsintensiva verklighet krävs att Organisationer har förmåga till en god intern samverkan och ett ständigt pågående lärande. För att lyckas med detta krävs en samverkan mellan ledning och medarbetare och att medarbetarna ser positivt på de ständiga förändringarna. En fungerande kommunikation är en av förutsättningarna för att ge medarbetarna insikter om förändringarnas betydelse. Det balanserade styrkortet är om det används på ett korrekt sätt, ett verktyg som kan hjälpa Organisationer att kommunicera ut olika budskap till dess medarbetare. Syftet med denna uppsats är att se hur medarbetarna i en Organisation upplever att kommunikationen har förändrats efter en implementering av det balanserade styrkortet.
Samordnande rektorers syn på modersmålsundervisning - en jämförande studie av funktionen i organisationerna i fyra sydsvenska kommuner
Avsikten med vårt arbete är att belysa modersmålsundervisning och dess funktion utifrån ett ledarskapsperspektiv. Litteratur och tidigare forskning som vi har tagit del av belyser främst modersmålsundervisning utifrån elevers, föräldrars och modersmålslärares perspektiv. Vår undersökning har baserats på kvalitativa intervjuer med fyra samordnande rektorer för modersmålsundervisning där vårt syfte har varit att ta reda på hur samordnande rektorer inom modersmålsundervisning upplever funktionen i den Organisation de arbetar i samt om de resurser som finns tillgängliga är realistiska i förhållande till de lagar och förordningar som föreskrivs i skollagen och kursplanen. Resultatet har analyserats och diskuterats utifrån relevanta teorier för vår undersökning
Vårt resultat visar att samtliga informanter har en positiv syn både på modersmålsundervisning som helhet och på den organisatoriska aspekten. Problematiken med organiseringen av modersmålsundervisning ligger till stor del i att rekrytera lämpliga pedagoger och att finna lösningar på rimliga anställningsvillkor för modersmålslärarna.
Mellan stöd och kontroll Kriminalvårdares reflektioner kring kontaktmannaskapet och dess ramar.
Den här studien belyser kontaktmannaskapet utifrån kriminalvårdarnas perspektiv, deras erfarenheter av sin yrkesroll, sitt kontaktmannaskap och kriminalvården som Organisation. Studien grundas på 66 kriminalvårdares reflektioner och har analyserats med hjälp av kvalitativ dokumentanalys. Båda författarna har egna erfarenheter av kriminalvårdaryrket inklusive kontaktmannaskap och på så sätt har intresset väckts att studera detta närmare. Uppsatsen utgår från ett interaktionistiskt synsätt, vilket innebär att människor skapar sin verklighet i samspel med varandra. Begrepp som motivationsarbete, makt, professionellt förhållningssätt, relationen mellan kontaktman och klient används tillsammans med tidigare forskning om kriminalvård och kontaktmannaskap som ett teoretiskt ramverk för att fördjupa förståelsen av resultat och analys.
Continuing Airworthiness Management Exposition : For Priority Aero Maintenance
The economic crisis has affected the airline industry as much as it has affected all other industries in the world. The small airlines and maintenance Organisations must find new opportunities and options in order to survive the harsh crisis. Priority Aero Maintenance is now an approved maintenance Organisation performing maintenance on aircrafts, engines and components. The company sees economic gains in the future by becoming an approved Organisation that follows the European Aviation Safety Agency guidelines (EASA) and meets the requirements outlined in the rules of Part-M.In order for the company to become an approved organization, responsible for continuing airworthiness of aircraft, a handbook should be presented to the local authority. This handbook describes the company?s responsibility for the continuing airworthiness in order for the authorities to get an insight into the company and its work.This thesis resulted in a draft of CAME (Continuing Airworthiness Management Exposition) and this draft has been approved by Priority Aero Maintenance.The CAME will in the future be used by the company as a basis for developing a more detailed manual to be presented to and approved by the Swedish Aviation Authority (Transportstyrelsen)..
RÄDDNINGSTJÄNSTEN, ETNICITET OCH KÖN En studie om brukarnas syn på jämlikhet och jämställdhet inom räddningstjänsten i Halmstad
Abstract Syftet med föreliggande uppsats är att visa på hur jämställdhet och jämlikhet kan bidra till en positiv förändring inom den verksamhet som Räddningstjänsten i Halmstad bedriver. Uppsatsen är dels en sociologisk uppsats och dels en kartläggning av Räddningstjänstens Organisation i Halmstad. Den är skriven på uppdrag från Räddningstjänsten i Halmstad och beskriver brukarnas attityder till jämställdhet och jämlikhet inom kåren samt skildrar Räddningstjänsten både ur ett historiskt perspektiv och ur ett nutidsperspektiv. Frågan som ställs i arbetet är vad det innebär för den enskilda brandmannen, för Organisationen och för brukarna att Räddningstjänsten är en Organisation med nästan enbart svenska män. Arbetet lyfter fram och problematiserar hur fördomar och föreställningar kring kön och etnicitet kan bli ett hinder för såväl Räddningstjänsten som samhället när det handlar om jämställdhet och jämlikhet.
Organisationen i centrum : En studie av verksamheten i fyra avdelningar på Saab Aerosystems
I en tid då en Organisation förändras samtidigt som företaget går en stormig framtid tillmötes är det lätt hänt att oklarheter uppstår. Denna fallstudie har genomförts på Saab Aerosystems i Linköping, i syfte att tydligöra hur verksamheten fungerar efter den omfattande omOrganisation som genomförts i företaget. Studien omfattar fyra avdelningar som alla är inblandade tidigt i utvecklingsarbetet; Affärsutveckling och Marknad, Programledningar, Produktledning samt Systemutveckling. Information och åsikter har samlats in genom halvstrukturerade intervjuer med personal från de olika avdelningarna och varierande hierarkinivåer. Framför allt har personalens uppfattning om de organisatoriska förändringarna samt deras upplevelser av roll- och ansvarsfördelning mellan avdelningarna studerats.
Kvalitén på utvecklingssamtal
PROBLEM: Kunskap om vad utbildning om utvecklingssamtalet ger för effekter är något som vi anser saknas i den vetenskapliga världen och det är detta vi vill bidra med i denna uppsats. SYFTE: Syftet med denna uppsats är att beskriva vad ökade utbildningsinsatser till medarbetare kan få för effekter på kvalitén i utvecklingssamtalen. METOD: Då vi arbetar utifrån ett tolkande och beskrivande perspektiv kommer en kvalitativ undersökning att behandlas. Vi är intresserade av att studera indikationer på samband mellan olika begrepp och eftersom inga statistiska samband skall beskrivas anser vi att denna form av studie bör genomföras. Vi ska endast kontakta en Organisation vilket gör att vi anser att intervjuer som undersökningsmetod är det mest relevanta att använda.
Nätverk på nätet: Innovativt värdeskapande genom samarbete
A constantly increasing number of magazines are using the Internet as a business channel. One of these is Allt om Mat (All about Food). Together with expressen.se, Allt om Mat developed a food website, alltommat.se, which was introduced at the beginning of 2008. In this essay we investigate how alltommat.se developed its service concept. Further, we look at how this development has influenced and been influenced by relations among the three actors and the users.
Organisation och marknadsorientering av äldreomsorgen : En jämförelse mellan Sverige och Tyskland
Organisation and market orientation of elderly careThis comparative literature study is intended to describe how elderly care is organised and financed in Germany and Sweden. Furthermore, it analyses the degree of competition and market orientation in both countries' care systems. Important aspects in this context are the kinds of measurements which are used on the two markets and the question if there are quasimarkets.The theoretical backgrounds of the study are Esping-Andersen's "Three Worlds of Welfare Capitalism" and Harold Wilensky's convergence theory. Esping-Andersen's theory describes Sweden as a social democratic and Germany as a conservative welfare regime which means that there are different conditions for the development of welfare. The use of Wilensky's theory shows that both welfare systems are converging since the end of the 20th century.
Strategisk ekonomistyrning sett ur ett operationellt perspektiv: en fallstudie av New Boliden Bolidenområdet
Den strategiska ekonomistyrningen handlar till stor del om extern fokusering i flera perspektiv för en Organisation som ett komplement till den traditionella ekonomistyrningen som inriktar sig på att uppnå kortsiktiga mål. För att den strategiska ekonomistyrningen skall skapa mervärden krävs att medarbetarnas kreativitet och kunskap tillvaratas. För att uppnå detta har Robert Simons arbetat fram styrmodellen Levers of Control. Styrmodellen skall ge Organisationen en helhetssyn och nyckeln ligger i att medarbetarna förstår och accepterar ledningens visioner. Syftet med denna uppsats var att undersöka om det ledningen vill förmedla i den strategiska ekonomistyrningen uppfattas av medarbetarna.
Bakom valet att stanna i en organisation : Polisers upplevelser av arbetstillfredsställelse
Syftet med studien var att undersöka vilka aspekter av arbetstillfredsställelse som upplevs påverka valet att stanna kvar inom en Organisation. En kvalitativ studie genomfördes för att lägga fokus på deltagarnas personliga upplevelser. Studien genomfördes inom en polismyndighet i Mellansverige och intervjuer genomfördes med sex av myndighetens medarbetare. Datan analyserades med hjälp av induktiv tematisk analys. Resultaten visade att det föreligger individuella skillnader för den upplevda arbetstillfredsställelsen.
Klassifikationssystem på webben: Traditionella och nya
The aim of this thesis is to investigate the opportunities of classification of web pages. Two classification systems are compared; a library classification system traditional and a system that is developed for use on the web new. UDC is chosen to represent the traditional systems, and Yahoo! represents a so called new system. UDC is used by NISS Directory of networked resources, which is a directory that uses the system for Organisation of electronic resources. Both systems are analysed from two different perspectives, a multidisciplinary and a timeperspective.
Social-engineering ett hot mot informationssäkerheten?
Den här rapporten tar upp ett annorlunda hot mot informationssäkerheten, som inte hårdvaraeller mjukvara kan stoppa. Detta hot kallas för social-engineering, och det som gör detta hotfarligt är att de anställda och chefer i en Organisation, kan hjälpa utövaren av socialengineeringutan att de själva vet om det.Det går inte att förhindra att dessa attacker sker, men man kan förhindra de negativakonsekvenserna av en sådan attack. Denna rapport tar upp hur man ska göra för att enOrganisation ska kunna fortsätta med sin verksamhet, efter en attack av social-engineering. Ivärsta fall kan en attack av social-engineering innebära att ett företag aldrig återhämtar sig.Detta kan bero på att Organisationen har förlorat alla sina kunder, förlorat marknads andelar,eller för att de ansvariga och viktiga personerna i Organisationen har blivit dömda föroaktsamhet och sitter i fängelse.Denna rapport ska informera och få er att vara uppmärksamma och medvetna om dessahot, som ni kanske inte vet finns. Ni ska få kunskap och lära er känna igen de olikaförklädnaderna en utövare av social-engineering antar..
Att ta IT i egna händer - En fallstudie i användarutveckling inom en större svensk organisation
Användarutveckling, det vill säga att användare utvecklar egna IT-verktyg, är en form av systemutveckling inom Organisationer som kan få en betydande roll för verksamheten.Denna fallstudie genomfördes vid ett större svenskt IT-företag, där användaren utvecklade egna verktyg för att underlätta både små och stora rutinuppgifter. Studien bygger på tre fall i den valda Organisationen där utvecklarna intervjuades för att ge sin syn på hur användarutvecklingen förhåller sig till Organisationens huvudsakliga verksamhet, vilket är utveckling av IT-produkter. Intervjuerna fokuserade också på vilken typ av värde deras verktyg skapar för individerna inom Organisationen och för Organisationen som helhet.Studien visar att verktygen stödjer Organisationens produktutveckling främst genom att förbättra datakvaliteten i deras produktregistret och skapar värde för användare genom att ge dem möjlighet att fokusera på mer givande arbetsuppgifter. Verktygen skapar också värde för utvecklarna som kan få att leva ut personligt engagemang och kreativitet medan Organisationen drar nytta av en effektivisering av berörda processer..