
Sökresultat:
3214 Uppsatser om Oral feedback types - Sida 8 av 215
Att bryta tystnaden: kommunikation i matematikklassrummet
The purpose of this study is to investigate how teachers approach communication in their
mathematics instruction. The communication involves concepts such as teachers'
mathematical language, incorrect answers, and various interaction patterns. In line with this,
the study also examines how these types of communication may affect students in the
classroom. Furthermore, observations and interviews were conducted with five different
teachers in Sweden using an observation scheme and an interview guide. The results reveal
that four out of the five teachers use both child-directed and adult-directed language when
addressing students at different levels of mathematical understanding.
Betydelsen av en god oral hälsa hos äldre : En angelägenhet för sjuksköterskan
Många äldre behöver idag hjälp med sin munhygien, då de ofta har eller riskerar att drabbas av flertalet konsekvenser som en bristfällig munvård och hygien orsakar. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskans betydelse för upprätthållande av god oral hälsa hos äldre. Metoden som användes var en litteraturstudie. Resultatet visade att det finns stora brister i hur munvården utförs, samt på viket sätt som sjuksköterskan kan förebygga flertalet munrelaterade problem genom preventivt arbete. Många gånger kan sjukvårdspersonal negligera behovet av en god munvård.
Designprinciper för feedback i kontextmedvetna applikationer - En designstudie av feedbacks funktion för användares tillit mot kontextmedvetna applikationer -
Utvecklingen av kontextmedvetna applikationer har gett informationsteknologin nya möjligheter att låta användningen av tekniken gå mot den värld som beskrivs i Ubiquitous Computing. Forskning visar att en automatisk kontextanpassning kan ha negativ effekt på en användares tillit mot en applikations beteende. Därför har vi undersökt hur feedback kan användas för att generera en känsla av tillit mellan en användare och en kontextmedveten applikation. I genomförandet använde vi en explorativ designstudie. För att bygga vår undersökning från en teoretiskt informerad grund utformade vi ett antal designprinciper från teorier inom relaterade områden.
"Bra jobbat!" : En kvalitativ studie om gymnasielärares feedback i idrottsundervisningen
Forskning har visat att beröm tenderar att ge negativa effekter på lärande och att det därmed inte leder eleven framåt i sin utveckling. Forskningen menar att beröm istället fungerar som en form av summativ bedömning. Mot denna bakgrund var mitt syfte att genom en kvalitativ studie, via lektionsobservationer och lärarintervjuer, undersöka hur idrottslärare använder feedback i sin undervisning och därmed i vilken form den uttrycks i och vilken funktion den har. Resultatet visade att lärarna använder beröm som den primära källan för feedback, med kommentarer som ?Bra!?, ?Bra jobbat!?, ?Härligt!? och ?Snyggt!?.
dentÆd : Utveckling av medicintekniskt instrument som ökar säkerheten samt underlättar vid oral protetik.
Initiativet till projektet togs av tandvårdspersonal på Specialisttandvården i Halmstad då de upplevde problem vid arbete med oral protetik. Problemet, som projektet även bygger på, innebär att komponenter tappas och på grund av gravitationen samt patientens position riskeras att inhaleras eller sväljas. Detta innebär ett stress- och orosmoment, vilket bidrar till en försämrad psykosocial arbetsmiljö för tandvårdspersonalen. 2008 infördes det statliga tandvårdsstödet i Sverige vilket innebär en reducerad kostnad för protetikingrepp som lett till att fler har råd med oral protetik. Därför blir problemet mer och mer utbrett, vilket gjort kravet på en lösning mer eftertraktad. I projektet har dynamisk produktutveckling tillämpats med stort fokus på involvering av framtida användare. Artikelsökning, observation och enkätundersökning i genomförd produktdefinitionsfas lade grunden till projektet.
Det räcker ju med att jag kollar mig i spegeln så vet jag : En studie om identitetsskapande bland ungdomar med utländsk bakgrund
SammanfattningUtifrån en uppmärksammad efterfrågan av mer feedback i en kommuns medarbetarenkät syftar uppsatsen till att undersöka hur man som enhetschef inom en statlig verksamhet kan hitta handlingsutrymme och strategier för att framgångsrikt implementera feedback som någonting naturligt på arbetsplatsen. För att kunna ge svar på syftet har uppsatsen utgått från tidigare forskning i form av aktuell litteratur samt intervjuer av två doktorander med fördjupad kunskap inom området feedback eller ledarskap. Fyra narrativa intervjuer genomförde även med enhetschefer inom LSS som ansåg sig arbeta framgångsrikt med feedback. Tidigare forskning analyserades tillsammans med enhetschefernas uppfattningar där sedan gemensamma faktorer för ett lyckat arbete med feedback tematiserades, samtidigt som olikheter och effekter analyserades. Uppsatsens resultat kopplades ihop med teorierna KASAM och Behovsteorin.
Effekten av visuell och kompletterande haptisk feedback på föraren i ett fordonsgränssnitt
Förardistraktion, prestation i en sekundär föraruppgift samt subjektiv
arbetsbelastning studerades för att undersöka effekten av kompletterande
haptisk feedback på 18 yrkeschaufförers prestation i ett simulerat
förargränssnitt. Undersökningen utformades som ett experiment med upprepade
mätningar. Förardistraktion mättes i LCT (lane change test), prestationen i
den sekundära föraruppgiften i ett experimentprogram och subjektiv
arbetsbelastning med NASA-RTLX. Utöver detta utfördes en kompletterande
intervju. Undersökningen jämförde tre former av feedback i en sekundär
föraruppgift: enbart visuell, visuell tillsammans med haptiska hack samt
visuell tillsammans med haptiska hack och textur.
Effekten av visuell och kompletterande haptisk feedback på föraren i ett fordonsgränssnitt
Förardistraktion, prestation i en sekundär föraruppgift samt subjektiv arbetsbelastning studerades för att undersöka effekten av kompletterande haptisk feedback på 18 yrkeschaufförers prestation i ett simulerat förargränssnitt. Undersökningen utformades som ett experiment med upprepade mätningar. Förardistraktion mättes i LCT (lane change test), prestationen i den sekundära föraruppgiften i ett experimentprogram och subjektiv arbetsbelastning med NASA-RTLX. Utöver detta utfördes en kompletterande intervju. Undersökningen jämförde tre former av feedback i en sekundär föraruppgift: enbart visuell, visuell tillsammans med haptiska hack samt visuell tillsammans med haptiska hack och textur.
"Jag har aldrig vetat vad som menas med att tänka ett steg längre" : En intervjuundersökning av gymnasieelevers uppfattning av bedömning
Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur elever i behov av specialpedagogiskt stöd uppfattar att bedömning påverkar deras motivation och lärande. Datainsamlingen skedde genom intervjuer med fem 18-åriga gymnasieelever som alla hade behov av specialpedagogiskt stöd. Med hjälp av en tematisk analys bearbetades det kodade materialet. Resultatet visade att elever uppfattar vissa brister i den feedback de får av sina lärare. De förstod inte alltid vad lärarna menade, till exempel hur de skulle göra för att utveckla sina resonemang.
Effektiva återkopplingsverktyg för elanvändning : En studie som syftar till att identifiera utvecklingsmöjligheter för att uppnå ett mer hållbart energisystem år 2030
Feedback tools support electricity users within the Swedish residential sector to increase their knowledge of electricity and the electricity market as well as to become more aware of their electricity consumption, which in turn encourages a reduction and an increased flexibility of electricity use. The primary aim of this study is to identify and analyse how existing feedback tools can be improved, to ensure that they contribute efficiently to the achievement of the EU objectives congruent with a more sustainable energy system in 2030, emphasizing: greenhouse gas reduction, increased energy efficiency and an increased share of renewable energy. In order to reach the primary aim of this study, existing feedback tools have been identified and mapped and interviews with feedback tools providers have been conducted. The study is limited to three research areas: the practical functions of feedback tools, available technology and the use of feedback tools.The use of more efficient feedback tools will provide an increased success rate for energy management, which includes both behavioural changes and energy efficiency. According to the results from the interviews conducted for this study, an increased use and user frequency is important to utilise the energy management potential.
Kontext, utvärdering och användarupplevelse : En studie om kontextens påverkan på användarnas respons vid utvärdering av användarupplevelse
In this paper we explore the relations between context and feedback generated in three user-centered evaluations of a flash-based game. Whether it?s the social context, the physical context or the degree of intrusion from the evaluator, they all contribute to the quality of the feedback received. The selection of test subjects is a narrow process, which gives the above mentioned factors different meaning. Contextual factors have shown to influence the feedback given within both usability and user-experience.
Oral hälsorelaterad livskvalitet hos äldre med användning av GOHAI
Syftet med studien var att kartlägga studier som har använt sig av det orala hälsorelaterade livskvalitetsinstrumentet GOHAI. Studien bygger på en allmän litteraturstudie som sammanställt forskning inom det ämne som är valt. Granskning gjordes av artiklar som använt sig av GOHAI vilka söktes via PubMed. Begränsning gjordes på deltagare ?60 år, engelskspråkiga och med abstract tillgängligt. Studien baserades på 20 kvantitativa artiklar. Resultatet visade att studierna kom från olika delar av världen.
Det finns ingen anledning att rätta teknik för min egen skull : En studie om lärargiven feedback
Syfte och frågeställningarStudiens syfte är att undersöka lärargiven feedback till elever under lektioner i ämnet idrott och hälsa på gymnasienivå.Frågeställningar? Vilken typ av feedback ges?? På vilket sätt ges feedbacken?? Vad är lärarens syfte med feedbacken?MetodI studien används både deltagande observationer och ostrukturerade intervjuer. Tre lärare med varierande ålder och tid i yrket valdes ut och observerades vardera under två lektioner i idrott och hälsa. Därefter genomfördes en intervju med observationerna och studiens frågeställningar som utgångspunkt.ResultatFeedback kan vara bland annat positiv, negativ, neutral och konstruktiv. Kombinationer av de olika typerna förekommer och riktas både mot elevernas prestationer under lektionsaktiviteterna samt mot deras beteende eller uppförande i största allmänhet.
Utvecklingssamtal i arbetslivet
The purpose of this paper was to gain knowledge about the conversation about developmental opportunities in the organization, and how a company uses it. The focus was on four different themes, purpose of the conversation about developmental opportunities in the organization, planning, execution and content, feedback. The sample consisted of six people, three employees and three managers of the company. The interviews were conducted by an interview guide, one for the employees and one for the managers. The results of the interviews showed that the conversation about developmental opportunities in the organization was used by managers to make all employees to strive in the same direction, an opportunity for employees to reconcile how their work performance is perceived by their managers, the use of a preparation model differs between managers and feedback was important.
Tobaksvanor i tre idrottsklubbar - unga män 16 och 19 år
The use of tobacco is one of the largest health risks for human. Tobacco-users have an incrased risk of deterioration in their oral health. Individuals starts to use tobacco when they are young, often at the same time as they are going in an athletic sport club. It also seems that children are starting with tobacco habits when they are active in athletic sport clubs. The aim of this study was to examine and compare tobacco-habits of young men in and between three different athletic sport clubs.