Sök:

Sökresultat:

5080 Uppsatser om Organisation - Sida 2 av 339

Luftfartsverket till LFV : En studie i ett förnyande av ett varumärke

The 1st of January this year the state owned Swedish Luftfartsverket changed their name into the shorter name LFV. The shorter LFV is a more modern version in terms of that the name is a proof of that the classic Organisation of the state, Luftfartsverket, with this stepbreaks through boarders and finds new ways. Plans have existed before but since 2005 when Luftfartsverket lost its assignments from the government and become a state owned business corporation, the plans have intensified. Now, also for all the employees, it isgetting obvious that something is going on in the Organisation.The purpose of this paper is to see how this newly made change of name and logotype have been recieved and how it has effect the strategic choosen respondents within the Organisation LFV. These choosen respondents have thorough knowledge of the Organisation of LFV.

Att upprätthålla krisberedskap : En studie av E.ONs krisorganisation

The purpose of this paper is to investigate how Organisations can keep their crisis preparedness alert although crises do not occur often. A crisis Organisation will lay dormant within a larger Organisation for long periods of time. This may cause a problem when a crisis does occur if the preparedness has not been kept alive.From previous researchers that we have studied within this field we have identified two distinct methods to do this. The first focuses on the importance of detailed crisis plans, while the other method suggests that it is more essential to develop specific competencies with the employees. We also find that keeping knowledge within an Organisation is a matter of Organisational learning and memory which we therefore discuss and analyse.We have performed an interview study at E.ON in Örebro, and we have also had the opportunity to read E.ON?s crisis plan.

Att vara elev i år 6 och i år 7 : vad skiljer?

Detta atbete består av en litteraturstudie som försöker finna några av de faktorer som påverkar högstadiets utformning. Begrepp som lärarattityder, struktur, Organisation och traditioner tas upp. Att vara elev förr och nu och försök till förändring är också något som behandlas. En empirisk undersökning med enkät och intervjuer har gjorts i försök att undersöka hur eleverna själva uppfattar skillnaden i år 6 och i år 7. Resultatet av den empiriska undersökningen visar i stort på en positiv bild av högstadiet.

En lärande organisation och systematiserad erfarenhetshantering : Glappar det någonstans?

Försvarsmakten är en Organisation som vill vara lärande. En lärande Organisation behöver erfarenhetshantering Utveckling och effektivitet är mål som många Organisationer strävar efter. Att vara en lärande Organisation med en systematiserad erfarenhetshantering innebär att målen kan uppnås.Syftet med denna uppsats är att utvärdera den systematiserade erfarenhetshanteringen inom Marinen och därigenom öka förståelsen för vilka krav som behöver vara uppfyllda för att processen skall leda till rätt resultat.De doktriner som är inriktande för den verksamhet Försvarsmakten bedriver, marinens erfarenhetshanteringsystem och en attitydundersökning kring ämnet bildar empirin för undersökningen.Slutsatserna visar att den lärande Organisationen finns närvarande, att en systematiserad erfarenhetshantering är uppbyggd och att det finns en attityd hos medarbetarna där erfarenheter är viktiga och leder till att Organisationen utvecklas. De visar också att det finns väsentliga delar av systemet som kan förändras för att helheten ska fungera på bästa sätt..

BETYDELSEN AV ETT KREATIVT ORGANISATIONSKLIMAT : - EN STUDIE KRING ORGANISATIONSKLIMATETS KREATIVA ASPEKTER INOM ORGANISATION X

Organisation X är en del inom en större global koncern, med kontor belägna runt om ivärlden. Syftet med studien var att skapa en kunskap för anställda inom Organisation X:supplevelse av Organisationsklimatets kreativa aspekter. Vidare studerades hur de anställdasupplevelse förhöll sig till tidigare referensvärden för innovativa respektive stagneradeOrganisationer, samt i förhållande till Organisationens uttalade strategi för kreativitet ochinnovation. Betydelsen av ett kreativt Organisationsklimat ligger till grunden förOrganisationers förmåga att lyfta innovativa idéer. Studien visar att medarbetarnas upplevelseav Organisationens kreativa Organisationsklimat inte uppnår Ekvalls referensvärden för eninnovativ Organisation, resultatet ställs vidare i relation till Organisation X:s strategi gällandeinnovation.Slutligen ges förslag på områden att uppmärksamma samt förslag till åtgärder..

Samverkan, vad ska det vara bra för? : en kvalitativ studie kring yrkeskultur och samverkan inom skolans organisation

Syftet med studien var att undersöka möjliga kopplingar mellan yrkeskultur och samverkan inom skolans Organisation. För att närma oss begreppet samverkan valde vi att se till samarbetet mellan olika yrkesgrupper inom skolan utifrån Organisation, sekretess, yrkeskultur och hierarki. Yrkesgrupperna vi valde att inrikta oss på var skolkurator, skolsköterska och lärare. Vi har intervjuat totalt sex respondenter från tre olika yrkesgrupper. De två teoretiska perspektiv vi valde var det socialkonstruktivistiska perspektivet och Organisationsteorin.

Intern marknadsföring i en imaginär organisation: Hur ser den interna marknadsföringen ut i den imaginära organisationen GANT?

Undersökningens syfte var att se hur den interna marknadsföringen ser ut i en imaginär Organisation. Intern marknadsföring i ett nätverk eller en imaginär Organisation är komplicerad då det inte bara är den egna personalen som skall nås utan även andra aktörer i nätverket. Konfektionsföretaget GANT har i litteraturen blivit utpekad som ett typexempel på en imaginär Organisation, varför jag valde att genomföra min undersökning hos ledarföretaget för GANT, Pyramid Sportswear AB. De slutsatser jag har dragit är att det inte finns ett medvetet internt marknadsföringsprogram för hela GANT, och inte heller för den varuproducerande delen. Den interna marknadsföring som sker finns att finna i den tjänsteproducerande delen av GANT, vilket synliggörs mest påtagligt i det svenska återförsäljarnätet..

Motstånd eller Medhåll : en studie om förändringsprocesser

Slutsats: Det finns ingen perfekt mall som ska användas vid förändringar. Detta gäller i synnerhet förändringar som handlar om införande av en ny IT baserad arbetsrutin i en traditionsbunden Organisation. Reaktioner på en förändring och på införande av ny teknik är olika från person till person, från Organisation till Organisation. Vi har genom denna uppsats kommit fram till att det finns ett antal nyckelord som borde tas i beaktande samt tillämpas om en förändring ska accepteras av personalen. · Information · Kommunikation · Väcka intresse och motivation · Uppföljning av arbetets gång.

Hur tre epistemologiska diskurser och hur synen på kunskapsorganisation inom dem manifesteras i text

Our purpose is to analyse three different epistemological discourses that exist in the social practice, Library and Information Science LIS, using the strategy for interpretation from the mimesis model by Paul Ricoeur and the terms from the critical discourse analysis by Norman Fairclough. The aim is also to explore there different views of knowledge Organisation. We review previous research involving epistemology, knowledge Organisation and discourse analysis in LIS. These show that there are many different epistemological standpoints and that later research has shown a more critical and sceptical state of knowledge Organisation than earlier traditional positivist ideals. Discourse analysis is described as an important theory and method in LIS.

Bygglovsprocessen i två kommuner

Denna rapport beskriver bygglovsprocessen i en stor och en mindre kommun, samt bygglovsavgifter, sanktionsavgifter och respektive kommuns Organisation..

Virtuella organisationers betydelse för integrering av affärsprocesser i B2B-företag

Med tanke på att kraven ställs allt högre på dagens företag och Organisation, vill det till att företag är flexibla och konkurrenskraftiga. Kraven på effektivisering av affärsprocesser ökar markant för att ständigt förbättra arbetssituationen i Organisationer. Detta examensarbete behandlar ämnet virtuell Organisation och dess betydelse i integrering av affärsprocesser i B2B-företag.Undersökningen är gjord i form av intervjuer, där sju företag medverkade. Arbetet syftar till att klargöra i hur stor utsträckning det virtuella arbetssättet används i B2B-företag, gällande affärsprocesser. Syftet med detta arbeta är att undersöka ifall affärsprocesser i B2B-företag har inslag av egenskaper som kännetecknar en virtuell Organisation.Resultatet visar att integrering av affärsprocesser i B2B-företag har stora inslag av egenskaper som kännetecknar en virtuell Organisation..

Inkluderande organisation? : En intervjustudie kring hur rektorer organiserar undervisning för grundsärskoleelever samt hur de definierar och resonerar kring begreppet inkludering.

Syftet med denna studie är att få kunskap om rektorers syn på Organisation av undervisning för grundsärskoleelever samt rektorernas definitioner av begreppet inkludering med hänseende på en skola för alla. Bakgrunden till undersökningen är att det i dag finns många olika sätt att organisera undervisning för grundsärskoleelever och att flertalet rektorer anger att deras Organisation är inkluderande. Vad menar de då med att Organisationen är inkluderande?Studien är genomförd som en intervjustudie. Urvalet baserades på jämnstora kommuner inom länet samt på kommunernas beskrivning av sin Organisation av grundsärskolan på respektive kommuns hemsida.

Ledarskap på bibliotek En studie av tre högskole- och universitetsbibliotek

This essay is about leadership in libraries within the academic world, i.e. leadership in research libraries. To place our survey in a context we begin the theoretical review with a chapter about Organisation theory. We dont think its possible to separate the leader from the Organisation so we wanted to describe the Organisation and its effect on the leadership. The next theoretical section is about leadership research.

Dialog och delaktighet : en studie om balanserad stryrning i praktiken och dess påverkan på verksamheters lärande och utveckling

Syftet med studien är att undersöka hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters lärande och utveckling, samt hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters förutsättningar att bli en lärande Organisation. Balanserad styrning är en svensköversatt modell av balanced scorecard, en amerikansk styrform. Det teoretiska perspektivet i studien är miljöpedagogik och lärande Organisation. Studien bygger på en hermeneutisk tolkande ansats, vilket syftar till att här skapa förståelse för hur en balanserad styrning fungerar i praktiken avseende lärande och utveckling samt hur den skapar förutsättningar för att bli en lärande Organisation. Intervjuer har använts som datainsamlingsmetod, respondenter från två kommuner har intervjuats, och i varje kommun har en enhetschef och två medarbetare intervjuats.

Amnesty - Balanced Scorecard för en ideell organisation

Sedan introduktionen 1992 har Balanced Scorecard blivit ett alltmer använt ekonomiskt styrsystem i större vinstdrivande företag. Däremot har Balanced Scorecard mer sällan använts i icke-vinstdrivande företag. Få ideella verksamheter använder sig av detta styrmedel, trots att det skulle kunna passa deras Organisation bättre, just på grund av att det fokuserar mindre på finansiella mått. När det gäller icke-vinstdrivande Organisationer är budget som enda styrsystem oftast inte optimalt. Används endast budget föreligger en risk att alltför stor vikt läggs vid kortsiktiga istället för långsiktiga mål.Med detta i åtanke är det troligt att även en icke-vinstdrivande Organisation kan ha nytta av ett Balanced Scorecard, men att det borde utformas på ett annat sätt..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->